vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Vad äter ni till middag
#1


See User information
Jag har en massa fördomar om att vaken.se andvändarnas måltider består av alger,fågelfrön,torkak frukt mm
Jag tänkte vi kunde posta en 2 veckors meny på vad vi "ungefär" stoppar i oss



Mån Pasta Blognese
Tis Biff a la Lindström.
Ons Panerad Kalvschnitzel
Tor Kycklingbröst med ris och currysås
Fre Fläskytterfilé med Karljohansvampsås.
Lör Restaurang (Libanesisk)
Sön Oxfilé bearnaisesås, rödvinssås


Mån Laxfilé med potatis och örthollandaise,
Tis Hamburgare
Ons Lax- och räkpasta i pernodsås
Tor Ryggbiff med potatiskaka,
Fre Pannerad spätta med potatis och remouladsås
Lör Restaurang (Japansk)
Sön Stekt strömming med potatismos

(Sallad ingår alltid)

Posted on: 2012/1/3 19:37
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad äter ni till middag
#2


See User information
Äter jag bra mat ?

Posted on: 2012/1/3 19:42
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad äter ni till middag
#3


See User information
Det är väl egentligen inte vad du äter till middag som är det intressanta utan allt det du äter utöver det och hur mycket du rör på dig i jämförelse till intaget av kalorier. Om du nu undrar över hälsoeffekterna.

Posted on: 2012/1/3 21:24
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad äter ni till middag
#4


See User information
Det som skulle vara intressant att veta om du äter GMO produkter, om matvarorna fövarats i BPA plast/lineing, hur mycket E??? det finns i de olika produkterna? sådant kanske är viktigare att veta än vilka maträtter du äter.

Enklast att slippa GMO ska visst vara att köpa krav-märkta produkter, då dessa inte får innehålla GMO, BPA plaster ska vara märkta med 7 som är klassen för "övrigt" (Antagligen så man aldrig kan vara säker på om det är BPA plast eller inte). för att undvika alla alla andra tillsater är det bara läsa på innehållsförteckningen, så få E är att föredra. jämför den dyra remouladsåsen från den stora kända tillverkaren med den från Lidl för 6,90, gissa vilken som inte innehåller en enda tillsats? japp den från LIDL, och plasten i flaskan innehåller ingen BPA heller, så ibland är billigt bättre än dyrt.


Posted on: 2012/1/3 22:41
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad äter ni till middag
#5


See User information
Beror på hur mycket tid det finns till att meditera.

Tyvär håller jag mig upptagen med att försöka ändra världen och hjälpa folk men kunde jag ta mig tiden att meditera behövs ingen mat.

Hälsoval nr 1 alltid välja varor som inte ruttnat fort.

Balansera med årstiderna kroppstyp osv osv.

Posted on: 2012/1/3 23:21
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad äter ni till middag
#6


See User information
Eftersom jag är en bidragsparasit (arbetslös) för tillfället så blir det en del tomatsås. äter inget kött.

tomatsås med kikärtor
tomatsås med böner
tomatsås med nån fisk
tomatsås med potatis och morötter
grekisk sallad med chilli (fredagsnöje med lite alkohol till kvällen)
tomatsås med kikärtor
tomatsås med böner
etc

För att det inte bara ska smaka tomatsås så blir det ju en massa kryddor i som curry etc och grönsaker. Har en kryddbutik precis utanför där jag bor vilket är ett plus.
(Brukar byta ut tomatsåsen med kokosmjölk ibland)

Hade turen att på nyårsafton hamna i ett okänt hem med en indisk utbytestudent som lagade extremt god indisk mat.

Posted on: 2012/1/3 23:50
"Earth is an insane asylum, to which the other planets deport their lunatics" -Voltaire (Memnon the Philosopher)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad äter ni till middag
#7


See User information
Det vi försöker är att hitta så oförstörda råvaror som möjligt. Vi köper kött direkt av en ekologisk uppfödare som lämnar djuren till slakteri för styckning och packning sedan hämtar vi lådan med "vårat djur", då vet vi att vi får ett köttdjur och inte en gammal ko, nu på hösten är det 2 årig kviga, och det är verkligen det bästa nötköttet man kan få. Även lammkött köper vi av denna uppfödare. Problemet är bara att varje gång man nu köper kött i affären så blir man missnöjd.

Julskinkan köper vi rå och saltar in själva, för de där dallrande geléklumparna till skinkor som säljs i butiken är verkligen ingen höjdare. kassler går ju inte heller att köpa så fullmatade med vatten dom är. Nu till julen har vi även gjort egen korv, den blev kanon, så det kommer vi att göra fler gånger, inte bara till jul.

När det gäller grönsaker så väljer vi bara ekologiskt i vissa fall, tex aldrig ekologisk potatis pga att det lätt bildas toxiner då de inte sprutas mot sjukdommar, dessutom leder ekologiska potatisodlingar ofta till att sjukdommar sprids i området, och angränsande odlingar tvingas spruta många extra gånger för att hindra dom (och de ekologiska får kassera skörden) så ekologiskt är inte alltid bra.



En vanlig vecka för oss:

M: köttbullar, potatismos, lingon
T: korvstroganof, ris
O: Köttfärssås, spagetti
T: Fläskpankaka
F: Entrecot, klyftpotatis, rödvinsås
L: Lammkotletter, potatis
(givetvis finns det alltid något grönt på bordet med (fast det är jag dålig på att äta sådant)

Allt nersköjlt med röd mjölk, Tjekisk flasköl eller rödvin.


"alger,fågelfrön,torkak frukt mm" ????????


Posted on: 2012/1/4 8:36
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad äter ni till middag
#8


See User information
Jag föredrar medlemmar i VoF. De ska kokas länge för att inte bli så träiga i smaken, mycket peppar och lagerblad.

Posted on: 2012/1/4 13:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad äter ni till middag
#9


See User information
Quote:

sliparn skrev:



"alger,fågelfrön,torkak frukt mm" ????????



Hehe!
Jag har aldrig träffat folk från vaken.se men när man läser i hälsotråden så verkar det vara mycket knepiga dieter och metoder som gäller här.


Quote:

Network

Jag föredrar medlemmar i VoF. De ska kokas länge för att inte bli så träiga i smaken, mycket peppar och lagerblad.
Re: Vad äter ni till middag


Jätteroligt.... verkligen... skoj


Posted on: 2012/1/4 16:37
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad äter ni till middag
#10


See User information
Skämt åsido (och humorn verkar det dåligt med)

Jag har haft många Vakenmedlemmar på besök hemma, och det har varit intressant och givande. Mat äts nästan alltid värmd över öppen eld, och det grillas inga voffare men väl grönsaker, rotfrukter, fisk och kött.

Det blir kalas till sommaren för alla ni som varit med. Ni andra får hålla er i stan.

Posted on: 2012/1/4 16:54
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad äter ni till middag
#11


See User information
Quote:

Historiegeir skrev:
Quote:

sliparn skrev:



"alger,fågelfrön,torkak frukt mm" ????????



Hehe!
Jag har aldrig träffat folk från vaken.se men när man läser i hälsotråden så verkar det vara mycket knepiga dieter och metoder som gäller här



"gäller här"? Du hänger ju här och skriver, alltså är du "En på vaken" du med! tänk på det, alla som skriver här formar forumet, detta är ingen diktatur.

"knepiga dieter"?

Kanske är det olika "naturmediciner" som du mycket väl kan använda i matlagning du menar? som tex gurkmeja (huvudigrediensen i curry, med den otroliga egenskapen att slå tillbaka mot cancer) eller kanske ingefära eller något annat som också har många fördelar.

Jag får väl erkänna att jag varje dag använder "Knepiga dieter" som curcumax (extrakt av gurkmeja) samt omega3 kapslar (då jag inte inte äter fisk (klarar inte fisksmaken)

Utan platser som vaken eller infowars hade jag inte haft en aning om att tex curcumin i hudratals studier visat sej få cancertumörer att brytas ner.


Posted on: 2012/1/4 18:27
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad äter ni till middag
#12


See User information
Quote:

Historiegeir skrev:
Äter jag bra mat ?


Det låter väl bra men man får inte glömma morgonmålet och det är inte möjligt att variera på samma sätt men är minst lika viktigt.

Posted on: 2012/1/5 5:40
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad äter ni till middag
#13


See User information
Min frukost består av en Red Bull

Posted on: 2012/1/5 18:25
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad äter ni till middag
#14


See User information
En "flygande" start på dagen!

Skämt åsido, jag känner en kille som ser ut som Stålmannen och allt han äter köper han i gatukök. Ändå är han rikskändis i kroppsbyggarkretsar...

Posted on: 2012/1/5 20:02
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad äter ni till middag
#15


See User information
Minst 700g frukt och grönsaker om dagen är mitt mål.
Sedan bröd, mjölkprodukter och möjligen lite kött/fisk tills man är mätt.

I övrigt ser min matsedel helt vanlig ut (svensk husmanskost, utländska influenser och så klart fast food nu när donkan sänkt priset med 5kr tack vare moderaternas skatteslöseri. Tack och hej till Svenskarnas kostvanor och redan nu tveksamma hälsa!)

Mindre än 700g frukt och grönt om dagen så får män inte i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler utan att gå upp i vikt av för mycket energi vi män blir tvungna att stoppa i oss för att nå upp till kroppens behov.

5% av männen i Sverige får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler från en balanserad kost med minst 700g frukt och grönt. Övriga äter ihjäl sig på kött och mjölk och blir feta eller så blir de undernärda och får någon sjukdom. Oftast blir de först feta, och sedan undernärda på samma gång när de inte kan fortsätta gå upp i vikt eller försöker gå ner i vikt.

http://www.slv.se/sno

Allt det här för att mineral-halten i grönsaker minskat med upp mot 80% de senaste 60 åren.

Och frukterna förlorar vitaminer i nästan samma takt för att de plockas gröna nuförtiden.

Posted on: 2012/1/5 20:06
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
45 user(s) are online (45 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 45

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS