vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »


Upplysthet, vakenhet, vad är det?
#1


See User information
http://en.wikipedia.org/wiki/Answerin ... _What_Is_Enlightenment%3F


Lite äldre tankar som motsvarar betydelsen i ordet "vaken"...


Quote:
“Enlightenment is man’s emergence from his self-incurred immaturity.” ... the immaturity is self-inflicted not from a lack of understanding, but from the lack of courage to use one’s reason, intellect, and wisdom without the guidance of another. Our fear of thinking for ourselves. ... the motto of enlightenment is “Sapere aude”! – Dare to know!


En av de koncept som försöker uttryckas här... lev inte efter auktoriteter. Lev efter dig själv.

Eller har jag fel?


(Var bara något jag hittade i en stor digital hjärna... http://webbrain.com/brainpage/brain/3 ... 8-5361-0B61-A061F89BAF87/)

Posted on: 2010/5/8 17:44
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Upplysthet, vakenhet, vad är det?
#2


See User information
Jag var i yngre år väldigt påverkad av Aleister Crowley vars valspråk var "Do what thou wilt - shall be the whole of the law".

Han sa också:

We need a Watchword

And a Banner for the Battle

And a Principle on which to reconstruct

En av vår tids mest missförstådda genier... han var t.o.m rolig ibland! Han reste jorden runt med nån sorts exoterisk cirkus kallad The Golden Dawn (Gyllne Gryning) med rätt kul ritualer. Bland annat sålde han biljetter till en föreställning på Waldorf Astoria som verkligen satte dåtidens New Age på plats (han sket på golvet inför publik som hade betalat 50 dollar var i inträde)

Han förespråkade total vakenhet!

Det går fortfarande en del rykten om att han kunde skapa nån sorts demoner som eventuellt ännu går lösa.

Posted on: 2010/5/8 18:52
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Upplysthet, vakenhet, vad är det?
#3
Jag håller väl med om att man inte ska leva efter auktoriteter eller ha idoler.
Då försvinner den delen av dig själv som kan tänka och ha egna åsikter, det är då vi slutar att skapa och utvecklas. Vi föds med en hjärna och är menade att använda den. Alla människor har kapacitet.

För mig är vakenhet ganska så abstrakt. Man kan ha blivit upplyst på olika sätt.
Jag vaknade helt enkelt med nya ögon, och dessa ögon får mig att se världen ur ett helt annat perspektiv (fågelperspektiv kanske?). Det är en gåva som kan få en att känna sig överlägsen eller rent av hjälplös och förbannad.
Det är också en trygghet att faktiskt veta om att vi är slavar, fängslade i en illusion eller whatever.

En vaken person ser utanför boxen. Det är min egna åsikt. Och jag slog sönder min TV.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Upplysthet, vakenhet, vad är det?
#4


See User information
"En vaken person ser utanför boxen"
Den korta förklaring täcker det mesta!
Har heller ingen TV :)
Peace

Posted on: 2010/5/16 18:20
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Upplysthet, vakenhet, vad är det?
#5
Alla verkar tro att upplysning är svårt att uppnå.
Man behöver inte bestiga berg eller meditera i 15 år för att bli upplyst.
Det hela är så enkelt att vi helt enkelt har glömt bort det ;)



 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Upplysthet, vakenhet, vad är det?
#6


See User information

Vad jag vet idag, handlade det för mig om att "släppa taget" och bryta sina gränser.
Från vad min hjärna envetet "bara" visste, till vad hjärtat reflekterade med för sanningar.
Sedan var det bara att följa med på resan, som på ett sätt har bara börjat. Brukar beskriva det som ramar. Att genom bryta detta och sedan få en större ram, vilket man i sin tur bryter.

Bara delade min reflektion av storyn, vi alla deltar i.

Posted on: 2010/9/5 21:33
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Upplysthet, vakenhet, vad är det?
#7


See User information
Inse orsak till verkan i alla former.

Posted on: 2010/9/5 21:44
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Upplysthet, vakenhet, vad är det?
#8


See User information
Quote:

Momus skrev:
En vaken person ser utanför boxen. Det är min egna åsikt. Och jag slog sönder min TV.



GÖTTIG ritual!

Posted on: 2010/9/5 22:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Upplysthet, vakenhet, vad är det?
#9


See User information
Förståelse av det oförståeliga

När själen, tanken och medvetandet befinner sig i fas med tiden, Kan man äntligen se och förstå.


"Genom att leva i NUET!"

Posted on: 2010/9/5 22:14
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Upplysthet, vakenhet, vad är det?
#10


See User information
Wow, såg just Godmorgon-grejerna! Ni regerar! Vad glad jag blir, härligt. Fortsätt så!

Posted on: 2010/9/5 22:28
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Upplysthet, vakenhet, vad är det?
#11


See User information
Underbart..

Fler vaknar hela tiden.

Det kan bara gå framåt.

Posted on: 2010/9/5 22:56
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Upplysthet, vakenhet, vad är det?
#12


See User information
Kroppen skall endast ha det den behöver, själen är den man är och den är den som skall leva här. Kroppen är som sagt förut bara bilen, och den skall inte köra, den skall bara följa!

Posted on: 2010/9/6 2:26
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Upplysthet, vakenhet, vad är det?
#13


See User information
Upplysthet

Nej man ska vara försiktig att förvanska ords betydelse, Upplysthet översatt till sanskrit heter Buddah, det är en sann upplyst inget annat.
Den genom kultivering upplyst

Ur Zhuan Falun Li Hongzhi

"Let me tell everyone that "Buddha" is not a superstition. It is a word from Sanskrit, an ancient Indian language. When it was introduced to China, it was called "Fo Tuo."24 There were also people who translated it as "Fu Tu."25 As the word was passed around, our Chinese people left out one character and called it "Fo." What does it mean in Chinese? It means "an enlightened person," one who has become enlightened through cultivation practice. What’s superstitious in this?"

Posted on: 2010/9/6 11:30
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Upplysthet, vakenhet, vad är det?
#14
Quote:

Anti skrev:
Wow, såg just Godmorgon-grejerna! Ni regerar! Vad glad jag blir, härligt. Fortsätt så!



Jätteyeah!


:)

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Upplysthet, vakenhet, vad är det?
#15


See User information
1: Bevisligen så väger själen 21 gram, det är det man är!

2: Matt 6:22 The lamp of the body is the eye: if therefore thine eye be single, thy whole body shall be full of light.

3: Kroppen kan lätt störa en massa genom att försöka tänka och räkna ut, istället så skall flödet komma ifrån "the third eye = pineal gland"

Det är inte så svårt egentligen, man behöver bara träna på att lita på flödet av information som kommer till en, likaså lyssna på hjärtat som alltid vet vad som är rätt.

Till att börja med skall man lära sig att meditera, stänga av alla tankar och lyssna noga på vad som finns bortom dom. När man sen lär sig att leva så så har man tagit ett STORT steg i rätt riktning.

Jag försöker aldrid räkna ut nåt, dyker det upp ett problem som jag inte instinktivt vet hur jag ska lösa så väntar jag bara på att infon skall komma till mig. Det kan ta några sekunder, nån minut, kanske ännu längre, men infon kommer alltid.

Upplyst eller vaken är inte nåt annat än att leva andligt/själsligt, och sen lita på ens hjärta och tredje öga (pineal gland)... Ännu viktigare, bemöter man andra som en själ så händer det mysiga saker...

Peace


Posted on: 2010/9/6 20:30
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Upplysthet, vakenhet, vad är det?
#16
Quote:

iwarrior skrev:
1: Bevisligen så väger själen 21 gram, det är det man är!




Jasså?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Upplysthet, vakenhet, vad är det?
#17


See User information
http://www.google.se/search?hl=sv&cli ... SgA&q=soul+weight&spell=1

Ju :)

I dokumentären "What the bleep do we know" så kom man fram till att det inte finns en "observer" i människokroppen, utöver det så är kroppen inte medveten när man gör en "outer body experience", så sammanfattningsvis så är man själen och inte kroppen.

Samma sak som free man grejjen, man är inte kroppen, han har en!


Posted on: 2010/9/7 17:52
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Upplysthet, vakenhet, vad är det?
#18


See User information
Om man inte har nått stadiet av en buddha , och inte kan se universums sanning och alla dess rum , så är man inte upplyst. Upplyst = buddha inget annat.

Posted on: 2010/9/8 12:46
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Upplysthet, vakenhet, vad är det?
#19


See User information
Samt, utöver vad BiReal berättat, så är det faktiskt väldigt behövligt att ha en Lärare som kan hjälpa en med att korrigera skevt seende. Är man fast i en illusion kan man inte lita till att ögon eller hjärta kan hjälpa en ut, de kan däremot lura en ännu djupare ned i kaninhålet.

Karta och kompass är vad som behövs...

Posted on: 2010/9/8 13:31
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Upplysthet, vakenhet, vad är det?
#20


See User information
Inspirerande!

Även om vi "är vår själ" definieras livet för de flesta av oss en genom kroppens aktiviteter och det är viktigt att se att vi även där är vilseledda. Att frigöra sig från sitt självvalda slaveri innefattar hela vårt livsmönster, inte bara vilken information vi sväljer.

Precis som vi har påtagit oss och påtvingats destruktiva mönster kring tänkande och makt, har vi även påtagit oss begränsande uppfattningar om livets fysiska möjligheter som t.ex föda, sömn och inte minst kärlek och sexualitet. Mänskligheten bär en enorm potential som förspills i slentrianmässigt och omedvetet ätande, sovande och älskande.

Sapere Aude! må gälla hela vårt väsen! Precis som det krävs mod att ifrågasätta de informations- och maktsystem som vi är uppfostrade att lita blint på, så krävs mod för att inse att de flesta av oss lever våra fysiska liv på ett mycket begränsat och förprogrammerat sätt.
Här gör sig skillnaden mellan hur begreppet "upplyst" tydlig. Buddha är upplysning och förlösning på alla nivåer, inte bara intellektuellt. Vem har bestämt vad du äter? Vem har bestämt hur du älskar?

Posted on: 2010/9/9 13:19
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Upplysthet, vakenhet, vad är det?
#21
Quote:

Xtas skrev:
Samt, utöver vad BiReal berättat, så är det faktiskt väldigt behövligt att ha en Lärare som kan hjälpa en med att korrigera skevt seende. Är man fast i en illusion kan man inte lita till att ögon eller hjärta kan hjälpa en ut, de kan däremot lura en ännu djupare ned i kaninhålet.

Karta och kompass är vad som behövs...


Håller med.
Det kan även hjälpa en att isolera sig ett tag från människor, mobiler, oljud, internet osv...samt att tänka på att rena kroppen från gifter.

frid

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Upplysthet, vakenhet, vad är det?
#22


See User information
Perfekt förslag!

Posted on: 2010/9/13 17:53
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Upplysthet, vakenhet, vad är det?
#23


See User information
8 faldiga vägen

Posted on: 2010/9/13 20:13
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Upplysthet, vakenhet, vad är det?
#24


See User information
Upplyst är att våga veta sanningen. Meditation ger upplysthet. Tänka på viktiga saker och rätt i flera steg ger upplysthet, men det finns ett steg till som många inte lyckas uppnå.

När man genom meditation vet vad som är rätt så är det upplyst att agera på den saken. Då blir man en beskyddare av balans med naturen, man blir en man eller kvinna med fötterna fast förankrade i marken som hjälper oss alla att ta bort världens fulhet och skapa det bästa för framtidens generationer.

Gör man inte det förblir man en "upplyst" lort som inte väljer att agera, då färtjänar man inte någon respekt alls.

Posted on: 2015/1/18 17:12
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
30 user(s) are online (30 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 30

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS