vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Aftonbladet: Tror du på konspirationsteorier?

See User information
Det tar sig, nästan 50/50 nu..

Resized Image

Dessutom så kan man ställa frågor till en statsvetare idag klockan 15..

Chatta om konspirationsteorier
http://www.aftonbladet.se/debatt/article12969536.ab

"Konspirationsteorierna om bin Ladins död uppstod blixtsnabbt. Varför och vad tjänar de för syften? Klockan 15.10 chattar vi om konspirationsteorier med statsvetaren Markus Gossas. Du kan ställa dina frågor redan nu!"

Posted on: 2011/5/3 10:02
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Aftonbladet: Tror du på konspirationsteorier?

See User information
Skickade in detta:

Quote:
Hej Markus Gossas!

Sibel Edmonds, är en kvinna som arbetade som översättare för FBI fem dagar efter 9/11. Enligt en frisläppt version av en rapport från justitiedepartementets överinspektör från 2005 är Sibel Edmonds’ anklagelser “trovärdiga,” och “allvarliga” en 60 minutes utredning kom fram till samma sak och ACLU har kallat henne “den mest nedtystade människan i USAs historia.”. Hon har vittnat till att: “Jag har information om saker som vår regering har ljugit för oss om. Jag vet. Att till exempel påstå att vi avslutade vårt intima förhållande med bin Laden och talibanerna efter Sovjetunionens fall - det är lätt att bevisa att detta är lögner, baserat på den information de hemligstämplade i mitt fall, eftersom vi hade ett mycket intimt förhållande med dessa människor, och det involverar Centralasien, hela vägen fram till 11 september”. Detta 'intima förhållande' inkluderade användningen av Bin Laden för 'operationer' i Centralasien, inklusive Xinjiang, Kina. Dessa 'operationer' inkluderade användningen av al-Qaida och Talibanerna på samma sätt "som vi gjorde under konflikten mellan Afghanistan och Sovjetunionen," dvs, att bekämpa 'fiender' genom ombud.

Enligt Sibel var detta början till en mer än 10 år lång illegal, hemlig operation i Centralasien av en liten grupp i USA som hade som mål att gynna olje- och militärindustrin, med hjälp av turkiska agenter, saudiarabiska partners och pakistanska allierade som befrämjade detta mål i islams namn.

Sedan vet vi, att i Bosnien och Kosovo under 90-talet, ingick i de "icke-konventionella trupper" som utplacerades under USAs och NATOs destabiliseringsoperationer i forna Jugoslavien, element från den afghansk-arabiska databasen av tillgängliga underrättelseagenter, t.ex. al-Qaida. Och nu ser vi igen, att al-Qaida blir sponsrade av USA i libyen, efter att Abdel-Hakim al-Hasidi, rebellernas ledare har kommit ut och erkännt vad många redan visste, att hans soldater är al-Qaida och har al-Qaida kopplingar och att en del av dom är samma soldater som varit och krigat mot USA och europas soldater i afghanistan.

Så min fråga är, tycker du att det är problematiskt att terrorister får vapen och support av stormakter, och varför tror du att media fokuserar på teorier, istället för att rapportera fakta om hur terrorister faktiskt blir sponsrade av länder som USA som officiellt säger sig inte vilja ha något att göra med dessa grupper, men som bakom scenerna ger dom vapen och pengar för att utföra deras operationer världen runt.

Posted on: 2011/5/3 10:40
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Det är ju svårt att ställa en kort fråga utan att behöva lägga ut information som förklarar lite.. Dom kanske hoppar över just såna frågor som innehåller information, av utrymmesskäl om inte annat?

Säger väl som Micro: "Det återstår att se!"

Posted on: 2011/5/3 10:50
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

See User information
Nej, jag tror inte på konspirationsteorier. Jag läser inte dagstidningar och ser heller inte på TV.

Posted on: 2011/5/4 13:21

See User information
Jag tror på konspirationsteorier... men inte de galna teorierna... LITE vag fråga måste jag påstå! Den är helt upp till tolkning...

Min motfråga... "vilken konspirationsteori åsyftas?"

Alla lobbygrupper konspirerar på ett sätt...

Allt handlar om definitioner.

Sen blir det ett verktyg för att förlöjliga och smutskasta... Alla ifrågasättanden har börjat benämnas konspirationsteori. Kan man bli FÖR skeptisk mot ifrågasättanden (aka teorier)?

Posted on: 2011/5/4 18:51

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper