vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Vad är vetenskapsteori?

See User information
Här ska jag göra ett försök att definiera vad jag menar med en medvetandegörande vetenskapsteori.

För att vara lite systematiskt tänkte jag ta orden ett och ett och sedan sätta ihop dem:

Definition av vetenskap
Vetenskap är ett samarbete mellan människor med syfte att skapa pålitlig kunskap. Man hör det nästan på ordet: att skapa saker man vet.

Defintion av teori
En teori är något som hjälper oss att systematisera våra sinnesintryck till en meningsfull och/eller praktiskt användbar helhetsbild. Vi kan därför förstå teoretiskt tänkande som ett sjätte sinne - vilket man brukar göra exempelvis i buddistisk psykologi.

Definition av vetenskapsteori
Vetenskapsteori är något som hjälper oss att systematisera våra sinnesintryck till en meningsfull och/eller praktisk användbar helhetsbild när vi befinner oss i situationer där vi vill skapa pålitlig kunskap i samarbete med andra.

Det gick ju ganska bra tycker jag!
Låter som något som vi borde vara centralt för det vi sysslar med på denna sajten...
Även om vi väl alla är medvetna om att det inte är säkert att alla delar den uppfattningen...

Hursomhelst kändes den definitionen användbar för dig också?

Posted on: 2007/5/24 9:59
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Vad är vetenskapsteori?

See User information
Ja, absolut. Det är ju svårt att inte tänka i dessa termer när man stöter på saker som diskuteras här.

Posted on: 2007/5/25 22:17
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

timsan wrote:
Här ska jag göra ett försök att definiera vad jag menar med en medvetandegörande vetenskapsteori.

För att vara lite systematiskt tänkte jag ta orden ett och ett och sedan sätta ihop dem:

Definition av vetenskap
Vetenskap är ett samarbete mellan människor med syfte att skapa pålitlig kunskap. Man hör det nästan på ordet: att skapa saker man vet.

Defintion av teori
En teori är något som hjälper oss att systematisera våra sinnesintryck till en meningsfull och/eller praktiskt användbar helhetsbild. Vi kan därför förstå teoretiskt tänkande som ett sjätte sinne - vilket man brukar göra exempelvis i buddistisk psykologi.

Definition av vetenskapsteori
Vetenskapsteori är något som hjälper oss att systematisera våra sinnesintryck till en meningsfull och/eller praktisk användbar helhetsbild när vi befinner oss i situationer där vi vill skapa pålitlig kunskap i samarbete med andra.

Det gick ju ganska bra tycker jag!
Låter som något som vi borde vara centralt för det vi sysslar med på denna sajten...
Även om vi väl alla är medvetna om att det inte är säkert att alla delar den uppfattningen...

Hursomhelst kändes den definitionen användbar för dig också?

Egentligen så stär du inom religionen Science egen smuts och tar deras synsätt...
"...Vetenskap är ett samarbete mellan människor med syfte att skapa pålitlig kunskap..."

Är det verklig vetenskap... - det är vägen att komma längre bort från Sanning.

Vetenskap är inte att programmerade dumhuvuden slår sina dumheter ihop för att nå consensus om begränsade, illusoriska, bedrägliga och synsätt som bara på sin höjd kan äga riktighet inom ett väldigt smalt spektrum av helheten. Vi förmår uppfatta att mindre av den, då vi använder allt mindre av vår hjärna... det var skillnad förr då vi var på en "annan nivå"- innan vi fallit så djupt och samtidigt då blir allt mer avstängda. Verklig vetenskap är att återta det som förlorats - det är Kultivering... en budda är en genom kultivering upplyst person...

http://www.pureinsight.org/pi/index.php?news=316

http://www.pureinsight.org/pi/index.php?topic=6

The New Age of Science: Coming from the Ancient Past, and Racing toward the Future
http://www.pureinsight.org/pi/index.php?news=1111
http://www.pureinsight.org/pi/index.php?news=1112

Posted on: 2007/5/25 22:50
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

Anonym
När de får sin examen så vill de gå omkring med "square" fyrkantiga hattar och tro att de är smarta, vilka djävla skämt.

Anonym
Om vetenskapen ständigt går framåt, innebär det ju att vi aldrig kan veta något säkert. Om gårdagens sanning är dagens osanning så finns det ju den risken att dagens sanning imorgon är osanning. De vetenskapliga sanningarna är således provosoriska.

See User information
novax wrote:
Quote:

Egentligen så stär du inom religionen Science egen smuts och tar deras synsätt...

Jag håller med om din kritik av vetenskapen som den fungerar idag.

Syftet i detta inlägg var att diskutera vad vetenskap bör vara - eller vad vi vill att det skall vara.

Och vetenskap kanske kan vara ett bra sätt att systematiskt sträva efter fullkomlig personlig utveckling. Ken Wilber och den transpersonella psykologin har iallafall gjort ett försök att i den riktningen.

Dock bör vetenskap även kunna ha andra mål än just andlig upplysning. Vissa människor kanske vill hålla sig inom ramen för det rationella och logiska exempelvis. Därför är det bra med en vidare defintion tycker jag.

Posted on: 2007/5/26 6:53

Anonym
Nu har jag förstått att jag inte är ogift, utan ingift i en sanning där allting är positivt relativt.

En sak som för mig är självklar är för andra oklar. Det finns vissa saker man måste utföra men dessa saker kan ochså medföra att man inte bara känner sig trolös utan även hopplös.

I sökande efter sann vetskap kan det omedvetet medföra att man får empirisk kunskap. I hela vår omgivning pågår en ständigt sanngivning och det är fruktansvärt beundransvärt. Att vi överhuvedtaget existerar!

See User information
Novax,

Vill du förklara vad ser du för motsättning mellan min definition av vetenskapsteori och det du kallar för kultivering?

Posted on: 2007/5/26 21:58

Anonym
Hittade lite intressant läsning...

How we confuse symbols and things...

It is no accident that modern education doesn't teach the distinction between symbol and thing — if it did, education as we know it would fall apart. After that, after education reshaped itself to provide actual knowledge instead of the symbolic representation of knowledge, the society around us would be transformed.

But in the meantime, most "educated" people cannot tell the difference between a fact and an idea, the most common confusion of symbol and thing. Most believe if they collect enough facts, this will compensate for their inability to grasp the ideas behind those facts....

Läs mer här:
http://www.arachnoid.com/lutusp/symbols.html

http://www.arachnoid.com/index.html

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper