vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Hemsida för folkets röst?

See User information
Internet ger alla människor en röst och det är det som blir problem för makthavare. För många som tänker kritiskt får sin röst hörd på internet eftersom alla har en röst här och dom som har nått vettigt att skriva drar till sig läsare..

Jag har haft en vision om en hemsida där man kan rösta på olika politiska frågor, man röstar anonymt och varje gång man röstar på hemsidan så får man ett unikt nummer som "en säkerhet" så vem som helst kan kolla upp sitt nummer på en öppen del av hemsidan där det står enbart nummer och hur många % det nummret ändrade och i vilken fråga..

Så tänk er www.Folketsröst.se. Dom som äger hemsidan arbetar enbart med att hålla säkerheten hög och ta emot nya frågor som folk vill rösta om..

Ni går in och röstar tex. på Fråga 420 om FRA-lagen skall avslutas.. När ni röstat så får ni ett unikt nummer.
Ni går sen in på en annan del av hemsidan som är öppen för alla att dokumentera och granska.

Där står erat unika röstningnummer som har ändrat 0,07% i fråga 420..

--------------------------------

Med tanke på att det snart är val i Sverige så skulle det vara en bra indikerare till politikerna vad folket vill..
Så länge sidan grundar sig i anonyma röstningar som går att säkerhetskolla genom unika nummer..

Vad finns det för andra problem som måste lösas inna en sån här hemsida kan skapas?

Internet ger alla människor en röst som sagt så jag förstår inte riktigt varför vi har makthavare som INTE tänker på att skapa en sån här hemsida för att kunna se vad folk vill..

Är det upp till oss folket att skapa en hemsida dä vi kan vara delaktiga politiskt utan att behöva bli makthavare för att kunna välja hur samhället ska se ut?

Jag känner inte att min röst blivit hörd nånsin av politiker.

Finns det någon som tycker det låter som en bra idée?

Skulle vara så underbart att se en sån här hemsida..
Ni är alla välkomna att ta vilken av mina idéer som ni känner för..
Alla har sin plats i livet och sina egenskaper, jag har några klockrena idéer som vi alla skulle tjäna på om någon med mer resurser än mig tog idéen och gjorde det till en verklighet..

MVH

Posted on: 2012/9/16 18:54
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Hemsida för folkets röst?

See User information
Har haft liknande idéer tidigare. Det faller dock på vissa punkter.

Hur kan du se till så att en person bara röstar en gång?
Utan en sådan koll har resultatet en närmast 100%-ig risk att bli missvisande. Detta eftersom den som brinner för en fråga garanterat skulle rösta flera gånger.

Skulle du lita på en sådan sida om du var tvungen att registrera dig med personnummer eller annan unik personinformation? Jag skulle inte det.

Har du en lösning på det så är jag idel öra.

Posted on: 2012/9/16 19:37
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Jag skulle lita på hemsidan om jag kände mig säker med att dom arbetar för en rättvis opartisk röstning i mängder med olika frågor..

Man har ett eget konto för sitt personnummer så dom som "säkerhetskollar" är folket som har användare som dom kollar så inget fusk sker på kontot.. Man kan gå in och ändra sin röst när man vill men man får självklart inte rösta flera gånger för det går inte..

Även om man bara ändrar sin röst i en fråga så får man ett nummer som printas ut öppet på hemsidan tex. 73645478 har ändrat 0,07% åt JA-sidan på fråga 420..

Ingen kan veta vems nummer det är som har ändrat i en fråga..

Grunden för att rösta är väl att det ska vara anonymt och privat vad man tycker så säkerheten måste vara toppklass å hemsidan och dom som skapar hemsidan bör också vara öppna med det från börjar att dom bara sköter hemsidans säkerhet och samtidigt som man ger instruktioner hur man undviker spionage på sin egen dator..

Min vision från börjar var en hemsida där man kunde chatta och diskutera politik och samhälsfrågor, anonymt eller inte..
Och för att komma in i chatten så måsta man klicka sig förbi forskningar och vetenskap och även åsikter från både Ja och Nej sidan i en fråga..

Det skulle då blir underhållande att gå in och chatta om saker som berör alla och sen efteråt rösta i frågan och se hur många som tycker Ja i en fråga..

Öppenhet men samtidigt valfrihet, man får vara anonym om man vill det tillåmed i chatten..

Jag tror det kan fungera eftersom jag skulle vara en av dom som skulle stortrivas.. Diskutera politik och samhällsfrågor med folk från hela landet, lyssna på olika åsikter och läsa vetenskap, sen efteråt få min röst hörd genom att rösta på frågan som jag just diskuterat i chatten.. underbar vision..

MVh

Posted on: 2012/9/16 20:14
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].

See User information
Håller med. Underbar vision.

Jag vill inte heller släcka din vision eftersom du förhoppningsvis kan nå den, men vill bara poängtera en sak. Jag kan på några få minuter få fram en väldig massa giltiga personnummer och e-mail. Matematiken bakom är mycket enkel.

För att ha ett fullgott system skulle varje person behöva verifieras genom slagning i någon sorts register. Register + slagning = registrering != anonymitet. Dessutom måste din sida ha en historik för att kunna hantera röster och ändringar i dem. En polisrazzia så är det klippt.

Egna register betyder f ö lagbrott om man inte fått godkännande.

Förlåt om jag är negativ. Försöker bara vara realistisk eftersom jag inte skulle lita på en sådan sida. Ge inte upp dock. Du har energi, "go" och en massa idéer. Bevisa att jag har fel!

Posted on: 2012/9/16 20:37

See User information
Men jag skulle inte vara så orolig över hemsidan såfort folket och politiker accepterat hemsidan som en verklighet för att få sin röst hörd till skillnad från att rösta på ett parti..

Skulle det då komma nån och fråga efter tillstånd så skulle det bli en fråga som åkte upp på hemsidan direkt och folket skulle röstat absolut inga klåfingriga fingrar på hemsidan eller målet med hemsidan.. Att ge folket en röst..

-------------------------------

Tänk om skattepengarna kunde röstas fram vart dom ska satsas.. Vapenförsäljning och propaganda till barn är knappast nånting som folket skulle prioritera att göra för allas skattepengar... Men politker värderar det och dom flesta vet inte så mycket om det för protester kunde uppstå om folk visste sanningen antar jag..

Frågan är vad en makthavare egentligen är, behöver vi dom eller kan vi välja själva att pengarna ska gå till bättre skolor och vård istället för skjutvapen och propaganda till barn, det är frågan..

Suck.. :D

Posted on: 2012/9/16 21:39
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].

See User information
Dude.
Jag blir lite överraskad över att just du startar den här tråden.
Du länkade förut till de klokaste orden jag har hört en människa yttra - Larken Roses "message to the voting cattle" men utifrån den här tråden verkar det inte som att du greppat vad han sa :O
Det här borde väl tas upp i en egen tråd men det som Larken Rose m.fl. har hjälpt mig förstå är att ingen har rätt att bestämma NÅNTING över mig mot min vilja = ingen regering kan nånsin vara legitim.
M.a.o. så är en sån här ide kanske bättre än nuvarande praxis men den förutsätter fortfarande att majoriteten har rätt att råna minoriteten och använda pengarna till att finansiera sin ideologi mot deras vilja, nåt som är omöjligt att argumentera för logiskt, men jag får väl starta en egen tråd om det. Nåja, det var min åsikt om det här iaf

Posted on: 2012/9/17 17:32
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"

See User information
Dom flesta revolutioner och stora religioner har startats av människor utanför systemet. Deras åsikter har alltid varit ytterst marginaliserade och de har inga som helst medel haft till sitt förfogande i starten. Muhammed var föräldralös och gifte sig med en rik änka, andra har varit fåraherdar och hövdingar från obskyra stamfolk utan eget land. Åter andra har varit arbetslösa, kriminella som unga eller allmänt utskrattade. Några har gått runt på torgen och sökt stöd bland såna som varit yngre än de själva för att de jämnåriga inte ville lyssna utan trodde att de var idioter.

Ingen revolution har någonsin kommit från de etablerades led, dom har ju redan allt!

Detta är självklarheter, de etablerades roll är vara vidriga, självgoda och misstrogna.

Jag tycker att dagens elit sköter sin uppgift lysande!

Därför uppmanar jag alla att puckla på allt vad de kan. Får vi in en träff skall vi inte stå och se hur dom reagerar.

Istället skall vi blixtsnabbt på dom medan dom blöder.

Internet är vägen... det är så snabbt att ingen kan slå det.

Nu har det i efterhand visat sig att vi hade så rätt så rätt angående Libyen. Det har visat sig att japanerna faktiskt VILL slippa kärnkraft och har förstått vad som hände dom i Fukushima. Vi kommer att få rätt i fråga efter fråga - men det gäller att utstöta ett segervrål också!

Posted on: 2012/9/20 6:52
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Det ni söker finns redan:
http://aktivdemokrati.se/

Rösta aktiv demokrati!!!

Posted on: 2012/9/20 12:17

See User information
Aktivdemokrati!

http://aktivdemokrati.se/kontakt/

Robert W och Fredrik L.

Resized Image

Posted on: 2012/9/20 12:39
Administrationsgruppen
www.vaken.se

See User information
Quote:
GordonShumway skrev: men den förutsätter fortfarande att majoriteten har rätt att råna minoriteten och använda pengarna till att finansiera sin ideologi mot deras vilja, nåt som är omöjligt att argumentera för logiskt.

Exakt!

Måste rekommendera två böcker:

Democracy- The God That Failed: The Economics and Politics of Monarchy, Democracy, and Natural Order
Toward Perpetual Peace and Other Writings on Politics, Peace, and History (Rethinking the Western Tradition)

Posted on: 2012/9/20 14:36

See User information
Ah, kan vara nåt om boken jag väntar otåligt på dröjer alltför länge: Larken Rose - The most dangerous superstition, verkar grymt bra :P

Jag, eller nån, borde f.ö. starta en riktig tråd om vad staten och anarkism är, det känns extremt angeläget att folk här avkodar den illusionen, om man vill vara vaken

Posted on: 2012/9/20 19:14
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"

See User information
Aktiv demokrati ska inte ha allt för mycket att säga till om nationellt. Det bör beslutas angående "Kollektiv nyttighet", men inte mycket mer på nationell nivå.

För att skapa rättvisa i naturresursanvändningen så har jag fastnat för denna ideologi. Den ökar friheten på ett rättvist sätt och gynnar alla. (Om ni hittar några argument mot den lösningen är jag intresserad av era tankar)

http://en.wikipedia.org/wiki/Geolibertarianism

Geoanarkism är också okej. Men det är långt in i framtiden. Först måste vi reformera fram Geolibertarianism. Därifrån kan vi ta oss till nästa steg.

Posted on: 2012/9/20 20:59

See User information
Demokrati förutsätter per definition utövande av tvång/våld/hot om våld. Annars kan staten inte existera.
Ingen kan nånsin ha rätten att bestämma över mig mot min vilja. Där faller alla argument för demokratin.
I annat fall vill jag höra argumentet för hur nån kan ha rätten att bestämma över mig mot min vilja.
Men som sagt, jag borde nog starta en tråd om det här, problemet är bara att jag är ganska färsk så det kanske finns andra som är smartare, kanske nån som inte har krympt hjärna av långvarig vegetarianism tex

Posted on: 2012/9/20 21:11

See User information
Det jag menar är inte att vi borde ha en regering som styr en hemsida åt oss där vi får välja vem dom ska plundra.. Utan mer en fredlig och demokratisk lösning på tex vart skattepengar ska satsas och hur. Eller avveckla skattesystemet helt och hållet det är helt upp till folket som röstar. Jag föreslår bara en hemsida där man kan få sin röst hörd i diverse frågor. I Sverige kan en namninsamling skapa en folkomröstning så kombinera hemsidan med en namninsamling på diverse frågor och vipps, så blir det folkomröstning såfort tillräckligt många människor bryr sig om en sak för att skriva sitt namn för att få det ändrat i verkligheten.

Det jag visualiserar mig är en kombination av Stefan Molyneuxs och Larken Roses liberala idéer och internetvärlden där varje människa har en röst med lika värde..

MVH

Posted on: 2012/9/20 22:34

See User information
Du vill alltså ha en lista där du får ranka vilka skattefinansierade projekt vi bör prioritera som nation.

Kanske något i denna riktning, men som folkomröstning för budgeten:
http://www.voteit.se/

Posted on: 2012/9/21 5:47

See User information
anvendernamn
Jag har startat en dedikerad tråd om anarkism men för att kommentera ditt inlägg så verkar det för mig som att du ändå tänker i termer av att kollektivet har rätt att ta beslut mot individens vilja? Var kommer den rätten ifrån?
Jag skulle säga att oavsett om jag gör min röst hörd eller inte så har ingen rätt att bestämma NÅNTING över mig mot min vilja?

Posted on: 2012/9/21 10:23

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper