vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)

Re: Vad händer med Zeitgeiströrelsen för tillfället?

See User information
Du är ganska rolig nuförtiden pingu, går du baklänges?
Så på grund av kringliggande makters hot har den riktiga kommunismen aldrig hunnit att utvecklas ordentligt...

Jag sparar hela ditt inlägg, det var något av det mest besynnerliga jag läst på länge. Sov vidare bland de andra i komaismens stora zzovsal.

Posted on: 2011/1/24 22:08
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Icehorn. Förklara istället hur ett oprövat system som inte ens är uppgjort än hur det ska funka, kan lösa världens problem?. Hur kan deras oprövade och ofärdiga system vara bättre än en republik?. Om dom står för frihet och inte för ett storebror samhälle, varför åker dom inte runt och berättar för folk hur vi behöver en republik?, istället deltar dom på FN möten.

Sedan är det fakta att rörelsen varken har hjälpt någon eller åstadkommit något. Deras lösningar är inte ens tillgängliga, forskarna som ska skötta skolorna som ska utbilda folk finns inte, ska det vara några random ungdomar från deras facebook sida som jobbar på deras skolor?. Där finns som sagt inget seriöst stöd bakom rörlsen, allt är en fantasi av en knäpp gubbe som är bra på att skissa rymdskepp och som inte gillar familjer.

Gör något vettigt med er tid istället för att bli romantiserade av sånt här skräp som inte hjälper någon.

Posted on: 2011/1/24 22:09
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Zeitgeist har inget med "lösning" att göra. Allt som marknadsförs därute är bara inom samma illusion.
Ganska skrämmande hur envisa alienfaktorerna är med att fortsätta i sin femtekollonnverksamhet.
Joseph (tror jag det var) har ju till och med sagt att människan inte har någon natur. Man måste nog redan vara helt bortkollrad för att inte se den hundraprocentiga aliengrejen i detta.
Människan är här, och inte för att vara människa, det är inte hennes sanna natur, utan man är här för att bättra sig, återvända till sin/kosmos sanna natur. Det är ju själva poängen med all andlighet - innan den blev förstörd av aliens New Ageismer.

De vill göra folk själlösa, ta över - då går folk med på det... för de har redan blivit sådana. Vakna innna den feta damen sjunger.
Pingu, Avatar och Icehorn är nuförtiden verkligen slöa knivar i lådan.

Posted on: 2011/1/24 22:19

See User information
Quote:

rubens skrev:
Du är ganska rolig nuförtiden pingu, går du baklänges?
Så på grund av kringliggande makters hot har den riktiga kommunismen aldrig hunnit att utvecklas ordentligt...

Jag sparar hela ditt inlägg, det var något av det mest besynnerliga jag läst på länge. Sov vidare bland de andra i komaismens stora zzovsal.

Det var trevligt att du blev fundersam. Framåt och bakåt räcker nog inte för att beskriva mina tankebanor... finns fler dimensioner till det hela. Men jag har helt klart en lång vektor mellan dina och mina tankar. Jag har spegelvänt / vänt upp och ner / in och ut / bak och fram mina tankar. Och nuförtiden hoppar jag mellan olika sätt att beskriva/se världen. Försök du att projicera en 3D värld på en plan yta... det går typ inte beskriva en tredimensionell bild för människor som bara föreställer sig en 2D yta... varje sida av 3D världen behöver ett nytt papper som bara kan visa en bråkdel av hela bilden.

Hoppas min liknelse kan begripas...

Själv får jag väl gratulera till din 133.333:e gång du använder ordet "baklänges", "bakvänt" eller någon annan syftning på tvärtom. Som om världen bara har framåt och bakåt, svart eller vitt....

Posted on: 2011/1/24 22:56

See User information
Apropå Zeitgeist och att ag ofta skriver att saker och ting är alien... så såg jag nu denna artikel:

Further Contemplation on Human Civilization
http://www.pureinsight.org/node/6051
Jag kunde postat den i tråden "Att bli skuldfri" lika gärna.

Posted on: 2011/1/24 23:15

See User information
Man kan lika gärna föra argumentationen att Zeitgeist är dåligt för att det är som en värre fortsättning på humanism (vidare transhumanism som alla vet), de sätter människors behov i centrum; en materialistisk världssyn; får människor att vilja roffa åt sig mer; bygger i slutändan upp kampmentalitet dem emellan, särskilt med brist på lagar. Om inte den nya osjälviska kollektivmänniskan Homo Zeitgeistus räddar dagen givetvis...

Ser ni inte likheterna det har med kommunism så var ni nog aldrig särskilt insatta, för 100% av Zeitgeistcommunityt verkar vara just desillusionerade rödingar.
Ni menar att de inte påstår att indoktrinering ska ske? Men de säger ju uttryckligen att folk ska "rekonditioneras" ett flertal gånger i intervjuer. Hur ska deras värderingar annars förändras?

Ooops, "värderingar," sa Joseph så i den länkade intervjun?
Sånt kan ju inte finnas om inte rätt och fel existerar eller?
Allting som är verklighetens och människans natur visar ju på vilket ologiskt falsarium TVP är, hur kan man inte se det?
Sen, varför göra jämförelser med ett nuvarande system som kanske också är dåligt (men inte i och för sig själv) och med det rättfärdiga något ännu sämre?

Det finns heller ingenting andligt i Zeitgeist, det är nog den största faran. Moral out the window är deras vision om ett "hållbart samhälle."
Som svar på när man frågar om hur man ska lösa problem som ilska, svartsjuka och hatmotiverade brott så är det bara att "rekonditionera" bort.
Jag fattar inte, vad gör ni då här på Vaken?
Varför inte ansluta er till Frankfurtskolan precis som alla de andra sluga smygmarxisterna gör som vill ta över världen?
Eller utbilda er till socionomer eller någon annan överflödig typ av statligt anställd hjärntvättare.

Men sista ordet kommer bara sägas om ett gäng välställt folk verkligen bygger en stad nånstans och implementerar systemet i liten skala, så får vi se hur det går. Kanske de här lyckas?
Går det åt helvete så är det väl kapitalismens/monetarismens fel, absolut inte människorna som bor där, deras rättsuppfattning och hjärtenatur, aldrig kan det vara det

Bara det inte slutar i ett Jonestown 2.0...

Posted on: 2011/1/24 23:42
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
http://www.zeitgeistmovingforward.com/

"Zeitgeist: Moving Forward, by director Peter Joseph, is a feature length documentary work which will
present a case for a needed transition out of the current socioeconomic monetary paradigm which
governs the entire world society.

This subject matter will transcend the issues of cultural relativism and traditional ideology and move to relate the core, empirical “life ground” attributes of human and social
survival, extrapolating those immutable natural laws into a new sustainable social paradigm called a
“Resource-Based Economy”.

This film will feature experts in the fields of public health, anthropology, neurobiology, economics, energy,
technology, social science and other relevant subjects which relate to social operation and culture.

The three central themes of the work are Human Behavior, Monetary Economics, and Applied Science.

Put together the work creates a model of understanding the current social paradigm; why it is critical to
move out of it - coupled with a new, radical, yet practical social approach based on advanced understandings
which would resolve the current social woes facing the world today."

“The Zeitgeist Movement” is an extension of “The Venus Project”- an organization established by
industrial designer - Jacque Fresco - which is also featured in the film.

Posted on: 2011/1/25 12:20
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."

See User information
Quote:
Icehorn. Förklara istället hur ett oprövat system som inte ens är uppgjort än hur det ska funka, kan lösa världens problem?. Hur kan deras oprövade och ofärdiga system vara bättre än en republik?.

I första hand måste du förstå att det är riktningen som föreslås - inte något färdigt paket som ligger och väntar. Riktningen som föreslås är i första hand den resursbaserade ekonomin. Hur kan du sätta dig på tvären om en ekonomi byggd på samverkan och högre levnadsstandard för alla ?

Vilken motsvarighet hade du tänkt dig i din republik? Berätta lite om hur din republik bättre skulle garantera likvärdig tillgång till resurser, maximal effektivitet och minimalt slöseri - kort sagt: hållbarhet. Hur ska det gå för näringslivet i din republik ? Vilket geografiskt område ska din republik täcka ? Skandinavien, Europa, världen ? Hur ska du få med folk i din republik ?

Jag kan inte se saker från din synvinkel om du inte ger en mer konkret bild av vad du vill uppnå.

Quote:
Om dom står för frihet och inte för ett storebror samhälle, varför åker dom inte runt och berättar för folk hur vi behöver en republik?, istället deltar dom på FN möten.

De åkte inte runt i världen för att delta på FN-möten. Det närmaste de kom ett sådant möte var Earth Charter-firandet där de försökte förmedla sitt projekt till deltagarna. Dessvärre visade dessa personer total oförståelse för Venusprojektet och fortsatte propagera för en monetär lösning.

Fakta: FN visar gång på gång att de inte stödjer idén om en resursbaserad ekonomi

Quote:
Sedan är det fakta att rörelsen varken har hjälpt någon eller åstadkommit något. Deras lösningar är inte ens tillgängliga, forskarna som ska skötta skolorna som ska utbilda folk finns inte, ska det vara några random ungdomar från deras facebook sida som jobbar på deras skolor?. Där finns som sagt inget seriöst stöd bakom rörlsen, allt är en fantasi av en knäpp gubbe som är bra på att skissa rymdskepp och som inte gillar familjer.

Det du kallar en fantasi bygger på flera decennier av teknisk och social erfarenhet. Tekniken finns till största delen tillgänglig för den form av samhällsriktning som föreslås. Det kommersiella systemet gör dock ett bra jobb med att hålla tillbaka teknologin så länge ingen monetär vinst kan göras på denna.

Jag föreslår filmer som
- Who killed the electric car ?
- The lightbulb conspiracy

Läs även på om "planned obsolesence" om du tror att detta också är en ren fantasi.
http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

Zeitgeiströrelsen är ganska ny och du kan inte kräva att de ska förändra världen över en natt. Rörelsen är en informations- och aktivistgren för Venusprojektet. Detta projekt är drygt 30 år gammalt och är långt ifrån det enda som den där "knäppa gubben" har sysslat med i sitt liv.

Jämför din egen resumé med Frescos
http://www.thevenusproject.com/en/jacque-fresco/resume

Vad har du att komma med ? Vilket specifikt område är du utbildad inom ? Vilka idéer, uppfinningar eller efterforskningar bygger du dina argument på ? Vad har du jobbat med på sistone för att bana väg för den typ av samhälle du tror på ? Vilka böcker eller artiklar har du fått publicerade som ger en bild av din vision ?

Quote:
Gör något vettigt med er tid istället för att bli romantiserade av sånt här skräp som inte hjälper någon.

Du menar som den där hjärntvättade grabben som sätter ihop lösa klipp för att smutskasta rörelsen ? Producera din egen originaldokumentär om din fungerande republik och jag lovar att jag ska se den.

Posted on: 2011/1/25 16:14
"All ideologies are idiotic, whether religious or political, for it is conceptual thinking, the conceptual word, which has so unfortunately divided man." - Jiddu Krishnamurti

See User information
Icehorn, du sa: "Fresco påtalar raka motsatsen - att teknologin ska vara till mänsklighetens nytta och frigöra oss i den mån det går från stressfyllt, enformigt och rent och farliga arbeten.."

När jag då har bevisat att Fresco själv säger TVÄRTOM?

http://www.youtube.com/watch?v=pAozsNfJ2_E&feature=related

"if we dont engineer ourselves, WE CANT KEEP UP WITH TECHNOLOGY"

Hade den varit för människor, då skulle det låter mer

" Science will understand the needs of human beings in their varied and natural basic states, and technology will be used to benefit human beings at their individual paces, and for their unique and special requirements..." enligt mig.

Han säger däremot att HELA mänskligheten måste RADIKALLT förändras för att ANPASSA sig efter teknologins hastighet.

Posted on: 2011/1/26 0:00
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."

See User information
Du kör med taktiken att ta mitt inlägg ur sitt sammanhang.

Min text du refererar till är ett svar på följande påstående:

Quote:
Fresco för vidare elitens budskap om begränsad tillväxt som är baserat på att inga nya eller för den delen gamla uppfinningar som kan ledat till mer energi, mat och så vidare kommer att komma fram.

..vilket är helt olikt hur Venusprojektet ser på teknologi.

Att sedan Fresco tror på en framtida människa som eventuellt förstärker sina förutsättningar teknologiskt är inte tecken på tillbakahållande av teknologi. Tänk på hur en pilot bär en G-dräkt för att klara påfrestningarna i ett jaktplan. Tror du att vi kan klara av rymdfärder till andra solsystem med dagens fysiska förutsättningar ? Jag har mina tvivel.

Fresco delar bara med sig av sina tankar om hur den framtida människan kommer att förändra sig. Det beslutet får ligga hos dessa människor - inte hos oss eller Fresco. Vi har mer närliggande problem med utnötning av planeten, nedsmutsning och ett människofientligt konsumtionssamhälle.

Posted on: 2011/1/26 16:49
"All ideologies are idiotic, whether religious or political, for it is conceptual thinking, the conceptual word, which has so unfortunately divided man." - Jiddu Krishnamurti

See User information
Mina tankar går ungefär så här...

Vi som hänger på vaken.se känner oss missförstådda när kritiker tar saker ur sitt sammanhang och ställer idiotiska frågor som implicit påstår olika förutfattade åsikter om vaken.se. Ledande frågor kan sedan inte besvaras utan att man svarar på ett sätt som är utanför sitt sammanhang. Oavsett vad man säger som svar kommer frågans natur att färga svaret till att verka idiotiskt. (Lyssnaren hör först den idiotiska frågan och idiotförklarar undermedvetet allt som följer därefter. Ett helt vanligt retoriskt knep som kan läsas i kurser om retorik.)

Det har vi alla på forumet upplevt tror jag. Inte minst när vi hör kritiker ställa löjliga frågor till stackars micro... hur han än försöker vända tillbaka lyssnaren på rätt logiska tankespår så misslyckas det...

Det jag nu ställer mig frågande till är varför ni nu kör samma retoriska fulspel mot en annan grupp. Jag ställer mig gapande och oförstående till ert handlande just nu. Varför är det okej att heja på hetsjakt mot andra grupper med samma retorik som ni själva ogillar så starkt? Känner ni att ni blivit mobbade så länge att ni måste ge samma medicin till nästa grupp för att må bättre?

Varför ställer ni er bakom intervjuer där just "idiotfrågor som förvränger sammanhanget" används som verktyg för att förlöjliga en grupp och deras mål. Ser ni inte igenom samma trick när det används mot andra än er själv? Märker ni bara detta retoriska fulspel när det utövas mot er själva?

Så min uppmaning är att lyfta synen på diskussionen ett steg... till att även syna sig själv.

Exempel på frågeämnen (som påstår felaktigheter, förvränger det egentliga sammanhanget/budskapet samt tvingar svaret att bli ett försvarstal) är:

* minskad befolkning
* avskaffandet av familjen
* Transhumanism
* samarbete med FN
* Får utrymme i massmedia, t. ex. NY Times
* Träffar kungligheter på möten
* Avskaffande av nationer
* Avskaffande av religioner som inte tjänar deras syften
* Centraliserad planekonomi
* Reduktion av människan till en simpel maskin,
* Andlig avskalning (går in lite i transhumanism förvisso)
* Ta bort pengar
* Begränsa äganderätten och egendomens spridning
* Minska friheten
* Vill "rekonditionera" d.v.s. hjärntvätta folk
* Relativisering av gott och ont vilket banar väg för en ondska maskerad med rättfärdighet.

Märker ni inte att detta retoriska fulspel färgar både er syn på omgivningen och omgivningens syn på er? Varför kan inte vi se igenom alla högprofil-personer som använder dessa retoriska knep för att tjäna pengar på alla halvvakna människor som desperat söker "sanning"?

Vore det inte bättre att samtidigt ge nya sanningssökare glasögon så att de kan se igenom 90% av all propaganda? Många av oss, mig inräknad, har kortare perioder "gått på"(blivit lurad) av halvsanningar och hajpade sensationsbudskap. Borde inte vi som har gjort misstagen lägga ut en guide på alla retoriska fallgropar man kan gå ner i när man studerar ett så "hett" ämne som teorier och visioner faktiskt är?

Förresten, vad är dåligt med:

* fokus på hållbarhet
* samhälle utan egna pengar
* samarbete med organisationer som fokuserar på hållbarhet

Jag letar fortfarande efter en intervju som inte använder "idiotförklarande frågor" som tar saker ur sitt sammanhang. Dessa intervjuer och intervjuteknik anser jag är värda noll.

Posted on: 2011/1/26 18:15

See User information
Citat:

"Förresten, vad är dåligt med:

* fokus på hållbarhet
* samhälle utan egna pengar
* samarbete med organisationer som fokuserar på hållbarhet"

Men står man på fel isflak så vad spelar frågor, tankar eller gurualiens för roll?

Det där blir ickefrågor.

Om man själv inte vet man är ohållbar och inte är inom "sam" i sig själv?

Det där är tankar från materialism och har inte ruta ett med sig, berör inte Sanningen, "de stora frågorna". Det är inte konstigt då Zeitgeist och personerna bakom bara är till för att ta bort det sista som är human, och göra det alien - därför berör de inte orsaker till mänsklighetens situation, och har då "teknik" för att slå spiken i kistan.

Posted on: 2011/1/26 18:28

See User information
Oj, märkte att min sista fråga avled er från att läsa poängen i mitt inlägg. Att vi skapar oss en bild av en annan organisation baserat på "idiotfråge-intervjuteknik" som bara är till för att förlöjliga.

Jag kan inte hitta en enda riktig dokumentär där de pratar på ett "retoriskt snällt" sätt. Jag kan inte hitta en enda intervju i zeitgeistämnet där de fokuserar på att förstå visionen. Alla intervjuer jag hittar använder sig av sensationsverktyget "förlöjligande journalistik" och "förlöjligande intervjuteknik".

De intervjuer som baseras på denna typ av frågor anser inte jag är seriös och djupgående...

Posted on: 2011/1/26 18:49

See User information
Visionen är inte till för folk att förstå, då skulle man inte låta upphovsmännen undgå gatlopp, om de förstod. Folk är så lite human, så begär inte att någon ska förstå - dessa mååånga trådar på vaken.se om zeitgeisteländet är också bevis på det.

Posted on: 2011/1/26 18:53

« 1 (2)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper