vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Den tysta överenskommelsen
#1


See User information
Jag har startat trådar liknande denna på ett par ställen. Men vaken.se har en publik som har unik kunskap om konspirationer och jag hoppas ni kan hjälpa till att gräva fram mera fakta om detta ämne. Ett ämne som jag fått berättat för mig undviks av journalister eftersom de tror att det kan vara riskabelt att skriva om. Vad? Jo, det handlar om att staten påstås ha hemliga uppgörelser med flera av landets rikaste familjer, banker och storföretag. Bl.a. familjen Wallenberg (Investor, SEB osv) och familjen Persson (H&M). Nu behöver jag hjälp med att få fram detaljer. Huvuddraget i den påstådda uppgörelsen är att:

- Wallenbergarna endast betalar 10% i skatt i utbyte mot att de låter bli att blanda sig i Sveriges inrikespolitik (och inte flyr landet med verksamheten).

Om detta är sant är det inte bara medias rätt att skriva om det, det är deras förb*nnade skyldighet. Småföretagare betalar ju normal skatt och konkurrerar i så fall på sämre villkor. Den första statsmakten är regeringen, den andra riksdagen medan media, den tredje statsmakten, har till uppgift att granska de andra två. Men ingen ur media har skrivit om det här. Är det för att det inte stämmer eller för att de inte vågar? Oavsett vilket vill jag veta mer.

Några källor med olika uppfattningar:

Den här säger sig inte känna till någon sådan skatteuppgörelse:

Quote:
Jag har inte hört talas om det, däremot tycker jag att det låter orimligt att storkapitalet efter 1989 ska ha förpliktigats att inte blanda sig i politiken. Det är mycket möjligt att en sådan överenskommelse fanns tidigare men i nuläget tror jag knappast att den gäller.


Inte heller denna:

Quote:
De betalar säkert inte mer än 10% skatt men jag tror inte det finns något särskilt avtal. Det går att ordna på andra sätt. Allt kapital behöver ju inte ligga i aktier, det går att blanda friskt för att få ner skatten och de har ju experter på sådant som jobbar för dem.


Nästa källa är ekonomiprofessor på Linköpings universitet. Han är inte den ursprungliga källan, men han bekräftar att det finns skatteuppgörelser med de rikaste familjerna!

http://www.liu.se/forskning/forskningsnyheter/1.295526?l=sv

Quote:
Utmärkande för finansfamiljerna är deras starka band med den politiska makten. För att kunna växa och bli framgångsrika har de varit beroende av politiska spelregler. Lobbyverksamhet och goda kontakter i det politiska etablissemanget har varit avgörande. Kreditmarknaden reglerades tidigt utifrån storföretagens och därmed de traditionella ägarsfärernas behov. Gunnar Sträng och Marcus Wallenberg representerade på sin tid alliansen mellan staten och kapitalet. Idag arbetar förre finansministern Per Nuder för Wallenbergssfären och familjen Persson, huvudägarna till H&M, har i ett skatteavtal med svenska staten fått tillräckligt förmånliga villkor för att välja att stanna kvar i Sverige.


Under dagen har jag också kontaktat finansdepartementet för att få en kommentar, men de har inte svarat än. Om de inte svarar inom några dagar får jag ordna med någon som ringer upp. Jag vill inte ringa upp själv med risk att röja min identitet. Den första källan menar att det kan vara riskabelt att gräva i det här...

Fyll gärna på med seriösa källor i kommentarerna. Det här är ett viktigt ämne. Jag sammanställer det intressantaste som kommer fram från alla forum allt eftersom.


Vänligaste hälsningar,

Anon Digger


Några länkar. Kommer förhoppningsvis mera.

* http://www.liu.se/forskning/forskningsnyheter/1.295526?l=sv
* http://www.svenskafreds.se/sites/defa ... arusellen-rapport2010.pdf

Posted on: 2012/2/17 21:35
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Den tysta överenskommelsen
#2


See User information
Ledsen att jag hoppar in, men det är mycket djupare än så, vilket förklarar korruptionen i hela rättssäkerheten i det nu bortlovade Sverige...





DU som enskild är rätt, inte det du sagt är vad du är... Tyvärr är det få som kommer ihåg vem du är i dessa tider av fiktioner...

Posted on: 2012/2/18 3:36

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Den tysta överenskommelsen
#3


See User information
En sommar för många år sedan delade jag lägenhet i en rivningskåk med ett gäng på 10 glada italienska grabbar och hängde ihop med dom dag och natt och vi hade skitkul.

Naturligtvis lärde jag mig en hel del italienska, därför lystrade jag senare till italienare i flera år.

En gång stod jag bredvid två killar med typiskt italienskt snobbstuk i maffiastil invid korvkiosken på Avenyn och hörde följande konversation:

"Det har varit trevligt att vara här, jag tror faktiskt att jag skall försöka få mina barn att studera här!"

"Ja, det är en god idé! Här har dom verkligen nåt att lära sig. Här har vi ju haft makten i fyrahundra år..."

Och så kom en Citroen Maserati V12 tyst mullrande in till trottoarkanten och de båda sicilianska gentlemännen klev in och försvann diskret.

Posted on: 2012/2/18 7:58
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Den tysta överenskommelsen
#4


See User information
Les http://www.bokus.com/bok/9789172321977/jorden-de-arvde/ den ger en liten inblick i en del av galenskaperna.

Posted on: 2012/2/18 9:06
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Den tysta överenskommelsen
#5


See User information
Quote:

Asgeir skrev:
En sommar för många år sedan delade jag lägenhet i en rivningskåk med ett gäng på 10 glada italienska grabbar och hängde ihop med dom dag och natt och vi hade skitkul.

Naturligtvis lärde jag mig en hel del italienska, därför lystrade jag senare till italienare i flera år.

En gång stod jag bredvid två killar med typiskt italienskt snobbstuk i maffiastil invid korvkiosken på Avenyn och hörde följande konversation:

"Det har varit trevligt att vara här, jag tror faktiskt att jag skall försöka få mina barn att studera här!"

"Ja, det är en god idé! Här har dom verkligen nåt att lära sig. Här har vi ju haft makten i fyrahundra år..."

Och så kom en Citroen Maserati V12 tyst mullrande in till trottoarkanten och de båda sicilianska gentlemännen klev in och försvann diskret.


Snälla!
Kan du aldrig hålla dig till ämnet

Posted on: 2012/2/18 10:43
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Den tysta överenskommelsen
#6


See User information
Tackar för input. Jag noterer Shock Doctrine. Ska kolla på den ikväll. Samt boken "Jorden de Ärvde". Den verkar onekligen intressant och lär innehålla en hel del matnyttigt. Dessutom billig. Åker ner till stan under dagen och tittar om den finns i bokhandeln. (och jag tänker betala kontant, alltid kontant, aldrig med kort)

Posted on: 2012/2/18 11:28
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Den tysta överenskommelsen
#7
"Historiegeir" -
(med Bob Dylans ord:)
You ain't worth the blood that runs in your veins.


http://www.youtube.com/watch?v=LSM9mbnUs88 - en sång värd att höra, för övrigt.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Den tysta överenskommelsen
#8
Som nämnde man - prisad vare han - även sjunger annorstädes:

Name me someone who's not a parasite, and I'll go out and say a prayer for him.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Den tysta överenskommelsen
#9


See User information
Jag skulle kunna tänka mig att de exempelvis utformat följande regler för att med kreativt bokföring kunna göra det hela mycket enklare på senare tid:

http://dagens.etc.se/kronika/privatiserade-skattepengar-0

I övrigt har överklassen alltid kunnat undvika "all" skatt på sin huvudsakliga inkomstform, kapitalinkomster. De investerar i en bred portfolio och kvittar bort förluster mot den skatt de egentligen skulle betalt på sina ränteinkomster. Så aktiesportfolien används främst för att slippa betala skatt på kapitalinkomster från utlåning. Nu används även gåvor för detta ändamål, då kan de framstå som generösa och förbättra sitt anseende i media med sina välgörenhets-gester.

exempelvis:
http://avdragslexikon.se/avdrag/kapitalforlust-aktier



Det geniala är att alla medborgare ges rätt till avdrag, men endast översta 10% av befolkningen gynnas på riktigt när alla räntor räknas fram:

http://youtu.be/UI2Zs3QfzEI

Så systemet framstår som rättvist eftersom "alla" har rätt till avdrag.

Så nej, det är inte 10%, det är 0% de betalar i skatt om de har anställt en bra ekonom som trixar åt dem.

Här är en svensk bok som utförligt går igenom det hela.
http://issuu.com/margritkennedy/docs/bue_swe_pengar

Posted on: 2012/2/18 13:47
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Den tysta överenskommelsen
#10


See User information
Quote:

pingubenji skrev:
Så systemet framstår som rättvist eftersom "alla" har rätt till avdrag.

Så nej, det är inte 10%, det är 0% de betalar i skatt om de har anställt en bra ekonom som trixar åt dem.


Helt klart att ingen kommer och säger "jag är nolltaxerare"och skulle någon bli tagen med handen i snyltburken...ja då tvättas hela buken ren.F ö så bra info men en detalj vill jag göra riktigt kristallklar.'


Åtgärd: Om du säljer med 100000kr i kapitalförlust får du en skattereduktion på 21000kr, som du får dra av direkt från skatten på tex löneinkomsten. Om du i stället ger bort aktierna får den som tar emot gåvan överta din anskaffningsutgift på aktierna, eftersom gåva, arv eller bodelning inte utlöser någon vinstbeskattning.

Om det ingår en fastighet,bostadsrätt i ett arv,så gäller just dina...21000kr,skattereduktion på arvet:)Det är inte många som vet,vad som gäller vid en boupptäckning innan s a s.

Det blir 210.000:-i skatt...plus ca:250.000 til kyrkan på ett "liv".

Posted on: 2012/2/18 17:34
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Den tysta överenskommelsen
#11


See User information
Det är högst troligt att en sådan uppgörelse finns, hela systemet mynnar ut i att politik lyder under privata storföretag vars industri kräver att etablissemanget bygger sin politik på tillväxt och expansionism:

"Vetenskapens och teknikens växt har inte bara djupt inverkat på vad vi kallar det dagliga livet. Det har också haft motsvarande inverkan på det sociala livets former: på kommunikation och transportväsen, produktion och distributionen av varor, nätverket av ekonomiska och finansiella avtal och överenskommelser, organisationen av forskning och utbildning. Det mångförgrenade, löst sammanhållna och därför svåridentifierbara system som är dessa inverkningars totalitet, har jag tidigare omtalat som teknosystemet[...] De nationella politiska systemen håller på att uppslukas av det globala teknosystemet. Regeringar och parlament finner sig ställda inför realiteter i vilkas tillkomster de haft ingen eller ringa del, men efter vilkas följder och krav de måste rätta sitt eget fortsatta beslutsfattande. De politiska systemen råkar då i egendomlig mellanställning mellan å ena sidan folket-väljarna, från vilka de fått sitt mandat, och å andra sidan trycket från krafter som de nationella regeringarna själva inte kan dirigera. [Ett] tillstånd uppstår som utan överdramatisering kan kallas demokratins kris.” Myten om framsteget, Georg H. Von Wright

Utdrag ur min reflektionen kring Den ägandeinriktade kulturen:

Tillsynes behärskar ägandeformen hela vår livsstil genom den industriella produktionsformens krav på konsumism och tillväxt. Detta system har sina rötter i naturvetenskapen som växte fram under renässansen och upplysningstiden. Denna vetenskap lärde att studera naturen och behärska dess krafter och ingav på så vis ett ”löfte om obegränsade framsteg, herravälde över naturen och om största möjliga lycka åt största möjliga antal människor” (2) genom obegränsad materiell välfärd. Denna vision kulminerade i den industriella revolutionen. Men ”det var omöjligt att infria det stora löftet inom det industriella systemet därför att detta byggde på väsentliga men felaktiga psykologiska premisser, nämligen att syftet med livet är lycka, dvs. största möjliga njutning, definierad som tillfredställandet av varje begär eller subjektivt behov (radikal hedonism), och att egoism, själviskhet och vinningslystnad, som systemet kräver för att kunna fungera, leder till frid och harmoni.” (3)

2. Att ha eller att vara? Erich Fromm, sid. 25
3. Att ha eller att vara? Erich Fromm, sid. 27

Posted on: 2012/2/18 20:59
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Den tysta överenskommelsen
#12


See User information
Klart det är så.

vi lever i en kromokrati.

Borde vara uppenbart bara utav systemets uppbyggnad som centraliserar makt.

Det visar ju på att man inte vill att människor själva ska bestämma.

Så vem ska man då gynna om det inte är folket.

Ganska logiskt.

Posted on: 2012/2/18 21:05
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Den tysta överenskommelsen
#13


See User information
Ursäkta att jag går offtopic men:

Maccoby analyserar i sin bok "Spelaren - den nya företagsledaren" karaktärsstrukturen hos tvåhundrafemtio direktörer, arbetsledare och ingenjörer i två av de mest välskötta stora företagen i Förenta staterna. Utifrån de 3-20 personliga intervjuerna med varje medlem i den undersökta gruppen visar resultaten att inte en enda i denna grupp kunde beskrivas som kärleksfull, fasten 5 procent visar sig vara varma och tillgivna. Alla de övriga visar enligt listan måttligt intresse eller konventionell omtanke eller är kärlekslösa eller drar sig undan livet - i sanningen en slående bild av bristande emotionell utveckling, i kontrast till den väl utvecklade förståndsmässigheten. Sid 185-186, Att ha eller att vara? Erich Fromm (första svenska utgåva 1978)

Med andra ord banar vårt samhälle väg för psykopatiska beteenden och genom tävlingsinriktan tillsätts samhällets viktigaste poster av psykopater.

Posted on: 2012/2/18 21:54
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Den tysta överenskommelsen
#14


See User information
Quote:

Shen skrev:
Klart det är så.

vi lever i en kromokrati.

Borde vara uppenbart bara utav systemets uppbyggnad som centraliserar makt.

Det visar ju på att man inte vill att människor själva ska bestämma.

Så vem ska man då gynna om det inte är folket.

Ganska logiskt.


Från Teknosystemets synpunkt är det naturligtvis bra så länge fiktionen om en harmonisk maktfördelning mellan de två systemen (det politiska och teknokratiska systemet)
kan upprätthållas. Teknosystemet behöver demokratin som en fasad för sitt agerande. Teknokratins seger upplevs då inte som demokratins nederlag."

Lösningen kanske står att finna i en tanke som Albert Einsten hade. Är den industriella produktionsformen biologiskt lämplig för människan?

En fråga som bör tas på mycket stort allvar. Wright menade att "det inte bara gäller vårt förhållande till naturen utan också exempelvis människohjärnans förmåga att
handha och kontrollera mycket komplicerad teknologi. Adaption till nya förhållanden, även om biologiskt möjlig, kan kräva längre tid än vad en framrusande utveckling
medger[...] Tvånget från dessa trender omtalas i 'Vetenskapens och förnuftet' som omständigheternas diktatur, en tvångströja som samhället ikläds av en accelererande och relativt autonom teknologisk utveckling och därav alstrad nödvändighet av oavbruten ekonomisk tillväxt och expansionism. Givetvis är det inte fråga om någon naturnödvändighet, än mindre om något förutbestämt öde. Människan skapar själv sin historia och det ankommer också på henne själv att befria sig från de tvång som hon
genom oförnuftig verksamhet pålagt sig". Sid 10




Posted on: 2012/2/18 22:17
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Den tysta överenskommelsen
#15


See User information
Quote:

Hej

Tack för din e-post till Finansdepartementet. Du söker mer information om skatteuppgörelser. Har kontaktat departementets Skatte- och tullavdelningen utan att få reda på var du skulle kunna hitta mer information om detta,

Vänligen

Catrin Arhusiander
Brevsvar
Finansdepartementet

Posted on: 2012/2/22 23:28
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
72 user(s) are online (72 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 72

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS