vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

SVD.se : Drogtesta bilförare vid vägkanten

See User information
Då var det dags att gå emot grundlagen igen då..

Börjar med massor av känslomässig skrämselpropaganda, för att sen gå över till att citera grundlagen och i andra andemeningen vända på hela resonemanget igen, så nu ska varje bilförare vara misstänkt innan man visat sin oskuld!

Hur mycket rent mjöl har medborgarna i påsen? Börjar det inte ta slut snart med tanke på FRA-lagen, IPRED osv.?

Drogtesta bilförare vid vägkanten
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ ... vid-vagkanten_6263752.svd

"En förare som inte är misstänkt kan inte tvingas lämna ett urin-, eller blodprov vid vägkanten. I dag finns dock ny svensk teknik där man med hjälp av ett enkelt salivtest snabbt och icke integritetskränkande kan drogtesta en bilförare."

Men tydligen så finns det en ny svensk teknik som upphäver grundlagen, eller?

Vilka röstar in dessa fånar i politiken och var fan får dom alla idiotförslag ifrån, vilken kommer på och skriver ihop dessa åt dom?? Det måste ju sitta nån gruppering nånstans som kläcker ideer om hur man sakta ska ta friheterna från medborgarna. Det finns ju även en risk med att polisen sparar och skickar dessa prov till en DNA-biobank!

I USA vill dom suga blod av bilförare..

Police: Blood draws will help stop drunk drivers
http://www.msnbc.msn.com/id/32824729/ ... -help-stop-drunk-drivers/

Posted on: 2011/6/22 20:40

Edited by TeBe on 2011/6/23 21:50:52
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: SVD.se : Drogtesta bilförare vid vägkanten

See User information
Så här säger iaf grundlagen:

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3925#K2

"6 § Var och en är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp även i andra fall än som avses i 4 och 5 §§."

Posted on: 2011/6/23 22:13
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Drogtesta poliser och politiker.

Dem går både grenarna beväpnade på sitt vis och har mycket ansvar tilldelat.

Vore väl inte mer än rätt.

Posted on: 2011/6/27 8:05
Resized Image

See User information
Detta är väl ändå det yttersta tecknet på att säga jag äger dig, du får inte bestämma över din egen kropp. Nolltoleransen är kraftigt överdriven överhuvudtaget om du frågar mig men fokuserar man på sånt så får man bort blickarna från dom riktiga orsakerna till större antal dödsfall i samhället såsom bristande vård förgiftningssjukdomar dåliga medeciner fattigdom osämja diskriminering osv osv.
Fler dör pga ekonomiska fällor som räntor som får dem hemlösa och i brott.
Menar vad är det för idiot som valt att skuldsätta människor med räntor och dom som inget har med än mer räntor?
Väldigt civiliserat beteende på 2000 talet man ser verkligen systemet speglar dess invånares nivå av känslomässig intelligens.

Märks att människan är en avtrubbad destruktiv varelse.
Bara människor som kan komma på så sjuka saker.

Posted on: 2011/6/27 11:36
Resized Image

See User information
Poliser och politiker åker väll också bil när dom inte är i tjänst?

Posted on: 2011/6/27 11:52

See User information
Jo...

Men många andra åker i tjänsten eller inte i tjänst likväl.

Belyser frågan bara.
Kravet borde vara större ju mer ansvar man bär på.

Finns det något drogtest mot beroende av dåliga dokusåpor?
Eller mot korruption och maktmissbruk som drabbar medborgares liv?
Tror sånt kan ställa till mer problem än drogerna i sig.
Folk tar droger för att Sverige är ett känslomässigt torrt land.
Och pga okunskapen bakom inre och yttre processer.

Allt har ju en natur.

Låt folk lära sig av egen erfarenhet spela inte gud och döm dem.
Men låt för all del inte penaltismtänkandet övergå det sunda förnuftet som det gör nu.
Att bli hemlös sjuk eller använda droger botas idag genom fängelse.

Det är Sverige i nötskalet.

Profit genom lidande så långt det går.

Posted on: 2011/6/27 12:06
Resized Image

See User information
Det är knappast de förare som på anmodan lydigt svänger in och blåser i en ballong eller spottar på en trasa som är problemet i trafiken.

Härom dagen satt jag och skulle tända grillen i trädgården. Två dagar innan vek sig en Golf runt en stolpe vid min infart och två idioter forslades bort efter att ha misslyckats med att utföra en nittiograderssväng förbi ett rött ljus.

När jag skulle tända grillen hörde jag det välbekanta ljudet oij oij oij dunk. En ny bil hade tydligen voltat 200 meter därifrån efter att föraren som knappt höll mer än 225 på en 70-väg misslyckats med att hålla bilen på vägen i en kurva med kanske 5 graders vänstersväng. Om däcken skriker där får man nämligen hålla över 200 km/tim...

Det hela hade inte gjort så mycket för barnen på lekplatsen där han voltade in var inte där klockan 19 på kvällen.

Det var däremot en tvåbarnsmamma på väg hem på sin cykel inne längst till höger på den tre meter breda cykelbanan.

Hon tvärades ut till en sorts mos.

Men bilföraren klarade sig med lite småskador. Dom är bra, dom där krockkuddarna.

Men min ärliga reaktion var att man borde dra ut föraren ur bilen i fötterna och slå ihjäl honom med domkraften.

Cirka var 20e minut tänker jag på detta och känner hur musklerna styvnar och börjar flåsa.

Vad skall jag göra, det är inte trevligt att må så här.

Men mitt förslag: håll killen i häkte några månader annars gör jag mig kanske olycklig.

Han var nykter.

Posted on: 2011/6/27 13:09
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Många som kör olovligt pga det är för dyrt att ta körkort.

Sunt förnuft gäller.

Posted on: 2011/6/27 13:30
Resized Image

See User information
Kortsiktigt tänkande är regel snarare än undantag. Det gäller många områden i livet och det liksom saknas en riktig värdegrund som gör att folk fattar beslut dom kan stå för. För mycket impulsköp, för mycket "joy-rides", för mycket ogenomtänkta beslut överhuvud taget.

Samhällets kontroll får ersätta den självkontroll man borde uppöva. Men självkontroll måste väl ändå vara trevligare än pekpinnar?

Varje gång jag är i Kenya ser jag hundratals ungdomar som kör omkring på sina piki-piki's (125 cc motorcyklar). Alla har ordentliga ljuddämpare, man hör dom knappt och dom stör sannerligen ingen. Istället kan man hoppa upp där bak och bli körd inom stan för några kronor, det kallas poda-poda.

Men här kör dom omkring utan hjälm och brötar så att det slår lock för öronen.

Noll självkontroll.

Och så dessa vansinneskörningar med monsterbilar.

Vad är det som håller på att ske egentligen?

Vi är ju på en rent allmänt lägre nivå än ett u-land trafikmässigt!

Posted on: 2011/6/27 13:44
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Ja asgeir helt klart en fråga om självkontrol sunt förnuft och huvudet på skaft ochså.

Ansvarskänsla eller kontrol över känslorna kan inte heller skada så det finns mer tänk bakom besluten som tas.

Posted on: 2011/6/27 13:54
Resized Image

See User information
Tyvär så tror jag det är tvunget på något sätt att kontrollera genom lag, för hur hade en medelsvensk betett sig i en situation där inga lagar existerar? Det finns ingen eftertanke och sunt förnuft i ett samhället där egoism och det egna jaget alltid skall framhävas till förbannelse, där man anser att rätten till att utrycka fritt handlar om att kränka andra människor oavsett vad det kan medföra för konsekvenser !
Så den önskade nolltolleransen i trafiken är nog en reaktion på alla tomtenissar som tittat på gostrider för mycket, och tror de är Gud själv bara för att de har fått ett körkort och en Subaru !
Och nästa gång när jag skall ut och köra bil skall jag ta med min lagbok och använda den vid ev poliskontroll även om jag kommer vara spik nykter !

Posted on: 2011/6/27 23:41

See User information
Tyvär så tror jag det är tvunget på något sätt att kontrollera genom lag, för hur hade en medelsvensk betett sig i en situation där inga lagar existerar? Det finns ingen eftertanke och sunt förnuft i ett samhället där egoism och det egna jaget alltid skall framhävas till förbannelse, där man anser att rätten till att utrycka fritt handlar om att kränka andra människor oavsett vad det kan medföra för konsekvenser !
Så den önskade nolltolleransen i trafiken är nog en reaktion på alla tomtenissar som tittat på gostrider för mycket, och tror de är Gud själv bara för att de har fått ett körkort och en Subaru !
Och nästa gång när jag skall ut och köra bil skall jag ta med min lagbok och använda den vid ev poliskontroll även om jag kommer vara spik nykter !

Posted on: 2011/6/27 23:41

See User information
Sant i sig Peteristen1

Men samtidigt så vinner inte människor mer sunt förnuft om dom låter en lag bestämma över sig, man måste liksom börja lära sig själv genom sina erfarenheter. Trots allt så är vi en hel del summan av våra erfarenheter. Det är som att man skulle låta en annan instans avgöra ens eget förnufts val samvete osv osv och det i sin tur ska spegla normen. I vissa diktaturer när man ifrågasätter vissa regler så får man till svar : Det står skrivet i lagen. Men snälla människa tänker man, har du inget eget sunt förnuft och avgöra med själv? Sverige ligger inte så långt den synen och graden av hjärntvätt ifrån ur den bemärkelsen, vilket du märker på en vanlig fyrkantig vardags svensk ganska ofta.Men i Sverige drivs den lojaliteten mot staten inte bara med indoktrinering men ochså genom viljan att vilja konsumera.
Men det är samma sak som med demokrati som påstås finnas ordet används flitigt av alla tänkbara regeringar och stats styren, men inte många medborgare kan tänka sig ett sånt system ens mindre förstå hur man skulle föra sig i sånt system. För det är för främmande för dem att inte tävla med i slavjakten på människans förnuft och värderingar till att kunna manipulera fram nya scenarion med guldjakter för elitens familjer.

Lol Att folk som fått körkort och saburun som tror dom är gudar visar verkligen vilket insiktsglapp det finns. Den största delen tackar vi skolan för.
Den enes lidande den andres bröd bygger det på.
Om du strippar medborgaren på utövandet av valmöjligheter och lära sig själva så förlorar medborgaren i slutändan förmågan att kunna väga valmöjligheterna mot varandra. Speciellt ochså då alternativen man ska välja mellan har dubbla meningar eftersom meningen med dem ändå anpassas till elitens fördel.
Menar vem är lika inför lagen? Kanske hade det varit ärligare att säga sanningen till barnen i skolan istället.
Typ.
Jag väntar fortfarande på att det ska införas digitala klippkort så jag kan stämpla in och ut varje gång jag ska in på min toa och tömma tarmen.
Läste att något universitet hade uppfunnit ett system för drogprover genom avloppet.
Kanske hade varit något för svenska hem, alla som brukar en substans enligt lag olaglig får gå utomhus och bajsa och kissa. Menar lol undrar vart det kommer sluta upp denna cirkus vart ska gränsen gå, människor är redan lobotomerade som det är. Ska man lösa en knut måste man börja i rätt ände. Bara skolan som kan lära människan inte bli ett offer för konsumentsystemets fällor ilängden. Men i dagens samhälle är utbildning riktig manipulation för det finns ingen innre förståelse. När det innre förståelsen inte finns försvinner förståelsen på dem yttre reglerna. Ungefär som exmpelvis kör inte din saburu som en gud.

Allt är en anpassningsfråga som speglar människans egen nivå av medvetande.

Posted on: 2011/6/28 9:14
Resized Image

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper