vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Så är det hela igång igen!

See User information
Sedan en tid har det kommit det ena erbjudandet efter det andra om att låna pengar. 350.000 utan säkerhet är det allra senaste.

Att hjulen tycks snurra igen (i alla fall långtradarnas hjul) kan man lätt se på kajen i Helsingborg som jag passerar rätt ofta. För några månader stod det fortfarande långa rader av trailers uppställda, nu är de parkeringarna tomma och bilarna rullar alltså igen fyllda med varor mot butikerna!

Andemeningen är inte så svår att förstå: "Låna pengar och sätt sprätt på dom!".

Samtidigt rynkar åtminstone Nordea på näsan när man glädjestrålande kommer in med en tjagge tusingar och vill öppna ett konto att sätta in dom på. 0,8% ränta är vad man kan bjuda på (fnys!).

Den andemeningen är inte heller särskilt svår att förstå! Dom är alltså fullskitna med pengar - igen!

Vart kommer dessa pengar ifrån och vems är dom?

Inte för att jag vet men jag minns vad som hände under andra hälften av åttiotalet.

Nu är det så att en av mina bästa vänner bor i självaste bankvärldens centrum och är särdeles välunderrättad.

Det jag fick veta då var att Schweiz genomdrev en lag om att inga knarkpengar fick besmutsa schweiziska banker. Samtidigt gjorde den starka schweiziska francen att man tog betalt för insättning på konton i landet istället för att ge ränta.

Samtidigt slopade inte minst Sverige all kontroll över in och utflöde av valuta och snart levde vi i en otrolig fastighetsbubbla där priserna steg med raketfart och varenda kotte körde runt i BMW och ägde jättestora bensinslukande motorbåtar.

(Själv bodde jag i ett gammalt hönshus och körde skrotbilar men det är bara för att jag är så jäkla avig).

MEN! Intressant är att konstatera att nu kör det igen! Jag funderar på att räkna ut min pension, låna det belopp som kan återbetalas med pensionsutbetalningarna, köpa guld och gräva ner det nånstans!

Vad tycker ni andra??

Posted on: 2010/8/1 6:45
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Så är det hela igång igen!

See User information
Ja det är som att spela MADs Monopol om ni minns det spelet. Kommer så klart från serien MAD. Vinnaren var den som var så fattig som möjligt.

Intressant vinkling måste jag säga. Om det du säger är sant så har det säker en del att göra med inflationen i Sverige under den tiden.

Posted on: 2010/8/2 19:18
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
MAD Monopol... Kommer ihåg hur jag fuskade som liten och gick som "vinnare" från bordet... Lyckades inte blinka med enbart ett öga. Men tror inte det är speciellt karma givande...

Nog måste jag säga att FED/ECB mfl, borde få en Oscar för bästa manus, efter alla sätt dom lyckats hålla ekonomin flytande till idag och att kamma hem allt "värde" till sig, medans notan hamnat hos andra. Tror Hollywood skulle gråta och ge upp med vitflagg.

Nog kommer ekonomin gå i graven, men är övertygad att det inte slutar där... Precis alla "maktsystem" är under "attack".

Bara välj ett... Vilket som... Bara reflektera över följande instansers förtroende: Politiker, Polis, Religioner, Banker, Företag... En prostituerads ord har idag större vikt än en politikers... Men tyvärr har det avesidor med, som tex folk som slänger tegelstenar på brandbilar...

Men för mig verkar det tydligt... Nu vet jag inte om ni håller med.
All makttruktur är det på väg utför med.

Med stöd av det, ser jag det som positivt att regeringa, pengar och religioner är på väg käpprätt åt... För mig måste det bort, om vi skall lyckas bygga upp ett nytt.

Men som svar på din topic, tror jag guld inte kommer fungera, om det blir riktigt illa. Vi har det nog riktigt bra i Sverige med vår natur. Men toapapper kanske, men det är väl svårt att gräva ner.

Tror det är skit samma hur man gör, tror inte det ekonomiska fallet, kommer att slå så hårt. Något säger mig att det redan finns "alternativ" som kommer dämpa det fallet. Men det står för mig o min gut-feeling.

Peace

Posted on: 2010/8/2 21:23

See User information
Quote:

Nog kommer ekonomin gå i graven

Hur föreställer ni er egentligen en ekonomi som "störtar", vad karakteriserar en störtande ekonomi? Jag vill ha alla läsares funderingar och utläggningar på detta. (Ni kan skicka PM om ni inte vill skriva det offentligt i forumet)

Vad har skett när en ekonomi störtat?

Quote:

All makttruktur är det på väg utför med.

Det har folk sagt i alla tider, varje gång har Makten ersatts av annan kraft som senare kommit att kallas Makten.

Går vi fortfarande på tricket "maktskifte" som om det skulle vara en seger för folket?

Posted on: 2010/8/3 7:30

See User information
Just ekonomi har klara drag av magi tycker jag. Jag känner mest till primitiv magi som i överförd form återfinns i de flesta kulturer jag stött på. Tanken är att för att få något, måste man ge något.

Till vem man ger kan ju variera mellan gudomen och önskebrunnar. "Gudomen" brukar gilla människooffer.

Vad man ger kan variera mellan tid, sitt goda förstånd och sådant som människooffer.

Roligast är förstås att ge andras tillgångar och själv krafsa hem storkovan.

Vad Bibeln tycker om detta kan vi läsa i Jakobs brev (obs att det finns många parallella översättningar, jag har valt en speciell som blivit stulen när det blev bekant att jag innehade den). Jakobs brev är synnerligen läsvärt i hela sin längd men följande har bränt sig fast eftersom det överensstämmer med den åttonde suran i Koranen.

Bibelversionen först: "Den som fordrar rågat mått när han väger upp åt sig själv men drar ifrån när han väger upp åt andra har i Herrens ögon rett sig som ett svin på sin slaktedag". Ord och inga visor. I åttonde suran står det: "Den som förvägrar arbetaren sin surt förvärvade lön - tror han inte på Åskan???"

Så socialt patos och bibelstudier går utmärkt att förena med ett revolutionärt sinnelag. Bara inte empati, vilket ju annars är den vanliga åsikten...

Posted on: 2010/8/3 12:16
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Pengar är väldigt mycket som magi, grundad på mörka grejjer. Ofta kan man tjäna mest pengar när man gör nåt galet, lurar någon eller manipulerar pris etc. O vips så dyker det in mer energi på banken, som man kan använda till vad som helst. Pengarna kommer till på ett vis, kan sen användas till vad som. Som at spela poker endast med jokrar...

Posted on: 2010/8/3 12:44
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

See User information
pingubenji,

Quote:

Hur föreställer ni er egentligen en ekonomi som "störtar", vad karakteriserar en störtande ekonomi?

Jag vill påstå att ekonomin redan har rasat... Den rasade första gången i mars förra året, sedan har det två gånger i år varit på väg.

Vad vi gjor är att vi har tagit jättelån för att hålla det flytande. Vi har belånat vår framtid, för att hålla det flytande. Vi har fortsatt hatt belåna, på många sätt. Vi har även köpt gamla lån, för lånade pengar, för att fortsätta fiaskot.

Hela farsen är ohållbar.

Om du har läst metematik och hur man beräknar fördubblingsfaktorer? 70/tillväxt per år= fördubblingstid.
(Vår ekonomi bygger på en tillväxt varje år, för att hålla sig på grön kvist)
Om du plottar en graf, så ser du hur hållbar vårt system är idag.
Den skulle peka rakt upp i slutet... = Ohållbart.

Gillar dokumentärer och här är ett par jag gillar, sedan kan jag peka till personer som Gerard Celente mfl om du vill efterforska mer. Celente är en av världens främsta experter och hans "träffsäkerhet" talar sitt egna språk.

men jag lämnar det där, men det finns så mycket mer, som direkt visar detta... Men har inte lust att skriva en bok...

Del 1
Money As Debt
http://www.sprword.com/videos/moneyasdebt/

Del 2
Money As Debt II: Promises Unleashed
http://www.sprword.com/videos/moneyasdebt2/

Quote:

Det har folk sagt i alla tider, varje gång har Makten ersatts av annan kraft som senare kommit att kallas Makten.

Går vi fortfarande på tricket "maktskifte" som om det skulle vara en seger för folket?

Aldrig på detta sätt, kommer inte i närheten. Man kan väl se dom tidigare tillfällena du beskriver som "övningstillfällen" hehe

Allt kulmnar nu, från miljö till... Ja... "name it".

Är det inte intressant att allt verkar hänga samma med detta 2012-"hoaxen"?
Så den som tycker att det bara är ett nytt Y2K... Mer jag den se lite djupare än Hollywood rullar och västerlänska påhitt.

Peace!

Posted on: 2010/8/3 14:27

See User information
Hehe, jag har ett inlägg som visar på att olja kommer ta slut med "fördubblingsargumentet"

http://pingubenji.heliohost.org/wp/?p=754

Relaterat till denna tråd:
Alla är överens om att hela skiten är ohållbart. Det är bara att de som har makt använder det för att behålla sin makt. Vi vill ha ledare (vi vill att någon ska vara förebild och ledare som ger oss belöning när vi gör något, vi betalar hela vår förmögenhet för att få detta)

Posted on: 2010/8/3 15:20

See User information
Absolut. Men vi håller på att se genom slöjan av manipulation och vad vi tror oss har betydelse (hintar åt pengar).

Aldrig har väl alla former av "pyramidspel" haft så mycket motstånd och avsaknad av förtroende som nu?

Pyramidspel = maktsystemen vi har.

Men jag vet att det inte stannar där... Är övertygad att vi har ett helt annat sätt att se på oss själva (Vilka vi egentligen är), redan innan nästa sommar. Så håll i hatten och snart blir det "åka" av...

Posted on: 2010/8/3 15:33

See User information
Quote:

iwarrior skrev:
Pengar är väldigt mycket som magi, grundad på mörka grejjer. Ofta kan man tjäna mest pengar när man gör nåt galet, lurar någon eller manipulerar pris etc. O vips så dyker det in mer energi på banken, som man kan använda till vad som helst. Pengarna kommer till på ett vis, kan sen användas till vad som. Som at spela poker endast med jokrar...

När det gäller mig själv så är det så här: Jag har haft en släkting som var "chartist". Han var skotte och levde hela sitt liv som en gudfruktig man och var väldigt noga med att inte efterlämna en krona (eller guinea, för den delen) när han gick vidare till nästa episod. Hans religion var Magna Charta, Gud och sitt eget Samvete. Anledningen är lika klar som förståelig: det finns ett par ställen i bibeln som "kristna" aldrig ser. På ett ställe står det att en rik man har lika svårt att komma in i Guds rike som en kamel har att klämma sig igenom ett nålsöga!

DET ÄR EN SKAM ATT DÖ RIK!

En sketch av Sten-Åke Cederhök visar hur en person släpar en tung säck uppför en stege mot Pärleporten och stånkar och stönar under tiden. Den är full med guld!

Hela tiden springer andra förbi honom. När de når toppen på stegen så viskar Sankte Per något i örat på dom, varpå dom skrattande springer in i himmelen.

Killen med säcken når till sist ända upp och står och flåsar. Sankte Per böjer sig fram emot honom, slår ut med handen och visar Himmelens Härligheter och viskar: "Allt är gratis!"

Min familj har också alltid levt efter detta. Själv har jag gjort ett tillägg till tesen och den lyder: "Eftersom männen med de svarta hattarna är efter dig och vill tjäna pengar på din död, så se till att du är skuldfri först den dagen du dör!"

Alltså har jag inte överdrivet bråttom med att betala mina skulder - men jag gör det. Till sist!

Räkningen skall gå jämnt upp!

Posted on: 2010/8/3 20:55

See User information
Du vet att det är på väg att gå åt %¤#¤%# när man läser detta...

Någon som känner för att gå in på ett Zoo??

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7585580.ab

Posted on: 2010/8/8 1:21

See User information
Det känns som Universum satt sig ner för att kolla på en stand up, och komikern är denna civilization...

Posted on: 2010/8/8 1:34
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

See User information
LOL, verkligen...
Hittade denna, om det fortfarande finns någon som tror på "återhämtningen". Snart har vi jobbat väldigt hårt för ett väldans fint toapapper...
Tror jag sparar Selma, men knugen skulle nog sitta fint med ett "bromsspår"...

http://wallstreetpit.com/9601-more-ov ... hart-form-impact-imminent

Posted on: 2010/8/8 4:56

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper