vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Stefan Molyneux Historian Om Oss
#1


See User information

Posted on: 2012/8/8 8:35
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Stefan Molyneux Historian Om Oss
#2


See User information
Statism is Dead
http://www.youtube.com/watch?v=P772Eb ... Hy3w&index=0&feature=plcp

Stefan Molyneux ligger knappast på latsidan. 954 videos på tuben och dom flesta är över en halvtimme lång.

Edit:
Han värkar jobba på en dokumentär nu. Ska bli intressant och se resultatet när den är färdig. Här är 3min från den dokumentären.
http://www.youtube.com/watch?v=ZVIFtj ... UiBC252GHy3w&feature=plcp

Posted on: 2012/8/8 15:26
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Stefan Molyneux Historian Om Oss
#3


See User information
Satt just och lyssnade på Stefan Molyneux för första gången här om dagen i en debatt mellan honom och Jan Helfeld.

Ett av problemen med marknadsanarkism är att den svarta marknaden blir större. Det är viktigt för marknadsanarkister att inte lämna några pappersspår efter sig, att inte använda spårbara pengar, anonyma bank- och betalkort konton etc. Allt detta är väldigt viktigt för dessa liberala anarkist-kapitalister.

Mitt studerande fokus ligger på maktstrukturerna och statssponsrad terrorism, hur de dödar oss, hur dom vill döda oss, och varifrån deras blod och knarkpengar kommer. Hur väl de österrikiska ekonomerna(många av dom är anarkist-kapitalister) är insatta i djuppolitik kan diskuteras, Murray Rothbard var absolut mycket insatt, men de är kanske generellt inte så insatta som de borde.

Vad händer när vi kraschar oligarkernas system?, några kommer alltid undan och kan hämta undangömda förmögenheter i andra länder etc. Ska vi verkligen riskera att privata säkerhetsföretag övertas en efter en av dessa personer som kommit undan lagen?. Professor Robert Nozick menar att marknadsanarkism naturligt går över till minarchism, då folkets favorit företag kommer att dominera. Som jag nämnde tidigare så är anonymitet en mycket viktig del av marknadsanarkism, ska vi verkligen riskera att samma oligarker vars system vi just kraschade kommer in och använder sig av säkerhetsföretag som skydd och startar konflikter med andra säkerhetsföretag?, vad händer om dom bjuder in terrorister från andra länder som rånar svaga delar av landet som inte hinner att försvara sig på grund av att ingen statlig milis är aktiverad i området?, utan bara de korrupta företagen finns där...

Det blir vädligt svårt när man tittar på två system som marknadsanarkism och konstitutionell republik att komma fram till att säkerheten är bättre med denna sortens anarkismen, så är inte fallet, och detta är just det andra och i mina ögon näst viktigaste delen av problemet, majoriteten av människorna på jorden känner sig inte trygga med ett sådant här system och vill inte ha det idag.

Marknadsanarkister älskar att argumentera att amerikanerna misslyckades med deras konstitution. Men det är lite mer komplicerat än att de bara misslyckades med konstitutionen, tittar man på det idag så kan vi se hur flera stater har aktiverat det tionde tillägget, som ger dom kommunalt självstyre, den federala regeringen kan alltså inte sätta upp FEMA-läger utan deras tillstånd. Detta är ett av de bästa vapnen vi har idag mot den nya världsordningen, och det är tack vare deras förfäder. Gör inte misstaget och tro att hela landet är under den federala regeringens kontroll, det finns en anledning varför marijuana är lagligt i så många stater, någon gör något som är rätt och som den federala regeringen inte gillar, men inte har mycket att säga till om i visa stater.

Jag behöver inte förklara de katastrofala resultaten av att idag DIREKT gå över till marknadsanarkism utan att krascha elitens system först. De runt tio staterna som skrivit upp sig på COG-FEMA allians listan, är knappast mogna för att leka runt med anarkism, de behöver kloka statsmän som med hjälp av konstitutionen blockar skuggregeringen som skrivit in sig som "lag" efter 11 september genom COG-procedurerna (Continuity of government).

I den perfekta världen där alla vill varandra väl hade marknadsanarkism antagligen varit stabilt och mycket bra. Det kommer dock alltid att finnas människor/regeringar i olika länder som vill underkuva andra. Det kommer alltid att finnas felinformerade männiksor som kommer att manipuleras och människor som vill styra mer än vad som är möjligt i ett anarkistiskt utopi. Med en liten begränsad republik som tvingar alla att följa reglerna av folket så skulle den kraften som vill manipulera oss inte existera och på det sättet kan vi bekämpa deras aggression som alltid kommer att finnas OM lagen inte slår ner på den och gör den omöjlig att spridas.

Några av de smartaste ekonomerna genom tiderna är just marknadsanarkister och behöver respekteras högt för deras arbeten genom åren som har avslöjat oligarkernas korrupta system bättre än många andra analyser. Österrikes ekonomer är folk man bör lyssna på, men människan har lätt för att följa vad den är lärd, folk blir ofta insnöade på att de har de bästa lösningarna. Det är viktigt att vara öppen för alla tillängliga lösningar och inte missa andra realistiska lösningar på grund av att man är lärd på ett visst sätt och bara tror på en lösning.

Jag är ingen expert på Schweiz, men hur skulle det landet kunna bli speciellt korrupt, deras land funkar lite som en republik, folket är hårt beväpnade, staterna har mycket komunalt självstyre, dom är inte med i NATO, etc etc. Men dom har säkert deras problem dom med, och problem blir det alltid med männiksor/politiker som är lärda på ett visst sätt och som inte är öppna för att ta in ny information och lära sig lösningar från andra håll. Men i Schweiz ser vi ett samhälle där det är jätte svårt för oligarker att ta över. Människan kan lära sig från sina misstag och bygga t.ex starkare republiker än världen tidigare har skådat efter det att vi har kraschat deras system och folk är mer medvetna och förstår hur korruptionen uppstog. Filosofen Immanuel Kant förslag om en värld med konstitutionella republiker utan några stående armeer som är gästvänliga är nog så nära fred man kan komma.

Posted on: 2012/8/8 20:58
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Stefan Molyneux Historian Om Oss
#4


See User information
Ja visst har jag också undrat om Stefan är besatt av nånting för han är så fokuserad på orden men ändå går det så snabbt att förklara med rätt ord..

Jag tycker att min idé om en hemsida där vi röstar på samhällsfrågor skulle vara en mycket bättre lösning än att ha makthavare som använder skattepengar till det som dom tror blir bäst.

Så länge hemsidan kan göras så det går att säkerhetskolla ärligheten på röstningen av ALLA medlemmar och oberoende männiiskor. Jag visualiserar mig en speciell del av hemsidan listar röstningnummer och % som ändrats i vilken fråga..

Så om du går in och röstar att du tycker kriget mot droger ska avslutas tex. Då får du ett röstningnummer.
Du går sen in och säkerhetskollar så din röst räknas, då går man in på listan och kollar efter sitt nummer.
Så står det i listan ungefär såhär:
röstningsnummer 1623542 har ändrat 0,003% på röstningsfråga nummer 42.

Då kan ALLA säkerhetskolla så det går ärligt till och makthavare skulle inte ens behövas för att ta val åt oss, folk kan bara gå in och rösta på en hemsidan så länge alla accepterar att den är ärlig och röstningarna går rätt till..

Så jag tycker Stefan Molyneux låter ganska vettig för jag kan tro att han skulle kunna lyssna på min idée om en hemsida där vi alla kan rösta och känna att våran röst spelar roll..

Politiker borde väl veta vad folket vill tänkte jag också, så varför inte kontakta Reinfeldt och berätta att vi ska göra en hemsida nu som ger svenska folket en röst i alla frågor, det kommer gå 100% ärligt till vid röstningarna och folket själva ser till det genom ett röstningssystem som inte går att bluffa eller lura utan att folk ser det i nummerna.. Gu va bra skulle han sagt :D
För skulle han sagt nått annat skulle han riskera att bli utslängd med huvudet före om man öppet säger att han inte bryr sig om vad folket tycker och tänker i olika frågor :D

Stefan vill hur som helst att ingen ska ha makten över någon men han har inte lagt fram nån lösning på hur det skulle gå till.. Om han är en del av Zeitgeist movement så kkänns det lite oroande för dom vill tydligen riva ner alla städer på planeten och bygga nån ny typ av stad av materialen från dom gamla städerna. Det känns bara lite extremt och ännu mer extremt när dom säger att det finns vetenskapliga bevis för att det inte existerar nån gud. För jag har faktist börjar tänka tvärt om att hur vetenskapligt är det att säga att allt liv INTE är inteligent designat när vi utvecklats från en spermie genom cellkopiering och DNA, eller att en intelligent design kan uppstå ur en mindre utvecklad design, det händer lixom inte för det enda som kan skapa inteligenta desinger är nått eller nån intelligent.. Om en cell kopierar sig själv miljarder gånger beroende på DNAt och formar levande kroppar genom växt, jag tycker bara att man verkar lite korkad om man tror att allt liv är en slump när minsta lilla detalj är perfekt i ett sånnt stort system som naturen..

Men visst det är en annan diskution som jag ska ta nånstans me nån som har öppet sinne..


Vad tror ni om hemsida för röstningar tillsamans med Stefans idée om att ingen ska styra nån, hör dom ihop?

MVH

Posted on: 2012/8/9 0:53
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Stefan Molyneux Historian Om Oss
#5


See User information
Quote:
Stefan vill hur som helst att ingen ska ha makten över någon men han har inte lagt fram nån lösning på hur det skulle gå till..

Han har skrivit en bok som heter "praktisk anarkism", eller något sånt. Där han skriver om eventuella lösningar. Den går att ladda hem på hans hemsida.
Quote:

Om han är en del av Zeitgeist movement så kkänns det lite oroande för dom vill tydligen riva ner alla städer på planeten och bygga nån ny typ av stad av materialen från dom gamla städerna.

Det finns en intervju där han pratar med Peter joseph och i den framstår det att dom har väldigt olika syn på saker och ting. Specielt när det handlar om ekonomi.
Quote:

Det känns bara lite extremt och ännu mer extremt när dom säger att det finns vetenskapliga bevis för att det inte existerar nån gud.

Jag vet inte om att han har sagt något sånt. Vad jag har hört så värkar han mest vara emot när en religion lärs ut som den enda sanningen. Han värkar mest "tro" på evolutionen, vilket är något som jag inte tror lika hårt på.
Quote:

För jag har faktist börjar tänka tvärt om att hur vetenskapligt är det att säga att allt liv INTE är inteligent designat när vi utvecklats från en spermie genom cellkopiering och DNA, eller att en intelligent design kan uppstå ur en mindre utvecklad design, det händer lixom inte för det enda som kan skapa inteligenta desinger är nått eller nån intelligent.. Om en cell kopierar sig själv miljarder gånger beroende på DNAt och formar levande kroppar genom växt, jag tycker bara att man verkar lite korkad om man tror att allt liv är en slump när minsta lilla detalj är perfekt i ett sånnt stort system som naturen..

Det är min uppfattning också.

Jag håller med Stefan i det mesta, i det han säger även om han ibland kan värka lite enkelspårig. Han har ibland också svårt att svara direkt på vissa frågor utan att rabbla upp saker som en bandspelare som ibland inte har så mycket med frågan att göra.

Men hans jordnära synsätt och filosofi gör att han är ganska unik bland filosofer och andra tänkare där ute. Jag tycker framför allt om hans synsätt på familj och skola. Det är trots där som man måste börja om man vill skapa trygga och självständiga individer. Finns det många sånna människor så kommer överförmynderi inte att ha något utrymme i samhället.

Posted on: 2012/8/9 10:06
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Stefan Molyneux Historian Om Oss
#6


See User information
Wow, men varför hoppa över frågorna lixom? haha

Posted on: 2012/8/9 10:43
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Stefan Molyneux Historian Om Oss
#7


See User information
Quote:
Wow, men varför hoppa över frågorna lixom? haha

Det finns inte någon som vet allt och olika människor hanterar frågor dom inte direkt kan svara på olika sätt. Det enklaste är att säga att man inte vet svaret på frågan och riskera att folk ser personen som korkad eller inte kompetent.

Annars kan man delvis svara på frågan igenom att välja ut den kunskapen som man vet. Och på så sätt få intrycket att man inte är helt ovetande, jag tror det är så stefan och många andra gör för att inte värka helt ovetande när kniviga frågor kommer upp.

Det finns ett tredje sätt att handera en fråga som man inte har svaret på, eller inte vill direkt svara på och det är stråman metoden.
Det handlar om att man svarar på något helt annat en vad frågan handlade om. Men man svarar på något som är närliggande till frågan som skapar illutionen om att man svarat på frågan. Det kan vara ett sätt att vinna i en debatt som politiker oftast använder. Personligen tycker jag att det är riktigt fulspel.

Posted on: 2012/8/9 11:57
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Stefan Molyneux Historian Om Oss
#8


See User information
Jovisst men jag fråga ju bara om en hemsida där vi kan rösta på samhällsfrågor, kan det vara ett substitut för politiker om dom visar sig oodugliga på sitt arbete?

Som Stefan Moluneux är ganska övertygan om att dom är :D

Posted on: 2012/8/9 12:49
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Stefan Molyneux Historian Om Oss
#9


See User information
Marknadsanarkister måste iaf inse att världen inte kommer börja att följa deras system de närmaste femtio åren. All den tiden dom lägger ner på att utbilda folk i deras lösningar, gör att dom missar lösningar som finns just nu. Det är både intressant och irriterande att se smarta hjärnor som är fast i tanken av ett utopi och tror på det så mycket så att dom inte accepterar något annat.

Om marknadsanarkism inte direkt ska leda till en massa konflikter, så måste vi installera det i små samhällen sidan om andra system där staten jobbar åt folket, sedan om några hundra år när vi kanske har utvecklat någon avancerad drog som gör alla fredliga så kanske vi kan gå över till marknadsanarkism globalt när vi inte behöver oroa oss över vad som händer om Ryssland och Kina bestämmer sig för att invadera de länder som gått över till marknadsanarkism och inte längre har någon ordentlig militär.

Och hur skulle man kunna göra argumentet att säkerhetsföretagen inte kan bli korrupta och uppköpta av rika oligarker som flytt undan lagen och nu har möjligheten att bli skyddade av hård anonymitet och en större svart marknad.

Jag litar mer på folk som har levt i den verkliga världen och faktiskt upplevt resultatet av olika system som t.ex amerikas förfäder. När man har ansvaret för civila i städer och bakom murrarna i ett slott och man vet att där är folk bakom skogen som gärna vill storma en och blundra och våldta, då har man inte tid med något annat än att fundera ut det bästa systemet mot tyranni.

Posted on: 2012/8/9 16:55
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Stefan Molyneux Historian Om Oss
#10


See User information
Jag skulle helst vilja se folkligt ägda fabriker där robotar och maskiner arbetar åt alla oss människor istället för åt ett fåtal människor som vi sen ska handla produkterna ifrån...

Det är väl det som är grejjer, du skriver 50 och 100 år precis som att du tror att samhället kommer se ut såhär även fast pengarna är fejk och naturen förstörs..

Vi har kommit till slutet på vägen och det kommer knappast ta 50 - 100 år för planeten att berätta för oss hur illa ute vi är om vi fortsäätter på samma mörka väg där pengar alltid går föra natur och människor..

Posted on: 2012/8/9 23:24
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Stefan Molyneux Historian Om Oss
#11


See User information
Hur mycket skog finns det kvar egentligen? så fråga dig själv vad som är vitkigt egentligen..

Kolla på filmen Lorax den beskriver ganska klockrent våran situation men mer symboliskt.. Människan hugger alla träd i den filmen för människan ska sälja tröjjor gjorda av träden, och sen fanns det inga träd kvar och det är väl då man förstår att man inte kan äta pengar..

Posted on: 2012/8/9 23:27
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Stefan Molyneux Historian Om Oss
#12


See User information
"robotar och maskiner arbetar åt alla oss människor istället för åt ett fåtal människor som vi sen ska handla produkterna ifrån..."

Hmm... Robotar säger du, människor måste skötta robbotarna och se till så att dom inte går sönder vet du. Ska vi anlita några hundratusen slavar åt detta medans vi andra äter och sover som kungar?.

Vi kommer aldrig se någon total krash så vi är inte på slutet av vägen alls. Istället kommer vi se självständiga stater som skaffar sina egna pengar system osv. Konkurrerande valutor i en fri marknad är vad vi behöver. Döende skogar är ett problem men du låter som en alarmist lite när du börjar med att säga att kraschen snart är här, du kan tro det om du vill, andra kommer gå i skogen om 50 år och njuta av naturen precis som vanligt.

Posted on: 2012/8/10 2:20
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Stefan Molyneux Historian Om Oss
#13


See User information
Att underhålla några robotar och maskiner på en fabrik går inte att jämföra med miljontals människor som arbetar 8 timmar per dag för att ha råd med nånstans att bo, energi och mat..

Så du menar att det inte blir ett tredje världkrig med avslutet som det avbildats i boken och filmen bibelkoden?
För jag har sett Hilary Clinton skratta väldigt oroväckande när hennes politikervän i direktsändning sa att han vill attackera Iran.. Så dom planerna ligger nog redan på bordet.

Båda länderna "vet ju" med all säkerhet att dom måste försvara sig med kärnvapen om dom blir attackerade så vad finns det för andra scenarion som kan hända?..

Ron Paul blev inte president, USA har byggt koncentrationsläger över hela landet och placerar folk i fångenskap utan nån som hellst rätt till advokat och annat..
Jag har själv hört på intervjuer från folk som är inlåsta i sånna läger och dom mår inte bra.. För man har inga rättigheter..

Jag vet faktist inte vem som kan gå i skogen om 50 år eller vart, om det blir kärnvapenkrig, det tar trots allt 50 000 år innan radioaktiviteten inte är aktiv..

3 världskrig har planerats för att införa världsregeringen..
Det har väl redan börjat men inte avslutats på det sättet som det skrivs om i boken.. USAs örn håller i 13 pilar, får hoppas dom inte syymboliserar nånting annat än pilar för pilbågar..


Posted on: 2012/8/10 3:51
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Stefan Molyneux Historian Om Oss
#14


See User information
Vi är alla marknadsanarkister..
Vi köper och säljer hela tiden men det är inte en tro.
Vi gör det för att överleva idag men vi kommer knappast behöva göra det för evigt.
Inte på samma sätt.

Posted on: 2012/8/11 20:36
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Stefan Molyneux Historian Om Oss
#15


See User information
Jag tycker 3 mål mat per dag , rent vatten och bostad är nånting vi människor borde komma överens om att alla ska ha, sen får vi bestämma hur ekonomi ska fungera efter det är klart, man kan väl inte kräv att alla ska arbeta för att överleva om det är anarkister som har begränsat med möjligheter att anställa alla människor så alla kan överleva..


Posted on: 2012/8/12 7:06
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
62 user(s) are online (62 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 62

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS