vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »


Tips på tandkräm utan fluor tack!
#1


See User information
Hej allihop!

Var inne på min lokala matbutik igår och letade efter en tandkräm som inte innehåller fluor. Jag frågade en av damerna som jobbade där och hon gjorde sitt bästa för att hjälpa till efter att hon kollat på mig som att jag var skogstokig.

Tyvärr innehöll alla tandvårdsprodukter på deras hyllor fluor. Jag undrar därför om ni har några tips på tandvårdsprodukter utan fluor och var man kan hitta dom?! Ska kolla apoteket någon dag...kan tänka mig att dom har något kanske...

Tack på förhand!

/Calle S

Posted on: 2009/10/13 17:54
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tips på tandkräm utan fluor tack!
#2


See User information
Nej, nej. Det finns inte i den likala vanliga matbutiken. Du får till antingen hälsokostbutiken eller köp på nätet, t ex från http://www.friendlyshop.nu

I Hälsokost rekommenderar jag danska Urtekram och Weledas tandkrämer, finns med massa olika smaker.

Har man problem med beläggningar, borsta i grovsalt någon gång, det rådet fick jag faktiskt från en tandläkare...

Posted on: 2009/10/13 18:02
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tips på tandkräm utan fluor tack!
#3


See User information
Weleda har ju ett ganska oki saltkräm för den som vill, själv kör jag kalk och salt..

kör en google vetja

http://www.youtube.com/watch?v=CH3BUYZhzQo

tycker man den första är rolig så kan man titta på den andra:

andra: http://www.youtube.com/watch?v=-hXnKRKUqks

Posted on: 2009/10/13 18:10
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tips på tandkräm utan fluor tack!
#4


See User information
Köper nån indisk som heter Himalaya eller nåt, jättegod och bra!

Posted on: 2009/10/13 18:57
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tips på tandkräm utan fluor tack!
#5


See User information
Tackar ödmjukast för alla era tips! Skall spana in och pröva mig fram lite!

/Calle S

Posted on: 2009/10/13 21:16
"Assume nothing, question everything"

http://niksfoodforthought.blogspot.com/
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tips på tandkräm utan fluor tack!
#6


See User information
Brukar köpa "Kingfisher mint" finns i vanliga ICA-affärer.
http://www.kingfishertoothpaste.com/
Om man gillar mintsmak.

Posted on: 2009/10/13 21:19
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tips på tandkräm utan fluor tack!
#7


See User information
Brukar köpa en som heter Neem. Finns nog hos de flesta välsorterade hälsokostbutiker.

Posted on: 2009/10/13 21:50
Life´s but a walking shadow, a poor player that struts and frets his hour upon the stage and then is heard no more. It is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing.
---William Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tips på tandkräm utan fluor tack!
#8


See User information
Jag köper också sen en tid Kingfisher mint. Enda jag provat som smakar klassisk tandkräm och lämnar frisk smak länge (nu låter jag som en reklamfilm). Lite dyr kanske, men en tub räcker långt.
Den finns bla här:
http://www.goodstore.se/catalog/index.php?cPath=29_92

Lavera barntandkräm jordgubb är också den enda som mina ungar gillar. Finns på samma sida.

PS. kommer ni ihåg det glada sjuttio/ åttiotalet? Då fanns det fortfarande ett val att undvika fluor, och i princip alla barntandkrämer var fortfarande fluorfria.

Posted on: 2009/10/13 22:31

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tips på tandkräm utan fluor tack!
#9


See User information
Tror Himalaya kostar 39 kr, finns att köpa i butiksdelen på Govindas Restaurang vid Fridhemsplans t-baneuppgång mot Drottningholmsvägen, för er som bor i Sthlm :)

Posted on: 2009/10/13 23:37
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tips på tandkräm utan fluor tack!
#10


See User information
Några tips i Göteborg?

:Hej

Posted on: 2009/10/14 1:03
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tips på tandkräm utan fluor tack!
#11


See User information
Tittade en extragång på innehållsförteckningen på min Himalaya Herbals tandkräm. Visade sig innehålla "sodium benzoate" (E211) -- verkar vara mycket dåligt.

Enligt: http://www.shenet.se/ravaror/natriumbensoat.html

"Förekommer naturligt i kroppen, upptas lätt och utsöndras snabbt med urinen. Giftigt i höga doser. FAO/WHO och europeiska kontrollmyndigheten SCF har satt 5 mg per kilo kroppsvikt (350 mg för en person på 70 kilo) som acceptabelt maximalt dagsintag.
• Känslighet: Överkänsliga kan reagera på natriumbensoat i livsmedel (hösnuva, nässelfeber). En del som inte tål natriumbensoat i starkt sura produkter (pH under 2) kan tåla det utmärkt bra i svagt sura (pH över 4).
• Astma: Överkänsliga kan också reagera med astmatiska symptom som häftig hosta. Många misstankar har på senare år riktats mot bensoesyra och bensoater (natriumbensoat, parabener m. fl.) som konserveringsmedel, t. ex. att de skulle kunna bidra till den ökande förekomsten av astma hos barn.
• Cancer: Det har visat sig att natriumbensoat och askorbinsyra kan reagera med varandra och bilda det mycket cancerogena ämnet bensen (benzen). Molekylerna är mycket små och tränger lätt in i blodbanor och lungor och skadar cellernas arvsmassa även i små doser. Gränsvärdet för bensen i dricksvatten i Europa är 1 ug (mikrogram) per liter, storstadsluft innehåller 10 gånger mer, en cigarett 50 gånger mer. Kombinationen (E 211 natriumbensoat, E 300 askorbinsyra) finns i bl. a. läskedrycker.
• Hyperaktivitet: Misstankar om att natriumbensoat i livsmedel kan framkalla hyperaktivitet hos barn fick ny näring hösten 2007 när den medicinska tidskriften Lancet publicerade en rapport från en engelsk studie."

Kan därför INTE rekommendera denna produkt längre!!!

Posted on: 2010/1/3 0:48
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tips på tandkräm utan fluor tack!
#12


See User information
Köp en ren olivtvål utan någon tillsats samt köp PH-pulver. Du gnuggar tandborsten på tvålen och doppar sedan i pulvret. Detta är en mycket bra "tandkräm" offta bättre än de du kan köpa i affären som offta inehåller en del farliga ämnen även då det ser alternativt ut.

Posted on: 2010/1/3 14:02
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tips på tandkräm utan fluor tack!
#13


See User information
Quote:

micro skrev:
Köp en ren olivtvål utan någon tillsats samt köp PH-pulver. Du gnuggar tandborsten på tvålen och doppar sedan i pulvret. Detta är en mycket bra "tandkräm" offta bättre än de du kan köpa i affären som offta inehåller en del farliga ämnen även då det ser alternativt ut.
Jag själv kör med väteperoxide som jag doppar/spryar på borsten eller inhalerar-det är bättre om oljan får lite frächa färska kryddor som får ligga och dra tex mynta,anis,ja du vet själv.

Posted on: 2010/1/3 14:19
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tips på tandkräm utan fluor tack!
#14


See User information
Den bästa jag har provat var "Prabhupada´s Toothpaste" se här: http://www.allveggie.se/ gick innan att köpa online på friendlyshop.nu innan...tyvärr har de inte haft den på ett par år nu. Med rengöring baserad på organisk hampa och kolloidalt silver - trots det smakade den ganska neutralt och var lik "vanlig tandkräm" i konsistens/utseende. Någon som sett denna i Sverige i nån mindre butik? (verkar ju dock saknas officiella återförsäljare i Sverige enligt hemsidan - man kanske skulle lägga en minimiorder på en kartong själv!)

hej: Ett lite sent svar, men ändå: Life i Nordstan, längst ner vid Clas Ohlson, de har många sorter där, bla Kingfisher och Weleda synligt och bra, inget de gömmer bakom kassan som man måste fråga om. Bra om man kommer på plötsligt att det behövs, annars är det betydligt billigare att beställa exempelvis på curanovum.se

Weledas vanliga tuber har inte tilltalat mig, konstiga smaker + att jag aldrig kommer över att salttandkrämen ser ut som kaviar...men deras barntandkräm kan jag varmt rekommendera, den uppskattas av den lilla här hemma, har en gul glad färg och "god" smak utan konstigheter...

När jag bodde i London var det mycket enklare att borsta fluorfritt, där har de Euthymol i många vanliga mataffärer, en klassisk fluorfri tandkräm som fått leva kvar där sida vid sida med fluoralternativen - säkert inte helt giftfri men fluorfri i alla fall. Kanske Elitens favoritmärke? http://en.wikipedia.org/wiki/Euthymol står ju i alla fall här att den är vanlig i armén...

Posted on: 2010/1/3 17:36
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tips på tandkräm utan fluor tack!
#15


See User information
Ser att http://FriendlyShop.nu har den inne nu.

Länk till tandkrämen. 49 spänn.

Poängen är att den inte bör innehålla klibbigt glycerin heller, som gör att matrester fastnar, bakterier gillar, bildar plack -> hål.

Posted on: 2011/2/12 23:23
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tips på tandkräm utan fluor tack!
#16


See User information
Har provat Kingfisher från vitavera, den är helt okay då "dom" verkar ha dragit in alla teatree tandkrämer från Thursday Plantagen!

http://www.vitavera.se/group.asp?group=73

Posted on: 2011/2/13 9:25
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tips på tandkräm utan fluor tack!
#17


See User information
Har ingen hört talas om Rudolf Steiner? Det finns en hel by som använder produkter inspirerade av honom i en förort till Södertälje som heter Järna. Där vaggar ett Narniaskepp nere i viken vid bryggan och i de typiska "hobbit-husen" bor lustiga typer med finurligt utseende och uppe i byn finns det naturläkarkliniker och Sveriges förmodligen bästa koncertsal formad som en halvmåne.

Och i butiken säljs de fantastiska Weleda-produkter som var svanmärkta hundra år före den officiella svanmärkningen. Bland annat en tandkräm som är så långt från den kemiska discountbutikstandkrämen som en av de yttre planeterna. Den smakar kanske inte så gott men jag äter inte tandkräm så det är inget stort problem.

Marsch till närmaste SL-station och schas iväg till lösningen.

Jag såg i ett inlägg ovan att det finns att köpa i Nordstan i Göteborg också.

PS Dom har världens smakfullaste mjölk till salu och provar du brödet kan du inte äta annat bröd efteråt. Skillnaden är som att byta ut rå potatis mot ananas... DS

Posted on: 2011/2/13 10:05
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tips på tandkräm utan fluor tack!
#18


See User information
Själv använder jag Urtekram som nämndes ovan, närmare bestämt deras Mint Toothpaste. En sak som jag reagerat på är att tidigare hade jag alltid ilningar med jämna mellanrum men sedan jag började med fluorfri tandkräm så lyser dom med sin frånvaro.

Så mycket skit vi har blivit påpackade genom åren skulle jag tro.

Ni känner säkert igen det bästa argumentet från folk som får höra talas om att man använder fluorfritt, "vadå... skulle fluortanten ha fel eller???"

Posted on: 2011/2/13 10:17
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tips på tandkräm utan fluor tack!
#19


See User information
Hela fluordebatten har ju förts en gång tidigare. Vi fick skölja tänderna i fluor när jag gick i skolan. Vi blev uppkallade till skolsköterskan och fick gurgla oss rejält då och då. Sen har jag för mig att det åtminstone i vissa kommuner har funnits fluortillsatser i det vanliga dricksvattnet. Allt för att "stärka emaljen". Samtidigt gjorde alla skoltandläkare en massa rotfyllningar på barnen så snart de tappat mjölktänderna för att få de feta bidrag detta gav utbetalda så att de kunde ge sina barn usa-studier och köpa fina segelbåtar och sommarvillor.

Tyvärr är det försent att uppsöka dom på ålderdomshemmen och strypa dom, men jag har god lust nu när jag sitter med mina sista fyllningar borttappade och de med sötsura leenden föreslår stifttänder a trettiotusen styck.

Egentligen skulle alla som haft släktingar som varit tandläkare under 1950-talet undergå nån sort särskild utredning om var familjeförmögenheten egentlig kommer ifrån och sen få sina tänder utdragna utan bedövning alternativt återlämna sina på kriminell verksamhet åtkomna pengar.

Hoppsan. Jag bara svamlade... jag skall genast be till den store JHV att återta förbannelsen...

Posted on: 2011/2/13 10:24
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tips på tandkräm utan fluor tack!
#20


See User information

Posted on: 2011/2/13 13:09
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tips på tandkräm utan fluor tack!
#21


See User information
Det finns en jättebra Indisk tankkräm som heter Vicco som är gjord på laktrisrot och örter.
Jag köper den hos affären Medicin-kvinnan i Malmö fast den går säkert att få tag på andra affärer.
Ring henne och fråga hon är jättetrevlig.

Posted on: 2011/2/13 13:23
FUCK THE POWER!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tips på tandkräm utan fluor tack!
#22


See User information
Hela familjen 2 vuxna 2 barn (10 och 4 år) kör med Forever Bright sen 3 år tillbaka:

http://www.foreverliving.se/sv/vara-p ... e/forever-bright-toothgel

God smak och givetvis inget flåååår, enda problemet är att man måste känna en säljare av Forever produkter.

Men om nån är intresserad så kontakta mig så kan jag skicka er vidare.

Kan iaf meddela att munhälsan i vår familj har blivit MYCKET bättre sen vi började med flourfri tandkräm (ingen mera karies), nu kan jag ju bara tala för Forever Bright efter som den är den enda vi ha använt.


Peace!

Edit: Gäller försäljning av Forever produkter i Stockholmsområdet!! Nån annan känner inte jag iaf! :)

Posted on: 2011/2/14 9:43
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tips på tandkräm utan fluor tack!
#23


See User information
Fluoride: The Hard to Swallow Truth Documentary

http://youtu.be/7aTfyo0Xz_c?hd=1

En kort servärd dokumentär på 21 min 15 sek.

Posted on: 2011/5/4 22:37
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tips på tandkräm utan fluor tack!
#24


See User information
Var hos tandläkaren på undersökning i dag, Tandläkaren var mycket imponerad över hur fina tänderna var, ingen tandsten, inga tendenser till hål, friskt och fint tandkött."Fortsätt bara som du gör nu, så kommer dina tänder klara sej jättebra"

(Tidigare år har jag alltid fått återkomma för en halvtimmes tandstens brytning, alltid haft påbörjade hål, samt haft blödande tankött vid minsta påverkan.)

Efter allt rosande av mina tänder så var jag ju tvungen att avslöja "hemligheten" bakom detta framsteg ;) Samt be dom radera "stenfruktsallergi" i journalen, (då den efter 15-20 år försvunnit sedan jag slutade med fluor).
Givetvis försvarade dom fluoret till en början, men mjuknade efterhand, och höll med om att det är ett gift, "men lite är bra, men man får inte överdosera"

Dom tog fram en pärm och tittade lite på fluormängden i olika tandkrämer, givetvis fanns inga med som säljs i hälsokosten, hon bläddrade upp en tandkräm "här ska du se en tandkräm man verkligen ska vara försiktig med" Hon visade en tankräm med närmare 5% fluor,(vanlig ca 0,2%) "Den är avsedd för äldre som inte klarar tandvården själv så bra, typ dom som ligger på långvården och så, då rekomenderar vi denna". (frågan är varför? det är ju emaljen som ska stärkas av fluoret, någon rengörande effekt har den ju inte?, så varför ska svaga åldringar utsättas för skyhög exponering av detta gift?

Nåväl, jag har sått ett litet frö, som faktiskt verkar gro en aning. (eller så var dom bara förstående för att inte tappa en kund;)

Posted on: 2011/6/21 22:48
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
39 user(s) are online (39 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 39

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS