Vakencorner
|
Ett förtydligande
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Hallo
Det finns två svenska debattörer som sysslar med oljeproblemet och har nästan identiska namn. Gunnar Lindgren (citerades av Jaxtone): www.gunnarlindgren.com Gunnar Lindstedt (skrev boken som jag kommenterade) Gunnar Lindgren föddes 1941, Gunnar Lindstedt 1951. Jag vill bara påpeka att det handlar om två skila personer med samma interesseinriktning. Gunnar Lindgren är ingenjör från CTH, Gunnar Lindstedt journalist. MVH Odin
Posted on: 2006/6/29 8:59
|
|||
|
||||
|
Re: Sk...bra bok om olja
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Kan bara hålla med dig. En mycket bra och välskriven bok. Brukar låna ut den till vänner och bekanta som ännu inte har någon koll på Peak Oil. Annars var min ingång Richard Heinbergs "The Party's Over" - men den finns ännu inte på svenska.
När blev du medveten om oljeproblemet?
Posted on: 2006/6/29 11:44
|
|||
|
||||
|
Re: Sk...bra bok om olja
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Hallo
Quote:
Oljeproblemet började jag uppmärksamma för 2 eller 3 år sedan. Jag kom inte själv på det utan problemet började nämnas i de tyskspråkiga debattforum som jag deltog i. Dessa forum handlade mest om profetior om en ny världs- omspännande kris ochh ett nytt världskrig, och vi räknade med dess utbrott redan 1999 i samband med Kosovokriget, men som vi alla vet blev det inte så. I dessa forum var det folk som upptäckte det här olje- problemet och började informera oss andra länge innan de senaste två årens branta prisökning blev av. Andra upptäckte t.ex. ränteproblemet, och även detta område har sitt eget forum. Sedan 2 år tillbaka skriver jag på ett tyskspråkigt specialforum som enbart ägnar sig åt oljeproblemet. Där citerar man flitigt Hubbert, Campbell och Aleklett, ASPO´s nyhetsbrev bevakas och mycket mer. Man diskuterar även förnybara energikällor och utbyter praktiska erfarenheter: http://f27.parsimony.net/forum67590/ Personligen tror jag att oljekrisen är en bland flera starka konfliktmotorer vilka tillsammans kommer att leda till tredje världskrigets utbrott. Några andra är den globala räntefällan, den eviga mellanösternkonflikten samt andra konflikter om vatten, viktiga mineraler (Kongo), klimatfrågan, snart även global matbrist osv. ..... Redan 1999 i Kosovokrigets hetaste fas började jag förbereda en jordkällare i skogen för att retirera dit med familjen i fall av ett direkt krig i Sverige. Vi bunkrade förnödenheter för flera månader och levde mer eller mindre "på språng". Mer än så vill jag inte nämna om våra förberedelser. Scenariot har även delvis förändrats, men Birger Claessons profetia om ett krig även i Sverige ligger kvar. MVH Odin
Posted on: 2006/6/29 12:41
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login