vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Bli filmare?
#1


See User information
Jag sysslar en del med dokumentärfilm och har även varit på kurs hos dokumentärfilmaren Chris Everard, vars filmer man kan hitta här: http://www.enigmatv.com/store/index1.php

Att media totaltystat regeringens förslag till ändringar i grundlagen om bl.a. att ge sig själv (inte riksdagen eller en krigsdelegation, utan alltså regeringen) rätten att sätta in militära krafter på svenskt territorium vid hot mot rikets säkerhet, var droppen som fick min bägare att rinna över.

Min idé är att skapa en sajt/videokanal med reportage om nyheter och händelser i samhället som svensk mainstreammedia inte tar upp. Till denna kan alla bidra som har en videokamera och en dator.

Jag kan hålla en kort utbildning i hur man gör ett reportage och klipper det i datorn. Genom en sån kurs formar vi starten på ett nätverk av filmare och reportrar över hela landet.

Med ett sånt nätverk ser jag t.ex. en sånt här scenario framför mig:
- Vi bestämmer oss för att göra en minidokumentär om förslaget att ge regeringen rätt att sätta in militär på svensk mark.
- Någon som har ett universitet nära till hands bokar in och gör en intervju med en statsvetare om vad detta kan ge för följder.
- Någon som känner någon på någon högre post inom försvaret, alternativt testar att boka in någon från Högkvarteret, gör en intervju där.
- Någon kommer med bra förslag på alternativa röster som borde vara med och genomför dessa intervjuer.
- Någon letar upp fria bilder och kanske filmklipp med tema Ådalen -31 att använda i filmen.
- T.ex. jag skriver en speaker och redigerar ihop allt material.
- Resultat: en intressant och välunderbyggd film som på ett seriöst sätt tar upp en unik nyhet, som vi dessutom är ensamma om att bevaka i rörliga bilder.


Frågor:
- Är detta intressant?
- Hur många har tillgång till en videokamera av något slag?

Posted on: 2010/5/28 16:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bli filmare?
#2


See User information
Naturligtvis ska en sån kurs hållas så kostnadsfri som möjligt för deltagarna. Det finns filmresurscenter att söka bidrag från för att täcka kostnaderna, t.ex.
Frågan är vad en lämplig ort skulle vara... I Östersund där jag bor finns ju alla möjligheter att genomföra kursen med tillgång till utrustning och lokaler som behövs. Det blir mer jobb att hitta sånt på annan ort men det kan vara mer praktiskt att ha den i närheten av där de flesta bor, kanske... ;)

Posted on: 2010/5/30 16:57
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Bli filmare?
#3
Ja, det finns videokameror. Bra förslag.

Jag hoppas att fler utnyttjar möjligheten att börja nätverka med varandra och skapa något fint.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bli filmare?
#4


See User information
Fast intresset verkar vara klent... ;)

Posted on: 2010/6/1 11:57
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Bli filmare?
#5
Intresset finns.

En blogg i stil med nyapolitiken kanske, där användare kan ladda upp egna klipp? Eller kanske kontakta nyapolitiken & sätta upp en sida där?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bli filmare?
#6


See User information
Ja, precis. Båda alternativen är bra!

Posted on: 2010/6/1 15:09
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bli filmare?
#7


See User information
Väldigt intressant och kul initiativ! :)

Själv har jag alla kunskaper som krävs men tyvärr ingen bra videokamera. Har gått länge och funderat på vad man behöver för kamera. Behöver man en sån här för att få hyffsad kvalité?

http://www.dustinhome.se/pd_5010045126.aspx

Det var så länge sen jag filmade med en videokamera att jag har tappat både kunskap och lite teknisk kännedom om vad som ger bäst valuta för pengarna.


Posted on: 2010/6/2 12:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bli filmare?
#8


See User information
Kul att höra!
Faktiskt så spelar kvalitén på kameran nästan ingen roll i dagsläget (när målet är webben), bara man använder sig av lite knep med ljussättning, och då funkar naturliga källor som fönsterljus och nån bordslampa. Vill man vara avancerad kan man använda en reflektor för att rikta ljuset: http://www.kaffebrus.com/5-i-1-reflexskarm-56-cm-108.html

Det absolut viktigaste vid intervjuer är att kameran har uttag för hörlurar så att man kan lyssna hela tiden på att ljudet blir bra. Helst ska man använda en intervjumikrofon och då måste kameran ha uttag för det också. Men det funkar utan, om man placerar kameran på ett bra sätt så att ljudet blir bra.

Vill man upp i semipro-klassen och den där prisklassen så skulle jag inte satsa på en Canon MX2, då det är en gammal modell som inte har äkta 16:9-format eller filmar i HD. (Naturligtvis är det ändå en riktigt bra kamera.)
Då skulle jag istället satsa på denna:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=VX2100i
eller ännu hellre denna:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HMC41

Annars kan man få en mycket prisvärd kamera som funkar perfekt för att göra intervjuer med för en billigare peng också:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HFS100

Budgetvarianten är att leta efter den billigaste kameran med hörlursuttag. :)

Allt detta och annat bra att tänka på skulle man kunna gå igenom om man kör en träff nånstans...

Posted on: 2010/6/3 1:16
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bli filmare?
#9


See User information
Fast en träff är förresten kanske inte det som ligger i allas intresse i det här forumet, inser jag förstås... ;D
Men det går nog ordna på ett praktiskt sätt så att alla som vill vara anonyma förblir det.

Posted on: 2010/6/3 2:07
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bli filmare?
#10


See User information
Jag skulle gärna träffas upp nån gång och lära mig mer om videokameror. :)

Sen kanske jag inte har möjlighet att ta mig till jämtland iofs.


Posted on: 2010/6/7 11:38
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bli filmare?
#11


See User information
Nä, tänkte också på det... att någon ort söder över skulle passa de flesta bättre.

Posted on: 2010/6/7 20:27
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bli filmare?
#12


See User information
Spanade in dina förslag om kameror. Det jag är mest intresserad av är en kamera som klarar av att filma mycket olika saker. Inte bara intervjuer och närbilder. Jag skulle vilja investera i en kamera som jag även kan använda till lite mer konstnärliga projekt. Filma så väl inomhus som utomhus. Natur och i stadsmiljö.

Är det fortfarande de två första kamerorna du rekommenderar då?


Posted on: 2010/6/9 12:24
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bli filmare?
#13


See User information
Japp, det är det. Eller... allt beror ju på hur mycket kvalitet man vill ha på bilderna och hur mycket man är beredd att betala. :)
En helt fantastisk kamera för sitt pris är denna:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HV40pac
Perfekt om man vill ha en smidig och behändig kamera som inte är så tung, och bildkvalitén är samma som om man skulle lägga på 10 000 kr. Kan kompletteras med olika linser.

Posted on: 2010/6/18 11:41
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bli filmare?
#14


See User information
Hittade precis den här tråden, är projektet ner laggt ?

Posted on: 2011/2/10 15:05
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bli filmare?
#15


See User information
Det blev nog tidsbrist.

Dom flesta hänger på forum och tjafsar om Alex Jones, David Icke .....

Själv gör man ingenting utan misstänker andra för att vara agenter och finansierade av eliten......

Så börja för fan inte göra något själv. För börjar du få ekonomin att gå runt också så undrar folk vad pengarna kommer ifrån.

Överlever du också så är det ännu mer misstänkt.


Posted on: 2011/2/10 18:20

Edited by sparta88 on 2011/2/10 18:49:23
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bli filmare?
#16


See User information
Blev sponsrad med en Canon legria HF M32 med mick-igång, problem uppstod när jag insåg att alla filer behöver konverteras samt redigeras...

Nästa problem är att dom flesta videoredigeringsprogs verkar vara ganska svåra, eller är det jag som är dum? Önskar ett antal tips så att man kan komma igån....

Tackar på förhand

Posted on: 2011/2/10 18:47
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bli filmare?
#17


See User information
Lira in egna dokumentärer och intervjuer är för övrigt en sprakande ide, det är roligare att se film än att läsa...

Posted on: 2011/2/10 21:05
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bli filmare?
#18


See User information
Quote:

iwarrior skrev:
Lira in egna dokumentärer och intervjuer är för övrigt en sprakande ide, det är roligare att se film än att läsa...


Håller med fullständigt, gillade skarpt god-morgon gruppens releaser.
Tror det är bästa sättet att nå ut till en större grupp, är lättare att sprida och ses av fler.

Posted on: 2011/2/10 22:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Bli filmare?
#19


See User information
Det finns jättemånga program för videoredigering som är jättesimpla.
Kom in i tänket lite så flyter det på bra. Va några år sen man själv redigerade "ordentligt". Men hoppas på extra inkomst för kamera så man kan börja göra lite smådokuclip själv :)

Posted on: 2011/2/11 13:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
35 user(s) are online (35 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 35

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS