vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Overkligt skicklig flygning vid Pentagon
Det talas mycket om den overkliga precision i flygningen som skulle krävas för att genomföra attentatet mot Pentagon och att det borde vara omöjligt att genomföra för en pilot som tidigare bara flugit en Cessna och 757 simulator. Efter att ha funderat lite på detta skulle jag vilja påstå att händelseförloppet tvärt om stämmer in mycket bra på hur en ovan pilot skulle flyga.

För det första, den som säger att det krävs enorm precision för att lyckas flyga på detta sätt förutsätter att det var meningen att flyga på just det sättet. Men vet vi det? Borde det inte ha varit mycket enklare att helt enkelt krasha mitt i Pentagonkomplexet?

Jag kan mycket väl tänka mig en pilot med mest erfarenhet från enmotoriga propellerflygplan som grovt underskattar den hastighet ett jetplan färdas med och därför kommer in för högt över Pentagon. Han måste då svänga tillbaka men eftersom han är ovan svänger han inte så brant (se nedan om du inte fattar vad jag menar här). Slutligen kommer han nästan för lågt och kämpar med spakarna för att hålla upp planet i luften tillräckligt länge för att nå fram.

Det som stört mig är att det finns ingen logik i att någon skulle välja att angripa genom att komma in i marschfart på 7000 fots höjd över pentagon, göra en sjunkande sväng, lågsniffa över vägen och krascha in i väggen. Rätt ner och mitt på hade varit mer logiskt.

Slutligen postar jag min tidigare redogörelse av farter, hastigheter och flygsätt som krävs för att genomföra den manöver som Flight 77 enligt uppgift genomförde.

Quote:

Det är vansinningt mycket snack om de "stunttrick" piloten på flight 77 var tvungen att genomföra. Jag tänkte att det kanske kan vara värt besväret att fundera på vad det som skrivs egentligen innebär. Jag utgår ifrån följande beskrivning men sätter hastigheten till 500 mph eftersom det verkar som om de flesta andra påstår det.

Quote:

Radar data shows Flight 77 crossing the Capitol Beltway and headed toward the Pentagon. However, the plane, flying more than 400 mph, is too high when it nears the Pentagon at 9:35 a.m., crossing the Pentagon at about 7,000 feet up. [CBS News, 9/21/2001; Boston Globe, 11/23/2001] The plane then makes a difficult high-speed descending turn. It makes a "downward spiral, turning almost a complete circle and dropping the last 7,000 feet in two-and-a-half minutes. The steep turn is so smooth, the sources say, it’s clear there [is] no fight for control going on."
Source: http://www.cooperativeresearch.org/ti ... timeline&day_of_9/11=aa77

1. För att bättre förstå vad farter och dylikt innebär så räknar jag först om flygplanets fart från miles per hour (mph) till meter per sekund ( m/s).
500 mph = 224 m/s (1 mph = 0.44704 m / s)

2. Hur långt kommer man på 2.5 minuter om man flyger 224 m/s?
224 m/s * 150 sek =33 600 m

3. Vilken diameter har den 33 600 meter långa cirkel man flyger i (D=Distans, O=omkrets)?
D = O/pi = 33600/pi = 10695 m

Här kan vi stanna och fundera en stund. Flygplanet går alltså i en en mil bred cirkel utgående från passagen av Pentagon. Det handlar alltså inte om nån luftakrobatik där planet skruvar sig rätt ner för att sen plana ut.

4. Svänghastighet, dvs. hur många grader per sekund svänger planet och vad är egentligen normalt? Enligt uppgift går planet i en 3/4-dels cirkel dvs. 270 grader på 150 sekunder.
270 grader / 150 sek = 1.8 grader/sek

Man kan då söka på tex. Google och finna att en standardsväng (ja, det finns sådana, kallas för "Standard rate turn") är 2-3 grader/sek. Det betyder att planet svängde långsammare än vanligt och att inga höga g-krafter därför uppstod som några antytt.

5. Vilken sjunkhastighet hade planet och vad är standard? Det sjönk 7000 fot på 150 sek.
7000 fot=2 134 m
2134m / 150 sek = 854 m/min

Boeings rekommenderade sjunkhastighet vid en hastighet på ca 130 m/s är 548 m/min vilket egentligen inte spelar någon roll. Flygplanet struntar i om du flyger neråt eller uppåt eller rakt fram. Det enda som påverkar konstruktionen är förändring av acceleration. Boeing 757-200s maxhastighet är 590 mph (http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=252) så den överstegs alltså inte heller.

Sammanfattningsvis så verkar alla värden ligga väl inom ramen för vad flygplanet tål. Svänghastigheten är till och med långsammare än vad som är brukligt. Detta är väl långt ifrån de dramatiska stunttricks som beskrivits av somliga? Man kan förstås fråga sig varför vissa piloter sagt att det skulle vara så extrema manövrar och kan kanske fundera över det gamla ordspråket "som man frågar får man svar".

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Overkligt skicklig flygning vid Pentagon

See User information
Pentagon måste ju se ut som en enda stor måltavla uppifrån, så varför Hani Hanjour, om vi låtsas att han flög planet, inte dök rakt ner i skiten fattar inte jag. Och hur Hani skulle kunna flyga planet på det sättet begriper jag inte heller med tanke på hans flygkunskaper.

Posted on: 2006/8/4 20:07

"Absolute certainty is a privilege of uneducated minds and fanatics" - CJ Keyser
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Overkligt skicklig flygning vid Pentagon
Quote:

seraphim wrote:
Pentagon måste ju se ut som en enda stor måltavla uppifrån, så varför Hani Hanjour, om vi låtsas att han flög planet, inte dök rakt ner i skiten fattar inte jag.

Precis vad jag menar.

Quote:

seraphim wrote:
Och hur Hani skulle kunna flyga planet på det sättet begriper jag inte heller med tanke på hans flygkunskaper.

Hur menar du. På vilket sätt flög han?

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper