vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 3 »

Skeptiker

See User information
Hej,

Jag är en skeptiker som har lurkat det här forumet av och till ett par år. Har sen en lång tid tillbaka varit intresserad av konspirationsteorier och haft det som en hobby. Det startade med att jag läste The Illuminatus! trilogin av Robert Anton Wilson och Robert Shea. Jag har självfallet aldrig trott på någonting i storleken av NWO, 9/11 eller dyl. Jag hoppas på att kunna tillföra en frisk fläkt till det här forumet genom att ha en skeptisk röst. Med denna introduktion hoppas jag att ni kan avskriva mig som eventuell disinfo agent (eller är detta ännu bara en metod av eliten att infiltrera er, hmm.)

Jag är fullt medveten om att ni betraktar mig som ett får som köper den officiella förklaringen av till exempel 9/11. Jag stödjer VoF i deras synsätt fastän jag inte är medlem (ännu). Jag är ingen "expert" i något område men jag har ett gediget intresse för vetenskap och jag hatar att se den missbrukad. Jag har nolltolerans för bullshit och jag får se om det här kommer fungera, ett försök kan vara kul i alla fall.

Ozean

Posted on: 2011/4/9 3:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Skeptiker
Välkommen till vaken, om du älskar vetenskap så måste du först inse att ingen vetenskap har fått användas i utredningen om 9/11.
Se då gärna denna http://www.youtube.com/watch?v=b74naeawdCs&feature=related där forskare utan foliehattar har följt den vetenskapliga metoden för att komma fram till sina slutsatser. Mannen som föreläser har många påståenden som jag och många andra inte kan debunka alltså kan man inte avfärda hans slutsatser då han har använt den vetenskapliga metoden.
9/11 är nog det enda här på vaken som alla är överens om, resterande teorier har vi väldigt olika åsikter om.

Hoppas vi kan ha en givande tid framför oss och att vi kan visa dig en annan värld än den du känner till.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Det är en mänsklig egenskap att blunda inför det uppenbara och det utnyttjas flitigt i många sammanhang. Men om man som jag varit typograflärling av den gamla skolan har man en hel del pusselbitar fast det vore inte roligt att avslöja allt...

Men du kan tryggt utgå från att mycket av det som händer här i världen är sk "spratt"!

Grejen är att de som tror sig veta heller inte vet allt...

Men det viktigaste av allt är att leva sitt liv för det har vi bara nu och ve den som spiller för mycket av sin dyrbara tid på meningslösa grubblerier. Att handla är mer värt än tusen ord, jag försöker själv att göra något viktigt och värdefullt varje dag utöver de rader jag krafsar ner...

Det står mycket i Bibeln men få har tillgång till hela och jag talar inte om apokryferna, bara för att ta ett exempel.

Du kan inte lita på någon i denna värld och jag kräver heller inte att du skall lita på mig.

Det är skillnaden på en sådan som jag och exempelvis mainstreammedia eller de som skall föreställa experter!

Jag är bara en vanlig karl utan fina förbindelser, anor eller utbildningar. Men som önskar att vara en fri man och se vad som sker med egna ögon.

Välkommen bland likar

Posted on: 2011/4/9 9:43

Edited by Asgeir on 2011/4/9 9:58:36
Edited by Asgeir on 2011/4/9 9:59:59
Edited by Asgeir on 2011/4/9 10:00:21
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Hej Asgeir,

skulle bli mycket förvånad om du inte skulle finna några användbara pusselbitar i denne mans arbete, övriga hårdhudingar kan även få glädje av detta innehåll : http://pressroom.prlog.org/sevenstarhand/

Lite förhandsinfo : Det handlar om organiserad industrireligion, vem som uppfann den och varför, en vild gissning kan ju vara att nån ville utnyttja sina medmänniskor i eget syfte för länge sen, att tiden inte är linjär och att vi blivit blåsta även på denna punkt känns ju lite trist såhär i uppvaknandets tider , men men, det är ju min vilda gissning, och för er som anser att allt som går att finna på nätet är nån slags B info, så ber jag att få påpeka att Internet är som tidningar, telefon, post, böcker, brevduvor och andra ej nämnda kommunikations kanaler där man kan få med både sanning och lögner, mest modifierad sanning HöHö

Lögnen åker första klass och sanningen får lifta är ett uttryck som känns mäkta aktuellt i dessa dagar.

Så tyvvär för den late, det enda sättet att hitta kul info som efter prövning och begrundande endast kan komma ifråga att eventuellt bli egen kunskap som i sin tur i bästa fall kan hos vissa leda till visdom.

Mycket nöje och för all del missa inte att inkludera denne mycket specielle mans E-book, Finishing the mysteries of Gods and symbols,
Bara känn vibbarna och avgör sen.

Ha det.

Posted on: 2011/4/9 10:05

See User information
Hej ozean

Jag är också kritiker till NWO med tolkningen "en organiserad grupp på tiotusentals medlemmar som gemensamt utarbetar en plan utan att det kommer ut i media". Det är orimligt...

Men jag använder gärna konceptet NWO för att beskriva ett beteendemönster hos de som anstränger sig extra mycket för att skaffa sig makt och pengar på andra människors bekostnad. NWO är resultatet av alla maktsträvande människors handlande. Det är summan av allt stridande för att få makt.

Och "vanliga människor" används som brickor i ett spel för dessa människor som kämpar till sig mer makt.

Jag ser på det hela på följande sätt: Den skara människor jag kallar "Eliten" samarbetar mer med varandra när deras spelpjäser vägrar spela deras spel. Och när spelpjäserna/folket framgångsrikt styrs så fokuseras det mer på att kämpa till sig makt från de andra spelarnas drönarskara. De försöker naturligtvis stjäla till sig drönare från motståndaren och bli segrare. Men det är fullt möjligt att de inte ens gör allt detta på ett medvetet plan, det kan vara rester av djuriskt beteende som handlar om revir och annat. Det är bara resultatet av detta elit-beteende som bör tas upp till ytan.

ps. Nämn någon som inte är kritiker. Alla är vi människor som försöker förstå omgivningen genom kritiskt tänkande.

Posted on: 2011/4/9 11:28

See User information
Apropå vetenskap och vof
Man kan kort och gott säga att "vetenskap" är som religion, båda försöker förklara de 3 springande frågorna: Vart/vilka är vi?, vart kommer vi ifrån?, vart är vi på väg?
Religion och vetenskap handlar om olika mätmetoder, där i värsta fall utövaren anser att "de andra" har "fel metod".

Välkommen till vaken, de med fel metods hemvist

Posted on: 2011/4/9 12:13
Administratör

See User information
Lite lustigt att ordet "Skeptiker" använs i syfte att beskriva någon som INTE ifrågasätter den officiella förklaringen?
Som jag ser det är det just dom som ifrågasätter den officiella bilden som egentligen är dom riktiga "skeptikerna"

Titta bara på 9/11. bbc kommer med ingående beskrivingar om hur building 7 har rasat, flera timmar innan den gjorde det! bara en sådan liten detalj kan ju få skeptikern innom vem som helst att vakna.

Fluor tillsätts i vatten och tandkräm, Fluor är ett starkt gift som ger skador på inre organ, skelett mm, samt minskar fertiliteten, så varför tillsätter dom då det?

Man kan också vara skeptisk till den officiella bilden mainstreammedia ger av krigen runt om i världen. när folk inne i landet ger en helt annan bild.

Misstänker man att Palme, JFK mf kanke sköts av någon annan än vad den officiella förklaringen visar, så är man skeptisk.

Tar man larmrapporter som visar på att svininfluensavaccinet kan vara hälsofarligt på allvar, medan sjukvården helt avvisar misstankar, så är man också skeptisk.

Man är även skeptisk om man misstror AGW-teorin, på grund av alla löngner och övedrifter ipcc öst över oss i många år. och att pengarna folket tvingas betala går till de största bufflarna i världen.

Nåväl, är du skeptiker och söker efter sanningen så är vaken ett bra ställe att utgå ifrån. sålla bara ordentligt, ta ett ämne i taget och gå till botten med, att finna den kompletta NWO kartan är lönlöst. Lyssna gärna på Alan Watt:s sändningar, på hans sida hittar du även hela "Agenda 21" för nedladdning (ca 350 A4 sidor) många anser att just agenda 21 är NWO manualen.
http://www.cuttingthroughthematrix.com/

Titta även närmare på tex John P Holdrens bok "Ecoscience"
http://zombietime.com/john_holdren/
Han beskriver där hur världen ska styras av en makt, vidare skriver han hur han önskar att mass-sterilisera jordens befolkning på olika vis, tex genom tillsater i vaccin, vatten, matvaror mm (Holdren var förövrigt författare till svininfluensa massvaccinations planen i USA, (sök på vita husets sida, så hittar du)

Det viktigaste är att du söker på egen hand, kräv inte att andra ska göra jobbet åt dej, se det du läser här som värdefulla tipps, och du är den utredande polisen som ska lösa fallet, (inte lägga ner)

Jag är själv skeptisk till mycket som skrivs här, men det ger bara en drivkraft att söka sanningen, skrämmande nog så är det väldigt ofta som "konspirationsteorin" faktiskt har mycket kött på benen.

Posted on: 2011/4/10 1:47
Never believe anything until it has been officially denied

See User information
De kallar sig skeptiker men gapar och sväljer gladeligen ALLT som etablissemanget matar dem med. Lustigt.

Fast undrens tid är inte förbi. Hanno Essén sade ju att det finns ingen anledning att vara dogmatisk angående Rossis E-Cat Kall Fusionsreaktor som är i ropet nu, se http://vaken.se/modules/smartsection/item.php?itemid=1098

Posted on: 2011/4/10 12:42

See User information
Jag är en skeptiker. Jag ifrågasätter det massmediala såväl som alternativa informationskällor. Mycket av det jag läser här upplever jag vara tröttsamt blaj, men här finns även intressanta uppgifter att ta del av. Tyvärr tenderar det av, för mig, relevans och intresse, drunkna i den uppsjö av foliehysteri och flumandligt ryggdunkande som inte sällan förekommer, och det är just dessa faktorer som drar hela sanningsrörelsen ned i smutsen. Att därtill etiketteras som "blind" för att man vägra rätta sin syn efter andliga och moraliska subjektiviteter är fruktansvärt enerverande.

/Den lömska ormen.

Posted on: 2011/4/10 16:48

Edited by Metamorphosis on 2011/4/10 17:11:14

See User information
Apropå "bullshit"...

På sjuttiotalet hade jag en god vän som ursprungligen kom från Nissafors i Småland. Då och då reste vi dit och gick på den lokala festplatsen vid midsommar för då var det verkligen liv i luckan.

Men man tillbringade ju några dagar i familjens gamla stuga också och såg en del av bygdens original.

En av dom av dom var känd för att gå runt och göra egendomliga huvudrörelser, gala som en tupp och tala med skrockande röst.

Då och då gjorde han märkliga uttalanden.

Hans favoritramsa var: "Araaber. Araaber. På åttiotalet kommer Araaberna!! Kukelikuuu!".

Eller också inledde han med "Muuh! Muuh! På åttiotalet kommer Muuh-hammed till Sverige!"

På åttiotalet kom araberna. Och "Muh-hammed".

Har jag tur finns det nån här på forumet som kan intyga detta jag skrivit.

Jag vet hur korkat det här låter. Men vad trodde folk om Noak... han var väl en sådan gubbe?

Posted on: 2011/4/11 8:15
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Hej ozean. Kul att du registrerar dig här, hoppas det blir något meningsfullt av det. "Konspirationskulturen" och "skeptikerkulturen" har ju paradoxalt nog en del likheter, bland annat i ett passionerat sökande efter svar. Vi nöjer oss liksom inte med sova/äta/jobba-livet och en guldklocka när vi går i pension.

Tror man skulle kunna ha en del att lära av varandra, sluta tänka i standardförklaringar (som typ sådana av "oss" som ropar HAARP!!! så fort det har varit en jordbävning...och sådana av "er" som inte vill ha någon forskning på parapsykologi bara för att det inte finns några färdiga teorier än hur det fungerar).

Båda lägren har liksom skaffat sig doktriner, i ert fall hämtade från Skeptic magazine, om vad som är "Woo" och så klappar man varandra på ryggen och pekar på saker och sorterar glatt in dem på Woo-hyllan. Lite nytt folk från olika vetenskapliga områden kanske behöver komma in och röra om i grytan, kanske är du en av dem.

Själv tror jag på mycket av det som ingår i konspirations-facket, men långt ifrån allt. Pluggar på universitet , har en ambition att läsa upp alla CSN-terminer. Omformar min världsbild lite varje år, fast jag snart är 30. När du säger att du inte tror på någonting med 9/11 tycker jag du gör det lite lätt för dig för övrigt, även om jag förstås inte vet hur insatt du. Men jag tror att många gör felet att antingen ska man bara tro på Alex Jones - eller BARA på den officiella utredningen. Olika typer av "Let it Happen"-scenarior är alldeles för lite avhandlade tycker jag. Samtidigt har skuldfrågan kommit lite för mycket i fokus från "vår" sida (nu pratar jag väldigt generellt).

Tycker att Pilots for 9/11 Truth är alldeles för bortglömda, de håller sig väldigt stramt ENDAST till fakta och yrkeskunskaper. De har en ny dokumentär ute nu, 9/11: INTERCEPTED, har dock inte sett den än, men allt annat de gjort och sagt tidigare har varit väldigt värt att lyssna på.

Posted on: 2011/4/11 19:31

See User information
Kul med lite svar. Genast dyker det dock upp saker som jag måste ta upp.

Damiano
Quote:
Välkommen till vaken, om du älskar vetenskap så måste du först inse att ingen vetenskap har fått användas i utredningen om 9/11.

Vad handlade då NIST-rapporten om? Var inte det en en vetenskaplig sammanställning över hur de tre tornen föll?

Perennial
Quote:
Apropå vetenskap och vof
Man kan kort och gott säga att "vetenskap" är som religion, båda försöker förklara de 3 springande frågorna: Vart/vilka är vi?, vart kommer vi ifrån?, vart är vi på väg?
Religion och vetenskap handlar om olika mätmetoder, där i värsta fall utövaren anser att "de andra" har "fel metod".

Välkommen till vaken, de med fel metods hemvist

Du får gärna utveckla hur du menar att "vetenskap", som du vill kalla det inom citattecken, kan jämföras med religion. Det jag kan säga är att båda gör kunskapsanspråk angående verkligheten. Grunden för vetenskapen är att den har falsifierbara påståenden samt att dess slutsatser baseras på empiri. Det har inte religion. Det är den väsentliga skillnaden. Själv anser jag att den vetenskapliga metoden är det bästa epistemologiska verktyget vi har och jag tror inte att det kommer att ändras.

pingubenji
Quote:
ps. Nämn någon som inte är kritiker. Alla är vi människor som försöker förstå omgivningen genom kritiskt tänkande.

Kritiskt tänkande tror jag är en av de viktigaste sakerna man kan lära sig här i livet. Jag tror man kan dela upp det i sund och osund skepticism/kritik. För att ge ett exempel på något som jag skulle kalla för sund skepticism har med mycket av alternativmedicin att göra. Ta homeopati, det finns ingen anledning att tro att det fungerar utanför placeboeffekten. Vilket har visats gång på gång vid studier. Teorin bakom har samma bräckliga grund som den för åderlåtning, det enda bra man kan säga om homeopati är att det åtminstone inte gör någon direkt skada då allt man får är jävligt dyrt vatten.

Vad kan då klassas som osund skepticism? Det tydligaste exemplet är nog YEC (young earth creationism) eller kreationism. Det är verkligen typexemplet av att man har en klar världsbild för sig och sedan avvisar man a priori allt som inte stämmer överens med den redan klarlagda "sanningen".

Så javisst, vi är alla kritiker av något slag, vilken sort är du?

Självfallet är ingen felfri och jag kan säga att jag för inte så länge sen hade en osund skepticism angående AGW.

sliparn
Quote:
Fluor tillsätts i vatten och tandkräm, Fluor är ett starkt gift som ger skador på inre organ, skelett mm, samt minskar fertiliteten, så varför tillsätter dom då det?

För att det förebygger karies. (Vilka är dom?)

http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_monofluorophosphate
Quote:
Chemistry of decay

Tooth enamel consists mostly of calcium hydroxyphosphate, Ca5(PO4)3OH, also known as the mineral hydroxylapatite. Apatite is a hard, insoluble compound. Acid (H+), produced especially after a high-sugar meal, attacks the apatite:

Ca5(PO4)3OH(s) + H+(aq) → Ca5(PO4)3+(aq) + H2O(l)

Chemistry of enamel fluoridation

The degradation of apatite by loss of OH- causes the enamel to dissolve. The process is reversible as saliva supplies back OH- to reform apatite. If fluoride, F-, ions are present in saliva, fluorapatite, Ca5(PO4)3F, also forms.

Ca5(PO4)3+(aq) + F-(aq) → Ca5(PO4)3F(s)

Fluorapatite resists attacks by acids better than apatite itself, so the tooth enamel resists decay better than enamel containing no fluoride.

Sen kan du nog behöva lära dig lite om:
The Dose Makes the Poison (1/2) http://www.youtube.com/watch?v=IKujq-TcJLM
The Dose Makes the Poison (2/2) http://www.youtube.com/watch?v=iXHwmzCr_0o

Metamorphosis
Quote:
Att därtill etiketteras som "blind" för att man vägra rätta sin syn efter andliga och moraliska subjektiviteter är fruktansvärt enerverande.

Det kan jag tänka mig.

Sist men inte minst här är en fantastisk liten animerad kortfilm (10 min) som beskriver mina ståndpunkter väl. Mycket nöje: http://www.youtube.com/watch?v=HhGuXCuDb1U

Posted on: 2011/4/11 20:31

See User information
Quote:
Kritiskt tänkande tror jag är en av de viktigaste sakerna man kan lära sig här i livet. Jag tror man kan dela upp det i sund och osund skepticism/kritik.

Så javisst, vi är alla kritiker av något slag, vilken sort är du?

Självfallet är ingen felfri och jag kan säga att jag för inte så länge sen hade en osund skepticism angående AGW.

Jag skulle vilja göra modellen lite mer komplex, men inte mycket. Sund, osund och "Semantisk förvirring".

Sund skepticism är att ifrågasätta andra gruppers trossatser när man med sin erfarenhet tycker sig se motsägelser i påståenden. Men att hålla tyst om man inte har konstruktiva argument, dvs inte skapa konflikt i onödan. (Att ifrågasättas är jobbigt för mottagaren, det måste till konstruktiv kommunikation. Jag brukar lösa det genom att först lära mig den andra människans världsbild för att inte bli för grov i min kritik, för stora utmanande tankar i den andres världsbild är förödande och leder bara till att en sköld sätts upp och primitivt ordslagsmål bryter ut. Jag vill tillägga att jag är bättre verbalt än via text på detta.)

Osund skepticism är att inte lyssna på andra gruppers ifrågasättande. Att inte vara öppen/vaken.

Semantisk förvirring handlar om skilda tolkningar av begrepp som leder till att man pratar förbi varandra.

Exempel på semantisk förvirring:
Vissa förespråkare av "fri energi" anser att det ska kallas fri energi när människan matar in en enhet energi och får ut fler enheter nyttig energi (som erhålls från naturen/omgivningen i processen). En variant är att det ska kallas "gratis energi".

Andra anser att begreppet ska tolkas snävare: Fri energi ska tolkas vara ett system som ger ifrån sig mer energi än vi lyckas mäta input-energi.

Dessa två tolkningar gör att en onödig debatt uppstå om huruvida fri energi är möjlig eller ej. Och om man sätter sig ner och skapar en klar semantik så ser båda plötsligen att de säger samma sak men trott att de haft skilda åsikter.

Men människor älskar att bråka om semantik. De anser alla att "deras" tolkning är "den enda rätta tolkningen". Och så uppstår konflikter kring semantiken istället för att fokusera på konstruktiv kritik/skepticism. Hela detta inlägg är en semantisk deklaration, jag delger här vad jag anser orden innebär. (vissa saker har jag accepterat från din semantik, andra saker har jag omformulerat, det gäller nu för oss båda att använda dessa ledtrådar för att förstå varandra i fortsättningen. haha)

Jag skulle vilja påstå att minst 90% av alla ämnen som debatteras har någon form av semantisk förvirring inbakad som omöjliggör framsteg. Detta eftersom ordens betydelse är associativa i sin natur. Det finns inget ord som betyder samma sak för alla människor. (Därför krävs det att man först lär sig den andra människans världsbild för att börja prata "samma språk" och kunna ge "Sund skepticism" som tar sig förbi "Osund skepticism"-barriärer.)

Berätta gärna mer om hur din AGW skepticism gick över till att bli sund. Jag är nyfiken.

Posted on: 2011/4/11 21:13

See User information
Quote:

Berätta gärna mer om hur din AGW skepticism gick över till att bli sund. Jag är nyfiken.

Jag hade inte tillräckligt stor koll på det vetenskapliga läget som gällde (och gäller idag) och hur pass mycket gedigen forskning det fanns på området. Vilket gjorde att jag såg svagheter där det egentligen inte fanns några. Nu är jag inte skeptisk mot AGW.

Posted on: 2011/4/11 21:25

See User information
"Att veta att man inte vet".

Paradoxalt nog är detta något man lär sig efter att man lärt sig ämnet. Först då man förstår mycket i ett ämne vet man på ett ungefär vad man inte vet. Ju mer man lär sig desto mer vet man att man inte vet.

Detta borde man uppmärksammas om varje dag, egentligen. Haha

Posted on: 2011/4/11 21:40

See User information
Så ozean, exakt vad är du skeptiskt till?

Skeptisk till skeptiker eller?

Posted on: 2011/4/11 21:46
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

See User information
Quote:

Så ozean, exakt vad är du skeptiskt till?

Skeptisk till skeptiker eller?

Jag kan väl säga att jag tillskriver mig vetenskaplig skepticism, som Carl Sagan beskrev det. Jag ifrågasätter sanningshalten i frågor som saknar empiriska evidens. Inom detta faller pseudovetenskap, det paranormala, konspirationsteorier, alternativmedicin, religiös kreationism, mm.

Posted on: 2011/4/11 22:13

See User information
Så vad säger du om detta då?

Global Warming: An anti-scientific political movement
http://ppjg.wordpress.com/2011/04/09/ ... tific-political-movement/

"In testimony yesterday (March 31, 2011) before the Subcommittee on Energy and Environment Committee on Science, Space and Technology, forecasting expert J. Scott Armstrong of the Wharton School at the University of Pennsylvania testifying:

The three researchers audited the forecasting procedures used by the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), whose “procedures violated 81% of the 89 relevant forecasting principles,” Armstrong noted.

“Based on our analyses, especially with respect to the violations of the principles regarding objectivity and full disclosure,” Armstrong told members of Congress, “we conclude that the manmade global warming alarm is an anti-scientific political movement.

Ska du kanske tänka om gällande din numera sunda skeptisism om AGW!?

Kanske bli lite osund skeptisk igen?

Posted on: 2011/4/11 22:50
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

See User information
http://jscottarmstrong.com/ Jag förstår inte riktigt vad en professor i marknadsföring har med klimatforskning att göra.

Posted on: 2011/4/11 23:04

See User information

Posted on: 2011/4/11 23:22

Anonym
#71 of 365 Ways to Drive a VoFzzzink Crazy

No. 71 of 365

Express outrage that there are Still people out there so foolish as to deny the existence of Anthropogenic Global Warming (AGW).

After all, among those who just know AGW to be true are some of the most important thinkers of our age: Leonardo DiCaprio, Paris Hilton, Ed Begley Jr., and Arnie Schwarzenegger.

And who do the Climate Change deniers have in their camp, pray? Why, only complete nobodies like Professor Richard Lindzen, atmospheric physicist at MIT; professor and atmospheric physicist Fred Singer of the University of Virginia; Dr. Roy Spencer, a climatologist who used to work for NASA; Dr. Willie Soon, an astrophysicist at the Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics...

See User information
Quote:
Sist men inte minst här är en fantastisk liten animerad kortfilm (10 min) som beskriver mina ståndpunkter väl. Mycket nöje: http://www.youtube.com/watch?v=HhGuXCuDb1U

Jag noterade lite snabbt att "alternativ medicin" inte hade samma betydelse i filmen som begreppet har bland de som propagerar för alternativmedicin.

"Bevisad att den inte fungerar" eller "inte bevisad att den fungerar" är inte den betydelse som vanligen ges till konceptet. Vanligtvis brukar man syfta på alternativ som är mindre aggressiva mot kroppen. "Alternativ som ger färre biverkningar" (ibland på bekostnad av ett längre tillfrisknande).

Alternativmediciner brukar också vara "synonymt med friskvård" i motsats till flera, enbart symptomlindrande, "mediciner". I Sverige har vi enligt många för lite friskvård och får därför ta en onödigt stor sjukvårdskostnad per person.

Det största problemet med alternativmedicin (med betydelsen friskvård) är att effekter av (exempelvis) en bättre kost inte kan mätas en månad eller ett halvår senare. De största effekterna sker över år. Och det finns ingen som finansierar så långa studier om det saknas produkt och det bara handlar om sunt leverne. En livsstil/matkultur säljer inte på samma sätt och går inte att kapitalisera. Det är främst när det finns en produkt som kan säljas i paketerad form som det finns finansiärer till studier.

Visst finns det några friskvårds-läkemedel/produkter på marknaden. Men de glömts bort mer och mer varje år. Snabbfix-lösningar som dämpar symptom går lätt att bevisa i laboratorier och korta studier. Så de får mer plats tack vare sin lättbevisade natur. Kanske mer än de borde???

vad tycker du ozean? Har vi fått en övertro till snabbfixen?

Posted on: 2011/4/12 0:25

See User information
Problemet med vetenskap är ofta att viktiga omständigheter aldrig kommer fram i debatten även om dom kullkastar aldrig så vettiga och välunderbyggda vetenskapliga resonemang.
Typ det tragikomiska faktumet att många människor ju går till doktorn inte för att bli botade utan för att få intyg och därmed bli försörjda.

Posted on: 2011/4/12 2:25

See User information
Citat:

uppsjö av foliehysteri och flumandligt ryggdunkande som inte sällan förekommer

Ett gott garv var precis vad jag behövde denna hysteriska morgon. Tack.

Posted on: 2011/4/12 7:33

(1) 2 3 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper