vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Erimitaget

See User information
Jag såg på dokumentären, "Vi på Eremitaget" som handlade om de som arbetar på det fantastika konstmuséet i S:t Petersburg och blev mycket berörd av de berättelser som de som arbetatde där hade att delge.

Flera gamla damer och en yngre man berättade alla oberoende av varandra HUR helade de blivit ifrån tidigare sorger, trauman och andra skakande upplevelser under 2:a världskriget, Afganistankriget och Sovjetstyrets negativa livsbetingelser av muséets flerhundraåriga atmosfär och konstföremål.

Dessa idealister berättade känslosamt hur deras arbete med ovärderliga konstskatter i från Tsarrikets rika historia gjorde att de kände sig lättare till sinnet och man verkligen såg på dem HUr och vilken fantastisk effekt skön konst i från barock och rennäsanstiden har på oss människor.

I motsats till dagens "moderna", destruktiva och dekadenta konst med bajkorvar i ramar och "kissande" performance-"konstnärer".

Skön konst och kultur HÖJER människans sinne, kultiverar oss och för oss alla lite närmare himmelriket.

Jag kommer att tänka på en annan dokumentär om sydamerikanska indianer där de visade ett ögonblick där de spelade ett av Bach´s fantastiska körverk.

Indianerna (Som aldrig hade hört musik ifrån vita tidigare ) blev som fastfrusna och tittade alla snett uppåt som i trance.

En av filmrnas medarbetare frågade de varför de gjorde så.

En indian svarade:

-Musiken fick mig att känna som om jag flög.

"23 20-00.20 Vi på Eremitaget

Holländsk dokumentär från 2003. En av världens främsta samlingar av konst, kulturhistoria och arkeologi finns i Sankt Petersburgs berömda museum med anor från 1700-talet. I Aliona van der Horsts dokumentär möter vi flera av de människor som ser Eremitaget som sitt hem och lever för de enastående konstföremål som klarat sig genom omvälvande historiska skeenden.

Från 8/6 i SVT2"

Posted on: 2007/6/15 16:57

Edited by bennybear on 2007/6/15 17:28:12
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Erimitaget

See User information
Quote:

bennybear wrote:
Jag såg på dokumentären, Vi på Eremitaget som handlade om de som arbetade på det fantastika konstmuséet i S:t Petersburg och blev mycket berörd av de berättelser som de som arbetatde där hade att delge.

Flera gamla damer och en yngre man berättade alla oberoende av varandra HUR helade ifrån tidigare sorger, trauman och andra skakande upplevelser under 2:a världskriget, Afganistankriget och Sovjetstyrets negativa livsbetingelser muséets flerhundraåriga atmosfär och konstföremålens har haft på de i allmänhet.

Dessa idealister berättade känslosamt hur deras arbete med ovärderliga konstskatter i från Tsarrikets rika historia gjorde att de kände sig lättare till sinnet och man verkligen såg på dem HUr och vilken fantastisk effekt skön konst i från barock och rennäsanstiden har på oss människor.

I motsats till dagens "moderna", destruktiva och dekadenta konst med bajkorvar i ramar och "kissande" performance-"konstnärer".

Skön konst och kultur HÖJER människans sinne, kultiverar oss och för oss alla lite närmare himmelriket.

Jag kommer att tänka på en annan dokumentär om sydamerikanska indianer där de visade ett ögonblick där de spelade ett av Bach´s fantastiska körverk.

Indianerna (Som aldrig hade hört musik ifrån vita tidigare ) blev som fastfrusna och tittade alla snett uppåt som i trance.

En av filmrnas medarbetare frågade de varför de gjorde så.

En indian svarade:

-Musiken fick mig att känna som om jag flög.

"23 20-00.20 Vi på Eremitaget

Holländsk dokumentär från 2003. En av världens främsta samlingar av konst, kulturhistoria och arkeologi finns i Sankt Petersburgs berömda museum med anor från 1700-talet. I Aliona van der Horsts dokumentär möter vi flera av de människor som ser Eremitaget som sitt hem och lever för de enastående konstföremål som klarat sig genom omvälvande historiska skeenden.

Från 8/6 i SVT2"

Intressant Bennybear, och viktigt och "förståndigt/vist sagt.
Vad har vi idag... pervo har blivit "konst". Norrlandsoperan ville hänga med sin tid... vad hade de nyss - var det en "konstnärinna" vars installation var att hon i allas åsyn stod och kissade?

Kulturen gör precis som religionen - låter bli att stå kvar i en upprätthet, och tar istället täten för snabbare degenerering och upplösning. När visades programmet Bennybear, var det en repris, jag hittar det inte på svt. Vet någon om det visas igen, eller kan ses online nu?

Konst och kultur ska vara - är det från början och är dess mening - något som berör ens sanna hjärta och natur, för en närmare Sanning och ursprung (som inte är av denna världen). Det kan lägga saker till rätta inom oss, våra högre chakran närs - jag vill inte i denna tråd ånyo ta upp vad vanlig "musik" gör, och inte heller strö salt i jazzz-sår... .

Posted on: 2007/6/15 17:12
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Har försökt googla fram om den visas online eller om den går i repris men inte hittat något.

Sök själv. Du kanske har mer lycka än jag.

Posted on: 2007/6/15 17:32

Anonym
Teatern idag är en massa transvestiter och homosexuella men är det så att du inte "förstår deras konst" så kan du inte bli tex. pedofil-politiker satanist och åka på Bilderbergerkonferanser och tänka ut nya metoder att flå sin boskap. (ni vet givetvis att skatterna går bara upp och utgifterna bara går ned medast man bygger ut en polisstat) Fan, boskapen skulle kanske protestera om de inte tittar på Robinson-Zybendes feta pattar eller tänker flytta ut i en skog och runka lite. Ta tex. Zinks barnbarn om han får som han vill, han sitter med sin lilla unge i knät men nu är det såhär att Co2 är dåligt och då måste man helt enkelt elda upp ungen så Molech blir glad.

See User information
Quote:

bennybear wrote:
Har försökt googla fram om den visas online eller om den går i repris men inte hittat något.

Sök själv. Du kanske har mer lycka än jag.

Hittade lite:

Vi på Eremitaget

Gick igår i repris på SVT2
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d ... rtVersion=false&x=17&y=12

Den verkar gå att hyra
http://www.filmtipset.se/film//53407

Posted on: 2007/6/15 17:49
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

See User information
Hoppas verkligen du får tag på den!

Det borde va obligatoriskt för alla att se denna pärla.

Posted on: 2007/6/15 17:53

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper