vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

AB: IMF varnar för fallande huspriser

See User information
Den där jobbiga ekonomin.. Att den aldrig ger sig, kan den inte bara lägga sig ner och dö!

IMF varnar för fallande huspriser
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13114716.ab

"Internationella valutafonden (IMF) varnar i en ny rapport för en varaktig nedgång i huspriserna i Sverige. Ett sådant prisfall är troligt, även om skuldkrisen i eurozonen inte smittar av sig på tillväxten, anser IMF.
Mot den bakgrunden avråder IMF från en allt för aggressiv åtstramning av penningpolitiken."

"Om skuldkrisen i södra Europa skulle förvärras kommer svenska banker också att påverkas eftersom de är tätt hopbundna med det europeiska systemet."

Globalisering i sitt esse!!

Posted on: 2011/6/1 20:54
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: AB: IMF varnar för fallande huspriser

See User information
Jag håller själv på att sälja min sommarstuga med havstomt. Men det är väldigt trögt och det värkar som man måste gå ner väldigt mycket i pris. Jag pratade med mäklaren och han sa att det var väldigt mycket objekt ute till salu nu. Det har även blivit svårare och låna plus att rentorna på lånen är mycket högre nu. Hade man försökt att sälja för ett år sedan hade det varit en helt annan situation.
Om det finns någon Svensk kvar med lite kapital så värkar det helt klart vara köpläge.
Det är trist att en marknad som borde vara stabil kan gå upp och ner så extremt bara på ett år.

Posted on: 2011/6/4 12:28
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
För ett år sedan köpte folk hus och sålde sitt. Idag är det tvärt om, man säljer först och sedan köper man. Det kommer många nya hus till försäljning, men det tar längre tid att bli av med dem. Orsaken är som du säger, räntan och en 15% spärr, att man måste ha en handpenning för att låna på huset.
Resultatet blir att priserna sjunker, eftersom om folk köper först så finns det inte lika mycket att fightas om, alltså fler spekulanter och budgivning. Nu när folk säljer först så väntar man typ på varandra och det finns inte lika många som är intresserade. Det blir köparens marknad och för de som tyvärr har köpt ett hus och sitter på dubbelt boende, så kan man känna myror i byxan. Att man helt enkelt sänker priset så att man slipper betala dubbelt boende, dubbla räntekostnader ect allt för länge...

Tycker själv att det är helt sjuk att riksbanken och bankerna kan höja och sänka räntorna efter eget bevåg. "Problemet" är att "vi" har för mycket pengar att röra oss med, och då konsumerar vi för mycket och då måste man sno en del av vår kaka, så att man kyler ner oss. Alltså, vi får inte ha det för bra.

Posted on: 2011/6/30 18:43

See User information
En sak är säker: huspriserna kan ställa till det i flera led. Men det finns ju andra objekt som går som smör i solsken, lyxbåtar till exempel. Fördelarna med att köpa en båt istället för en stuga är många.

Det är dyrt att äga ett hus i kustnära läge, för att det är så käckt att titta på båtarna som seglar förbi. Ja, och det är ännu käckare att sitta i en båt och räcka lång näsa åt skattmasen...

Det otroliga krånglet med husägande talar för sig själv. Dessutom, för några år sedan var det ju i praktiken så att man lätt kunde belåna ett hus en bra bit över skorstenen och alltså om inte egentligen "få betalt" för att bo i huset, så i alla fall bra nära i praktiken. Hur sunt och vettigt är det???

Jag skall sticka ut hakan rejält och nu får jag väl många ovänner, men så här tycker jag:

Man skall spara ihop pengar att köpa ett hus för. Jag skall vara så jävlig att jag säger hälften (=50%). Resten skall man kunna låna.

Låter det hemskt? Ja, men inte om man som jag föreslår att man skall kunna disponera de pengar man har på sitt innestående i ATP och andra pensionskassor.

Dags att ta över Sverige snart, dessa pojkvalpar som leker ekonomer idag har ingen aning om ekonomi...

Posted on: 2011/6/30 20:52
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Då ska också sticka ut hakan lite...

Tycker att huslån borde baseras på "sharia". Det innebär att lånet ska vara räntefritt. Istället så ber man t.ex. banken köpa huset åt en och sälja det vidare för en högre summa och därefter lägga upp en fast amortering som inte förändras med tiden. Detta vore bättre än t.ex. pensionsspara, då man amorterar och betalar till sig själv och huset bevarar, t.om. ökar i värde med tiden.

Att pensionsspara är som att spela på lotteri. Jag har själv betalat in ca 50,000 kronor i en fond för snart 10 år sedan, gissa vad den är värd? Svar, ungefär lika mycket som jag har betalat in. Jag gick till banken och bad dem föra över pengarna på mitt topplån istället. Vad blev svaret? Pengarna är låsta tills jag är 55 år.

Posted on: 2011/6/30 22:31

See User information
Hade vi bara haft en sabil förnuftig ränta, så hade huspriserna bara följt inflationen. visst finns det dom som tjänar pengar på att det svänger, men är spekulation viktigare än att ha bostad?

Boräntan swedbank 1985-2011:
http://1.bp.blogspot.com/_yXw4bIcY1sc ... 5C3%25A4ntor1985-2010.gif

Huspriset 1985-2011
http://daniel.langkilde.se/wp-content ... priser_vs_l%C3%B6ner1.png

Med sådan räntepolitik, hur fasen har dom tänkt att huspriserna ska vara stabila eller stiga? Enda sättet att få huspriserna att fortsätta upp är väl att sänka räntan, till slut kommer man till noll %, ska man då fortsätta med omvänd ränta för att fortsätta husprisuppgången?. Det enda räntesänkningar gör är att vi blir skyldiga banken ännu mer pengar.

Jag lider med alla unga familjer som köpt/byggt hus för kanske 2,3,4 miljoner, dom har inte en tanke på att räntan kan skena i väg till nivåer som historiskt sett är normala, men händer det så kan ofrivillig försäljning till kanske halva köpeskillingen vara oundviklig, och då står dom utan hus, men med miljonskulder kvar. låga räntor under en viss tid är livsfarliga, dom är betydligt skadligare än höga.

Visst skulle låga räntor kunna vara hälsosamma, men då måste dom vara stabila i decenier.

Posted on: 2011/6/30 23:13
Never believe anything until it has been officially denied

See User information
@sliparn:

Har det slagit dig att det kanske är det de vill? Alltså att försätta folk i en hjälplös beroendeställning antingen genom en skuldfälla för de som tror sig ha kontroll på sin ekonomi eller också genom totalt bidragsberoende för den andra halvan?

Det är därför jag gillar trådarna om "free man on the land" och liknande.

För många år sedan begrep jag plötsligt vad Margareth Thatcher egentligen menade...

Egentligen har det land i Europa som är det friaste och mest upplysta, nämligen Schweiz, redan de regler hon ville införa i England men som stöp på en total och helt rigid opinion dirigerad av världsförtryckarna.

Det allmänna skallet mot henne gjorde att det var omöjligt att förmedla något som helst positivt i frågan. Och det är det fortfarande. Men ibland tänder jag ett litet ljus i mitt hjärta för denna vakna och klarsynta människa som själv läste en hel del Ayn Rand.

Schweiz är det mest misskända landet i Europa. Schweizarna gjorde revolution och införde en total frihet redan under medeltiden. Jag tycker att EU borde ansluta sig till Schweiz snarare än tvärtom!

Posted on: 2011/7/1 5:44
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Med inflationen så var pengarna värda 600% mer för 30 år sedan. Det beror lite på var man bor hur priserna ligger till. Bor själv på mindre ort, så mitt hus har nog fallit i värde om man följer inflationen.

Posted on: 2011/7/1 7:07

See User information
Quote:

sliparn skrev:
familjer som köpt/byggt hus för kanske 2,3,4 miljoner, dom har inte en tanke på att räntan kan skena i väg till nivåer som historiskt sett är normala

Naturligt urval? Människor som inte har förmågan att planera och tänka logiskt försvinner från medelklassen och placerar sig bland fattiga.

Posted on: 2011/7/1 9:23

See User information
Det är genialt.

Först förborgerligar, försoffar och domesticerar man folket.

"Åh ,det var så illa förr, hu, hemskt, men nu blir det bra i vårt nya materiella välstånd..." eller hur de nu fick till det på 50 och 60-talen.

Och för att komma upp i detta sätter sig folk i skuld.
Och modererar varann att göra likadant, bekvämlighetsfascism!

Sedan, decennier senare, släpper man lös borgerliga regeringar, ekonomiska kriser etc, lysande!

Posted on: 2011/7/1 15:33

See User information
Sonen försökte sälja sin 2 plans villa byggd 2006 med ogenerat kanonläge i storsthlm med gångavstånd till hav & sjö, han hade 2 visningar för några veckor sedan och 0 besökare, inte en spekulant???

Detta kommer ge stort eko hos banker som är i behov av att låna ut pengar och nu tappar denna syltburk.

Bankerna vet ratt marknaden blivit iskall så det är konstigt att gammelmedia inte tjoat mer ännu. Skall bli intressant att följa utvecklingen... detta tillsammans med en massa hårt pressade länder kommer vända upp & ner på mkt.

Håll i er detta halvår och släpp taget första delen av 2012.

Posted on: 2011/7/1 19:16

See User information
Quote:

pingubenji skrev:
Quote:

sliparn skrev:
familjer som köpt/byggt hus för kanske 2,3,4 miljoner, dom har inte en tanke på att räntan kan skena i väg till nivåer som historiskt sett är normala

Naturligt urval? Människor som inte har förmågan att planera och tänka logiskt försvinner från medelklassen och placerar sig bland fattiga.

De starka ges rätt att utplåna de svaga, Darwinism kallas det, även egoism fungerar som beskrivning.

Tänk på att barnfamiljer har fullt upp med tusen saker, de har inte tid att titta på räntans historia osv, dom förlitar sej helt till bankens råd. banken räknar ut vad dom klarar att låna, lånet fixar sej, dom klarar sej utan större problem, och så en dag skiter det sej när räntorna stiger. "Naturligt urval"?

De som satt räntenivån är fullständigt medvetna om vad som händer när räntan regleras på detta sätt, och vet att väldigt många kommer slås ut. Frågan är varför dom då gör det? vill dom trycka ner "de svaga" och skapa en större klyfta i samhället genom att peta ner massor av människor från medelklassen till att bli fattiga?

At drabbas av rån och bedrägerier är inte "Naturligt urval"

Posted on: 2011/7/4 23:07

See User information
@sliparn

Det var något jag snappade upp i en gammal tråd. Jag lärde mig mycket om rätt och fel i den tråden. Elitism och dominans över andra individer är något bra. Eftersom...

Quote:
...livet är grymt...

Det är bara att inse. De starkaste överlever och resten blir rövknullade utnyttjade. Och om vi verkligen hade velat ha en harmonisk värld så hade vi inte haft dagens politiker.

Jag har öppnat ögonen för verkligheten. Kanske fått samma glasögon som Peter Dalle

http://www.dn.se/kultur-noje/dalle-livet-ar-en-besvarlig-tid

Så ja, naturligt urval är exakt vad det handlar om...

Posted on: 2011/7/5 1:23

See User information
Yes! Jag ska sitta på första parkett och beskåda när den religiösa sekten i vår hembygd som terroriserar oss blir utkastade ur sina överbelånade prefabpalats.

Inget ont som inte för något gott med sig, om man säger så.

Posted on: 2011/7/6 17:33

See User information
Quote:

pingubenji skrev:
@sliparn

Det var något jag snappade upp i en gammal tråd. Jag lärde mig mycket om rätt och fel i den tråden. Elitism och dominans över andra individer är något bra. Eftersom...

Quote:
...livet är grymt...

Det är bara att inse. De starkaste överlever och resten blir rövknullade utnyttjade. Och om vi verkligen hade velat ha en harmonisk värld så hade vi inte haft dagens politiker.

Jag har öppnat ögonen för verkligheten. Kanske fått samma glasögon som Peter Dalle

http://www.dn.se/kultur-noje/dalle-livet-ar-en-besvarlig-tid

Så ja, naturligt urval är exakt vad det handlar om...

"naturligt urval"? räntan styrs inte av naturliga orsaker, inte av någon fri marknaden, utan av en politiker-elit med en agenda i baktanke. jag skulle vilja säja "onaturligt urval" i så fall.

Några saker som skulle avskräcka bankerna skulle vara att ta bort den statliga bankgarantin, låt bankerna försäkra sej via försäkringsbolag som alla andra! skuldsaneringen är också ett aber, det blir ingen som tar något ansvar om skattebetalarna hela tiden hoppar in och betalar bankerna om dom eller dess kunder får problem.

Posted on: 2011/7/6 18:08

See User information
En sak som förbises är att mäklarprovisionerna är skyhöga. Mäklare kan tjäna miljoner och åter miljoner i tider när det är snurr på bostadsmarknaden men det är ju en helt improduktiv gren av näringslivet som suger i sig dessa jättebelopp.

Posted on: 2011/7/6 19:49

See User information
En mäklare snittar ca 40 hem / år och tar ut ett arvode på några procent, 3-5 beroende vad det är. Av detta så behåller mäklaren normalt en del av arvodet, hörde talas om ca 1/3. Sen får man inte glömma att mäklaren sattsar en del på reklam ect och om huset inte blir sålt så förlorar mäklaren det den har sattsat.

Trodde själv att mäklare var en bransch där man kan gräva guld, men det är nog vissa som lyckas, speciellt i storstäderna. Kanske även på mindre orter, då konkurrensen inte är lika tuff och man kanske inte behöver marknadsföra sig lika hårt, samtidigt som de oftast tar ett högre procent-tal då objekten är billigare.

Det finns ju även mäklarfirmor som idag kör med fast arvode, typ 20,000 oavsett försäljningspris. Det finns nog för många mäklare, och den dag då husförsälningen går ner så kommer även många där att slås bort.

Posted on: 2011/7/8 18:30

See User information
Visst är det ett både väl genomtänkt system man satt i rullning och många gånger känner man sig som en spindel som varje gång man byggt upp sitt nät, så kommer det någon och sliter ner det.

All denna belåning syftar nog till att skuldsätta så många som möjligt, då det ger utlånarna kontroll över de belånade. Det ger även den belånade ett ok som måste bäras genom goda och dåliga tider och man blir fokuserad på vad man gör men inte varför. Man gör få saker idag för att man vill, utan man måste.

Att storbankerna styr räntor genom både spekulation och ryktesspridning är eg genialiskt. Småbankerna och kreditinstituten kramar ur musten ur sina kunder i goda tider för att sedan köpas upp/slås ihop under sämre tider. En form av skapad ekonomisk livscykel. Och vi bara spinner ett nytt nät och fortsätter att leva på hoppet och tanken på att det kommer att bli bättre.

Utan oss stannar dock hjulen och det är aldrig för sent att inse vår makt och våra möjligheter. Bara genom att öppna ögonen och se genom illusionen av total maktlöshet så är vi en bra bit på vägen.

"All that is necessary for evil to triumph is for good men to do nothing" Edmund Burke

Posted on: 2011/7/9 7:49

See User information
Egentligen är det bara egoism. Alla försöker vinna och till sist står alla där med heta potatisar som ingen annan vill ha.

http://www.youtube.com/watch?v=bx_LWm6_6tA

De smartaste låter bli att hamna i situationen => Naturligt urval.

Posted on: 2011/7/9 10:19

See User information
Jag försöker bara vara lite rolig nu! Men varför är ingen orolig över sjunkande löner? Det är bara någon månad sen nåt ärkefån från arbetsgivarsidan stod fram och krävde sänkning av de lägsta lönerna...

Fick arbetsgivarna som de ville skulle det inte finnas några barn i anställdas familjer, ingen skulle överleva sjukdomar svårare än förkylningar och alla semesteranläggningar kunde stängas ner för gott.

Nå, det var inte det som var skämtet:

Men eftersom varje husförsäljning drar igång en kedja av flyttningar och den som säljer ju kan köpa nåt nytt på samma låga nivå kan jag egentligen inte se problematiken!!!

Förloraren är möjligen staten som får lägre belopp att reavinstbeskatta men det uppvägs ju till stor del av de minskade avdragen.

På förhand, jag begriper själv att det nog inte är så här enkelt, hahaha!

Eller... är det kanske själva oron som är skadlig?

Posted on: 2011/7/9 11:48

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper