vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Glad påsk/pesach!

See User information
Dymmeldagen, klockorna tystnar för att påminna om Jesus intågande i Jerusalem, då han kom för att ta del av Pesach och tala inför folket och prästerna, för att på skärtorsdagen få sin sista måltid, och på långfredagen hängas upp på korset. Revolutionär?

Den judiska påsken, pesach har sitt upphov i erinringen över uttåget ur Egypten (cirka 1500-talet f.Kr.), den natt då enligt judisk tradition påsklammet slaktades och dödsängeln skonade Israels folk.

Ur Andra Mosebok 12:17-18:
Ni skall fira det osyrade brödets högtid, därför att det var just den dagen som jag förde era härar ut ur Egypten (slaveriet). I släkte efter släkte skall det vara en oföränderlig ordning att ni firar denna dag. Från kvällen den fjortonde dagen i första månaden till kvällen den tjugoförstadagen skall ni äta osyrat bröd.

Här är mitt passionredeskap: http://www.youtube.com/watch?v=ZnhjNzlJzPg

http://open.spotify.com/user/11625522 ... st/1f8eRDvRsThWVuFos5wo8t

Glad påsk/pesach!

Posted on: 2013/3/27 19:53
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Glad påsk/pesach!

See User information
Jesus såg sig själv som påsklammet som skulle rädda hela världen. Att det var just lamm som var det rätta offret står det om redan i Första Mosebok, eftersom Kain och Abel ju offrade rätt och fel och därför straffade Gud inte Kain.

Jahve sniffade med välbehag till det stekta lammet och fnös åt gröten.

Och som alla andra potentater ser han sina söner som sina främsta fiender och lömska motståndare, vare sig de heter Jesus eller Satan.

Att därför säga sig vara Guds son medför helt oundvikligt att man kommer på kollisionskurs med den Högste...

Själv utför jag min tillbedjan på så sätt att jag ställer mig med ansiktet mot den uppgående Solen om morgonen när tuppen har galat tre gånger.

Sedan lyfter jag händerna med handflatorna uppåt och uttalar Hans Heliga Namn på det rätta sättet:

YACH...

Sedan låter jag händerna falla ner längs sidorna och böjer mig framåt medan jag andas ut och säger:

WEEH

Men jag tänker inte något som helst. Detta är en religiös handling och har inget med tankar eller känslor att göra.

Det hela tar bara tio sekunder och ersätter all övrig religion.

Börja nu till påsk så gör du aldrig några misstag mer...

Och i morgon på Långfredag, tänk på att vad du firar faktiskt är ett varnande eksempel så gott som något!

(Religiösare än så här behöver ingen vara)

Posted on: 2013/3/28 8:33
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Glad påsk/pesach!

See User information
Du låter som en riktig mystiker Asgeir, härligt!
Varnande exempel, jag vet inte jag... Beror på hur allvarligt man tar den Judeo-romerska bibla. God is in the details så att säga: Jesus var mer av en shaman, precis som övriga Profeter, vars fysiska och mentalt påfrestande tillstånd fick dem att uppleva mystiska saker. Sådana fysiska och mentala tillstånd är vanliga inom shamanism, med fasta, självplågeri osv. Jag har svårt att tro att jesus själv skulle se sig som Kristen om han kom tillbaka till jordalivet idag, pga. kyrkans dogmatiska hållningar.

Posted on: 2013/3/28 9:30

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper