vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Domslut: EU förbjuder länder att vägra GMO
#1


See User information
Dags att ta sej ur den här EU-diktaturen.

http://www.ja.se/?p=41483&pt=105&m=3433

Domslut för odling av gmo
Ett beslut i EG-dom­stolen i Luxemburg den 6 september, bekräftar att jordbrukare i EU:s medlemsstater har rätt att odla genmodifierade grödor.

Beslutet föranleds av ett rättsfall, där utsädesproducenten Du Pont Pioneer Hi-Bred inlett en process mot det
italienska jordbruksministeriet, som vägrat ge företaget tillstånd att odla genmodifierat utsäde för majs i Italien. Det framgår av ett pressmeddelande från DuPont Pioneer Hi-Bred.
Pioneer Hi-Bred International utvecklar och säljer utsäde till lantbruket med kunder i nästan 70
länder. Enligt det italienska jordbruksministeriet, avslogs den tidigare tillstånds­ansökan, eftersom det inte finns några nationella riktlinjer för odling av genmodifierade organismer, gmo. Men enligt EG-domstolen var avslaget inte tillåtet.
Enligt Pioneer Hi-Bred ger gmo-majsen kvalitet och säkerhet i produktionen, men även ökad hållbarhet, tack vare dess motstånd mot majsmott, ett skadedjur som ofta angriper majs. Gmo-majsen förväntas öka majsproduktionen från 40,6 miljoner euro till 108,2 miljoner euro. Gmo-majs förväntas också ge bättre avkastning och öka priset på spannmål i Italien.


Process i flera länder
EU har infört gemensam lagstiftning för odling av genmodifierade grödor, och tillåter alla medlemsstater att odla gmo, så länge den är säker för människor, djur och miljö. Det måste finnas välgrundade skäl att anta att en gröda är skadlig för att den ska kunna förbjudas. Ändå har många av länderna nationella förbud, som strider mot lagstiftningen.
– Det här är en process som pågått i flera år. I september förra året kom en liknande dom fast mot Frankrikes nationella förbud, berättar Marie Nyman på Gentekniknämnden.
Men då gällde det Du Ponts konkurrent Monsanto, som ville odla genmodifierad majs i Frankrike. Nu handlar det om Italien.


Sverige säger ja
Åsikterna mellan länderna varierar. En sammanställning gjord av Europabio, European association for Bioindustries, visar att en minoritet på tio stater i EU röstar konstant emot odling av gmo i EU. Hit hör exempelvis Polen, Ungern och Grekland, medan Frankrike och Bulgarien både röstat ja och nej. Till övriga länder som röstat ja till gmo hör Sverige, Spanien, Tyskland, Storbritannien och Italien.


Posted on: 2012/10/4 20:53
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Domslut: EU förbjuder länder att vägra GMO
#2


See User information
Har Sverige röstat ja till GMO??? Nä nu flyttar jag från den här jävla ickedemokratin. Finns det något trevligt land någonstans där GMO ej är tillåtet, där folkstyre existerar och vitaminer går före mediciner?

Posted on: 2012/10/4 21:59
"Livet e bara en period man går igenom"
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Domslut: EU förbjuder länder att vägra GMO
#3


See User information
Quote:

eezy skrev:
Har Sverige röstat ja till GMO??? Nä nu flyttar jag från den här jävla ickedemokratin. Finns det något trevligt land någonstans där GMO ej är tillåtet, där folkstyre existerar och vitaminer går före mediciner?

Ryssland kanske?
http://hejdagmo.se/2012/10/01/rysslands-nej-till-gmo/

Läs mer på DailyMail:
"Russia suspends import and use of American GM corn after study revealed cancer risk"
http://www.dailymail.co.uk/news/artic ... revealed-cancer-risk.html

En liten tröst är att Lantmännens foder är GMO fritt, samt att alla mjölkproducenter i sverige är förbjudna att utfodra med GMO, som kompensation får dom 1 öre per kg mjölk, (vilket förövrigt ger indikation på hur stor vinst GMO ger)inte heller konsumenterna vill ha skiten, så då återstår egentligen bara kemiföretagen och politikerna (eller rättare sagt, de som styr dom)

Posted on: 2012/10/4 22:24
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Domslut: EU förbjuder länder att vägra GMO
#4


See User information

Posted on: 2012/10/5 1:29
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Domslut: EU förbjuder länder att vägra GMO
#5


See User information
Men det var ändå ganska många år sedan dom rapportera på Nyheterna att dom första genmodifierade smörblommorna planteras i Sverige..

Det finns folk som säger rakt ut at det är en attack på ryggraden på allt liv på hela planeten. För dom är inne i generna och ändrar om "leker gud" trots att det finns bevis för att vissa får alergiska reaktioner av gemodifierat..

Det finns helt klart nån eller några svenska politiker som involverat sig i att ignorera svenskarnas önskan om att genmodifierade grödor inte ska finnas i Sverige. Amerikanerna säger att vi i Europa tackat totalt nej till genmodifierat. Och det har vi väl, men vi styr inte våra samhällen..

Jag tycker nån svensk politiker ska tala ut om detta men det blir väl antagligen bara brevprojekt som kan skapa ett uttalande från nån som inte vill..

Vi kanske skulle lista allt omoraliskt som pågår och vilka politiska namn som varit involverade i besluten.. Sen kopierar vi upp det och skickar ut till allla brevlådor i hela landet.

Det skulle helt klart skapa ett behov av att politiker får uttala sig om viktiga saker som bara vi som kan internet har fått tagit del av i 10 år medans resten av befolkningen som ser på tv fortfarande inte vet nått..

(jag har dock inte sett chemtrails på himmlen på flera dagar även fast jag tror mig känna lukten och när samma lukt håller i sig över ett stort område så börjar det likkna chemtrails lukt som börjar bli alltför bekant..)

(nånstans hoppas jag att det vi skriver i forum och filmen och länkar vi delar har nån positiv påverkan på utgången i verkligheten, även om jag tror att vi som tar del av informationen redan har tagit del av sån info)

MVH

Posted on: 2012/10/5 8:52
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Domslut: EU förbjuder länder att vägra GMO
#6


See User information
Kanske inte rätt tråd men ytterligare en sak för mig att önska att Sverige var fritt från all skit förutom Nato, GMO, WHO, Läkemedelsindustrin, Massinvandring mm... är att Snus ska förbjudas i de flesta former. Precis som att snus är farligare än Cigaretter??? Fan ta EU!

Posted on: 2012/10/5 17:56
"Livet e bara en period man går igenom"
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Domslut: EU förbjuder länder att vägra GMO
#7


See User information
Quote:

eezy skrev:
Kanske inte rätt tråd men ytterligare en sak för mig att önska att Sverige var fritt från all skit förutom Nato, GMO, WHO, Läkemedelsindustrin, Massinvandring mm... är att Snus ska förbjudas i de flesta former. Precis som att snus är farligare än Cigaretter??? Fan ta EU!


Är det något som kan få svenska folket att kräva urträde ur EU så är det ett snusförbud, så på sätt och vis så välkommnar jag detta förslag då det kommer att starta ett massivt motstånd mot denna diktatur (fast å andra sidan bryr sej inte politikerna om folkets åsikt) Själv köper jag snussatser och gör eget snus för 7kr dosan, men har även testat att odla tobak i liten skala, ska bara skörda och torka så får vi se hur det blir.

Posted on: 2012/10/5 20:42
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Domslut: EU förbjuder länder att vägra GMO
#8


See User information
Ifall ett sådant förbud skulle träda i kraft skulle det nog bli svårt att köpa satser för att tillverka sitt egna snus också. Kanske blir att jämföra med att vidareförädla råopium till heroin? =)
Odla egen tobak låter spännande, fungerar det verkligen? Jag har inga gröna fingrar och vet inte vad som krävs.

Har själv köpt snussatser och bakat eget snus men måste ärligt erkänna att det inte blir samma sak som min kära ettan, vilken/vilka snussatser har du provat och vad är omdömmet?

Posted on: 2012/10/6 13:38
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Domslut: EU förbjuder länder att vägra GMO
#9


See User information
Quote:

Chriss skrev:
Ifall ett sådant förbud skulle träda i kraft skulle det nog bli svårt att köpa satser för att tillverka sitt egna snus också. Kanske blir att jämföra med att vidareförädla råopium till heroin? =)
Odla egen tobak låter spännande, fungerar det verkligen? Jag har inga gröna fingrar och vet inte vad som krävs.

Har själv köpt snussatser och bakat eget snus men måste ärligt erkänna att det inte blir samma sak som min kära ettan, vilken/vilka snussatser har du provat och vad är omdömmet?

Inga problem att odla, det finns flera sorter som klarar klimatet. men hur mycket man får ut återstår att se. Jag kör numera alltid (efter att ha testat 4 olika fabrikat) med Cuthof, bakar enligt receptet med något mindre vatten, men använder inte plastburkarna utan en glasform med folie över, temperaturen ca 85c (i massan) endast övervärme sedan brukar jag låta den stå i ugnen något dygn mer än föreskrivet, vispar sedan i lite rökarom eller bergamotte. lyckas varje gång. förvarar hälften i frysen och hälften i kylen, då hinner det inte bli dåligt innan det tar slut, sista satsen blev tom bättre än köpesnus.

Posted on: 2012/10/6 19:15
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Domslut: EU förbjuder länder att vägra GMO
#10


See User information
Tja, kanske får göra ett försök till nästa vår, lär ju inte kunna bli värre än att man misslyckas!
Kanske får fråga monsanto om dom har någon modifierad tobaksplanta som klarar det nordiska klimatet bättre.. =)

Hittade förresten en snussats i källaren som jag länge haft för avsikt att bereda men då ugnen tas i beslag under rätt lång tid och processen inte är direkt helt doftfri har jag fått avvakta. Men nu är jag gräsänkling i nästan två veckor så nu gör jag ett försök!
Cuthof har jag inte smakat, däremot en hel radda andra som bekanta tillverkat och av dom olika tyckte jag att swedmax smakade rätt ok om inte riktigt köpesnuskvalité.
Så det är en sådan sats jag nu skickat in i ugnen, hoppas verkligen nu på att det kommer bli schysst smak så man kan pausa ettan en stund utan att sakna den allt för mycket!

Posted on: 2012/10/7 15:52
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Domslut: EU förbjuder länder att vägra GMO
#11


See User information
Quote:

Chriss skrev:

Odla egen tobak låter spännande, fungerar det verkligen? Jag har inga gröna fingrar och vet inte vad som krävs.



Du menar gul-bruna fingrar, va?

Posted on: 2012/10/15 8:40
Huskurer.net - Bättre hälsa på ett naturligt sätt
Välkommen att kommentera, kritisera eller bidra!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Domslut: EU förbjuder länder att vägra GMO
#12


See User information
Hehe, näe för det har jag ju redan faktiskt, precis som sexigt gul-bruna tänder! =)

Posted on: 2012/10/15 21:30
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Domslut: EU förbjuder länder att vägra GMO
#13


See User information
fEUck yEU Satans Bryssel, förlåt Fänkol

Posted on: 2012/10/15 21:40
"Livet e bara en period man går igenom"
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Domslut: EU förbjuder länder att vägra GMO
#14


See User information


Grattis GMO bolag... Ni lyckas klampa i klaveret åter igen, men vad ni fullständigt missar är att "Life WILL find away"...

Vad blir ert nästa steg på den smått underliga väg ni valt?

Säg mig, har människan lyckats skapa något vilket naturen inte klarat av bättre?

Invasion of the mutant super-rat: Poison-resistant rodents found in Henley
http://www.dailymail.co.uk/news/artic ... stant-rodents-Henley.html


Posted on: 2012/11/25 13:21

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Domslut: EU förbjuder länder att vägra GMO
#15


See User information
Hehe, vill inte leka språkpolis men jag hoppas du menar "life will find a way" och inte away.
Vore olyckligt! =)

Posted on: 2012/11/25 22:36
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Domslut: EU förbjuder länder att vägra GMO
#16


See User information

Tack Chriss, ibland får mitt trådlösa skrivbord "Ekon", dubbelslag och ibland tas signalen ej emot för slagen till att dom kommer i fel ordning... Som med mellanslaget i detta fall... Är lite trött på det, och brukar låta det läggas åt åhöraren som ser mellan det i alla fall...

<3!

Posted on: 2012/11/25 23:32

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Domslut: EU förbjuder länder att vägra GMO
#17


See User information
Nu så har jag kokat snus på egenodlad tobak, brorsan hade 25 plantor virginia + svensk bondtobak som han torkat och kört i en köksmixer med knivar. knappt 1 kg torrvara blev det, och det räckte till ca 55 dosor.

recept:
koka upp 1 l vatten med 100g salt
vispa noggrant ner saltlagen i ca 1kg tobaksmjöl
häll i massan i en form (tex glas) och packa hårt.
sätt i stektermometer täck ordentligt med alufolie så inte vätskan ångar bort.
sätt in i ugnen på 85-90 grader (i massan) i 24 timmar.
tag ur massan, koka upp 0,5 l vatten, vispa noggrant ner 100g natriumkarbonat (målarsoda) (obs! vissa sorter soda gör inte vätskan tjock/simmig (tex "prillans"), då blir snuset smuligt och kräver annat fortjockningsmedel)
packa ner massan i formen igen, och sätt in i ugnen 85-90 gader med folie som innan, låt stå i 24 timmar.
tag ur massan, vispa noggrant, tillsätt eventuell smak.
Klart!

frö kan man tex köpa här http://www.froer.nu/product/34703192/virginiatobak/

Bästa snuset jag gjort hitills! (och absolut billigast)

Posted on: 2013/1/3 11:14
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Domslut: EU förbjuder länder att vägra GMO
#18


See User information
Bra med konkreta anvisningar! Har man ingen större koll på hur man går tillväga innan är det så lätt att bli för osäker och inbilla sig att man inte klarar det själv.

Appropå odling av tobak, vilken sort är lättast att odla vid våra breddgrader eller är det ungefär lika mellan sorterna? (jag bor rätt högt upp i landet, umeå)
Ser att det finns enormt utbud av tobaksväxter, virginia har jag hört talas om men vilken/vilka sorter är kvalitetsmässigt bäst om man har som mål att tillverka tobak i form av just snus?
Rätt svårt att ge helt definitiva korrekta svar på ovanstående frågor men någon kanske ändå har någon sorts aning eller erfarenhet!
Hör jag inget annat tror jag att jag gör ett försök med virginia tillsammans "svensk bondtobak" som sliparn verkade vara mycket nöjd med! Antingen går det vägen och jag står där med egenodlad tobak eller så misslyckas jag, ingen större katastrof. Inget att förlora alltså!

Posted on: 2013/1/5 0:16
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Domslut: EU förbjuder länder att vägra GMO
#19


See User information
Quote:

Chriss skrev:
Bra med konkreta anvisningar! Har man ingen större koll på hur man går tillväga innan är det så lätt att bli för osäker och inbilla sig att man inte klarar det själv.

Appropå odling av tobak, vilken sort är lättast att odla vid våra breddgrader eller är det ungefär lika mellan sorterna? (jag bor rätt högt upp i landet, umeå)
Ser att det finns enormt utbud av tobaksväxter, virginia har jag hört talas om men vilken/vilka sorter är kvalitetsmässigt bäst om man har som mål att tillverka tobak i form av just snus?
Rätt svårt att ge helt definitiva korrekta svar på ovanstående frågor men någon kanske ändå har någon sorts aning eller erfarenhet!
Hör jag inget annat tror jag att jag gör ett försök med virginia tillsammans "svensk bondtobak" som sliparn verkade vara mycket nöjd med! Antingen går det vägen och jag står där med egenodlad tobak eller så misslyckas jag, ingen större katastrof. Inget att förlora alltså!

Virginia är nog att föredra enligt de flesta, bondtobaken gav bara halva avkastningen, samt hade inte den där "rätta" tobaksdoften. Driv upp fröna i växthus eller drivbänk, när dom tagit sej ordentligt plantera ut dom. Tror inte detta ska vara några problem i norr, ni har ju mycket sol på sommaren.

Posted on: 2013/1/5 15:40
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
22 user(s) are online (22 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 22

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS