vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Köttskandalen
#1


See User information
Jag tror inte att någon kunna undgå köttskandalen som tapetserat förstasidorna ett bra tag nu.
Häst-kött heter det för det mesta.

Eftersom majoriteten av de headlines vi läser på exempelvis aftonbladet är fabricerade events kan man ju ifrågasätta sig det verkliga motivet till denna mediakampanj?

http://sok.aftonbladet.se/?q=k%C3%B6t ... =pubDate§ion1=Nyheter

Idéer?

Posted on: 2013/2/25 23:56
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Köttskandalen
#2


See User information
Det är ett praktexempel på en pseudohändelse som blåses upp för att ge tidningarna något att skriva om. Anledningen är naturligvis helt okänd för den stora allmänheten.

Men det pågår ju förmodligen ömtåliga och viktiga förhandlingar annorstädes nu i världen när toppersoner som Joe Biden och Hillary Clinton bytts ut eller får nya poster.

Så det gäller att låta nåt hända så att viktiga saker kan skötas i lugn och ro. Tänk på det ytterst lägliga vulkanutbrottet härom året när det blev "flygförbud" över hela Europa, fast vulkanen låg mitt ute i Atlanten.

Naturligvis hade man dragit i nödbromsen för att inte ett världskrig skulle utbryta!!!

Det vi hör påminner ofta om buktaleri. Det vi ser är dockor som sitter på knät medan rösternas ursprung till synes är dockorna som talar med förställda röster, ibland frågande, ibland pipiga när dom svarar på en dum fråga och ibland lockar dom fram ett skratt.

Media är dessa buktalardockor...

Och precis som i en riktig dockteater står alla åskådare med ansiktena åt samma håll och tittar på dockorna.

Jag och några till slutade samfällt att titta på TV omkring 1998 och har inte återupptagit det, utom kanske som gäster hos andra.

Vi har sakta men säkert fått en helt annan syn på verkligheten. Det började som en protest mot ett påtvingat licenssystem men har blivit en resa genom nån sorts ny verklighet "bakom kulisserna".

Välkomna alla ni som sökt er in bakom ställningarna och de lösa plåtarna och lämnat åskådarplatsen framför dockspektaklet!

Ta gärna med hammare och skruvmejsel.

Posted on: 2013/2/26 6:59
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Köttskandalen
#3


See User information
sök bara på "agenda 21" och "meat consumption".
Detta av världen underskrivna kontrakt måste måste sättas i verket, men utan vår acceptans kommer det bli stora protester. så smutskasta köttet på alla tänkbara sätt och agendan rullar vidare.

ett litet exempel:
http://www.westonaprice.org/farm-a-ranch/agenda-21
"During the 1992 Earth Summit, which launched the global movement known as UN Agenda 21, Maurice Strong, the Secretary General of the UN, addressed the gathering and said the following:Current lifestyles and consumption patterns of the affluent middle class, involving high meat intake, use of fossil fuels, appliances, home and work air conditioning, and suburban housing are not sustainable.”"

Posted on: 2013/2/26 7:07
Never believe anything until it has been officially denied
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Köttskandalen
#4


See User information
Max Kaiser sa att detta var ett resultat av den ekonomiska krisen. När inflationen ökar och priserna går upp måste man spä ut whiskyn med vatten och maten med en massa billigt skräp.

Posted on: 2013/2/26 7:47
"Earth is an insane asylum, to which the other planets deport their lunatics" -Voltaire (Memnon the Philosopher)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Köttskandalen
#5


See User information
Vindkraft contra kärnkraft följer samma mönster, än rullar bollen hit, än dit.

Men spelarna är desamma och argumenten följer samma mönster.

Det hela påminner en hel del om religioner. Framför allt på det sättet att man gärna beskyller en motståndare för att handla som om han vore "religiös" vilket tydligen blivit ett okvädinsord värt att användas mot ett resonemang man ogillar.

En opartisk utredning fruktas av båda sidor...

Posted on: 2013/2/26 7:49
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Köttskandalen
#6


See User information
Jag hoppas att alla tydligt ser "antiköttpropagandan" i detta. Eller antiprotein/mättat fett dito. För att vi ska hålla oss medvetna, intelligenta och möjligen skärpta så behöver våra hjärnor just detta. Det ska vi tydligen avvänjas ifrån, vilket äro så solklart så man blir snöblind.

Att benämna detta som en "skandal" är utomordentligt
löjligt. Hade det blivit samma rabalder om dovhjortskött hade blandats i renskav, eller om köttet varit japansk kobe-biff. Kött är kött - punkt. Om det så är hund, vilket är delikatess i viss regioner. Eller om man blandat hummer eller krabba i räkfärsen.

Hur smakade denna fabriksfabricerade fullblodsskitlasagne egentligen. Vem är så funtad att denne köper "halvfärdiglagad" mat i kartong.

Om all kötthantering - all annan kommersiell produkthantering dessutom - exponerades i öppen dag så skulle denna lilla hästköttsepisod bli som ett korn peppar i en femtiometers olympisk simbasäng.

När mat inte längre finns i butikerna, då kanske vi är tacksamma emot den som sålde på oss häst i stället för ko.

Jag gillar verkligen uttrycket: Dagens i-landsproblem. Det passar verkligen i denna historia/story/berättelse.

Posted on: 2013/2/27 19:26

Edited by Karsten on 2013/2/27 19:49:11
Resized ImageChip HappensResized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Köttskandalen
#7


See User information
Jaaag....äter inte miiina vääääääääääääänner

Posted on: 2013/2/27 21:15
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Köttskandalen
#8


See User information
Förstår väl din poäng, hästkött må inte vara så farligt att äta osv.
Men, som jag nämnde i en annan tråd som avhandlade samma ämne är det ju inte det faktum att det är hästkött som är mest upprörande utan det att det säljs som någonting annat!
Ska vi bara rycka på axlarna och tycka det är ok om man byter ut ingredienser mot billigare men ändå skriver att det är någonting annat?
Någon kanske kommer på att det är rätt dyrt att använda sig av riktiga ekologiskt odlade majskolvar och byter ut dessa mot monsantos billigare GMO dito och skriver att det är ekologiskt odlat, ingen behöver ju bry sig ändå för vi ska inte bli upprörda att vi inte fått det vi trott och betalat för, det är ju ändå bara ett modernt I-landsproblem och inget allvarligt. Att företag vill göra vinst är ju förståeligt och att sälja billiga varor som någonting annat som är dyrare är en strålande idé om ingen ändå bryr sig!

Själv tycker jag det är väldigt viktigt att man får det som står på förpackningen och man betalat för.
Om du inte tycker det är något problem med nermalda herrelösa hundar och tävlingshästar och annat som varit oönskat är det väl ok, jag ska inte lägga mig i vad andra äter men då ska det fasiken inte säljas som nötkött! Man måste få välja själv vad man stoppar i sig vare sig det gäller GMO eller annat som t ex vilket kött man vill äta men kan man inte lita på vad som står på innehållsförteckningen och folk helt skulle sluta bry sig, "kött som kött" eller "grönsak som grönsak" osv, så skulle det betyda att inte jag heller längre kan kontrollera vad jag stoppar i mig och jag vill gärna veta för jag bryr mig oavsett om andra struntar i det!

Posted on: 2013/2/27 23:31
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Köttskandalen
#9


See User information
Chriss, den dagen kött eller annan föda inte längre levereras i fina paket så finns ju en risk att du blir ganska hungrig.

Jag vill bara peka på att det är ett i-lands-kvasi-problem som blåses upp stort i media, antagligen för att hålla de viktiga frågorna i skuggan.

Bland den svältande delen av världsbefolkningen, hos de som inte kan läsa någon innehållsförteckning på något paket, är skandalerna av en annan dignitet.

Posted on: 2013/2/28 10:25
Resized ImageChip HappensResized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Köttskandalen
#10


See User information
Med argumentet att det alltid finns svältande människor som har det värre och med enda prioritet att klara sig för dagen faller nästan alla ämnen som diskuteras här. Om man ska se det ur deras ögon lär inte 9/11 kännas särskillt angeläget för att man gör allt för att få tag på mat, alltså är det oviktigt?
Eller om vårt dricksvatten skulle tillsättas stora mängder fluor i hemlighet men det uppdagades, det är egentligen fortfarande mycket bättre än det vatten som många i världen har tillgång till och därför inget att bry sig om?

Den dagen mat inte kommer förpackat i fina paket som du säger tror jag många kommer vara hungriga, däremot gissar jag att jag kan komma klara mig bättre än genomsnittet även om det kommer bli betydligt tuffare att klara sig, jag är van vid att hantera min compound-båge och har vana av skog och mark. Varför menar du att just jag skulle gå hungrig? För att jag önskar veta vad det är jag äter?? Troligtvis kommer jag ju dessutom ha mycket bättre koll på vad det är jag stoppar i mig i sådana fall då jag kommer behöva jaga och samla maten i skogen själv.

Handlar inte om att jag skulle rynka på näsan åt just häst, däremot tycker jag det är lite oroväckande att man när man köper nötkött får något helt annat, gäller det bara de här fallen eller är det vanligt förekommande att man lägger till sådant som inte framgår av märkningen? GMO kanske? Köper jag en produkt som det står är fri från aspartam vill jag inte att det ska vara fullt av aspartam, köper jag mjölk vill jag inte att det ska vara tillsatt, tja låt säga kvicksilver, poängen är alltså att släpper vi det fritt att paketera vad som helst som något annat anser jag det vara ett bekymmer.
Stoppar du i dig GMO? Om inte, skulle det vara oroväckande om det uppdagades att det säljs som garanterat ekologiskt odlade grönsaker? Den som svälter skulle nog inte bry sig särskilt mycket, då är det grönsak som grönsak och huvudsaken man blir mätt så varför skulle vi ens bry oss, om någon annan som svälter skulle äta det borde vi också göra det utan att ifrågasätta?

Att viktiga frågor hamnar i skuggan är väl ett problem vi alltid har med MSM för övrigt? Tur då att vi kan kolla alternativ media och inte enbart förlita oss på att få nyanserad rapportering om vad som tex händer i Syrien eller bland hemliga möten hos eliten osv serverad på aftonbladet eller annan massmedia, oavsett om dom skriver om köttskandal eller något annat för tillfället skulle man ändå inte skriva om mycket av det som diskuteras på det här forumet.

Posted on: 2013/2/28 22:35
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Köttskandalen
#11


See User information
Om du plockar fram din compound, så plockar jag fram en recurve, gammal landslagskytt som jag är : ) Har en del erfarenhet av att bedöma avstånd i skogarna. Så kan vi jaga ihop, när tiden är inne.

Vi är nog överens. Men jag tycker att ämnet är ett i-landsproblem som blåses upp för stort. Då är gifterna i maten värre. Men det ser man sällan rubriker om.

När du köper nötkött, vill du veta om det är ko eller tjur? Biffnöt eller gammal mager mjölkko? Man kan kategorisera i all oändlighet, så klart.

Frid & fred




Posted on: 2013/2/28 23:58
Resized ImageChip HappensResized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Köttskandalen
#12


See User information
Mera "oomf" i compounden =)
Fast måste erkänna att det hade varit bättre att vara duktig på en recurve, inte mycket som kan krångla och lätt att hålla i skick. Dock rejält mycket svårare enligt mig att skjuta med, kanske bara är en fråga om träning?
Fast egentligen borde man sett till att kunna hantera en gammal hederlig långbåge, det är grejer!

Gått några enstaka tävlingar i skogen mot 3d-mål vilket var kul, bra träning för avståndsbedömning och skjutning i olika vinklar, "nedförsskott" är faktiskt riktigt lurigt.
Lååångt ifrån landslagsnivå dock så blir det prickskyttetävling lär jag inte ha mycket att sätta emot, trots fördelen med compound =)
Tror vi hoppar över tävlingsmomentet helt faktiskt! =)
Men bågen är en jaktbåge och rätt mycket att skjuta med, om jag inte missminner mig är det en 80-poundare.
Längesedan jag tränade nu dock, kanske inte orkar dra upp den längre?? Måste nog ta mig till min skogsrunda där det finns lite olika buttar uppställda och vässa skyttet!

Appropå gifterna i maten håller jag såklart med om att det är allvarligt men även här går det återkoppla till min poäng i resonemanget för även om det inte pratas om gifterna och riskerna med dem så måste man ändå skriva ut att de FINNS där så den som tagit sig tid att läsa på om olika gifter i form av tillsatser o dyl kan se att det finns där och därefter göra ett val om man vill undvika det eller om det är ok.
Skriver man ut att det inte finns någon smakförstärkare men man tillsätter det tillsammans med annan skit är det bedrägeri. Det finns en marknad för hästkött, sälj hästköttet där, som hästkött!
Men även egna moraliska aspekten måste också respekteras, själv skulle jag ha svårt att äta katt om det inte vore en överlevnadssituation och därför skulle jag inte köpa kattkött (nu hoppas jag dock att det inte finns heller..) och skulle bli riktigt arg om någon lurade mig till att äta det mot min vilja. Vissa har religiösa skäl till att inte vilja äta gris, andra vill inte äta nötkött och säkert vill nog inte den där hästtokiga tjejen som alltid jobbat med hästar äta hästkött.

Av dessa och förmodligen ännu fler skäl tycker jag det faktiskt är av allra högsta vikt att vi har ett märkningssystem det går att lita på, det som står på innehållsförteckningen ska finnas där och varken mer eller mindre! Även om det är upp till en själv att ta reda på vad som är bra och vad som är mindre bra måste man ges möjligheten. Kommer den dagen då vi får ta våra bågar ut i skogen för mat, ja då kan vi kanske släppa lite på märkningen men nu medan samhället fortfarande håller ihop och "fungerar" ska kontroller utföras och innehåll garanteras, gärna med tillägg att om man avslöjas med att fara med osanning straffas på riktigt, inga låtsasstraff för stora koncerner.

Ska man spekulera i motiv till varför det får det stora mediautrymmet tror jag nog det ligger mycket sanning i att det är tänkt att sprida allmän misstro mot kött i allmänhet och få människor att avstå konsumption, som bonus får dom dessutom känna sig jätteduktiga då man minskar sina utsläpp av "världsmördargasen" co2!
Kanske det var själva anledningen till att hästkött såldes som något annat till att börja med, kanske inte var av ekonomi med att sälja billiga råvaror dyrare? Men det kanske är väl konspiratoriskt i nuläget, själv tror jag mer på mänskliga girigheten som faktor fast utesluter inget. Beroende på vilka eventuella effekter det får kan man senare kolla tillbaka och se om någon tjänat lite för mycket på skandalen, då kan det vara läge att följa pengarna!

Posted on: 2013/3/1 1:47
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Köttskandalen
#13


See User information
Småflickor är bra på att tvinga igenom sin önskan att få en häst, det är en sak som är säker. Ibland passerar jag Falkenberg och det är ett otroligt hästtätt område, likaså Onsala. Det var en gång en bekant som sade att det finns fler hästar än människor i Falkenbergs kommun, och vete fan om det inte stämmer. Såklart blir inte alla dessa hästar begravda på nån keldjurshörna på kyrkogården utan förvandlas till korv eller pizzafyllning.

Till skillnad mot kor och grisar har dock hästarna oftast tjänat in sina kostnader genom ridning eller trav när de går till den sista vilan.

Det finns massor av människor som livnär sig på nån form av hästprodukter. Hovslagare, veterinärer, tillverkare av "hästfrysar" =bilsläp, sadelmakare, lärare, stallbyggare, fastighetsmäklare, travtränare, hela V75-industrin med spelkiosker överallt och slutligen kläder och transporter av horder av småflickor.

Sammanlagt har hästrelaterad verksamhet förmodligen mycket större plats i det svenska samhället än vi anar.

Förmodligen omsätter det mer pengar än hela båtindustrin och segelsporten inklusive båthamnar och bryggfestivaler och liknande - ihop!

Hästköttet är bara en mycket liten del av det hela.

Hästen har lyckats nischa till sig en minst sagt betydelsefull del av det nutida samhället efter att ha räknats ut efter andra världskriget är hästarna nu tillbaka i sin forna betydelse flera gånger om.

Posted on: 2013/3/1 8:25
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Köttskandalen
#14


See User information
Absolut!
Och jag är inte alls emot att man dessutom tar tillvara på köttet, jag har inte ätit häst faktiskt (åtminstone vad jag vet) men vad jag förstått är det inget fel på varken smak eller kvalité (bortsett tävlingshästar då kanske..) så det är ju synd om det skulle förfaras.
Ser man bara till att skriva på förpackningen vad det är så är alla nöjda och glada!

Försöker hitta någon lokal djuruppfödare/slaktare där man kan lära känna människan och se hur djuren lever, vad dom får att äta osv. Det skulle kännas både bättre och säkrare än att på stormarknaden köpa en förpackning med "mystery meat" där man ingenting vet om förhållandena och vad för skräp som anses vara föda för djuren.
Men det är bara ett steg, drömmen är att så småningom ha en egen gård lite avsides med tillhörande skog och mark där man stegvis försöker göra sig självförsörjande i så stor utsträckning som möjligt så man kunde bryta sig lös från den ständiga jakten efter pengar där man spenderar för mycket tid med att arbeta åt någon annan. Skulle vara så mycket mer tillfredsställande att arbeta åt sig själv med meningsfulla uppgifter och inte behöva bry sig så mycket om att dra in pengar!
Antagligen en dröm många här delar på någon nivå till skillnad mot samhället i övrigt där all lycka och självvärde utgår ifrån pengar i stor utsträckning.

Posted on: 2013/3/2 2:38
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
48 user(s) are online (48 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 48

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS