vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Kommentar till Jas-affären....

See User information
Blir så trött...Av kommentarer att döma på olika forum på internet, är "vi" svenskar jättearga på Norges agerande i den s.k. Jas-affären.
Jag förstår inte detta. Vad har Norge gjort för fel?

Å andra sidan är min ståndpunkt att en regering skall vara en service-inrättning för oss skattebetalare. Alltså staten skall inte hålla på med olika affärer där vinst intresse finns. Om man vänder på det och tänker att Usa, Norge och Sverige hade varit olika företag, då hade ingen höjt på ögonbryna.... Det jag anser att folk borde bli förbannade på är hur staten kan äga ett antal monopoliska företag i Sverige, som några exempel: Svenska Spel, Systembolaget, och andelar i Banker och Elbolag. Sedan tillkommer ett antal fastighetsbolag och andra inrättningar där Staten drar in extremt mycket pengar.

Samma sak hörde jag på nyheterna imorse, då någon på SJ tillsammans med facket krävde ytterligare 1 miljard kronor, för att lösa "tågkaoset". Flera frågeställningar dyker upp i min hjärna...Hur kan en facklig representant bara sådär höfta till med 1 Miljard kronor? Hur kan han veta att det är just det som behövs? Alltså det är 1000 miljoner kronor! Som bara skall spottas in i ett "företag" som inte har kompetens nog att hushålla med dom pengarna dom redan har.

Givetvis är det tyvärr så att stora delar av folkmassan redan är så fördummade att dom går på allt, bara genom att läsa en rubrik. Eller att mainstream media idag har 40% Nyheter och 60% Sport. Det här med att tänka själv, och faktiskt analysera, verka vara en mindre del av befolkningen idag som gör. Känns lite som nedanstående marknadsundersökning:

Så här arbetar staten:
"Skulle du kunna tänka dig att behöva eller använda denna produkt X?"
"-Ja, verkligen, det skulle jag!"

Och så verkligheten:
"Skulle du idag eller inom kort köpa denna produkt X om den fanns på marknaden, för priset Y?"
"Nej!"

Svenska Spels vinst 2007: 5.2 Miljarder kronor
Systembolaget (inga konkreta uppgifter): 200 Miljoner, då skall det inte förglömmas skatten på alkoholen...Vilket bör uppgå till uppskattningsvis 10 - 12 Miljarder! Och så vidare.....

Så för att knyta ihop säcken lite grann, (tanke på min ståndpunkt), varför slösa så extremt mycket pengar för att ta fram ett flygplan som Jas, när vi likaväl hade kunnat köpa färdiga F-35 plan ifrån Usa, precis som Norge gjorde...Lite "kul" är ju att vi själva importerar en hel del komponenter ifrån Usa till Jas(?).
Men det som stör mig allra mest är att alla de pengar vi lagt på Jas, hade kunnat göra så otroligt mycket i samhället, för att upprättahålla vår standard, som vi en gång i tiden faktiskt både var stolta över och även kända för.

Dom flesta avregleringar som staten har gjort, har faktiskt varit till en positiv sak för oss privatpersoner, (se, exempelvis Telefoni). Den s.k. Avregleringen av Elen, gick ju tyvärr inte så bra, Orsak? Staten har enorma ägarintressen, som de dessutom vill investera utomlands, som t.ex. Kolkraftverk i Tyskland.

Jag är fortfarande helt övertygande av att varför Borgarna vann valet 2006, är pga. Att vi faktiskt är en stor målgrupp i Sverige som kan tänka själva, genom att söka upp information och då bilda oss en egen uppfattning.

Posted on: 2010/12/3 16:28
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Kommentar till Jas-affären....

See User information
Apropå JAS så har jag en festlig historia. Jag bevistade en flygdag på Säve och det var under JAS-propagandatiden. Plötsligt kom JAS svepande och fingerade ett anfall längst bort på fältet, tvärvände på en femöring och kom i retur som en studsande tennisboll. Oerhört imponerande. Sen gjordes samma manöver med en F 16 från Rygge i Norge. Den behövde hela Hisingen och halva Angered med Kortedala för att vända och komma tillbaka och det tog flera minuter. JAS bara "studsade" tillbaka!

Men sedan visade norrmännen upp vad F 16 kunde: den kunde stå blickstilla i luften riktad snett uppåt och till och med backa...

Norrmän!!!! håhåjaja... jag får tårar i ögonen när jag tänkte på hur glada talibanerna måste bli om det sänds norska flygförband till Afghanistan...

Posted on: 2010/12/3 17:17
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Jas har så små vingytor att i teorin kan den omöjligt flyga om det inte vore för den avancerade datorstyrningen som kompenserar för obalanserna av dom små ytorna av vingarna.

Det är igentligen ett air to air byggt plan.

Men o andra sidan så ser inte dogfights i luften ut som på röda baronens tider då man surrade runt i luften som bin efter varandra.

Nu handlar det mera om vem som har bästa radarn så fienden skjuter sina missiler på miltals avstånd innan motståndaren ens hunnit fatta vem som gör vad och vart.

Så när dom konstruerade jas hade dom nog lite förlegade metoder till sitt synsätt om krigsföring.

Snart kommer lasrarna på slagsfältet ochså så flygplan blir väl chanslösa mot ground to air defence så att säga så man blir väl tvungen snart och göra planen osynliga eller få dem och reflektera tillbaks lasern osv.

F-16 är ett bra allt i allo plan.

Posted on: 2010/12/3 17:29
Resized Image

See User information
Tycker inte alls det var särskilt snyggt gjort om dom uppgifter som kommit fram stämmer. Förmodligen någorlunda normalt inom affärsvärlden men det gör inte det till något rätt, stora summor handlar det om också.

Angående statens ägande av företag tycker jag det skulle vara vårdslöst att fortsätta på inslagna linjen och sälja ut statliga bolag till underpriser.
Nu är ju allt redan åt skogen och allt sköts inte på långa vägar på det sätt det skulle kunna göras men vill man verkligen släppa all viktig infrastruktur i landet till utländska privata bolag? Nånstans i grunden ska det vara tänkt att staten ska vara vi som bor här i landet och vinster från statliga bolag går tillbaka in i statskassan för att bekosta vården t.ex. Så ska det vara tänkt tror jag.
Nu är förvisso våra politiker så korrupta att det inte fungerar och fokus ligger på att berika sig själva, till exempel genom att få fina pengar av företag för att driva igenom just billiga utförsäljningar..

Har ingen aning om vad som är rätt sätt att få det att fungera för den stora massan men att sälja vad som är kvar av Sveriges naturtillgångar och infrastruktur för att få lite mer pengar tillfälligt i statskassan känns löjligt då alla vet att pengar inte är värt så mycket och tar slut rätt fort medan naturtillgångarna fortsätter att finnas kvar betydligt längre.

I slutändan går det åt skogen för största delen av alla svenskar ändå för det här är politik och politik är skitsnack men känns tokigt att snabba på processen ytterligare.

Posted on: 2010/12/3 17:30

See User information
Helt rätt chriss

Posted on: 2010/12/3 17:46
Resized Image

See User information
Chriss: Det är just det här jag menar. (Som menar också, om jag förstod dig rätt :). Tänk om staten behöll både, telefonlinjer, järnvägar, stora E-vägar och etc. Med det ändamålet att det hade gynnat oss människor i största annmällhet. Det hade varit det ultimata!

Posted on: 2010/12/3 17:49

See User information
Billiga lösningar är det som förstört JAS. Det senaste kriget har visat att vägsidesbomber är vägen till seger, inte tekniskt avancerade vapen. Nu sätter man in drönare och det är väl ganska avancerade vapen men de har säkert sina begränsningar som man inte redovisar. I alla fall inte innan alla förköpt sig på ett lager drönare som de inte kommer att använda...

Själv skulle jag ta reda på vindriktningen och sen släppa upp ballonger med en bomblast, låta dom sväva in över fiendens linjer och sen utlösa dom med min mobil när dom befinner sig i läge. Ballongen i sig själv kan vara en del av laddningen.

Mitt i natten så att den inte upptäcks!

Vapenutvecklingen sker helt inom den elektroniska teorins värld idag, men de segrande lösningarna är ofta mycket mer pragmatiska.

De stora uppfinnarna är ofta hantverkare typ rörmokare eller traktorreparatörer, inte högskoleutbildade trendförlängare, tänk på det alla ni som bugar inför doktorshattarna!

Posted on: 2010/12/3 19:40
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Ja det slår aldrig fel Asgeir ju enklare lösning ju effektivare.

Posted on: 2010/12/3 23:02
Resized Image

See User information
Det är den elakaste som vinner ett krig. Det finns kemiskt avfall från pvctillverkning som är så giftigt att om några få droppar sprids över ett område så får alla invånarna cancer och dör på kort tid. Sådant gift (klorhexabensen) spreds i Göteborg för tjugofem år sedan. All fisk försvann omedelbart i havet utanför och det utbröt en nedtystad epidemi av cancer! Sådana här ämnen fraktas jorden runt på vanliga fraktfartyg! Vad händer om terrorister får tag i såna ämnen?

Vad i hela friden kan högteknologiska kostnadstunga vapen som jaktplan göra mot sådana attacker!

Posted on: 2010/12/4 7:58

See User information
Om man absolut måste ha högteknologiska vapen, varför inte göra en blixtsnabb räd in i Norge och helt enkelt sno deras nya F 35 och dra med dom innan dom hinner reagera. Jänkarna har ju inga pengar så dom har inte råd att beställa några till sig själv och då sitter vi med världens modernaste plan!

Jag tänker som Karl XII ibland... undras om jag påverkats av att ha bott på ett ställe där karoliner trampat fram och sjösatt sina galärer innan anfallet mot Fredriksten (där Konungen visserligen fick bita i gräset). Jag har hoppat i vattnet från samma draktandsliknande klippa varifrån han bad till vår Herre inför anfallet... kanske inte bara gener utan också tankar kan överföras som nån sorts smitta?

Posted on: 2010/12/4 13:10

See User information
Eller en fabrik för shampotillverkning ; )

Posted on: 2010/12/4 15:20
Resized Image

See User information
En kompis tyckte så här om JAS-skriverierna! Jag sätter in det eftersom det visar hur mycket som är på spel och vilken enorm marknad det finns för såna här produkter trots att de knappast används överhuvud taget och att krigen utkämpas med helt andra vapen:

"Efter F35 och JAS måste vi ha ett flygplan som är hemligare och utnyttjas av större länder än USA och Norge (befolkningsmäsigt).

Jag föreslår Sukhoj T-50 (PAK-FA). Indien och Ryssland skall ha detta flygplan.

Indien är snart den folkrikaste staten i världen.
Kanske Kina köper det också!

JAS säjs bara i ett fåtal exemplar till t. ex. Sydafrika.

Vi kan inte ha skit som amerikanerna har liggande på Wikileaks!"

Kanske det ligger något i detta och kanske det har inverkan på den amerikanska ilskan över Assanges avslöjanden...

Posted on: 2010/12/7 13:25

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper