Vakencorner

Glad påsk/pesach!
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Dymmeldagen, klockorna tystnar för att påminna om Jesus intågande i Jerusalem, då han kom för att ta del av Pesach och tala inför folket och prästerna, för att på skärtorsdagen få sin sista måltid, och på långfredagen hängas upp på korset. Revolutionär?
Den judiska påsken, pesach har sitt upphov i erinringen över uttåget ur Egypten (cirka 1500-talet f.Kr.), den natt då enligt judisk tradition påsklammet slaktades och dödsängeln skonade Israels folk. Ur Andra Mosebok 12:17-18: Ni skall fira det osyrade brödets högtid, därför att det var just den dagen som jag förde era härar ut ur Egypten (slaveriet). I släkte efter släkte skall det vara en oföränderlig ordning att ni firar denna dag. Från kvällen den fjortonde dagen i första månaden till kvällen den tjugoförstadagen skall ni äta osyrat bröd. Här är mitt passionredeskap: http://www.youtube.com/watch?v=ZnhjNzlJzPg http://open.spotify.com/user/11625522 ... st/1f8eRDvRsThWVuFos5wo8t Glad påsk/pesach!
Posted on: 2013/3/27 19:53
|
|||
|
Re: Glad påsk/pesach!
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Du låter som en riktig mystiker Asgeir, härligt!
Varnande exempel, jag vet inte jag... Beror på hur allvarligt man tar den Judeo-romerska bibla. God is in the details så att säga: Jesus var mer av en shaman, precis som övriga Profeter, vars fysiska och mentalt påfrestande tillstånd fick dem att uppleva mystiska saker. Sådana fysiska och mentala tillstånd är vanliga inom shamanism, med fasta, självplågeri osv. Jag har svårt att tro att jesus själv skulle se sig som Kristen om han kom tillbaka till jordalivet idag, pga. kyrkans dogmatiska hållningar.
Posted on: 2013/3/28 9:30
|
|||
|
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login