vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Vilken form tar Gud?

See User information
Jag pratar nu ur ett helhetsperspektiv. Så jag tar med allas perspektiv / åsikter / trosföreställningar / vetenskap / ståndpunkter och säger såhär:

Gud (som är allt, det högsta, det lägsta det enda, alltet av oändligheten) tar formen av Universum, sen inkarnerar som Milky Way och Andromeda (man & kvinna), sen stjärnsystem såsom Orion och Sirius (man & kvinna). Sen ett solsystem (solen & jorden / man & kvinna). Sen tar Gud formen av det som är på jorden och solen (man & kvinna samt honkön och hankön).

Sen har Gudar fått inkarnera i Guds skapelse och testa upplevelsen av finna sig själv inom sin skapelsen (detta skapar fri vilja). Detta är något vi gjort nu på Planeten Jorden som avslutar hela nergången från Gud till hit. Vi kommer ifrån Gud och blir Gud. Som organism kommer vi alla ifrån en man och kvinna, något som skapade oss. Vi är alla skapade och vi är alla oändliga medvetanden som kan uppleva total medvetenhet om alltet. Vad vi vet är att allting jag nämnt ovan finns och existerar. Sen vad det är, det kanske är en tolkningsfråga.

Kärlek. Oändlig ovillkorlig kärlek!
- seilon

Posted on: 2010/5/23 17:51
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Vilken form tar Gud?

See User information
Stämmer fint med min världsbild
Det jag har problem med, dock, är hur nåt kan finnas eller hur det skulle vara om inget fanns. Den frågan plågar mig då och då.
Har du ett svar på det som inte är kryptiskt så är jag MYCKET intresserad

Posted on: 2010/5/23 19:07
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
[pk]
Menar du att det inte finns HBT kärlek?
[/pk]

Posted on: 2010/5/24 14:59
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>

See User information
Gordon, inget är det som blev oss, det som blev alltet. Det är som hönan och ägget, vilket kom först? Inget eller allt? Allt är en reflektion av inget och inget är en reflektion av allt.

Filipino, jag förstår inte alls vad du menar.

mvh
- seilon

Posted on: 2010/5/25 9:18

See User information
Quote:

seilon skrev:
Gordon, inget är det som blev oss, det som blev alltet. Det är som hönan och ägget, vilket kom först? Inget eller allt? Allt är en reflektion av inget och inget är en reflektion av allt.

Jadu Det skulle förvånat mig om du gav ett svar som gav mig ro. Jag förstår ju vad du menar men det ger mig ingen ro. Ger det dig ro?
Och dessutom menar jag inte nödvändigtvis hur allt "kom till" utan lika gärna hur "allt finns" och hur det vore om inget fanns. Jobbit

Posted on: 2010/5/25 10:35
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"

See User information
"hönan och ägget"
I Kina har man liknande talesätt, men då säger man
"Materia eller ande".

Posted on: 2010/5/25 10:58
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin

See User information
GordonShumway, det ger mig ro, men jag kommer ihåg en tid då det inte gav mig någon ro - eftersom jag inte förstod det. Det är som Eckhart Tolle säger om att vara i nuet, det är då man är ett med "the being" vilket han menar är Gud. När man förstår så är man det men en viktig sak är att intellektet inte kan förstå det utan att uppleva det. T.ex. kan intellektet bara förstå smaken av en frukt när intellektet upplevt det, precis så är det med oändligheten.

Det gäller dock att vara balanserad, många som velat förstå oändligheten blir "galna" som t.ex. en fysiker och matematiker som under början av 1900-talet (om jag minns årtalet rätt) hamnade på mentalsjukhus när de försökta förklara oändligheten.

BiReal, klockrent talesätt, det kan jag verkligen relatera till och håller verkligen med! :)

- seilon

Posted on: 2010/5/31 17:48

See User information
Ah thanks dude. Det var faktiskt perfekt tajming där. Perfekt påminnelse om medveten närvaro och inte försöka fatta sånt här via intellektet.
Jag har checkat Tolle en del på sistone men inte tänkt på just den här frågan i skenet av hans budskap. Jag tror jag förstår vad du menar faktiskt, fast med intellektet
Jag har inte praktiserat medveten närvaro så mycket än, som du förstår. Får jobba vidare med det

Posted on: 2010/5/31 18:01

See User information
Enligt sägen, religion och fakta så bär vi alla på en själ, själen är sedan kopplingen till den högre intelligensen, så det man ser i en människa är sista utposten till skaparen själv. Med andra ord så är vi alla bärare av en liten bit skapare, och dörför blir vi alla tillsammans skaparen i mänsklig form, men inte just skaparen själv.

Skaparen själv kan inte bygga en bil, men vi kan. Därför blir valet av det vi gör så mycket mer viktigt. Antingen så utför vi den goda sidans jobb, eller den andra! Fritt val men annorlunda utgång beroende på vad vi väljer!

Namaste, I see and accept the light within you! I accept you as I accept myself! If I do not accept myself as a Godlike human being, I will neither give you that respect!

Posted on: 2010/5/31 18:19
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper