vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Skall vi gå i krig i Mali?

See User information
Situationen i Mali som ligger söder om Libyen har spetsat till sig rejält och franska trupper är dels på plats, dels under inlastning. Ett danskt Herculesplan är nerfluget till Frankrike och man avvaktar nu att de länder som skall överflygas ger tillstånd till passagen (i min enfald trodde jag att det var fritt fram numera, det har dom ju sagt när man skulle bagatellisera chemtrails).

Danska Folketinget tog ett beslut i efterskott vid midnatt, kan tilläggas. Beslutet innebär de facto att man går i krig eftersom regeringssidan är hårt ansatt.

Inget i konflikten är egentligen en nyhet, UD har ju fått löpande rapporter från ambassaden i Bamako i flera år.

Dock verkar det som om angriparna har tillgång till luftvärnsraketer från de lager som fanns i Libyen och sedan dess har spritts över Nordafrika (och världen?).

Därför skall man inte inbilla sig att det är helt riskfritt att flyga över dessa områden, och vid en olycka eller nedskjutning skulle jag vilja säga att man nog inte skall hoppas för mycket på att kunna överleva även om man kommer ner i ett stycke. Området är milt sagt ett "badland" och redan av detta skäl glest befolkat och lämplig terräng för rövarband och gerilla.

Nu återstår att se om Sverige också skall delta i nån sorts räddningsaktion för regeringen gentemot det som förmodligen också är en konflikt mellan tuareger i norr och en svart befolkning i det folkrikare söder men som i media i NATO-länder beskrivs som islamistiska grupper (vilket de förstås med naturnödvändighet är).

Kort och gott, ett nytt krig står för dörren...

Posted on: 2013/1/16 7:01
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Skall vi gå i krig i Mali?

See User information
En titt på kartan visar att Mali ligger ganska västligt i området och att om några vapen förts in från Libyen så borde Algeriet varit transitland. Algeriet har dock själva problem med spänningar mellan en relativt västvänlig militär och en delvis islamistiskt sinnad befolkning. Rena krutdurken det här... man kan ju tillägga att Marocko och Algeriet har en gammal konflikt om Västsahara mellan sig. Dessa ökenområden har ju aldrig varit särskilt vare sig farbara eller lättövervakade men i vilket fall som helst inte en terräng som vi svenskar har någon större fördel av om man nu inte nöjer sig med att flyga fram över den.
25.000 luftvärnsrobotar i en eventuell fiendes hand borde vara ett problem. Varför Ghaddafi inte använde dem själv i alla fall enligt media är en intressant fråga i sammanhanget.

Posted on: 2013/1/16 10:45
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information

Något är absolut i görningarna, verkar som galningarna lagt i överväxeln.

Kanske ni tycker detta är lite off topic, men jag ser en väldig möjlighet till hur europas länder (inkl. AB Sverige) som rustar, sedan hur "vips" Mali helt plötsligt är världsnyheter och hur krigsmaskineriet agerar så våldsamt och fort... Hittade BP olja i Mali, eller är detta startskottet för WW3? Hör bara radion trummar "Islamister hit och dit", "rebeller hit och dit"... Påminner om Syrien m.fl. som du skriver, mönstret finns absolut där!

Skulle vilja betänka följande;

http://www.newsmax.com/Newsfront/EU-P ... Pope/2013/01/16/id/471625

Om ni har undersökt om WW2 och pedofilbeskyddar-Påvarna, hade Vatikanen och Hitler ett sammarbete. Hitler åkte ner för att få acceptans för att starta sitt "korståg" och fick med säkerhet både en "blessing" och sponsring(pengar) för detta, på några konkurrerande religioners bekostnad.

När det gick åt fanders för Hilter, hjälpe Påven Nassarna fly (Googla bara "Rat line").

Jag ser en liknande möjlighet för detta nu när Panetta nu skall resa runt hos europas ledare och besöket hos pedofilernas skyddshelgon.

Ser för många likheter och samband, vilket jag misstänker detta hör samman.

Posted on: 2013/1/16 18:07

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!

See User information
Morris 108 har några intervjuver med "Yahya" från Mali. (om ni vill ha lite insider info)

http://www.youtube.com/user/108morris108/videos?query=Yahya+

Posted on: 2013/1/16 18:59
Never believe anything until it has been officially denied

See User information
Konflikten har mycket riktigt spridit sig. I Algeriet pågår en stor gisslantagning av västerlänningar som har omringats av algerisk militär. Under tiden sker en vild flykt söderut i Mali undan de segrande islamisterna, detta enligt nyheterna i dansk radio nu på morgonen.

Posted on: 2013/1/17 5:46

See User information
Tragikomiskt nog är säkerligen gisslantagarna i Algeriet samma frihetsälskande och demokrativurmade människor vi hjälpte "befria" Libyen.

Sen undrar jag lite vad som skiljer "uppresningen" i Mali mot den i Syrien. Varför är "vi" emot den ena men för den andra? Erkänner att jag är dåligt påläst om detta. Någon som kan sprida lite ljus över det hela? I annat fall ska jag försöka läsa på lite själv framöver.

Edit: Il Amenas (där jag förstått att gisslandramat utspelar sig) ligger för övrigt väldigt nära Libyens gräns (Google Maps).

Posted on: 2013/1/17 22:13

See User information
Förbaskade https-länkar, kan inte infoga dessa på vaken.

https://www.youtube.com/watch?v=b2xrWxvzdmI

Posted on: 2013/1/18 0:26

FRI

Bättring för alla!

See User information
Mediabilden av skeendet just nu är att regeringarna i området behöver hjälp. Det misslyckade fritagningsförsök (genom en flygattack!!) som det rapporteras om understryker detta. Norrmännen är för övrigt alldeles vilda och vill ner och bomba själva efter rapporterna om hur norska arbetare avrättats.

Jag googlade själv på området i samband med libyenkampanjen och tittade även på det inre Sahara överhuvudtaget. Det liknar inte nån annan plats på Jorden!!!

Ytterst märkliga geologiska formationer och inte alls de enformiga sanddyner man kanske inbillar sig, ta gärna en titt.

Själv har jag inte passerat söder om Algeriet men jag har passerat över södra Libyen och in över Sudan och det verkar helt ohyggligt även från en mils höjd... sandstormarna i området går upp långt över flyghöjden och det uppstår ytterst märkliga optiska fenomen, piloterna vet inte vad som är upp eller ner eller höger eller vänster utan flyger enbart på instrumenten.

Inget för amatörer, det här, det kan jag lova! Jag hade nog tänkt mig för både en och två gånger innan jag hoppade på det här tåget.

Posted on: 2013/1/18 5:58

Edited by Asgeir on 2013/1/18 6:37:07
Edited by Asgeir on 2013/1/18 6:38:30
Edited by Asgeir on 2013/1/18 6:39:24

See User information
Svårt att få någon logik på konflikten i Mali men det kanske löser sig?

Vi har ju sett en del propagandaflaggor från konflikterna i Libyen och Syrien där det var de gamla kolonialflaggorna som visades.

Alltid bra med lite flaggviftande så man vet vilken sida man ska heja på...

French flags selling out in Mali's capital
http://news.yahoo.com/french-flags-se ... is-capital-134713369.html

Posted on: 2013/1/22 17:53
"Earth is an insane asylum, to which the other planets deport their lunatics" -Voltaire (Memnon the Philosopher)

See User information
Ja så var vi i krig i Mali. Det framgår av rapporteringen i Morgonekot.

Fast problemet framställdes förstås som om den egentliga problemställningen bestod i att omdirigera flygkapacitet från insatsen i Afghanistan, det nämndes inte ett ord om att svenskar fr.o.m nu faktiskt kan betraktas som medborgare i en krigförande nation av ytterligare en gruppering, nämligen upprorsstyrkorna i Mali som förmodligen har baser och gömställen i flera grannländer.

Jag kom osökt att tänka på en gammal Luftwaffe-tidning jag sålde för något år sedan. Där framställdes Blitzen mot London som en oskyldig utflykt. Problemet var närmast om man skulle välja mörk eller ljus choklad att mumsa på medan man fällde bomberna, det hela illustrerat av en blond flygare som med plutmun valde bland chokladstyckena.

Samme regissör bakom kampanjerna? Knappast, den var från 1940 och alla jämförelser i övrigt haltar, men tekniken känns igen...

Posted on: 2013/2/11 8:05

See User information

Tycker följande filmsnutt förklarar det rätt bra...

Posted on: 2013/2/12 14:41

FRI

Bättring för alla!

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper