vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 2 (3) 4 5 6 7 »

Re: Anarkism/volontärism

See User information
jag trodde frågan var besvarad nånstans i allt det jag skrivit haha..

Jag skriver bara utifrån min egen uppfattning av vad "målet" med ledarna är eller kanske borde vara, för det borde var ledare som tar på sig ansvaret att höjja levnadsstandarden för alla människor istället för som idag när dom tar från alla människor och ger till ett fåtal inklusive sig själva då såklart en politiker ska ju ha 10 gånger högre lön än vanligt folk annars skulle dom inte känna sig så duktiga..

Så jag säger bara att istället för att vänta på krasher och katastrofer så kan vi gemensamt starta igång några projekt som ska utrota hunger tex. Sen ger vi frivilligt 1 krona till et projekt som får massiv kraft genom mängden folk bakom projektet..

Om vi istället för att vänta på ledare som gör livet lättare för folk så skulle vi kunna organisera det mycket bättre än vad som hitils åstakomits av makthavarna, ledarna mot högre levnads-stadard som jag trodde när ja var mindre..

Klart ledarna organiserar en högre levnadsstandard för alla människor varför skulle vi annars ha makthavare tänkte jag.. Sen växte jag upp och märkte att det höjjdes inga levnadsstandarder allteftersom..

Att alla svenskar kan ta upp till 10 frukter per dag gratis och bara vräka i sig frukt. Hur mycket var skulle vi behöva betala för att köpa odlingutrustning och få igång produktionen av frukter..

När man klarat av ett projekt genom frivillig organisering (kanske genom internet) så skulle regeringar och makthavare se ganska veka ut och folk skulle inte riktigt förstå varför vi har dom år efter år som loppor i pälsen utan att nånting förbättras.. Och speciellt om ett gäng svenskar kan organisera sig för att gemensamt höjja levnadsstandarden för alla svensar genom att tex. göra frukter gratis för alla svenskar. Inte för att kasta frukter på varandra och slösa utan för att få stadigt med vitaminer utan att behöva ätnka på kostnader.

Tänk om alla svenska skolbarn kunde ta obegränsat med frukt i skolan på morgonen.. Varför inte?

Jo för vi har fullt upp att sköta vårat egt liv med arbete och utbildningar för vi ska kunna försörja oss för ingen har ju organiserat så alla svenskar kan a frukt gratis..

Det är för komplicerat att organisera och speciellt när ledarna organiserar mer övervakninig av oss medans livsstandarden sänkt gradvis..

zzzzzzzzzzzzz

Posted on: 2012/10/10 11:49
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Och det är ju projekt som vem som helst skulle kunna avstå ifrån bara genom att inte delta och inte ta någon gratis frukt när det finns..

Om vi kunde köpa ett vindkraftverk på avbetalning av ett elbolag och sen när vi betalat av elverket så får vi elen gratis. Hur svårt skulle det vara att organisera och vad skulle få människor att välja ett traditionellt elbolag om dom fortsätter höjja priset på el, samtidigt som dom ignorerar att sånna lösningar skulle gynna båda planeten och folket..

Istället för att köpa el kontinuerligt resten av mitt liv så vill jag gärna tillsamans med andra svenskar organisera en lösning på det.. Alla svenskar kan ju sälja el genom vindkraft och solkraft så varför skulle inte svenskar med mark kunna tjäna en hacka på att ha solpaeler och vindkraftverk åt andra människor. Varför organiseras det inte på större skala för jag vet att det har organiserats så på vissa ställen i Sveirige, att en människa producerar el åt en hel by..

Posted on: 2012/10/10 12:00
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
ok utrota hunger kanske inte är det perfekta första projektet men om vi säger rent vatten till alla människor. Hur mycket "energi" skulle det behövas av oss för att dra igång ett projekt för att gemensamt och frivilligt bygga avsaltnings-stationer vid kusterna tex runt om hela Afrika. Och dra vattenledningar rakt in i kontinenten.. Jag ser ingen anledning till varför vi inte skulle kunna bygga avsaltningsstationer som går av sig själv utan att människor behöver göra nånting.

Om en människa kan bestämma sig för att starta krig och sen få tusentals människor att delta så borde väl även en människa kunna bestämma sig för att nu ska vi fixa rent vatten till alla människor utan undantag, och sen organisera det gemensamt med andra människor som skulle vilja se samma sak hända..

Internet är nyckeln till mycket men vi förstår det mer och mer allteftersom. Vissa kunde se möjligheterna i internet klarare än andra och visst klarade dom av att tjäna mängder med pengar på det. Tex. Google ..

Men vad spelar pengar för roll egentligen om vi tänker tanken at vi kune ge alla människor en säkerhet för all framtid att det alltid finns fräsht rent avsaltat vatten till alla, vad som än händer..

Visst jag skulle vara stolt över att ha skapat Google, men jag skulle vara stolt på en annan nivå om jag varit delaktig i ett projekt som skapar en säkerhet åt alla människor genom rent vatten simpelt organiserat (så simpelt som möjligt)..

....................
Kanske Vaken.se är sidan som jag tror mig visualisera mig, för det här är väl ett nätverk för sanningsökare och sånna som vill starta projekt, dela med sig av lyteratur och konst genom det ganska nyskapade internet..

Typ..

Posted on: 2012/10/11 9:37

See User information
Dude, jag har ställt ett antal konkreta frågor till dig och du har inte svarat på nån
Ditt engagemang är ju dunder. Personligen har jag omvärderat allt sånt som att GE folk saker gratis, hur bra det än borde vara. Vad som händer är att folk nedvärderar det. Ju billigare nåt är, desto lägre värderar man det. Är det gratis så värderar man det inte alls. Utöver det så ser jag som det stora problemet i världen att folk i massiv skala TROR att dom behöver ledare, TROR att dom behöver hjälp, TROR att staten är legitim etc etc. Jag hade samma världsbild själv för några år sen så jag vet.
Appropå ditt resonemang om krig så tror jag precis som Larken skulle sagt att folk halucinerar legitimitet i ordern att anmäla sig till militären och gå ut i krig, det är inte dom själva som vill men dom tror att dom måste.
Har du hört om experimentet där folk ska utsätta en person för elstötar om dom svarar fel på frågor? Majoriteten fortsätter ända tills personen slutar svara(kan vara avsvimmad eller död) BARA för att en auktoritet säger åt dom att fortsätta.
http://www.youtube.com/watch?v=WXfgA-cvCWA

Posted on: 2012/10/11 10:21
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"

See User information
Men vad är egentlige "ledstjärnan" i samhället om inte allt från den negativa delen av vargen inom oss som min bild beskriver.. Girighet, egoism osv..

Jag tror inte pengar är det som gör så folk värderar nånting utan tvärt om.. Hur kan vi säga att enda chansen att alla får mat i magen idag är om alla skaffar ett arbete och arbetar ihop pengar för att handla mat.. Nångång borde vi säga att från och med nu så ska alla människor ha 3 mål mat per dag så nu börjar vi organisera det (utan ledarna för världens länder)..

Och det jag menar med "rätten till" är tex. att nu när vi föds så har vi rätten till yttrande och andra medfödda rättigheter.. Om alla människor i världen föddes med en rätt att få plocka 3 mål mat om dagen utan kostnad såklart så organiserar vi frivilliga och maskiner som odlar maten åt människor utan att ställa det omöjliga kravet att alla ska arbeta ihop sin egen mat dagligen..

Teknologi ska släppa oss människor fria och inte tvärt om.. vi har robotar men ledarna är så dåliga på att organisera så svenska politiker pratar om utbildningar som lösningen på att teknologin gör människor oanvändbara i fabriker..

Om alla människor istället kunde födas med ett antal mer rättigheter än vad vi har föds med.. Då skulle jag känna mig stolt..

Om alla människor som föddes hade en rättighet till rent vatten och 3 mål mat om dagen utan krav på motprestation..

Vi skulle då ha ändrat ledstjärnan i samhället till den positiva delen av vargen på bilden.. Jag skulle gå med glädje till ett arbete på en organisation som odlar och delar ut gratis mat till behövande tex.. Men målet borde ändå vara att alla kan äta utan att det känns som att man får modifiera vad man äter utefter plånbokens tjocklek.. Gratis ma åt alla, ta det du beöver och lämna kvar till andra..

Girigheten skulle försvinna , kärleken skulle titta fram och en säkerhet för kommande generationer skulle vara säkerställd..

Våra verkyg är internet och posten, printen och datorerna.. och problemet är korruptionen som försöker stoppa friheten på internet och även i samhhället.. Bevisen för korruption finns på internet i vetenskap och filmer..

Jag säger om vi ändrar ledstjärnan i samhället så skulle alla skratta åt dom som börjar vilseleda människor för att införa nån lag som ska kontrolera människors liv eller inkräktar på nån privatliv( som FRA-lagen)..

Hur som helst, rent vatten bordevara en rättighet som alla människor föds med.. hur duktiga kan vi annars känna oss om vi inte ens kunnat organisera det för vi trodde att nån annan skulle göra det..

:(

Posted on: 2012/10/11 16:51

See User information
Vad sägs om att fokusera än mer och skala av detta viktiga ämne tills kärnan återstår ?

De flesta ismer framstår mer å mer som en återvändsgränd och en begränsning, samt att chansen/risken är 100% att denna ism blir trots goda intentioner infiltrerad/perverterad av ( You should by now know who ).

Självbestämmande och frivilligt deltagande i gemensamma aktiviteter under fullständigt eget ansvar, är ingen ism, kan inte bli infiltrerat på individbasis, däremot som idag kan man bevisligen hypnotisera en hel värld genom diverse fabler och Blind Tro.

Divine right my ass, vem har gett vem rätten att tvinga andra att göra det dom inte vill ? Är inte det " ter-ror-ism" titta en till ism WTF, att under hot ändra nån annans beteende till sin favör, det verkar stämma att det bara finns två kända sätt för oss att förhålla oss till varann, samförstånd eller hot.

Apråpå fritänkare, suverän lär betyda "endast ansvarig inför sin skapare" det som allt annat är myntat av nån jordisk smarting säger samtidigt följande, om man väljer att endast vara ansvarig inför sin skapare så kan man med stor sannolikhet utgå ifrån att det INTE är små ignoranta sk.inbillade auktoriteter, så i den fortsatta jakten på denne skapare inbillar jag mig fortfarande att dessa samtal i ämnet förhoppningsvis kan ge envar som söker svar en användbar pusselbit i sin individuella resa .

Sense or non-sense thats the question, att känna eller att inte känna vad som är äkta och vad som är manmade illusion.

Finna en bättre väg känns dagsaktuellt.

Må bra alla.

Posted on: 2012/10/12 4:51

See User information
Nu vet jag inte om det blir "avskalat" men det som poppade upp i huvudet när du skrev det var att om vi säger att vi skapar en organisation/hemsida som baseras på frivilligt arbete och stöd/bidrag.

För att undvika infiltration så måste kärnan i organisationen vara glasklar och om kärnan var att alla människor utan undantag ska ha fler rättigheter än idag. Och det börjar med rättighet till rent vatten och kanske slutar med rättighet till gratis el.

I grunden "under kärnan" så måste organisationen vara emot alla krig och för att alla människor utan undantag ska födas helt utan hot, tvång och våld och då även från staten/landet.. ALLT måste vara frivilligt, tvånget måste bort för att människan ska må bra..

United-humanity.nu typ.. Jag tror man kan lite på att folk skickar runt en hemsida /organisation till alla dom känner om det är nånting dom känner för..

Stefan Molyneux har miljontalls lyssnare, så folk vil verkligen se lite förändringar hos dom som vägrar ändra sig..

Posted on: 2012/10/12 11:35

See User information
så länge rent vatten och matproduktion är grunden i organisationen så borde det inte vara omöjligt att ha väldigt mycke frivilliga som äter gratis och arbetar mot ett mål som kommer släppa människor fria från arbeten iom att robotar och maskiner gör det mesta jobbet åt organisationen.

det är just kärnan som måste vara rätt från början tror jag.

Jag blir fruktansvärt irriterad när vissa elektronikföretag gjort det svårt att lyssna på mp3-filer i deras grejjer bara för att sabotera för dom som har laddat hem musiken olagligt. För det är helt glasklart att det är mycket viktigare att sabotera för hemladdare än att folk som handlat sina mp3 eller tex. jag som laddat ner mina mp3 gratis på datpiff hemsidan, ska få lyssna på våran musik..

När man blivit så ignorant så man saboterar för sina betalande kunder för att försöka sabotera för folk som gjort något olagligt.. Då tycker jag kärnan var rutten redan från början.

En lösning på arbetslöshet och fattigdom skulle sitta ganska fint. Så jag tänkte det att om elen var gratis så skulle vem som helst kunna odla nästan vad som helst under ett lysrör tex. Om staten kunde ha typ "stationer" dit folk som odlar diverse saker hemma kan gå och lämna sitt överskott av grödor och få kontanter. Det skulle helt plötsligt ge alla människor i Sverige ett sätt att försörja sig på. Alla skulle ha samma möjligheter att odla fram en mängd grödor och gå ner och sälja dom på statens stationer..

Jo jag förstår att folket måste antagligen äga staten innan nått sånnt kan ske men lösningar finns hur som helst..

Jag kkänner mig ganska orolig nu dock när Sverige tillåter USA att träna bombkrig över Sverige. Jag började undra vilken land som har ungefär samma landskap som Sverige. Alltså vilket land ska USA bomba när dom behöver Sverige för att träna på. Och då slog det mig att det kanske är Sverige dom ska bomba. Svenska politiker är ju så snabba med att böjja sig framåt när amerikanerna vill något..

Men jag skulle dock inte vara så orolig om vi organiserat en organisation som står för en säkerhet när det gäller rent vatten oc mat till alla som är deras grundkärna i organisationen som baseras på frivilligt arbete och matproduktn och vattenrening och såklart utdelning av dessa till behövande och alla som vill organisk mat och rent vatten..

Inte för att rent vatten verkar vara svårt att hitta i Sverige men hur länge e väl frågan, jag såg SVT-reportage om et reningverk och dom stod och berätta att dom inte kan rena allt ur våran avloppsvatten utan vissa ämnen spolar dom ut i världshavet... och det känns ju tryggt att man använder hav för att rena vatten som vi människor inte klarar av att rena.. Låter verkligen snevridet..

Oj nu svävade jag bara iväg en stund och skrev av miig lite jag kommer inte ihåg vad frågan var eller om jag besvarat med det känndes rätt när jag skrev och det är huvudsaken . Kram på er och god fortsättning

Posted on: 2012/10/12 12:04

See User information
Jag vet inte om ni såg programmet på SVT om slöseriet av mat som affärer gör, Uppdrag granskning. Då var det en organisation i USA som hade tagit på sig uppdraget att samla in slängda varor som fortfarande går att äta, och sen laga mat och låta vem som helst äta gratis på deras serveringställen. Så simeplt, så effektivt och så framgångrikt..

Samtidigt blir jag nästan lite deppig att en sån organisation aldrig skulle blivit skapad i ett land som Sverige. Här förbjuder vi tiggeri, där borta hjälper vanliga människor andra människor. Detfinns tillåmed mängder med ställen som delar ut organisk medecinsk marijuana till behövande som inte har råd med medecin. Här i Sverige då slänger vi dom som försöker få medecin ur cannabis i fägnelset, förutom dom MS-sjuka då för dom får cannabis-medecin från svenska apoteket. så läkemedelsverket erkänner cannabis som medecin men dom vill helst ignorera mestadelen av forskningen på cannabis som medecin så svenska staten kan fortsätta slänga svenskar i fängelset för cannabisinnehav. Lika i USA, där tillåmed odlar staten cannabis och ger till typ 10 patienter som får burkar med 200 jointar hemskickade en gång i månaden, från amerikanska staten. Samtidigt som dom slänger folk i fängelset om dom försöker på egen hand hitta medecin i cannabisen.

Oj nu svävade jag ibäg igen , det var det här prgrammet jag såg och kan rekomendera: http://www.svtplay.se/video/337124/det-gigantiska-sloseriet

Posted on: 2012/10/12 12:17

See User information
Användarnamn:
Kan du bemöda dig att svara på den här frågan, för jag är verkligen intresserad av svaret:
Hur kan någon ha rätt till något, utan att nån annan har skyldigheten att infria den rätten?

Utöver det så menar jag att gratis premierar passivitet och offermentalitet. Som jag sa tidigare: "give a hand UP, not a hand out". Tanken är god men jag tror det bästa man kan göra är att hjälpa människor se att dom själva kan förändra sitt liv.

Ledstjärnan, skulle jag säga, i ett volontäristiskt samhälle är såklart att alla får göra vad dom vill så länge dom inte skadar någon. Det finns ingen destination som alla ska färdas mot när man inte har nån ledare. Folk lever sina liv som dom vill, i fred.
Girighet och egoism är inget problem om folk respekterar ickevåld och äganderätt. Låt folk hamstra om dom vill, varför är det ditt problem?
Ordspråket om vargen ser jag som nåt man använder på ett personligt plan. Allt man fokuserar sina tankar på expanderar och går in i det undermedvetna.

Posted on: 2012/10/12 12:35
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"

See User information
Visst jag kanske ska skriva det också medans jag ändå är igång att om en affär sänkte priset på varor hela tiden ju närmare utgångdatumet det kommer.. Då skulle man helst klart kunna utrota slöseri. För om en mjölk skulle kosta 1 krona för 1 liter sista dagen innan den går ut så kan det hända att nån köper den och dricker den direkt.

Alltså om en mjölk kostar 7 kronor och håller i en vecka så sänks priset 1 krona per dag. Om varor kunde sorteras efter utgångdatumet och ge mig ett bättre pris för en vara som ska slängas istället för att ni tjänar ingenting när ni får slänga varan. Istälelt sätter ICA ner priset till halva sista dagen. Men jag ser varor som inte kommer bli sålda så det finns fortfarande slöseri även om man sänker priset sista daagen. sänk priset till hälften 2 dagar innan och sänk priset till 1 krona dagen innan en vara går ut för som ägare av en affär så borde man kunna säga att jag får 1 krona är bättre än att slänga en vara för att folk inte vill betala halva prisey.. det gäller väl att gå ner i priset om folk ska köpa det så ingenting slängs..

vad har detta med volontärism att göra?
Jag vet inte men dom gjorde organisationen gjorde det frivilligt ... samlar upp slängda maten och lagar mat till hemlösa gratis..

Visst det är underbart att se.. men det underbaraste att se skulle nog vara att den organisationen kämpade för att alla ska födas med en rättighet att kunna äta och dricka rent vatten.

Vad tor ni?

MVH

Posted on: 2012/10/12 12:36

See User information
Det känns som du försöker tvista det där lite.. För jag föreslår en organisation som tillverkar mat och rent vatten och delar ut det. Det är frivilligt att ta emot den maten och vattnet och det är frivilligt att delta i organisationen. Man får mat och säng när man arbetar och målet blir att ha maskiner som gör det mesta arbetet.

Skulle det inte vara en frivillig rättighet då om den här organisationen skapat så det finns gratis mat och vatten till alla i landet om det behövs? Du kunde ju bara avstå som sagt..

Hur skulle man kunna se detta som en påtvingad rättighet att ha rent vatten och mat säkrad till en hel befolkning?

Om man kan avstå enkelt men händer det något så har man ett skyddsnät som är rent vatten och organisk mat..

Friviligt arbete och masinkraft för att ge människor fler rättigheter än vad dom föds med idag..

Det du säger då är att det går inte att lita på människor, dom drar bara benen efter sig om dom kan se bara på skolorna, alla dessa regler och lagar i skolor som tar bort friheten totalt för barn och ungdommar.. dom reglerna skulle väl inte vara där om människor kunde ta ansvar för sig själva.. så et är ett tydligt bevis för att människor inte kan nånting själva..

Så det här jag skriver om fungerar helt enkelt inte, och jag kan väl hålla med till vis grad men tvärt om.. Att man skulle inte kunna skapa nånting frivilligt om nån går runt och säger att människor inte är kapabla till att göra nånting positivt..

Nu besvarade jag, tror jag..

Posted on: 2012/10/12 12:50

See User information
Det börjar med dig och slutar med dig!

Ingen annan än du kan säga eller stå för din rätt... Även AB's som domstolar och stater kommer ställa sig under dig och erkänna din rätt... Förr eller senare... Och för detta finns ingen undanflykt, så gör er medvetna...

Posted on: 2012/10/12 16:17

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!

See User information
Men om vi bestämmde oss här och nu för att skapa en sån organisation och verkligen få in dom rättigheterna till alla människor. Mat och rent vatten..
Och sen dedikerade våran tid helhjärtat till att få med oss folk på det projektet som egentligen inte är ett dugg kompicerat eftersom mat växer på träd och 80% av planeten är täckt av vatten medans folk svälter och går utan vatten på vissa ställen.

Det är helt självklart att vi skulle nå vårat mål tillslut. Allt som är positivt i den här världen är skapat med kärlek för andra människor. Och det skulle även en sån organisation byggas på. i grunden måste det var aalla människor för en och en människa för alla människor.. typ..

Men just nu har jag tyvär fullt upp med att peka fingrar på skyldiga till eländet pluss att jag inte har finanser för att skapa nått brevprojekt eller hemsida/organisation på egen hand.. Så just nu väntar jag också på katastrofer. Kärnvapenattacker och ekonomiska krasher kryddat med lite diktatur och hightech uppfinningar.. vad sägs om poliser som bär exoskellet fyllda med skydd? ja sen kan vi försöka protestera, lite tyspist att jag skulle se det där programmet där militärindustrin visa framtidens vapen, för det var springande robotar som rörde sig som katter som dom skulle sätta vapen på och antagligen ge dom robotarna egen kontroll för vilka som enligt "den stora datorn" inte är lydiga medborgare på jorden..

Håll i hatten nu

Posted on: 2012/10/12 20:23

See User information
En eloge till dig AN, fortsätt att va en idespruta, det behövs fler, för om vi alla orkar höra på många mindre "bra" förslag och uppmuntrar varann till att fortsätta så kommer dom superbra förslagen upp till ytan och sen handlar det mest om teknikaliteter HeHe

Ett för dagen besvärligt hinder, det skrivna ordet är en ENORM begränsning för att ta del och sprida tankar och känslor, speciellt med tanke på att det aldrig var meningen att användas för att beskriva dylika saker, utan endast som ett lätt hjälpmedel som typ: skicka ketchupen eller hämta en bärs.

Finns det män och kvinnor där ute som känner starkt för att göra en uppoffring genom att släppa sina kedjor och kan tänkas överväga att träffas live kring en brasa och i tur och ordning ha "the talking stick " medans alla andra med penna och papper noterar sina tankar, kommentarer och frågor, som man sedan har möjlighet att bena ur med respektive talare, utan ego, utan tjafs med enda mål att komma närmare den gemensamma målsättningen.

Tänk 35-200 individer i olika åldrar som nära grannar, vilka egenskaper och erfarenheter skulle du/ni uppskatta ex. vis. själv har jag rätt många strängar på min lyra ( ovanligt nyfiken och ej rädd för att snubbla ) i dessa sammanhang men skulle uppskatta nån som kan sy ihop öppna köttsår utan att spy, kvinnor/män som har som passion att bereda ull, lin, hampa till sköna plagg som värmer de som har vedhämtning som passion och när den klurige ekobonden levererar förstklassigt korn till den entusiastiske bryggaren som gör god stout eller för kalla vinterdagar lite exklusivt Barley wine.

När den som har passionen/kunskapen känner att den kan begära assistans vid högsäsong och kan delegera uppgifter till nån som gör sitt bästa utan att som idag bli nedstämd för man har "inte råd" att anlita hjälp, ett bra sätt att släppa fram kreativitet och bäst av allt är att i denna by så känner man in i själen att aldrig mer behöva oroa sig för att bli utan mat, värme och beskydd.

Ja vet , men jag vill inte bo granne med köttomaner, öldrickare, rökare mm, fast tänk efter om man som röd tråd har just självbestämmande och frivilligt deltagande samt kan ställa upp på ett långsiktigt mål att leva mer medvetet och i sin egen takt gå mot klokare vanor då borde det ju vara en tillgång att sakligt och med värme lyssna på varandras anledningar till diverse livsval och därmed ha en bättre grund för att ev. göra dessa "förbättringar"

En packad granne som slänger fimpar är väl inte helt idealiskt för den yngre generationen att dagligen bevittna, fast det kanske beror på hur omgivningen väljer att agera, det är det som är så kul med att leva, det finns oändligt många variabler även om man ofta upplever dom som frustrerande.

Har länge propagerat och delvis levt som jag "lär" men snusar och dricker fortfarande, men har sen länge ratat Mc Donalds, aspartam, margarin, socker, vitt mjöl, vitt ris GMO, kvällstidningar, TV, radio, hushållskemikalier, schampo, microugn, Euroshopper och annan denaturerad magfylla osv.

Odlar delvis,mjölksyrar grönsaker , jagar lite, fiskar lite "sungazar" mer, djupandas mellan varven.

Summa sumarum , man kan utsätta kroppen för mycket skit och varje skitgrej man efter hand tar bort ökar välbefinnandet och energin så man inte längre behöver stjäla den från varann, för tro mig att det finns plenty av energi och hälsa som räcker inte bara till 7 miljarder utan 70+.

Så finns ni därute som kan överväga att spela rollen som stigfinnare så kanske vi tillsammans kan påskynda det oundvikliga, nämligen att testa hur det är att leva glad och förnöjsam, utan rädslor tillsammans med andra och fira själva livet i sig utan kommers ,gurus, auktoriteter och deras stackars vilseledda statsterrorister, som gärna kan bli med så länge dom ställer upp på dessa få enkla men betydelsefulla riktlinjer

Detta är inte lätt men långt ifrån omöjligt, det sitter som allt annat i antennen/knoppen och hindras endast av obekräftade rädslor/tro/programmering.

Nåväl ha en underbar dag alla och gör gärna nån glad idag.

ps. våga vägra enfald ds.

Posted on: 2012/10/13 6:00

See User information
Jag skulle säga nästan tvärt om att jag vill gärna bo brevid en alkis som slänger fimpar mest för att jag tror dom mest "stabila" människorna mentalt har lärt sig att "handskas" med alla typer av människor och då även rökare och drickare som ibland kan ha kort stubin på grund av drogen dom intagit.

Alkohol är dock en ganska dålig drog i jämförelse med andra. Det är en drog som är perfekt för att skapa bråk och kaos och att bli otroligt ignorant och ha svårt att gå. Visst kan man ha kul på alkool men det är svårt att "pricka rätt mängd" alkohol och sen hålla det på den nivån hela festen..

Men det jag skulle vilja leva utan är människorna som tittar snett på alkisen som sitter på parkbänken. Mamman som ringer polisen på langaren i lägenheten brevid för att hon tror att hon hjälper säkerheten i samhället genom att ge han en "krimiinell utbildning" i fägnelset och samtidigt radera chanserna för han att få arbete.

Men det jag har insett är att vi antagligen tycker illa om vissa människor och folkstyper bara för att dom visar sidor hos oss själva som vi helst vill blunda för.

Så det är väl egentligen jag som tänker snett när jag inte vill ha folk som tänker så som min granne medans du säger att du helst inte vill bo brevid köttisar osv.

Om vi lär oss nånting av alla människor och dom lär sig nånting av oss föratt vi föregår med gott exempel. Då kanske det kunde evolutioneras lite..

--------------------------------------------

Men det jag egentligen skulle skriva det var om två organisationer som jag skulle vilja se..

Den första är en organisation som sjukvårds-patienter osjälva organiserat för att kunna inkludera naturliga behandlingar och medeciner och sen låta patienterna ge betyg och skriva resultat anonymt och sen kan jag som annan patient gå in på hemsidan och kolla vilken behandlingmetood som andra patienter "lyckats" bäst med och fått bäst resultat.. Hur svårt skulle det vara att få med människor på en sån sak?
Varför skulle vi som sjukvårdpatienter inte vilja ha ett ärligt system för betygsättning på ALLA sjukvårdvarianter som finns.. Och självklart ska naturliga medeciner utvärdeas och testas av folk som inte klarar av labbtillverkade medeciner..
-----------------

Och den andra organisationen är en oganisation som svenska folket skapar. Det är en organisation som organiserar svenskar som äger mark, banker för lån och privatpersoner som vill köpa vindkraftverk på avbetalning för att efter att avbetalningen är betald kunna få sin el gratis tillverkad på dom svenskarnas mark som anmält sig som frivilliga för det här. Och grunden i organisationen är att ge det billigaste priset på ett kraftverk och sälja det på avbetalning så du kan gå in på en hemsida, välja vilken typ av miljövänligt kraftverk du vill ha som ska försörja ditt hushåll med el gratis.

Frågan är väl varför ska vi inte kunna organisera en sån sak? om du och jag vela ha vindkraftverk som tillverkade el åt vårat hus så skulle vi kunna kontakta någon som har mark och få dom och ställa upp ett åt oss så möjligheten finns ju redan. men sen är det organisering som skulle behövas..

Elbolagen borde gansa snabbt ordna sånna erbjudanden till svenska folket eftersom vi har sånna lagar här i Sverige så om dom inte håller koll nu så kan dom förlora hela landet som inkomst.. privatpersoner kan sälja el lagligt..

Posted on: 2012/10/13 13:14

See User information
Ta det piano käre bror AN , det var en komplimang vet du och beträffande grannar så refererade jag till hur det kanske ser ut ofta idag och inte mina preferenser.

Mångfald även om den ofta ter sig obehaglig bör ju vara det optimala utgångsläget om man vill utvecklas och ständigt få anledning till att både tänka och kliva utanför sin komfortzon.

Frågan jag brottas med för stunden är: går det att förverkliga sina ideal, är det överhuvudtaget meningen eller är det vi sysslar med en ständig kamp om uppmärksamhet som grundar sig på ett undermedvetet/inlärt/programmerat kontrollbehov vi utvecklat på grund av brist på villkorslös kärlek.

Kan det vara så att när vi kommer med förslag om olika lösningar som förvisso ofta kan tyckas riktigt bra så är det detta mentala kontrollbehov och viljan att synas som armbågar sig till täten.

För om vi leker med tanken att alla kan och uppmuntras till att göra precis som dom vill utan omgivningens godkännande och syrliga kommentarer utan att orsaka skada på liv samt respektera andras vilja så kanske hållbara praktiska lösningar materialiserar sig utan våra ansträngningar, för naturliga lösningar funkar oavsett om vi TROR på dom eller inte till skillnad på konstlade lösningar som KRÄVER deltagarnas tro på konceptet.

Dessutom kan man ju på egen hand finna i historien harmoniska samhällen som levde behagliga intressanta liv, ta reda på vad som gjorde detta möjligt och börja praktisera dessa egenskaper i sitt dagliga liv å se vart det bär.

Vad vet jag men det är kul att massera den defekta och otillräckliga antennen, man kanske till slut hittar felet och kan åtgärda det.

Får väl "tro" på att det är möjligt eller ännu hellre bestämma sig att det går och agera därefter även om man idag inte har en aning om hur det ska gå till, fast å andra sidan så har det mesta man rott i hamn börjat utan givna svar utan allt har startat med en tanke och de gånger man applicerat stark vilja till denna tanke så har det liksom gått lite av sig självt.

Skillnaden är ju endast höjden på ribban eller ?

Posted on: 2012/10/15 5:21

See User information
Vill tipsa om följande http://www.anti-state.com/geo/foldvary1.html

Det är antagligen den mest genomförbara versionen av anarkism. Allt börjar med markvärdesavgift.

Posted on: 2012/10/15 9:07

See User information
Jag skulle vilja säga varför göra oss av med staten Stefan Molyneux?

Kan vi inte bara ändra funktionen på staten från ett gäng rika som tar skattepengar till ett frivilligt projekt fö att höjja levnadsstandarder för hela familjen mänskligheten 7 miljarder människor..

Tillslut skulle väl alla människor födas med mänder med säkerheter för ett tryggt och stabilt och lyckligt liv till skillnad från idag när allt ligger i arbetgivares händer och såklar bankägares händer, för dom avgör vem som äter i slutändan , iaf för folket utan matodingar..

Posted on: 2012/10/15 14:05

See User information
Quote:

Jag skulle vilja säga varför göra oss av med staten Stefan Molyneux?

Kan vi inte bara ändra funktionen på staten från ett gäng rika som tar skattepengar till ett frivilligt projekt fö att höjja levnadsstandarder för hela familjen mänskligheten 7 miljarder människor..

Tillslut skulle väl alla människor födas med mänder med säkerheter för ett tryggt och stabilt och lyckligt liv till skillnad från idag när allt ligger i arbetgivares händer och såklar bankägares händer, för dom avgör vem som äter i slutändan , iaf för folket utan matodingar..

Det låter som du strävar efter StatsKommunism. Propagandan är ganska identiskt. Låt oss alla leva i en stor och lycklig familj. Låt oss ta varandras händer och sjunga "we should overcome".
;)
Jag överdrev lite, men det har i alla fall inget med voluntarism att göra. Även om tanken är god så brukar den typen av expriment inte sluta så bra.

Skulle du fråga Stefan Molyneux den frågan så skulle han nog prata om likheten mellan cancer och staten. Att det är ganska dumt att bevara lite cancer på kroppen i stället för att ta bort det helt och hållet.

Posted on: 2012/10/15 15:46

See User information
Jag menar inte att vi ska bevara nånting egentligen utan bara helt enkelt visa att vi människor genom volontärism kan arbeta bättre mot målet som borde vara makthavarnas, alltså att alla ska få högre levnadsstandard, mer rättigheter..

Stefan kanske skulle tjafsa om att det inte går men det är väl helt självklart att det går, dock inte om du frågar makthavarna då kan inte folk organisera nånting själva..

Om målet var klart bara så skulle volontärism kunna vara nyckeln... alltså om det fanns en organisation som arbetade för att alla människor utan undantag ska ha mat på bordet, bostad och rent vatten.. sen får man kolla på ekonomier men att man kan överleva som människa ska inte vara pengarbaserat utan en rättighet..

Jag vet inte hur ett sånnt projekt skulle kunna snedvridas och jag vet inte heller varför man inte skulle vilja att alla som föds har en säkerhet med mat , bostad och el ..

Jag skulle med glädje anmäla mig som frivillig arbetare åt organisationen så länge alla har mat och bostad så kan jag arbeta med glädje..

Men hur ska man kunna må bra psykiskt när folk svälter i andra länder, hur ska man kunna njuta av livet om man vet att andra lider.. nångång måste man ta steget och bli psykopat eller bli galen ..

Men det finns ett tredje alternativ antar jag och det är att fösöka göra en skillnad, jag säger en människa kan ändra historien och profsior som finns.. Det vill dock inte makthavarna att vi vet om..

Om du kan komma på en idé om ett projekt som du skulle tjäna på personligen.. skriva ut idén på internet och varje människa som läser idén tycker som du att det är en braidé.. Då skulle en bra idé kunna ta rejäl fart om du tänker dig att varje människa som gillar idén berättar om det för odm som dom känner..

Tänk om det kunde bli en sport, skriv ut klockrena idéer på internet och se om dom tar fart, alla skulle tjäna på det för dom bra idéerna skulle folk ta och springa med.. (hoppas jag)

Posted on: 2012/10/15 16:04

See User information
lika med att köpa ett elkraftverk på avbetalning av ett elbolag och sen istället för att köpa el betala av på kraftverket och när det är färdigbetalt får du din el gratis för du äger kraftverket..

Vem säger att vi ska betala för evigt för el? det är bara frågan hur länge vi tillå¨åter att nån ska tjäna pengar på oss för elen som tillverkas gratis..

Rättvisa borde ju vara enda målet för oss alla hur som helst..

Posted on: 2012/10/15 16:08

See User information
Ett alternativ som skulle kunna vara möjligt i en anarki där volontärism dominerar är att kunna välja sin egen "stats" liknande organisation eller företag. Företag eller organisationer som fungerar som frivilliga stater där du som individ väljer vad som passar dig bäst.
Möjligheterna är enorm och jag är ganska säker på att dom flesta skulle välja att betala för ett skyddsnät även om det skulle vara frivilligt.

Jag skulle säga att även egoister har något att vinna på ett i alla fall minimalt skyddnät eftersom extremt fattiga blir desperata vilket kan leda till högre brottslighet. Makt galna människor tycker visseligen om att människor blir desperata och därför lättare att styra men jag tror endå inte att majoriteten av människor tänker så.

Posted on: 2012/10/15 16:42

See User information
Ang iden att ändra vad staten gör, till nåt frivilligt så kan jag bara se total förvirring framför mig. Staten är inte frivillig och den bygger på våld. Det vet folk innerst inne även om dom intalar sig annat. Visst kan man viga sitt liv åt att döpa om ordet bil till cykel och efter 20 år kanske man omvänt några hunder pers Men innebörden av ordet stat är inte att det är frivilligt så jag ser ingen anledning att blanda in ordet stat i ett samhälle som bygger på frivillighet och ickevåld.
Det finns många videos på youtube om hur man organiserar ett volontäristiskt samhälle, jag rekommenderar att titta igenom en massa såna. Ofta är hjulet uppfunnet tidigare och man kan spara massa tid och onödiga funderingar som andra gjort förut

Personligen ser jag inte att problemet är vrånvaro av fiffiga lösningar på världsproblemen. Vi är fångna i våra egna föreställningar om hur saker funkar och tror att dom inte kan funka på annat sätt. Vi tror att vi behöver ledare och då blir vi passiviserade. För min del ser jag det som en mognadsfråga på ett mer existentiellt plan, vi behöver verkligen växa upp, vakna upp, ta ansvar får våra egna liv fullt ut och sluta se oss som offer

Posted on: 2012/10/15 19:17

« 1 2 (3) 4 5 6 7 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper