vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

DN.se : Explosion kan inte uteslutas i "Estonia"-katastrofen

See User information
Det kan ha varit en explosion som orsakade "Estonias" förlisning 1994.

Det visar enligt Sveriges Radios Ekoredaktion de senaste uppgifterna från de två forskarlag, ett tyskt och ett svenskt, som på den svenska regeringens uppdrag studerar hur Estlandsfärjan "Estonia" kunde sjunka så snabbt.

Vittnesmål har hela tiden talat om en explosion och ett hål i "Estonia" kan inte uteslutas, säger professor Olle Rutgersson på Chalmers, som leder det ena forskarlaget.

Från TT

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=648403
samt
http://sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1358571
--

Vad bra! Kommer detta tystas ner nu?!

Posted on: 2007/5/10 6:53

Edited by anti on 2007/5/10 7:39:57
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: DN.se : Explosion kan inte uteslutas i "Estonia"-katastrofen

See User information
Nä, det kommer inte att tystas ner...än. Men om man nu konstaterar att en explosion har inträffat, så kommer man antagligen förklara detta med att "ett generatorfel" eller liknande varit orsaken.
Skojigt att man lanserar detta som en NY teori.....

Posted on: 2007/5/10 7:43
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Det kommer nog inte slå några stora nyheter, men jag är glad att det skrivs något allst om dessa teorier... det tog ett tag men det är alltid något iaf...

Posted on: 2007/5/10 14:02
"Fascism should more appropriately be called Corporatism because it is a merger of state and corporate power."

Anonym
Eftersom bogvisiret bara råkade pannkaka ihop så låter det som en explosion.

Anonym
Ja, vi har ju pratat om möjligheten att en Trident u-båt ägd av

CFR eller Trilaterala kommisionen medvetet kört på Estonia, med

hjälp av illuminati inhyrda kapare på bryggan!

Allt för att göra sig av med socialdemokratiska påläggskalvar

som skulle kunna hota bilderbergaren(överlöparen, quislingen)

Mona Sahlin!

Är ju inte bra om en sådan teori får fäste...... för Mona dvs, så

nu måste diversion spåret bekräftas!

DVS. Att ryssar från Spetznas ville stoppa en känslig militär

last!

SOM OM RYSSARNA SKULLE BRY SIG! DERAS TEKNOLOGI ÄR

VIDA KÄND VIA DUBBELSPIONER FRÅN MI6 OCH CIA! MUST

BEHÖVER BARA RINGA LONDON OM DE UNDRAR NÅGOT!

BLIR SPÄNNANDE ATT SE OM NÅGON KRÄVER ATT BÅTEN SKALL

TAS UPP!!

Anonym
En trident ubåt skulle inte ens kunna komma in i Östersjön utan att gå i ytläge, något som de gör 500 meter ifrån torrdockan när de byter kärnreaktorkomponenter men aldrig annars.

Anonym
Quote:

Tomten wrote:
En trident ubåt skulle inte ens kunna komma in i Östersjön utan att gå i ytläge, något som de gör 500 meter ifrån torrdockan när de byter kärnreaktorkomponenter men aldrig annars.

TÄNK LITE NU TOMTEN

UBÅTEN KAN JU SMYGA VID SIDAN AV EN OLJETANKER OCH

INGEN SER NÅGOT UNDERLIGT PÅ RADARN!

Anonym
Jag ska fråga Mona Salin nån gång öga för öga vad hon anser om kapten avos försvinande och bombpaketet på däck noll....

Anonym

See User information
Intressant inslag i P1s ekot om Estonia! Saker kanske börjar komma upp till ytan snart!

http://sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=1363352

"De dykare som undersökte Estonia för tolv år sedan ska nu frågas ut av den pågående utredningen om hur passagerarfärjan kunde sjunka så snabbt. Arbetet utförs av en internationell forskargrupp som hade möte under fredagen i Glasgow i Skottland.

– Vi kommer att prata med de dykarna som har varit med om detta, de vi kan få tag på. Detta för att få de extra uppgifter som de möjligen kan ha. Allt detta är som ett komplement eftersom vi inte får dyka själva. Vi måste utnyttja det material som finns så mycket som möjligt, säger professor Olle Rutgersson från Chalmers som ingår i forskargruppen.

Ifrågasätter haverirapporten
Hur Estonia kunde sjunka så snabbt, det försöker alltså forskarna ta reda på och de ifrågasätter alltmer i den officiella haverirapporten. Redan har flera av haveriutredningens resultat underkänts." etc...

Posted on: 2007/5/12 8:05

See User information
Idag ( Tisdag ) ska Janne Josefssons progra Uppdrag Granskning handla om Estonia.. Intressant!

Nya vittnesmål om Estonia
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d ... drag_granskning&from=menu

Posted on: 2007/5/29 0:40
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

Anonym
Jag tror att det där bogvisiret kom i kontakt med vatten och bara pannkakade ihop.

Anonym
Direrkt från Chatten på svt.se/uppdraggranskning

Fråga: Förra gången det var i tv om estonia, har för mig det var i uppdrag granskning, så väntade jag mig kvällstidningarnas löpsidor om detta. Men ingenting inte ens en artikel om programet som varit! Känns som man tystar ner hela media i sverige? Micke.C
Svar: tröskeln för att skriva om Estonia kanske är hög så länge det inte handlar om offentliga utspel osv rädslan för att underblåsa konspirationsteorier sitter djup Lars Borgnäs

Anonym
Fråga: LIte intressant skulle det vara att höra vad Din högst personliga uppfattning är? Du måste ha sett och hört så mycket mer än vad som visades i programmet! Jacob
Svar: om du menar min uppfattning om olycksorsaken så ska jag ärligen säga att jag inte vet, förstås. Däremot är det uppenbart att JAIC gjorde ett alltför begränsat arbete och underskattade den kritik de skulle få Lars Borgnäs

Anonym
Fråga: LIte intressant skulle det vara att höra vad Din högst personliga uppfattning är? Du måste ha sett och hört så mycket mer än vad som visades i programmet! Jacob
Svar: om du menar min uppfattning om olycksorsaken så ska jag ärligen säga att jag inte vet, förstås. Däremot är det uppenbart att JAIC gjorde ett alltför begränsat arbete och underskattade den kritik de skulle få Lars Borgnäs

Lars Borgnäs en " Gatekeeper " ??

Anonym
Fråga: Om det nu er förmodade konspirationsteori skulle gälla så faller det på sin orimlighet. Förstår ni hur många inblandade för en så stor operation.. någon skulle inte kunna hålla tyst. Det faller på sin orimlighet Och jag säger det igen INGEN regering eller organisation skulle sanktionera något dylikt. Sedan är det ju en annan sak att det säkert smugglades någon form av militärt mtrl ombord, men det har inget med själva olyckan att göra megmeg
Svar: man får inte vara för naiv de militära transporterna ombord på Estonia som vi avslöjade var kända av dussintals personer i flera länder under tio år utan att någon sa något handlar det om militär underrättelsetjänst är tystnaden en skyldighet Lars Borgnäs

See User information
Lyckades missa uppdrag granskning, ska boka in mig för reprisen, var programmet bra?

Det finns väl inga Gatekeepers i Sverige? Vi är ju så öppna, ärliga och demokratiska?..

Posted on: 2007/5/29 19:26
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

Anonym
Quote:

TeBe wrote:
Lyckades missa uppdrag granskning, ska boka in mig för reprisen, var programmet bra?

Det finns väl inga Gatekeepers i Sverige? Vi är ju så öppna, ärliga och demokratiska?..

Det kan ju vara så att man går försiktigt fram och är rädda om sina jobb. Man testar hur långt man kan gå.

Anonym
Fråga: Vad kommer du personligen att göra för att få ett "tydligare" svar på olyckan??? Johan
Svar: vad jag kan göra är att beskriva situationen som i detta reportage Lars Borgnäs

Anonym
Fråga: Uppdrag granskning dokumentärer ger oftast önskat resultat, tex. vis erkännanden mm. Tror/hoppas du detta program kommer att ge liknande resultat? Daniel
Svar: resultatet är ofta beroende av effekten i andra medier osv vi får se vad som händer framöver Lars Borgnäs

Anonym
Fråga: Om det bevisligen transporterats hemlig rysk försvarsmatriel vid två tillfällen är det väl inte bara möjligt, utan kanske rentav troligt att det skett vid fler tillfällen än så. Kanske någon form av explosivt ryskt materiel faktiskt exploderat på bildäck och orsakat hålet? Det finns ju ändå vittnen som hört en kraftig smäll/explosion. Den kan väl knappast ha kommit från ett bogvisir som lossnar i stormig sjö? Vad tror du? Oscar
Svar: jag vet inte men det är ett intressant faktum att såvitt känt hade det inte transporterats militär utrustning i svenska försvarets regi innan dessa två transporter skedde, dvs den 14 och 20 september det är alltså inte osannolikt att något skedde även på olycksnatten även om försvaret har nekat till detta Lars Borgnäs

See User information
Uppdrag granskning har blivit rena konspirationstvprogrammet. ;)
Amerikanska konspirationer mot Håkan Lans och militära konspirationer kring Estonia.

Uppenbarligen stämmer det inte att media ignorerar konspirationsteorier...

Vad gäller Estonia så håller jag med om att det finns goda skäl att ifrågasätta den officiella förklaringen och jag vill gärna se nya dykningar och undersökningar.

Posted on: 2007/5/29 20:16

Anonym
Fråga: Styrelsen för Psykologiskt Försvar höll i förhör här hemma, är det i sin ordning vid sånahär katastrofer? Dom anklagas också av Henning Witte att censurera massmedia, vad har du för uppfattning? Adde
Svar: Kan inte uttala mig om det Lars Borgnäs

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper