vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »


The Matrix
#1


See User information
Att det finns en hel del sublimerade budskap i filmer är inget nytt. Jag tror här på vaken.se finns en hel del som medvetna om de metaforiska betydelser som finns i filmer. Jag ska försöka vara kort och konsist och skriva om Matrix och filmens koppling till Bibeln. Jag behandlar bara de tre viktigaste huvudpersonernas namn betydelse(Neo, Morpheus, Trinity). Detta är bara en observation, så kom inte för och mot diskussion. Jag är säkert på att filmen kan tolkas får massa andra perspektiv, men denna gång från bibeln. Börjar med:

Thomas A. Anderson/Neo = Namnet Thomas betyder, tvåfaldig, sammansvetsad, tvilling, Thomas var även en av de 12 apostlar av Jesus. Thomas var en av Jesus lärjunge och han representerade det logiska fakultet av människan. Thomas förstod huvudets logik, rationalitet och intellektuella perception. Jesus ignorerande inte Thomas begäran på det fysiska beviset av hans identitet. i Johannesevangeliet (14:5 ) Thomas representerar logik. I filmen Thomas A. Anderson spelar det skeptiska, tvivlaren, ( se detta även i Johannesevangeliet under rubriken ”Den uppstående visar sig. Tomas tvivlar” 24:19 till 24:29) den som inte trodde, den som hade inner konflikt av den tvåfaldiga personlighet han hade tills han blev Neo.

Neo, one, the one, den utvalde, Neo spelar även som Adam från Edens trädgård, Trinity som Eva. Var träffade Neo Morpheus första gången? Ju Adem street bridg. Morpheus = säger att han har spenderat hela sitt liv och letat efter Neo. Vem är Morpheus? Ju här spelar Morpheus som Lucifer.

Trinity /Eva, intruducerar Neo till Morpheus, precis som Eva gav äpplet från kunskapens träd, Vilket är gåva från Lucifer. Trinity/Eva har visserligen ätit äpplet, för att hon vet redan, och sen kommer den kända scenen med tabletterna. Antingen tar du det röda eller blåa. Och han tog det röda äpplet. Och så fort han tog det förändrades hans medvetande. Hans ögon öppnades för första gången, han kan nu se skillnaden mellan gott och ond. Innan Morpheus/Lucifer kom hade han ingen aning om vad Matrix var och han var i en total Ignorans.

Morpheus frågar Neo, vet du vad Matrix är? Förstår du vad Matrix är? sen säger han att The Matrix finns överallt, det är allting, det är runt dig, det är en värld som har varit dold för dig för att du inte ska se sanningen.

Neo Frågar vilken sanning, som om det finns flera sanningar, Morpheus säger, That you are SLAV, like everyonels, you are Born into bondige, born into a prision, you can not smell or tuch, a prsion for your minde.

Efter han har tagit den röda tablett och ser sig själv i spegeln vad är det han ser? Ju där utspelar sig hela skapelsen grejen från Genesis. Öppna upp en bibel och läs den första raden i första kapitel i Genesis. ” I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Och jorden var öde och tom, och mörkret var över djupet, och Guds Ande svävade över vattnet” . När Neo med fingrarna svävade på spegeln, blev den som vatten och där kunde han se sin egen avbild så som det står i bibeln att Gud skapade människan till sin egen avbild. I denna scen föddes Neo på nytt. Och där spelade Morpheus mannen som döpte Jesus.

//Abyssinia
www.alem.se

Posted on: 2011/5/23 16:38
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: The Matrix
#2


See User information
Quote:

Abyssinia skrev:
Att det finns en hel del sublimerade budskap i filmer är inget nytt. Jag tror här på vaken.se finns en hel del som medvetna om de metaforiska betydelser som finns i filmer. Jag ska försöka vara kort och konsist och skriva om Matrix och filmens koppling till Bibeln. Jag behandlar bara de tre viktigaste huvudpersonernas namn betydelse(Neo, Morpheus, Trinity). Detta är bara en observation, så kom inte för och mot diskussion. Jag är säkert på att filmen kan tolkas får massa andra perspektiv, men denna gång från bibeln.


Jag håller med, även om jag ser detta från ett annat perspektiv med. Är övertygad att du även finner "plåten" i många andra religioner. Utan att gå lika djupt in i delar i filmen, paraleller till andra "områden" med... Allt går samman i denna rullen och kan reflekteras även där.

Tycker filmen är genialt gjord/skriven, eller skall vi säga "plagierad". Men filmens uppbyggnad, reflekterar sig i väldigt många fler "områden".
Samma gäller det ur ett "free man" perspektiv... Hela filmen i alla sätt, kan helt förklaras i frihet vs system.

Där systemet är "the machines" och the resistance är "fria människans naturliga tillstånd", i vilket din sanna natur står ensamt oslagbar (Neo). Hur vi hålls sövda för att vara energigivare till systemet i sig...

Kan även reflektera filmen i hur vi har blivit lärda;

Där inmatade "lärdomen"(Status quo, i sin norm) är systemet och "sanningen" är the resistance, där du är Neo.

Nog kan denna film tolkas ur så väldigt många olika aspekter... Fler tolkningar finns och omskrivningar/speglingar. Även det fraktala banksystemet, med sina tentakler, kan beskrivas av samma "plåt".


Inga av dessa kan ses som felaktiga, från mitt perspektiv.

Är övertygad att filmens manus, enbart är ett "plagiat", en omskrivning av hur vi är och har det i vår skapta "verklighet". Genialt presenterat dock.

I fred och <3!

Posted on: 2011/5/23 17:05

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: The Matrix
#3
Bröderna Wachowskis har ju själva sagt att dom skrev matix med bibeln som referens.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: The Matrix
#4


See User information
En gång på åttiotalet jobbade jag på ett tryckeri och plötsligt fick chefen som skulle göra ett utskick i några stadsdelar alldeles före jul idén att snabbt få fram några käcka vykort med snömotiv och skicka med som present till hushållen.

Vi letade igenom arkiven efter lokala bilder med snö på taken och hittade en del. Detta var 1985.

Vi saknade dock kort från Masthugget men så plötsligt kom det en tidig snöyra och vår fotograf skickades snabbt ut att plåta och kom hem med en bra bild. Datum och tidpunkt då bilderna varit tagna syntes alltid i ena hörnet på negativen, det var en för sin tid modern och bra kamera. Bilden var tagen sist i november 1985.

Det är bara det att ett hus som syns på bilden revs redan 1970!! Jag har själv bott i det och det var därför jag lade märke till saken direkt. Jag var på fotografen efteråt och frågade hur detta månde gått till men han var och är helt oförstående!

Jag har också talat med andra fotokillar som känner till kameramärket som är ett av de mest kända och frågat om det är möjligt att manipulera datum eller om det kan vara en gammal bild som sparats i en filmrulle och använts vid ett senare tillfälle, men de ruskar allihop på huvudet.

Nåt matrix-aktigt tyckte jag redan då om historien. Jag funderar fortfarande över saken och kan inte släppa den...


Posted on: 2011/5/23 20:03
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: The Matrix
#5


See User information
Matrix Art:

The Cosmology of Twin Opposing Electro-Magnetic Vortices...

http://www.youtube.com/watch?v=UsPrudLFGZk&feature=related

Peace and Love
T1

Posted on: 2011/5/24 7:41
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: The Matrix
#6


See User information
Kramis, kramis. kramis. Du blir inte tuffare för att du bara använder dig av engelska. Har du hör talas om tönt?

Posted on: 2011/5/24 11:38
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: The Matrix
#7


See User information
Quote:

Pax skrev:
Kramis, kramis. kramis. Du blir inte tuffare för att du bara använder dig av engelska. Har du hör talas om tönt?


Skärpning! Så skriver man inte till andra användare.

Posted on: 2011/5/24 13:27
Administrationsgruppen
www.vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: The Matrix
#8


See User information
Matrix konst... känns det bättre?

Länkens namn var döpt på engelska... The Cosmology of Twin Opposing Electro-Magnetic Vortices
http://www.youtube.com/watch?v=UsPrudLFGZk&feature=related

Kramis.nu... är... namnet på en websida, töntens namn är Thomas

Peace and Love
T1


Posted on: 2011/5/24 14:38
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: The Matrix
#9


See User information

De Matrix is slechts een fantasie, het leuke is dat u en velen van u serieus nadenken dat het waar is en dat er enige waarheid in het, het voelt alsof dit is meer wishful thinking en toneelstuk dan echte reflecties.
Hoop Kramis is tevreden nu dat het niet op Zweeds.

Posted on: 2011/5/24 15:47
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: The Matrix
#10


See User information
Kaydara: 55min Matrix-Fanfilm

The Story of „Kaydara“ takes place within the Universe of Lena and Andy Wachowskis film „The Matrix“. Kaydara, a bounty hunter who is living separately from the Human Resistance Group, does not believe in the prophecy of ‘the One.’ He sees this so-called saviour as a threat to the awakening of Man’s self-awareness and considers him an enemy. If their paths cross, Kaydara will not hesitate to confront him.

Länk:Kaydara

Posted on: 2011/5/24 16:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: The Matrix
#11


See User information
Alle religies hebben hun God. Sommige hebben hollywood en sommige hebben de Bijbel.

Posted on: 2011/5/24 22:33
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: The Matrix
#12


See User information
Det är trots allt samma situationer som människan står inför nu som då bibeln skrevs.

Några individer vill leda och andra nöjer sig med att betala en liten avgift till ledarna för att slippa ta ansvar och få sin omgivning trygg och förutsebar.

Vissa individer har kunskap som andra inte kan ta till sig och andra vill sprida sina felaktiga trossatser till övriga utan att utöva den minsta lilla självkritik på den informationen de sprider.

Inte ens boktryckarkonsten, telefonen eller internet har förändrat något av detta. Snarare förvärrat de negativa aspekterna...

Vi har fortfarande samma förhållningssätt vad gäller relationer, och samma sex- och samlevnads-problem uppstår därför än idag.

En skildring av dagens samhälles tankeflora blir väldigt lik bibelns tankeflora.
Tankar har inte förändrats nämnvärt, de är samma tankar som florerade för flera tusen år sedan. Mänskligheten har på 2000 år inte löst något av de återkommande relationsproblemen i världen. Inte ens boktryckarkonsten har möjliggjort för människor att förmedla sina lärdomar utan omtolkningar. Vi är ett djur som tror vi förstår varandra, men ack så fel vi har varenda dag. Felaktiga fördomar avlöser varandra!

Vi lär oss inte av andras misstag, vi lär oss av våra egna misstag.
Vi lär oss inte att vi har fel i nästan allt vi tror oss veta!
Vi lär oss aldrig att vi inte vet något!
Det är vårt fängelse! De som lyckas ta sig ut sitter utanför lådan och blir antingen ledare för skocken eller excentrisk enstöring!

Posted on: 2011/5/25 3:20
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: The Matrix
#13


See User information
Gillar inlägget från pingubenji, en genomlysning!

Har en följdfråga som lyder, har "vi" nu gått förlångt, håller förnelse på att ske, är människor mer ifrågasättande och uppfiktigt nyfikna på alternativ?

Kanske är det bara spegelbilder av drömmar och misstag men upplevelsen är att "något" har startat och är i spinn.

Typ en nödvändig sinnesinnovation... där vissa tom börjat förnya även om allt är i sin linda.

Kommentar någon?

Posted on: 2011/5/25 6:20
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: The Matrix
#14


See User information
Som ni kan se filmen kan tolkas på så många olika sätt, till exempel i början när datorn säger till Neo, follow the white rabbit, detta är så klart (Plagiat) term hämtat från - Alice in Wonderland, ursprungligen skriven av Queen Elizabeth, eller Victoria. Boken handlar egentligen om vad som pågick i Buckingham palats och hon var ingen helgon direkt, kolla upp det.

Och det är sant att som Damiano säger att de har haft bibeln som referens. Hela grejen när de krigar för att försvara Zion säger en hel del. Elle vad sägs om det flygande fartyget Nebuchadnezzar, hämtad från gamla testamentet (Daniel 1:1 – 11:18) Eller i del 3 The Matrix Revolutions, i sista delen av filmen, lägg märke till när ljuset spräcker Neo i bitar efter hans sista fajt med Agent Smith a.k.a. Gatekeeper. Med korsen på hans bröst, korsfäst Neo symboliskt. Dessa grejer finns överallt i massa filmer idag men fråga är hur djupt du kan gå med de? Och vi i Sverige är uppkopplade som om vi har sladden där bak på nacken, det är bara gräva och avkoda det masshypnos de försöker projicerar på oss. De är inte dumma, de vet vad de gör och planerar sina steg långt för innan de sker.

Ta till exempel ta Scar svarta lejonet med gröna ögon från Lejon Kungen, ett lejon som allierar sig med asätarna hyenor. Filmen kom ut 1994 under en tid när USA höll på skapa sin nya fiende för 2000-talet och framåt. De barnen (80- 90-talister) som växte upp med den tidens media, när Irak kriget kom var den i prefekt ålder för krig. Och med allt hat komplex, i Irak kriget fick de unga soldaterna sin riktiga Scar/ Bin Laden. (för-tydlighetens skulle, måste jag säga att jag behandlar ämnet metaforiskt, jag menar inte att Bin Laden var Scar, vad jag säger här är att Scar representerade någon som kommer från mellanöster, Med andra ord SCAR var från mellanöster därför var han den onda i filmen. och med Lejon kungen och tillnamns med massa andra filmer, musik, tv program osv lär de barnen att hata från tidig ålder) Och nu säger de till oss att Bin Laden är död,??? ???

När SVT tog upp Bin Laden grejen i deras DEBATT program var det för mycket av sanningen som som sades. Nu har de tagit bort just den debatt avsnitt från deras SVT Play. Se det med era egna ögon! Var är DEBATT Del 16 av 18? (Se länken nedan) Ni som missade debatten, jag kan bara säga att lögnen från etablissemanget var så kristallklar, att det är helt tragiskt, de driver verkligen extrem och effektiv propaganda maskin. Men det lugnt det finns vakna människor, kvittar vad de gör!!

Tillbaka till film världen..

Glöm speciella effekterna, Filmer är inte bara filmer. Filmer är dagens propaganda eller Agitation propaganda, kalls även Agitprop.
Propaganda = är till att påverka ditt tänkande
Agitation = är till att påverka dig känslomässigt

Agiprop är en kombination av dessa, och då och då släpper Hollywood ut sådana filmer beroende på kommande agenda, den senaste Agitprop film var Avatar. Så var redo för vad som ska komma, som sagt de planerar sina steg långt före innan de sker.

Sen vill jag säga att även om berättelserna i filmer ser olika ut, i slut ändan har de oftast en och samma budskap. Om du känner till "Hero’s Journey" ska du inte vara förvånad över upplägg strukturerna av många filmer.

Här några video länkar som kan vara intressanta att titta på.

LÄNKAR

Avatar och andra filmer
Video Del 1
Video Del 2
Video Del 3

Hero’s Journey
Video 1
Video 2

SVT DEBATT
Var är DEBATT Del 16 av 18? --->Länk

//Abyssinia

Posted on: 2011/5/25 20:00

Edited by Abyssinia on 2011/5/25 20:18:08
Edited by Abyssinia on 2011/5/25 20:20:24
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: The Matrix
#15


See User information
Quote:
Ta till exempel ta Scar svarta lejonet med gröna ögon från Lejon Kungen, ett lejon som allierar sig med asätarna hyenor. Filmen kom ut 1994 under en tid när USA höll på skapa sin nya fiende för 2000-talet och framåt. De barnen (80- 90-talister) som växte upp med den tidens media, när Irak kriget kom var den i prefekt ålder för krig. Och med allt hat komplex, i Irak kriget fick de unga soldaterna sin riktiga Scar/ Bin Laden. (för-tydlighetens skulle, måste jag säga att jag behandlar ämnet metaforiskt, jag menar inte att Bin Laden var Scar, vad jag säger här är att Scar representerade någon som kommer från mellanöster, Med andra ord SCAR var från mellanöster därför var han den onda i filmen. och med Lejon kungen och tillnamns med massa andra filmer, musik, tv program osv lär de barnen att hata från tidig ålder) Och nu säger de till oss att Bin Laden är död,??? ???


Här en länk någon har gjort djupgående analys av filmen

http://www.vaughnonmovies.com/2009/10/the-lion-king/

Posted on: 2011/6/1 12:20
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: The Matrix
#16


See User information
Quote:
Filmen kom ut 1994 under en tid när USA höll på skapa sin nya fiende för 2000-talet och framåt. De barnen (80- 90-talister) som växte upp med den tidens media, när Irak kriget kom var den i prefekt ålder för krig.


De har alltid svartmålat människor från mellanöster, det började inte 1994.

http://topdocumentaryfilms.com/reel-bad-arabs/

Posted on: 2011/6/10 22:24
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: The Matrix
#17


See User information
jag skriver av mig lite för att se om det är något vettigt som kommer ur mig ikväll... ta det för vad det blev.

Quote:

T1@KRAMIS.NU skrev:
har "vi" nu gått förlångt, håller förnelse på att ske, är människor mer ifrågasättande och uppfiktigt nyfikna på alternativ?


Om jag har förstått det rätt från mina föräldrar och deras föräldrar så är det ungefär likadant idag som för 50 år sedan på den fronten. Det finns en majoritet som försöker leva på ett annat sätt, efter andra principer. ("Fenomenet" som på senare tid fått det stigmatiserade sammansättningsordet "alternativ-")

"Majoriteten" av världens befolkning har därigenom blivit "onormal", majoriteten klassas idag som "alternativ". Detta är naturligtvis ett retoriskt knep för att förminska deras betydelse i viktiga situationer och val. Överklassen har alltid förminskat betydelsen av, och inflytandet från, den stora massan i samhället. Förr i form av rösträtt enbart för de som ägde land och hus. Tjänare som hyrde sin bostad fick inte rösträtt.

Idag anses det på samma sätt självklart att alla som utmanar rådande ordning på minsta sätt är terrorister. Vi har inte ens en gråskala i dagens språkbruk. vanliga manifestationer splittras exempelvis med polis redan innan "den lilla klick med bråkstakar som förstör" hunnit dit.

I alla tider har "förminskandet av massan" skett subtilt. Skillnaden förr och idag är "vad som ansetts självklart i samhället". Förr så var det säkerligen lika självklart att enbart överklassen hade rösträtt. "Det ansågs självklart att rösträtt enbart gällde de som ägde gårdar".

Idag anses det lika självklart att de individer som har avvikande åsikter är terrorister. De har stigmatiserats till den grad att ingen höjer ett ögonbryn när en människa mördas och dumpas i havet mot sin religion och utan att få smaka på den rättsstat och rättssystem som vi är så stolta över att sprida över världen...

Så bra är överklassen på att styra åsikterna hos den stora massan. Vi anser det självklart att överklassen/eliten gör som de gör... för de har dresserat oss till att tänka så. Vi accepterar alla mord som är i linje med vår programmering, vår uppfostran och den avtrubbning som vi fått genom media. Vi fattar inte ens att vi styrs eftersom det är så subtilt, det anses "självklart" att det är på det sättet som det är.

Om det inte hade varit som jag säger hade hela världen blivit sur på USA efter mordet på bin laden. Då hade USA blivit fördömt av hela världen och vägrat handla med USA. Men hela världen är lydiga hundar som dresserats till att mörda "terrorister"!

Dessutom, min erfarenhet är att ifrågasättande bestraffas i skolorna. Vi får knappt ifrågasätta något vi lär oss. De ämnen som tillåter ifrågasättande har sedan länge tagits bort, (såvida man inte har tur att ha en lärare som aktivt arbetar mot sina kollegor och fortfarande anser det är viktigt med ifrågasättande. Det finns bra lärare! Men skolsystemet motarbetar dem!)

Quote:

Kanske är det bara spegelbilder av drömmar och misstag men upplevelsen är att "något" har startat och är i spinn.

Typ en nödvändig sinnesinnovation... där vissa tom börjat förnya även om allt är i sin linda.

Kommentar någon?


"Varje generation" verkar tro att "De" är "Den första" generationen som "startat förändring eller förnyelse" i världshistorien. Vi människor fattar inte att det varit samma strid i alla tider. Men varje gång som folket gjort "förändring" har eliten hittat på något nytt som stigmatiserats till den grad att det blivit "självklart att, med alla medel, förtrycka den grupp som motsätter sig eliten" och därigenom rättfärdigat samma mord som alltid utövats på oliktänkande och rättvisesträvande individer.

Och vipps så stampar vi på samma ställe och krigar samma krig för nya ledare som har samma aggressiva mentalitet.

Det är samma konflikt, mellan de som vill utnyttja massorna mer och de som bara vill bli lämnade ifred och leva ett "harmoniskt liv". Eliten är smart, de hittar på ett nytt koncept som tillåter dem "att på nytt bekämpa massorna". Så egentligen kan folket förnya sig hur mycket de vill... Eliten är alltid bättre och snabbare på att förnya sig. De gör det subtilt... och bestraffar folket om folket förnyar sig för snabbt... då blir det krig där folket tvingas ut i strid mot sina medmänniskor medan eliten sitter hemma och dricker whisky. Sen blir det depression i flera årtionden och förbud att prata om "det hemska kriget".



Vi kan inte ens ta lärdom av fastslagna lagar och rättigheter som tillkommit genom århundraden av problemlösning och konflikt. Vi plockar ner friheter, rättigheter och inskränker integritet på några få år genom att låta fenomenet "företag/kooperationen" härja likt ett virus i lagböckerna världen över.

Exempel som alla borde kunna se:
Skivbolag sitter bokstavligen med lag-penna i handen och skriver nya lagar som passar deras profitbehov bäst. Inte ens artisterna tjänar på det, bara "industrin". Dvs en liten grupp individer som gjort det till en sport att tjäna pengar på spridning av "nöje". Vi snackar inte ens vetenskaplig utveckling eller något annat viktigt som kräver stora samhällsförändringar för att säkra människans överlevnad. Skivindustrin härjar i lagboken utan någon verklig "nöd". De plockar ner viktiga rättigheter varje dag. Och "industrin" behöver bara mata några få artister för att få hela världen på sin sida. I striden mot det naturliga kulturskapandet och de vanliga traditioner som historiskt sett skapat en större mångfald av kulturyttringar.

All annan kultur bekämpas bokstavligen av denna industri som säger sig vilja "förbättra för artisterna".

Utan denna mediaindustri i sin nuvarande form skulle vi snabbt få se en kollaborerad kulturutveckling med samma mångfald som exempelvis wikipedia har. All kultur skulle blomma ut och artisterna skulle kunna belönas av åskådarna på mycket bättre sätt utan "en stor mellanhand som tar 90%".

Posted on: 2011/6/11 1:29
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: The Matrix
#18


See User information
The Matrix

En film som satt sina spår i de flesta av oss. Varför?
För att det är en massa coola effekter? Eller att keeanu reeves lyckas så extremt bra med sin roll som Neo?
...skulle inte tro det :)

Okej...den kollossalt ögonöppnande storyn om att vi lever i en verklighet i en annan verklighet är såklart nyckeln. Det är Det som resonerar hos oss alla.

Här är en kille som tagit ett steg närmare sanningen av vårt verkliga matrix
http://www.youtube.com/watch?v=eeupvEtw5ss&feature=related
även om han må sväva iväg ibland så är det definitivt intressanta tankar.

Och...
Neo - Neuron - Matrix

http://insciences.org/article.php?article_id=9726

Han kan ha knäckt koden.

Jag har tränat efter att se "ögon" i ett par dagar nu. Det är bara att sätta igång!

Posted on: 2011/6/11 21:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: The Matrix
#19


See User information
Här är en klotter med tankeutgång från pingubenji Jag citerar dig sen klottrar vidare typ ...

Quote:
Idag anses det lika självklart att de individer som har avvikande åsikter är terrorister. De har stigmatiserats till den grad att ingen höjer ett ögonbryn när en människa mördas och dumpas i havet mot sin religion och utan att få smaka på den rättsstat och rättssystem som vi är så stolta över att sprida över världen...


Staten måste hålla sina medborgare i led och hålla de i psykologiska bojor. Som medborgare är vi alla under regeringen, eller Government, vilket ordagrant betyder "Control the Mind". Staten eller samhället är känslig för snabba sociala förändringar. När människor tankar och åsikter skiftas bort från de officiella versionerna uppstår det tvister. Och samhället är inte byggt till att ändras försnabbat och oundvikligt utifrån det de tvisterna kommer det manifesteras våld i någon form och det som har övertaget är staten för att den har monopol på våld.

För i tiden behandlade detta problem på annat sätt, man hade karnevaler som sträckte sig upp till 40 dagar. Under karnevalen var det tillåtet för medborgarna att sätta upp och ner det rådande sociala ordningen . Om man till exempel var fattig kunde man under en dag spela som en rik person, om man var slav kunde man spela slavägare osv... Detta hade en funktion i den meningen att under karnevalen kunde medborgarna ventilera ut sitt missnöje, irritation och frustration genom att sätta upp och ner den sociala ordningen i ett festligt humör. Och detta var i en annan tid under andra omständigheter.

Hursomhelst jag vet inte hur jag kom in i detta men vad det gäller idag uttrycker människor sitt missnöje virtuellt vars där det inte finns nationella, kulturella och andra former av gränser. Med andra ord det virtuella är som en karneval utan de traditionella sociala ordning där människor sammankopplade till varandra på ett sätt som inte har vittnat tidigare. Detta tror jag förändrar människor mentalitet eftersom det tillåter människor att tänka utanför samhällets tillåtna ramar. Detta i sig är hot för staten för att staten har behov av att hålla sina medborgares mentalitet i bojor.

Quote:
Dessutom, min erfarenhet är att ifrågasättande bestraffas i skolorna. Vi får knappt ifrågasätta något vi lär oss. De ämnen som tillåter ifrågasättande har sedan länge tagits bort, (såvida man inte har tur att ha en lärare som aktivt arbetar mot sina kollegor och fortfarande anser det är viktigt med ifrågasättande. Det finns bra lärare! Men skolsystemet motarbetar dem!)


Skolan producerar papegojor. Vi skolas i 18+ år i gymnasiet sedan 4+6+ år efter gymnasiet sen blir vi tränade karriär jägare. Det är som du sa det , man får inte ens frågasätta och där är man bäst om är bra på att tänka innanför boxen.

Quote:
Så bra är överklassen på att styra åsikterna hos den stora massan. Vi anser det självklart att överklassen/eliten gör som de gör... för de har dresserat oss till att tänka så. Vi accepterar alla mord som är i linje med vår programmering, vår uppfostran och den avtrubbning som vi fått genom media. Vi fattar inte ens att vi styrs eftersom det är så subtilt, det anses "självklart" att det är på det sättet som det är.


Quote:
Det är samma konflikt, mellan de som vill utnyttja massorna mer och de som bara vill bli lämnade ifred och leva ett "harmoniskt liv". Eliten är smart, de hittar på ett nytt koncept som tillåter dem "att på nytt bekämpa massorna". Så egentligen kan folket förnya sig hur mycket de vill... Eliten är alltid bättre och snabbare på att förnya sig. De gör det subtilt... och bestraffar folket om folket förnyar sig för snabbt... då blir det krig där folket tvingas ut i strid mot sina medmänniskor medan eliten sitter hemma och dricker whisky. Sen blir det depression i flera årtionden och förbud att prata om "det hemska kriget".


Bland många styr teknik de använder sig av är William Lynch syndromet, kommer från William Lynchs tal där han förespråkade metod hur man skulle bryta ner den starke individen bland Afrikaner när de förslavades förr i tiden. Metoden går ut på att psykologisk traumatisera den starke individen inför dennes anhöriga så att de anhöriga tappar respekt individen. (jag kan inte gå in fördjupat på detta men det är en kort dokument på ett antal sidor, ni kan läsa det själva)

I stora drag handlar det om att stå mitten mellan människor och pita de genom att upphetsa de på deras olikheter. Det kan vara att man pitar den ljuse mot den som är mörk, män mot kvinnor, gamla mot unga, långa mot korta, rika mot fatiga, krisitna mot judar, judar mot muslimer, muslimer mot kristna osv ( precis som i Pitbullfight,...... motståndarna är i radikalt hat hot varandra att de inte ser mannen i mitten som pitar de) .. Märklighet nog höll William Lynch sin tal år 1712 och i sin tal sa han att om ni använder min metod kommer ni förslava de svarta i 300 år, vars det slutar nästa år 2012.


så här kan det gå till när man lär barnen att hata
Actors & Movies (video länk)

I videon lägg märke till Bush med barnen (vid 08:40), när tornen träffades ska han har suttit med barnen som det visas i videon. Barnen repeterar dessa ord, steel, plane, must, hit, kite, steel, plane, must, hit, kite




Posted on: 2011/6/14 17:16

Edited by Abyssinia on 2011/6/14 17:32:13
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: The Matrix
#20


See User information
Quote:

Abyssinia skrev:

Staten måste hålla sina medborgare i led och hålla de i psykologiska bojor.


Jag skulle inte vilja påstå att det är "staten" som gör det ena eller det andra. För mig är det memen/tanken/idén som är det farliga.

Memen "Strävan efter makt och förminskandet/förtryckandet av övriga människor".

Den memen är den verkliga "fångvaktaren" i det "osynliga fängelset".


Quote:

Skolan producerar papegojor.


Jadu, det här har fascinerat mig hela mitt liv. Att människor ständigt tror "att vi inte kan lära oss något mer, att vi har förstått allt som går att förstå! Att det vi inte känner till idag är helt omöjligt! Att en situation som exempelvis bryter mot en fysikalisk lag (teori) är omöjlig." Samtidigt så ser vi varje dag nya vetenskapliga upptäckter där "forskare" (läs "ifrågasättare") hittar motsägelser och omformar modeller för vad som anses "självklart". History channel är fylld med vetenskapshistorieskilldringar som visar på hur fort "sanningar" förändras.

Den här oviljan att låta nya idéer komma upp till ytan är väldigt svår att begripa sig på. Varför har stora tänkare motarbetats i alla tider? De borde ju vara hyllade som hjältar för att de är kapabla att tänka i nya banor. Borde vara högt ansedda för att de vågar ifrågasätta rådande trossatser/vetenskap. Men icke!!! De hånas och förlöjligas utan grund.

Vi säger oss hylla utveckling samtidigt som vi rent ut sagt mobbar nytänkande individer... än idag...

Men visst, är man en papegoja så "passar man in i gruppen och får vara med och leka". Kan vara så enkelt... kanske är eleverna och föräldrarna som tvingar fram detta destruktiva beteende... och så lär sig alla barnen mobbing i skolan som följd.

Posted on: 2011/6/14 19:22
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: The Matrix
#21


See User information
Quote:

Abyssinia skrev:

Nu har de tagit bort just den debatt avsnitt från deras SVT Play. Se det med era egna ögon! Var är DEBATT Del 16 av 18?



Man får en dvd med avsnitt 16 om man skickar ett snällt mejl med sin adress till debattredaktionen... i alla fall enligt det mejl jag fick som svar.

Posted on: 2011/6/17 23:44
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: The Matrix
#22


See User information
Om Matrix verkligen är en uppmaning till att göra sig fri på riktigt och det pumpas ut till er av Warner Bros vilka är del av det system och den maktelit ni kritiserar, är ni inte då djupt skeptiska till budskapet?
Varför uppmanar (ännu) en film till uppror mot den ordning som råder?

I filmerna snubblar de också över huruvida de någonsin kan vara fria från eller "kontrollera" maskinerna då de är beroende av dem även utanför Matrix.

Posted on: 2011/6/19 7:04
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: The Matrix
#23


See User information
"En gång på åttiotalet jobbade jag på ett tryckeri och plötsligt fick chefen som skulle göra ett utskick i några stadsdelar alldeles före jul idén att snabbt få fram några käcka vykort med snömotiv och skicka med som present till hushållen.

Vi letade igenom arkiven efter lokala bilder med snö på taken och hittade en del. Detta var 1985.

Vi saknade dock kort från Masthugget men så plötsligt kom det en tidig snöyra och vår fotograf skickades snabbt ut att plåta och kom hem med en bra bild. Datum och tidpunkt då bilderna varit tagna syntes alltid i ena hörnet på negativen, det var en för sin tid modern och bra kamera. Bilden var tagen sist i november 1985.

Det är bara det att ett hus som syns på bilden revs redan 1970!! Jag har själv bott i det och det var därför jag lade märke till saken direkt. Jag var på fotografen efteråt och frågade hur detta månde gått till men han var och är helt oförstående!

Jag har också talat med andra fotokillar som känner till kameramärket som är ett av de mest kända och frågat om det är möjligt att manipulera datum eller om det kan vara en gammal bild som sparats i en filmrulle och använts vid ett senare tillfälle, men de ruskar allihop på huvudet.

Nåt matrix-aktigt tyckte jag redan då om historien. Jag funderar fortfarande över saken och kan inte släppa den...
"

Inget konstigt med det där. Fotografen hade såklart fotograferat av en gammal bild, ett taffligt försök till repro.

Posted on: 2011/6/19 9:15
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: The Matrix
#24


See User information
Quote:

pingubenji skrev:

Jag skulle inte vilja påstå att det är "staten" som gör det ena eller det andra. För mig är det memen/tanken/idén som är det farliga.

Utan staten kan inte en nation skydda sig från inre och yttre fara. Och när människor inom staten förändras har staten behov av att sammanhålla folket. Tidigare sammanhölls folket genom en gemensam religion, tradition, nationalitet osv.. Detta tycks inte fungera idag då vi börjar frigöra oss själva från dessa. Jag nämnde innan att, staten/samhället är känslig för snabba sociala förändringar och just nu på grund av globala socialinteraktioner via internet förändra världens stare/länder för snabbt. Med andra ord vi befinner oss i ett paradigm skifte där 1900-talets styrsystem inte tycks fungerar i 2000-talets samhälle. Om man tittar runt, vanliga människor världen över börjar prata med varandra utan större ansträngning och detta för med sig sociala förändringar som staten har svårt att reglera. Detta i sig är ett inre hot för staten.
Quote:
Memen "Strävan efter makt och förminskandet/förtryckandet av övriga människor".

Jag känner inte till konceptet mement, om den själviska genen, så mycket men visserligen, om jag inte har fel är det en term som har skapats av den kände ateisten Richard Dawkins. Dock har jag läst hans bok Illusionen om Gud, rent sömn piller.
Quote:
Man får en dvd med avsnitt 16 om man skickar ett snällt mejl med sin adress till debattredaktionen... i alla fall enligt det mejl jag fick som svar.

Det är inte det som är poängen här. Om det finns 18 avsnitt och de väljer att ta bort just avsnitt 16 måste man undra varför? Vad är det som sades så att de gör det lite svårare att komma åt just till den avsnitt när det borde vara lättillgänglig som alla andra.

Posted on: 2011/6/19 15:23
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
48 user(s) are online (48 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 48

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS