Vakencorner
|
Vi har utsatts för en kupp!
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Beslutet att anta den nya grundlagen kom igår onsdag och inte en tidning har skrivit om saken utom Fria Tider. Men Fria Tider skriver att man kan läsa om saken på riksdagens hemsida - vilket är fel! Det står inte ett ljud om saken på den, för säkerhets skull bifogar jag en pdf men eftersom den inte går att ladda ner här som vanligt skickar jag den till info@vaken.se
Vad som pågår är dock helt tydligt, detta är en statskupp i stil med den 28 februari 1986. Vilka som ligger bakom lär snart visa sig (den gången hördes plötsligt Voice of America på FM-bandet i Sverige, käckt va?) Jag hoppas att vi kan fortsätta att maila varandra även i framtiden...
Posted on: 2010/6/3 6:42
|
|||
|
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
|
||||
|
||||
|
Re: Vi har utsatts för en kupp!
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Det behöver bara komma ett mail från dem som ligger bakom kuppen att t.ex likvidera allt motstånd så är det lag ögonblickligen och behöver inte prövas av Lagrådet utan gäller ögonblickligen.
Nu har det hänt! Och svenskarna är så trögreagerade att det kommer att ta årtionden innan de fattar att de lever i en diktatur. Fäna tror ju på allt som Expressen och Aftonbladet skriver eller som de ser på TV. I morse var huvudnyheten på Ekot om hur självmordsbenägna barn inte hade passning dygnet runt om. Hu så hemskt tycker folk! Givetvis inte ett ord om kuppen! I torsdags när lagen INTE genomkuppades pratade man om dåliga råd från icke professionella psykologer som kunde förvärra för dom psykiskt sjuka. Nää, tycker folk, så skall det inte vara. Ingen lägger märke till att det sitter människor i Scans lastbilar på väg till slakterierna... Jag har försökt att logga in på mitt partis hemsida för att göra ett inlägg om det men det är stört omöjligt att komma in och registrera bloggen... Tystnadens natt har sänkt sig över Svea Rike!
Posted on: 2010/6/3 6:49
|
|||
|
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Asgeir, tala inte i metaforer =) jag förstår fortfarande inte riktigt.
Är det bara de som ligger bakom kuppen som kan utnyttja den nya lagändringen, i vilka frågor gäller det att lagar träder i kraft direkt, under martial law?. Ja du ser ju fåren bräker i förtvivlan ;P
Posted on: 2010/6/3 7:00
|
|||
|
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
förändringens tid är snart här...
Såklart måste de ha möjligheten att rikta vapnen mot oss. Det är ju inte Dom som kommer starta revolutionen. Det är ju VI. Även om avsaknaden av en "riktig" ledare (eller messias om du så önskar) kommer att fördröja processen, så kommer människan inte att acceptera detta. Inte en chans. Vi ÄR männmiskor, det kan ingen ta ifrån oss, och även om människan är förtryckt, nedsövd och utnyttjad i ett underläge idag, så KOMMER vi att vakna, sakta men säkert. och säga NEJ! Det kommer bli svårt till en början, men se bara vad som kommer hända om systemet skulle få för sig att stänga ute en grupp, kanske sluta betala ut överlevnadsbidrag (soc/fkassa/akassa) ...därefter kommer det gå riktigt fort. Samla, lagra, förbered er. Ett globalt uppror står för dörren! Men glöm inte att de sovande fåren, kommer att vara systemets hantlangare in i det sista. Dom är så så rädda. rädda för förändring. rädda för det okända. De kommer att göra ALLT för att behålla status quo, även om det innebär att ge upp sin fritid, plantera in chip, övervakas på muggen och höja arbetstiden till 10h per dag! |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
De komprometterande raderna står nästan sist i protokollet, studera gärna vilka som yttrat sig över propositionen och alltså är på demokratins dödgrävares sida, liksom Bonnierpressen och de andra media. Men se också vilka som INTE yttrat sig! (Dessa listor står allra sist).
Var god skölj: Yttrande av Lagrådet bör inhämtas innan riksdagen beslutar grundlag om tryckfriheten eller om motsvarande frihet att yttra sig i ljudradio, television och vissa liknande överföringar samt tekniska upptagningar, lag om begränsning av rätten att taga del av allmänna handlingar, lag som avses i 2 kap. 12 § första stycket, 1719 §§ eller 22 § andra stycket eller lag som ändrar eller upphäver sådan lag, lag om kommunal beskattning, lag som avses i 2 eller 3 § eller lag som avses i 11 kap., om lagen är viktig för enskilda eller från allmän synpunkt. Vad nu har sagts gäller dock icke, om Lagrådets hörande skulle sakna betydelse på grund av frågans beskaffenhet eller skulle fördröja lagstiftningsfrågans behandling så att avsevärt men skulle uppkomma. Föreslår regeringen riksdagen att stifta lag i något av de ämnen som avses i första meningen och har Lagrådets yttrande dessförinnan inte inhämtats, skall regeringen samtidigt för riksdagen redovisa skälen härtill. Att Lagrådet icke har hörts över ett lagförslag utgör aldrig hinder mot lagens tillämpning. Jag har bett en liten bön idag så att de som släppt igenom denna proposition skall få en fin semester, nya bilar och massor av traktamenten och ha lycka i sina liv. Att deras krogmat skall vara god och deras nattsömn ostörd och att de aldrig mer skall behöva känna några hämningar när det gäller att trampa ner en motståndare. Amen.
Posted on: 2010/6/3 12:54
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Må dom få suga satans kuk i all evighet.Amen
Posted on: 2010/6/3 15:04
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Sverige har väldigt lite koll på om lagar är "lagliga". Man talar i beskrivningarna av den nya grundlagen om att stärka Lagrådets roll. Vi har nämligen ingen annan koll, en lags laglighet avgörs inte i domstol om det blir en tvist. Detta borde ha rättats till för länge sen men det finns inte ett ljud om detta i den nya propositionen, istället talar man i dunkla ordalag om att kunna ingripa i yttrandefriheten och avskaffar samtidigt redovisningsskyldigheten för de saker man vill åberopa när man tar ett beslut. Regeringsbeslut blir alltså lag direkt om man inte formligen ber om att bli nerröstad.
Och observera att detta kan gälla så centrala saker som yttrandefriheten! Både tryckfrihetsförordningen och yttrandefriheten är ju grundlagar och man trodde ju att de var heliga... När vi sen har en riksdag som inte förmår hålla sina stolar varma ens när man ändrar grundlagen är allt möjligt. 1809 års regeringsform kom efter att man avsatt kungen och upplöst riksdagen. 1974 års grundlag var resultatet av ett långt arbete, även 1992(?) var det mycket debatt. Men 2010 omnämndes saken inte ens i tidningarna. Man har fullständigt demonstrativt förtigit hela frågan och inte ens nämnet saken i en notis medan alla möjliga pseudohändelser omsorgsfullt tröskats av media. Inte ens riksdagens hemsida orkar med att tala om att vi nu får en ny grundlag... Överhuvud taget är det en trött samling nollor som representerar oss, jag lägger här en länk från modernaternas hemsida där Anne-Marie Pålman som jämte Peter Eriksson var den ende som protesterade när förslaget togs: http://www.newsmill.se/artikel/2009/0 ... dagsledamot-i-moderaterna
Posted on: 2010/6/3 18:21
Edited by Asgeir on 2010/6/3 18:44:07
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Och om någon höjer rösten!...
Vi sänker ett plan med hela regeringstoppen om så krävs! Och ni, där uppe i norr, se på Palme, se på Anna Lindh, Du står på tur om du inte följer fåraherden! Det jag har svårt att greppa är själva känslan i ord som... konservativ... liberal... konservativ... liberal... Hur i all fridens namn kan Någon (förutom fåraherdarnas bonde) ...känna en positiv magkänsla inför K O N S E R V A T I V ? bara där faller ju hela konceptet... men så har vi alla dom där små. alla dom med lån. och avbetalningar. rädda för att förlora tryggheten. darrandes som asplöv inombords.... sorgligt nog en väldigt stor del av oss... Halleluja för Aftonblaskans scare-tactics! ![]() eller inte |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Statskupper har genomförts tidigare i Sverige. Se gärna dokumentärfilmen Novemberrevlutionen som Vaken har satt ihop på en DVD tillsammans med Money As Debt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Novemberrevolutionen_%28Sverige%29 http://www.youtube.com/watch?v=Z95xH9Svq3k Tänk också på vad som hände fyra månader senare. Historien upprepar sig.
Posted on: 2010/6/3 21:02
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Hur i all fridens namn kan Någon (förutom fåraherdarnas bonde) ...känna en positiv magkänsla inför K O N S E R V A T I V ? Jag tror det var en vän till mig som sa att jag var väldigt konservativ, sen läste jag på vad konservatism var för något och kunde inget annat än hålla med. Grundpelarna från Wiki, så sant som skrivet: 1: Konservatismen anser att det existerar en naturlig lag. Denna naturliga lag är en universell objektiv etisk ordning som människan inte kan förändra och som existerar oberoende av människors vilja. När människor väljer att leva i enlighet med denna ordning tror konservatismen att samhället och människan utvecklas på ett relativt harmoniskt och lyckligt vis. 2: Konservatismen anser att människan är ofullkomlig och att hon föds med både en god och en ond sida. Denna ofullkomlighet gäller även hennes förnuft och därför anser konservatismen att människan inte enbart med hjälp av förnuftet kan upptäcka och tillgodogöra sig den naturliga lagen. Istället menar konservatismen att den naturliga lagen främst kan synliggöras genom kultur, traditioner och sedvänjor. Dessa har nämligen skapats spontant över flera generationer genom trial-and-error vilket medför att den naturliga lagen med tiden utkristalliseras allt tydligare i dessa.
Posted on: 2010/6/3 21:13
|
|||
|
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Kom inte med någon slags röd propaganda i tider som dessa när Sverige är så farligt nära att bli en av det nya Sovjetunionens lydstater är du snäll patrik, och du bär mitt egna namn också, skam.
Sitta i en tråd och snacka om vapen, revolution och i täckta ordalag beskylla liberala och konservativa för vad som händer när det var exempelvis en moderat som var en av de som luftade kritik, det får en och undra varför inte också du är nedsläckt av Aftonbladet? Vilka arbetar du för egentligen? Skriver du ett ord igen om något ens angränsande till våldsamheter raderas det kan jag lova. Får nog säga att jag sällar mig till den där skaran BiReal talar om jag med, och det med en måttlig grad av stolthet.
Posted on: 2010/6/3 21:15
|
|||
|
Säll är den,
som för sig äger lovord och förstånd uti livet, ty onda anslag man ofta rönt alstras ur andras bröst. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag tror någon har fått för mycket makt i tron om att dennes kultivering rättfärdigar hans nivå att tycka rätt.
Posted on: 2010/6/3 22:22
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Att ifrågasätta någons politiska ställningstagande är lika farligt som att snärta någon på näsan och att hoppas att man var snabb nog att ingen såg.
För mig handlar det inte om någon röd propaganda. Jag förstår verkligen inte det tankesättet bara. Och det är väl just det som är grejen. Människan, precis som allt annat har ett ying och yang, i alla företelser. Hälften av oss blåser åt ena hållet, och den andra hälften åt andra hållet. Naturens lag. Men jag har ändå svårt att förstå... =) |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Detta är helt klart en planerad aktion. Både pressen, tv och riksdagens ledamöter har lurats att agera samfällt, det är inte så svårt om man vet vilka tåtar man skall dra i. Och det vet en teaterdirektör. Det räcker ju med partiledarna...
Lika lite är det särskilt svårt att genomskåda syftet, men då krävs det lite konspirativ fantasi. Syftet måste givetvis vara att utnyttja situationen till att låta den nuvarande oppositionen ta hand om frågan och oroa allmänheten så att det framstår som säkrast att rösta på Sahlin & Co. Det skulle också förklara varför hennes båda samarbetspartier är så tysta än så länge (jag har kollat v och mp:s hemsidor). De enda som öppnat sig utåt och haft en vettig kommentar är faktiskt moderaterna som här tar en oväntad poäng. Det som är tråkigt är att Anne-Marie Pålsson slutar, henne hade jag kunnat tänka mig att strecka i kommande val!
Posted on: 2010/6/4 5:30
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Peter Eriksson (mp) i talarstolen om grundlagsändringen, 27/5:
"Jag hade egentligen velat se att den här salen var full och att alla Sveriges tidningar under de senaste åren hade haft en tuff och omfattande debatt om grundlagsfrågorna." Många riksdagsledamöter var inte ens på plats... Skrämmande.
Posted on: 2010/6/4 11:49
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Flera av dom är ständigt bakfulla på dagtid.
Posted on: 2010/6/4 13:41
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Finns det namn på de som röstade för?
Låten i nu provokatörerna arbeta såsom under Göteborgskravallerna 2001. Det blir ingen på vaken.se som avfyrar skott mot polis eller militär, vilket föranleder resten. Nej, nej, det finns statsanställt folk för sådant. Men ingen lag. Förrän nu.
Posted on: 2010/6/5 7:16
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Fick inte tag på min kontakt, en riksdagsman i försvarsutskottet innan röstningen. Dödstyst. Skumt.
Posted on: 2010/6/5 7:17
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag känner två den ene har inte haft en nykter dag på flera veckor och den andra är försvunnen.
Posted on: 2010/6/5 7:44
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Vad jag skrev till patrik skrev jag som moderator då det inte bör skrivas uppmaningar till våldsamheter på forumet, även om det är menat ironiskt eller sarkastiskt så kan det misstolkas.
Det är ju givetvis din rättighet till din åsikt som enskild debattör att säga det, likväl som det är min. Men tryckfrihetens gräns dras där ansvar ska tas för andras trevnad, du förstår säkert patrik?
Posted on: 2010/6/9 1:45
|
|||
|
Säll är den,
som för sig äger lovord och förstånd uti livet, ty onda anslag man ofta rönt alstras ur andras bröst. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Den försvunna kvinnan mår bra den andre studsar fortfarande runt helt obekymrad om hur sådana struntar som vi ser på frågan om allvaret i hur svagt det psykologiska försvaret i Sverige är...
En vindpust bara, så finns inga principer kvar! Tvåhundra års samhällsutveckling har nedprioriterats och ersatts av pizzahunger och krogbesök... En ofattbar intelligensminskning.
Posted on: 2010/6/9 5:20
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Ja, det finns många instrument i samhället som verkar för en sådan intelligensminskning.
Allt från Melodifestivalen till Bacardi...
Posted on: 2010/6/9 5:25
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login