vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »


Vad gör vi åt kärnkraften?
#1


See User information
Vad kan vi konkret göra för att stoppa kärnkraften?

Finns det ens något svenskt parti eller organisation idag som kämpar för att stänga av kranarna?

Vi är dömda helt enkelt eller?

Posted on: 2012/7/1 16:37
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#2
Ja, låt oss gå över till smutsig kolkraft, eller förstöra våra vattendrag.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#3


See User information
Fast å andra sidan är vi dömda om de stängs av, utan el är sverige kört.

Vindkraften är ju rena skämtet, snittproduktionen under vissa dagar senaste månaderna motsvarar 10% av en reaktor på ringhals, månadssnittet ligger dock på vad en ringhalsreaktor producerar. så vindkraft är inget alternativ, svindyrt är det med då det kräver stor standby kapacitet samt är mycket dyrt att bygga.

importera kolkraft eller kol och producera egen kolkraft skulle funka, bygga ut älvarna är kanske är ett bättre alternativ, men det precis som med kolalternativet kommer aldrig att accepteras av miljöorganisationer.

Nya säkra kärnkraftverk som är både effektivare och som har en restprodukt som inte behöver lagras alls länge säjs ju finnas, men kärnkraftsmotståndet är ofta så enkelspårigt att heter det "kärnkraft" så är det alltid dåligt, så vi sitter på pottan hur vi än försöker.

Posted on: 2012/7/1 18:10
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#4


See User information
Kall fusion värkar kunna bli ett realistiskt alternativ. Det pratas friskt om Andrea Rossi's E-Cat på http://pesn.com och han har redan byggt och sålt en anläggning till ett företag.

Han värkar ständigt förbättra sin uppfinning och jag läste även att han kommer att rikta in sig på att göra maskiner till privatpersoner. Här är hans senaste e-cat.

CITAT FRÅN: http://pesn.com/2012/06/30/9602121_Solid_State_E-Cat/
The New Solid State E-Cat

When first introduced to the world, Andrea Rossi's E-Cat required a flow of water to remain stable, even at low temperatures. Now, he has developed a new "solid state" high temperature model that is stable at temperatures even higher than 600C -- with no cooling needed!


http://pesn.com/2012/06/20/9602114_Cold_Fusion--The_First_Domino/
Cold Fusion - The First Domino

Those individuals who have attempted to suppress cold fusion have done so for many different reasons. One reason is that the successful commercialization of the technology could be the first domino in a paradigm shift that could change the course of human civilization.

Posted on: 2012/7/1 19:08

Edited by FreedomX on 2012/7/1 19:23:22
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#5


See User information
Det är skrämmande hur lätta vi är att lura till att leka med elden...

Det finns många genomförbara alternativ till kärnkraft.

Posted on: 2012/7/1 19:44
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#6


See User information
Quote:

eyecreate skrev:
Det finns många genomförbara alternativ till kärnkraft.

Tyskt kol, storskalig Vattenkraft och rysk naturgas skulle säkert greja det.

Kom gärna med fler genomförbara alternativ!

Posted on: 2012/7/1 20:46
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#7
Jag tycker helt enkelt inte så negativt om kärnkraft. Jag tycker bara de bygger anläggningarna för nära civilisationen. Men kärnkraft har inte förstört lika mycket som alternativen.

sol-, våg- och vindkraft är ett skämt och kol- och vattenkraft är betydligt mer skadligt än kärnkraft.

Men kärnkraftfrågan är ett säkert kort för alla oppositionspartier, medans de mer etablerade partierna faktiskt är realistiska och vet det inte är genomförbart.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#8


See User information
Det sägs hela tiden att det skall komma nya bättre och helt ofarliga system. Problemet är inte att det är en dålig idé, problemet är att de nya säkra systemen bara tycks finnas i prokärnkraftspropagandan. Fram till den dagen det kommer ett bra system finns det bara en inställning: ATT VARA EMOT OCH KRÄVA ATT KÄRNKRAFTEN STÄNGS AV!

Sen har vi ett oerhört trist faktum, som borde ha varit löst innan det första kärnkraftverket överhuvudtaget startades i Sverige i ett badrum på första våningen i en lägenhet på hörnet Storgatan/Teatergatan i Göteborg:

Avfallsproblemet!

Detta första kärnkraftverk i Sverige bestod av några staplar med uran i ett badkar och kyldes med kranvatten som gick ut genom avloppet ner genom källaren.

Alla som hyrt de lokalerna har dött av cancer förr eller senare. Hur det gått med dom som hyrt lägenheten vet jag inte, men dom lär nog inte må så bra heller.

Man har inte lyckats lösa avfallsfrågan på femtio år.

Posted on: 2012/7/1 21:13
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#9
Vi har problem med mer avfall än den från kärnkraftsverken. Elektronikavfall som oftast tas om hand av U-länder och som dödar fler än kärnkraften är det ingen som talar om.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#10


See User information
De som förespråkar kärnkraft har en tendens att glömma vad som händer när det väl smäller. Om något KAN gå fel, så KOMMER det också gå fel. Frågan är bara när. Idag, imorgon eller om 50 år?

När det väl smällt så undrar alla hur man kunde vara så dum.

Hur är alternativen är mer skadliga än kärnkraften? Vet man hur mycket skada Tjernobyl eller Fukushima orsakat? Mycket skada sker så att säga under ytan och får diagnoser som inte direkt kan härledas till strålning. Detta eftersom strålning är diffust och dödar under LÅNG(!) tid och påverkar mycket i levande kroppar. En del förs dessutom över till kommande generationer.

Håller med om att det inte finns vettiga alternativ (i alla fall inte som vi känner till). Man ska däremot inte vara positiv till kärnkraften bara för det.

Inga energival är enbart positiva. Kärnkraften är bara den värsta, när det går fel.

Posted on: 2012/7/1 23:29
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#11
Jag tillägger ju däremot att kärnkraftverken byggs för nära civilisationen.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#12


See User information
Jag upplever en hatkärlek till kärnkraften.

Om kärnkraften hade betalat sin egen helförsäkring för skador som kan uppstå i samhället, så hade alternativen såsom vind, våg och sol varit i princip gratis i jämförelse.

Jag ogillar denna dolda subvention till kärnkraften, den får alternativen att verka dyra.

Samtidigt är jag positiv för ett modernt kärnkraftverk som kan konsumera vårt existerande kärnavfall som idag har löjligt hög halveringstid, vi måste förbruka det kärnavfall vi har till att få en halvering på några hundra år. Vi måste alltså göra B nu när vi gjort A helt enkelt.

Samtidigt vill jag påpeka att vindkraft skulle varit jättelönsamt om vi hade haft ett nationaliserat banksystem som lånade ut förmånligt till dessa projekt. Detta eftersom kapitalkostnaderna är i princip 90% av byggnadskostnaderna på vindkraftsbyggen. Det går potentiellt att få vindkraft att kosta en tiondel så mycket som idag om företagen kunde låna förmånligt för byggnation av vindkraft.

Om låneräntor till vindkraftprojekt kunnat sättas lägre än vanliga räntor i en nationaliserad bank som skapar sina egna krediter hade vi kunnat styra utvecklingen i samhället bättre genom kreditutgivningen. (Idag går bara ca 8% av utlåningen till industrin och produktiv verksamhet såsom elproduktion.)

Vi behöver avskaffa slaveriet där eliten tar 90% av kostnaderna (som kapitalkostnader) för att bygga bostäder eller vindkraft så är ingenting dyrt längre. Vi behöver bara inse att för att ha råd att investera i nästa generations elproduktion så måste vi bygga om penningsystemet först. Skaka av oss parasiterna genom att inte låna från dem, deras utsugning i samhället har bara varit möjlig för att vi haft oändlig tillgång på olja. Vi måste inse att vi kan låna av samhället(oss själva som grupp) istället för att låna från privatpersoner.

Posted on: 2012/7/2 10:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#13


See User information
Quote:

pingubenji skrev:



Samtidigt vill jag påpeka att vindkraft skulle varit jättelönsamt om vi hade haft ett nationaliserat banksystem som lånade ut förmånligt till dessa projekt. Detta eftersom kapitalkostnaderna är i princip 90% av byggnadskostnaderna på vindkraftsbyggen. Det går potentiellt att få vindkraft att kosta en tiondel så mycket som idag om företagen kunde låna förmånligt för byggnation av vindkraft.

Om låneräntor till vindkraftprojekt kunnat sättas lägre än vanliga räntor i en nationaliserad bank som skapar sina egna krediter hade vi kunnat styra utvecklingen i samhället bättre genom kreditutgivningen. (Idag går bara ca 8% av utlåningen till industrin och produktiv verksamhet såsom elproduktion.)


Hur räknar du nu?
ett 2 MW verk kostar ca 40 mille i inköp och uppsättning,
service och underhåll mm tot runt 10 mille under 20 år
ränte kostnad vid 5% årsränta blir då ca 25 mille (om man skriver av i en jämn takt)
Så även med en ränta på 0% skulle bygget bara kosta 33% mindre, en Kwh skulle sjunka från 65 öre i produktionskostnad till 43 öre, vilket knapp ens skulle generera vinst med dagens elpris inklusive certifikat (läs bidrag).

Detta är dock bara den ekonomiska biten, rent praktiskt kan vindkraften aldrig ersätta mer än några få procent av sveriges elförsörjning



Posted on: 2012/7/2 10:47
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#14


See User information
Här är ett räkneexempel på figur 4, sida 26

https://docs.google.com/file/d/0B2Z9Yl ... 1USC1TUzZvR09MQ1JnUQ/edit

Vi ligger än idag väldigt nära dessa siffror.

Steget upp från 77% till 90% räknas ut såhär:
http://realcurrencies.wordpress.com/2 ... ld-cathedrals-these-days/


Om du hittar räknefel så är det bara att säga till. Men jag tror inte västtyska statistiska centralbyrån räknar fel.

Byggnation är väldigt kapitalkostnadsintensivt. Service har mycket mindre andel kapitalkostnader.

Posted on: 2012/7/2 10:54
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#15


See User information
Quote:

pingubenji skrev:
Här är ett räkneexempel på figur 4, sida 26

https://docs.google.com/file/d/0B2Z9Yl ... 1USC1TUzZvR09MQ1JnUQ/edit

Vi ligger än idag väldigt nära dessa siffror.

Steget upp från 77% till 90% räknas ut såhär:
http://realcurrencies.wordpress.com/2 ... ld-cathedrals-these-days/


Om du hittar räknefel så är det bara att säga till. Men jag tror inte västtyska statistiska centralbyrån räknar fel.

Byggnation är väldigt kapitalkostnadsintensivt. Service har mycket mindre andel kapitalkostnader.

Har inte riktigt tid att sätta mej in i detta nu, men idén har ju inget specifikt med vindkraft att göra, kärnkraft skulle tex bli brutalt billigt med den ekvationen. Tänk på att vinkraftverken ska rivas om 20-30 år och inte är en långtidsinvestering i industrisammanhang.


Posted on: 2012/7/2 19:47
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#16


See User information
Så finns det någon som tror att kall fusion kan bli något?
Vad jag försöker säga är att tänk om man tittade in i denna teknologi lite mer. En man skapar enorma framsteg och ni pratar om vinkraft och kärnkraft.

Posted on: 2012/7/2 22:54
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#17


See User information
Jag är inte speciellt insatt i ämnet kall fusion, men man kan ju ha en tanke i alla fall.

Rossi påstår att han har eller kommer sälja enheter som kostar $400 och genererar 1 MW, praktiskt taget i evighet. Bränslet till enheten ska kosta $30 per 6 månader. Om detta är sant så är han världens räddare och närmast värd att helgonförklaras. Mycket lovande om det han säger stämmer.

Energi är HUGE, HUUUGE business, kanske den största av dem alla och med min nuvarande syn på mänskligheten så har jag mycket, mycket svårt att se hur denna uppfinning skulle komma till ytan. Om Rossi skulle vara nära att släppa denna sak så skulle han med 100% säkerhet dö av naturliga orsaker strax innan release och hans uppfinning brinna upp på något vis. Det är alldeles för stora pengar på andra sidan. För att inte tala om makt. Denna uppfinning skulle allvarligt rubba hela världsbalansen.

Jag kanske är onödigt pessimistisk. Jag hoppas det i alla fall. Tyvärr tror jag dock att det i maktens korridorer finns många saker som prioriteras före världens bästa.

Han ska släppa en maskin som klarar detta 2013 enligt eget löfte.

Posted on: 2012/7/3 1:31
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#18


See User information
Lika bra att jag tar bladet från munnen, sen får ni väl hata mig bäst ni gitter, men här är sanningen:

Vi har inga som helst energiproblem. Den ultimata energikällan är nämligen redan uppfunnen och svarar för ungefär hälften av energiproduktionen.

Vattenkraften.

Vårt grannland Norge har vattenkraft så att det både räcker till och blir över. Längs gränsen mot Sverige rinner en nästan helt outbyggd älv hela vägen från norra Värmland och ner till Östfold (fortsättningen av Bohuslän). Den är minst lika vattenförande som Göta älv och norrmännen har erbjudit sig att bygga ut den, men det förslaget förkastades av kärnkraftsmaffian den gången det var aktuellt med motiveringen "att vi får inte göra oss beroende av Norge".

Norge är alltså svaret på alla våra problem. OBS att det var en enda älv jag pratar om.

Om det är dyrt att transportera elen kan man ju lägga en del verkligt energislukande produktion - i Norge dådå!

Och så repliker angående vindkraft till Sliparn:

Kärnkraftverk har också ett bäst-före-datum som inte är ett dugg länge än vindkraftverk. Dessutom sker det en teknisk utveckling på det området som inte är att förakta. Kineserna tänker i årtusenden, och dom har börjat köpa upp vindmöllefabrikerna runtom i världen, senast Vestas fabriker i Jylland.

Och så några ord om Rossi: det finns inget som helst som tyder på att det skulle vara möjligt. All fusion sker under utvecklande av stor hetta. Att göra tvärtom, alltså att ta bort energin ur energiproduktion, verkar helt gonatt.

Men för all del, låt killen hålla på, osvuret är bäst. Men det är faktiskt en livhank att vara illusionist...

Ähum!

Posted on: 2012/7/3 8:44
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#19


See User information
Quote:

sliparn skrev:

Har inte riktigt tid att sätta mej in i detta nu, men idén har ju inget specifikt med vindkraft att göra, kärnkraft skulle tex bli brutalt billigt med den ekvationen. Tänk på att vinkraftverken ska rivas om 20-30 år och inte är en långtidsinvestering i industrisammanhang.



Synd, för det är det viktigaste ämnet om vi vill rädda miljön och undvika depression nu när effekterna av peak oil slår in.

Och du har rätt, det har inget specifikt med kärnkraft eller vindkraft att göra. Men det kan användas för att styra industrin och göra projekt "som alla i samhället är beroende av" mycket billigare.

Kärnkraft kan dock aldrig tävla med andra energikällor om kärnkraften skulle tvingas betala sin egen helförsäkring, det är endast genom att alla skattebetalare (som oftast inte ens vill ha kärnkraft) tvingas betala mer skatt vid en eventuell olycka som ekvationen för kärnkraft går ihop. Det är rent ut sagt förkastligt att folket tvingas stå för risken bara för att ett fåtal kärnkraftskramare vill ha kärnkraft.

(Kärnkraft är inte heller det en långtidsinvestering, det måste renoveras/'byggas nytt' efter ett tag det också. Kostar skjortan! Speciellt om man gör som här i Sverige, renoverar på vintern när elbehovet är som störst.)

Posted on: 2012/7/3 11:21
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#20


See User information
Quote:

pingubenji skrev:
Quote:

sliparn skrev:

Har inte riktigt tid att sätta mej in i detta nu, men idén har ju inget specifikt med vindkraft att göra, kärnkraft skulle tex bli brutalt billigt med den ekvationen. Tänk på att vinkraftverken ska rivas om 20-30 år och inte är en långtidsinvestering i industrisammanhang.



Synd, för det är det viktigaste ämnet om vi vill rädda miljön och undvika depression nu när effekterna av peak oil slår in.

Och du har rätt, det har inget specifikt med kärnkraft eller vindkraft att göra. Men det kan användas för att styra industrin och göra projekt "som alla i samhället är beroende av" mycket billigare.

Kärnkraft kan dock aldrig tävla med andra energikällor om kärnkraften skulle tvingas betala sin egen helförsäkring, det är endast genom att alla skattebetalare (som oftast inte ens vill ha kärnkraft) tvingas betala mer skatt vid en eventuell olycka som ekvationen för kärnkraft går ihop. Det är rent ut sagt förkastligt att folket tvingas stå för risken bara för att ett fåtal kärnkraftskramare vill ha kärnkraft.

(Kärnkraft är inte heller det en långtidsinvestering, det måste renoveras/'byggas nytt' efter ett tag det också. Kostar skjortan! Speciellt om man gör som här i Sverige, renoverar på vintern när elbehovet är som störst.)

Effekterna av peak oil? Mer och mer olja hittas, ingen bristvara alltså, men konsumtionen i västvärlden minskar i takt med att priset ökar så olja inte längre brukas som värmekälla, sveige har tex minskat sin oljekonsumtion med 50% sedan 70 talet. Men ordet "peak-oil" används ju på flera sätt, så vad som är rätt eller fel håller jag mej utanför.

Själv är jag ingen "kärnkraftskramare", gick själv med "atomkraft nej tack" pins förr i tiden. men el måste produceras på något vis, men allra bäst är ju storskalig vattenkraft i några få vattendrag. som Asgier sa så finns ett överflöd i norge, så varför inte deala lite med dom.

Vindkraft är både svindyrt och ineffektivt, enda anledningen att det byggs överhuvudtaget är bidragen. sedan har jag funderat på hur FN:s agenda 21 mål om att inget privat ägande av mark ska få finnas i deras utopi. Hur får man stora slättbönder från sina ägor utan att konfiskera marken rakt av (vilket skulle leda till bondeuppror), jo man sätter upp bidragssystem som gör att dom belånar sej över öronen, och sedan faller på eget grepp när bidragen sänks, tas bort eller prissvängningar som får katastrofala följder om man är högt belånad, och där kommer vindkraften in, i dagsläget går ett vindkraftverk på 1 MW back ca 50-60 000 kr i månaden, dessa pengar måste i de allra flesta fall lånas upp, till slut får dom inte låna pengar för att täcka förlusterna, å då tar banken gården (och verket)

I Usa ska tex gårdsstöden nu bort (någon har tydligen brännt alla pengar) så räkna med massiva konkurser där banken tar gård efter gård. Hoppla, nu kom vi lite långt från kärnkraft, men allt hänger ju i hop på något vis

Posted on: 2012/7/3 11:57
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#21


See User information
Själv bor jag i perioder i Migori i Kenya, där det är elavbrott praktiskt taget varje dag, oftast två till tre timmar. Då plockar dom som behöver fram sina aggregat. Men livet fortgår som vanligt, bilarna kör, motorcyklarna puttrar och handeln fortsätter som vanligt.

Dom förståndiga där nere har batterier som dom laddar med underhållsladdare, så slipper dom att få tvärstopp på datorerna.

Det är mycket som egentligen inte behöver så mycket energi för att fungera.

Belysning kan köra länge på batteri med LED-lyktor. Fotogenlampor med tryck ger flera hundra watt ljusstyrka. Mat kan tillagas med grillkol eller gas och fotogen.

Jag kör samma stuk när jag är i Europa. Solcellsbelysning, laddning när jag kör via cigguttaget till lättburna små 12-voltsbatterier.

Kylskåpet som ofta står och surrar helt i onödan med en liter mjölk i har jag slängt. Kvar i väggen i köket blev ett fint skafferi med ventilation. Precis lagom. Kylningen av maten överlåter jag till den lokale handlaren, jag handlar varje dag.

Vänner, ni har gjort er alldeles för avhängiga av ständig tillförsel av elström!

Den är alldeles fruktansvärt dyr också numera. Det är väldigt billigt att produceras den energi jag någon gång behöver till att köra verktyg och maskiner som häckklippare med en generator, den kostade faktiskt inte ens åttahundra!

Vill man se verkligt sura miner och höra helt störda kommentarer skall man ringa elbolaget och säga att man inte vill vara uppkopplad längre. Jag har inte den juridiska sitsen klar för mig men det är nästan omöjligt åtminstone på min bostadsort att få dom att plocka bort mätaren, dom skall ha tiotusentals kronor för detta. Att plombera den som man kunde göra förr är tydligen omöjligt numera! Kan detta vara lagligt??? Tänk om man var tvungen att prenumerera på en tidning eller betala hyra för en lägenhet även om man sagt upp den och tiden löpt ut.

Visserligen stänger dom av om man vägrar betala räkningarna men då åker man i kronofogdens register i stället och det tycker jag är ett otillbörligt hot.

När det gäller värme på vintern i Europa behöver jag ingen eftersom jag inte är här, men det finns faktiskt gasoldrivna värmeapparater och en flaska för ett par hundra räcker en vecka om och utifallat...

Mänskligheten klarade sig fint utan någon som helst el ända fram tills för hundra år sedan...

Posted on: 2012/7/3 12:32
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#22


See User information
http://cleantechnica.com/2012/03/26/n ... nsive-french-court-finds/

http://grist.org/nuclear/2011-06-04-n ... xpensive-and-uninsurable/

http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=30250

Varje år inser fler och fler att kärnkraft är dyrare än förnybara alternativ. (Innan man ens börjar inkludera försäkringen)

De som driver kärnkraft säger själv:
Nuclear power is no longer an economically viable source of new energy in the United States, the freshly-retired CEO of Exelon, America’s largest producer of nuclear power [who also served on the president’s Blue Ribbon Commission on America’s Nuclear Future], said in Chicago Thursday.

And it won’t become economically viable, he said, for the forseeable future.

Jag vill kalla det en myt att kärnkraft ger billig el.

Kärnkraft är faktiskt dyrare än vindkraft när ekonomer räknar på det. Jag orkar inte ens gå in och debattera med dem som kallar vindkraft dyr el...

Vattenkraft är det väldigt få som har möjlighet till i den utsträckning som vi har. Att vi inte nyttjar denna möjlighet är intressant. Vi skulle kunna exportera elektricitet ner till Europa och leva gott på det.

Det är många miljöaktivister som hellre ser vattenkraft än vindkraft och kärnkraft. Men vattenkraft måste drivas politiskt eftersom det kräver att folk flyttar när vattennivåer ska höjas. Det är svårare rent politiskt och ingen politiker vill ta i det. Så då står vi med det näst billigaste alternativet, vindkraft som kan byggas ut utan att behöva tvinga folk att flytta från orten.

Posted on: 2012/7/3 14:10
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#23


See User information
Quote:

pingubenji skrev:
Kärnkraft är faktiskt dyrare än vindkraft när ekonomer räknar på det.

Men titta hur dom räknar!
När dom får det resultatet har dom räknat hur mycket elproduktionen kostar EFTER att anläggningen är byggd!
inte räknar dom med att vindkraften behöver outnyttjad standby kapacitet i någon form som kostar pengar. En Kwh vindel kostar 65-70 öre (utan kostnader för relerkapacitet) i faktisk produktionskostnad i dagsläget. Ren pajasretorik från vindkraftslobbyn alltså.

Quote:

pingubenji skrev:
Jag orkar inte ens gå in och debattera med dem som kallar vindkraft dyr el...
[quote]
Varför?
Skaffa dej kunskap i ämnet så är det inga problem att debattera.

[quote]
pingubenji skrev:
elektricitet ner till Europa och leva gott på det.



Vad händer med prissättningen när vi producerar överskott?
jo priserna sjunker som en gråsten, och då går framförallt vindkraften med brakförlust, men även vatten och kärnkraft ägarna såsom E-on och Vattenfall förlorar miljarder på att det blir överskott. Så var inte förvånad om ett kärnkraftverk snart måste stoppas av någon löjlig anledning, för det finns miljarder att tjäna på underskott, då måste vi nämligen importera kol-el belastad med co2-skatt, den elen blir då väldigt dyr och samma pris som kol-elen kostar ink co2-skatten får alla svenska el-producenter betalt, så man kan säja att dom får co2-skatt rakt ner i bakfickan. enligt villaäganas riksförbund får elproducenterna ca 30 miljarder extra per år på detta vis.


Jag har flera nära vänner som har sådana där 150 meter höga as till vindkraftverk och hoppas givetvis att ska gå bra för dom, men i dagslägen ser det mörkt ut, alldeles för låga priser just pga överproduktion i sverige efter att den tidigare i ett år avstängda ringals reaktorn åter är i bruk (och producerar mer än hela sveriges vindkraft).

Kärnkraften producerar massivt med el, så ska den bort så måste den ersättas med något annat som kan producera massivt med el när vi behöver det, (å dit hör inte vindkraften)

(Fick inte till citaten som jag tänkt)

Posted on: 2012/7/4 12:27

Edited by sliparn on 2012/7/4 12:54:58
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad gör vi åt kärnkraften?
#24


See User information
Sverige är en av få länder i världen som har möjlighet till vindkraft utan att bygga extra reservkraft. Vattenkraften är en guldgruva för oss, andra länder som inte har vattenkraft i sådan omfattning som vi har kan inte göra samma sak. Så du kan räkna bort de mesta av dina utgifter för reservkraft i dina beräkningar.

Sedan kommer det växa fram massor med företag som köper billig off-peak vind-el och sälja vid peaken. Så snart försvinner volatiliteten i nätet. Det krävs bara att alla anti-vindkraft-människor slutar skrämma dem.
http://www.windpowerengineering.com/d ... wind-power-storage-media/

Här finns en bra sammanställning om olika energislag för att förstå varför vi inte ska fastna i siffror för hur de existerande vindkraftverken går. De är tyvärr byggda i en period då det var olönsamt med vindkraft. Dagens nya vindkraftverk är flera gånger effektivare. (Det är därför de byggs i så stor omfattning världen över, för att dagens vindkraft inte är gårdagens olönsamma vindkraft. Vindkraften har liksom utkonkurrerat kärnkraften redan. Kärnkraftshöjdarna har erkänt och ser ingen framtid för kärnkraft när vindkraften nu är säkrare, billigare och miljövänligare i uträkningar som räknar på co2-utsläpp.)
http://www.ae.hangglide.dk/html/linked.php?go=future

Men vi skulle teoretiskt kunna klara oss enbart på dagens vattenkraft i framtiden:

1. Först och främst kan vi effektivisera den vattenkraft vi har. Det ger oss ganska mycket. Tekniken ger oss många procent bättre generatorer nuförtiden. Det gör en stor skillnad.

2. Industrimotorer står för cirka 40 procent av Sveriges totala elförbrukning, och cirka 65 procent av industrins elförbrukning. Miljontals små motorer ute i industrin överdimensioneras trots att det finns andra lösningar. Frekvensomriktare kan reglera varvtalen i fläktar och pumpar. I kombination med effektivare motorer kan dessa halvera behovet av primärenergi. http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article3164193.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi ... /energi/article261146.ece


3. Byggnader står för upp till 40 procent av den totala energiförbrukningen i städer. Teknik för fastighetsautomation som till exempel närvarosensorer och dagsljusreglering kan tillsammans minska förbrukningen med upp till 60 procent. Här ligger Norge långt före Sverige. Genom att styra ventilationen effektivare kan stora mängder energi sparas också. http://www.newsmill.se/artikel/2012/0 ... verar-energif-rbrukningen

Så nu är vi under dagens vattenkraft med ovanstående punkter.

4. Slutar vi med elvärmning av villor (Det är så infantilt att man gråter, gå från högsta nyttoformen av energi ner till lägsta) så kan vi minska elbehovet ännu mer.

!!! Men om vi ska ha fler elbilar behöver vi mer vindkraft som laddar dem billigt på natten, vattenkraften bör sparas till peakförbrukning och till reservsituationer då vinden inte blåser.


Frågan är om vi egentligen klarar oss helt och hållet på vindkraft och vattenkraft. Teoretiskt gör vi det. Men då måste elpriset stiga stabilt ett tag. (Att höja elpriset i relation till andra kostnader går även att göra genom skatt. Då skulle vi kunna snabba på utvecklingen på ett miljövänligt sätt. Men det är kontroversiellt att initiera denna energiomställning med denna metod. Men kanske bättre än att släppa ut co2 från kolkraftverk?) Sedan kan vi stänga kärnkraften. Sälja vårt kärnavfall till andra länder som bygger nyaste kärnkraften, eller själva bygga ett modernt kärnkraftverk som ersätter alla andra. Och sedan om 40-60 år slutligen nedmontera detta också... valet är vårt.


Poängen med mitt inlägg är att visa att det inte är så allvarligt att stänga kärnkraftverk. Vi behöver dem egentligen inte om vi applicerar ny teknologi för att sänka elbehovet. Det är större potential i effektiviserande än det är i utökande av elproduktionen.

Men jag är realistisk, vi måste göra detta kontrollerat. Frågan är bara hur vi ska göra omställningen. Och det är det vi ska diskutera. Vi ska inte slösa tid på att snacka om vad som är billigast eller dyrast. Vi ska fokusera på vilket sorts samhälle vi vill ha i framtiden. Att det är dyrt att bygga upp infrastruktur beror endast på att vi har de mest skadliga skatterna, skatterna gör det dyrt att bygga nytt (därför vår järnväg förfaller, vi har ett skattesystem och penningsystem som motarbetar allt vi vill uppnå). Vi saboterar vår egen ekonomi med företagsskatter och inkomstskatten. Att övergå till exempelvis landskatt (Land value tax) är det vi måste göra, den saknar helt "excess burden" (dvs den skadar inte tillväxten/'omställningen av energiförbrukningen').

För att kunna genomföra omställningen till framtidens lågenergisamhälle (post-peak-oil-samhället) måste vi agera nu med att införa de mest tillväxtskapande skatterna i kombination med skatter på energi och co2. Det måste till en helomvändning redan idag!


Källa till citat nedan: http://www.oecd.org/dataoecd/34/49/46617652.pdf
Quote:
this report investigates how tax structures could best be designed to support GDP per capita growth. The analysis suggests a tax and economic growth ranking order according to which corporate taxes are the most harmful type of tax for economic growth, followed by personal income taxes and then consumption taxes, with recurrent taxes on immovable property being the least harmful tax. The explanation for these findings relates to the efficiency characteristics of the different taxes. Taxes that have a smaller negative impact on economic decisions of individuals and firms are less negative for economic growth. In general, income taxes have larger effects on firm and household decisions than (most) other taxes and therefore create larger welfare losses, ceteris paribus. A growth-oriented tax reform would therefore shift part of the tax burden from income to consumption and/or residential property.


OBS. Fastighetsskatt är något helt annat än landskatt. Fastighetsskatt motarbetar upprustningen, renoverande, dödar landsbygden och alla serviceyrken som arbetar med fastigheter. Det finns bara en enda bra skatt på icke-flyttbar egendom som dessutom inte har excess burden, landskatt.


När jag ändå är i farten kan jag ju tipsa lite om vad jag tror skulle göra det lättare för oss att få råd att göra omställningen. Det bör nog införas i den ordningen som jag skrivit det: Ta bort ränteavdraget för att dämpa lånefesten, införa landskatt för att dämpa inflationen i boende genom att samla upp "economic rent" i samhället som eliten just nu lägger beslag på, fullt kapitaltäckningskrav för bankverksamhet så att staten får allt seigniorage i samhället, en nationell bank som utkonkurrerar privata banker så att all ränta går till staten, och en liten ovillkorlig medborgarlön för att skapa en grundtrygghet i samhället som förenklar administrationen i samhället. (varför ha ett avancerat bidragssystem när alla grupper ändå får minst 3000 kr i månaden, då kan vi ju rationalisera genom att ge alla denna summa helt ovillkorligt, och endast administrera de som ska ha mer. Dvs skära i statens administrationskostnader.)

mvh

Posted on: 2012/7/4 21:23
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
35 user(s) are online (35 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 35

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS