Vakencorner
|
Re: Sveriges statsskuld , vart kommer den ifrån/varför?
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Avänd sökfunktionen på forumet. Här är något: http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=44716#forumpost44716
Posted on: 2007/6/26 14:37
|
|||
|
Det finns bara EN sanning
Så farlig är vägen, att man aldrig ser stupet, man faller sakta, stilla och lugnt – i djupaste trygghet – uppbyggd av strunt! Jag kom, jag såg, jag vände åter |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Jag har läst mycket om ämnet inklusive den tråden. Säger mig dock inte så mycket om just sveriges statsskuld. Kan ingen snäll själ förklara på ett enkelt sätt för mig?
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Vilka tjänar på att länder är skuldsatta ? Du kan ju börja med att titta på denna dokumentär ! The Money Masters del 1, 2 och 3: http://video.google.com/videoplay?docid=8442305921010099392 http://video.google.com/videoplay?docid=6802938500605858947 http://video.google.com/videoplay?docid=3510313821923167501 Jag påstår att en Global maktstruktur tar kontroll på länder genom att skuldsätta dom genom en långsiktig agenda. New World Order nästa ! Här är något annat du kan titta på. Här en filmmakare - Aaron Russo som gjort en film - From Freedom to Fascism - som diskuterar resultatet av att Federal Reserve står utanför demokratin. http://video.google.com/videoplay?doc ... 6281&q=freedom+to+fascism http://www.fromfreedomtofascism.com/ Vem har makten ? Våra så kallade folkvalda politiker eller några andra kanske !! Tänk Själv !! ![]() |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
![]() |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Penny Lernoux was a practicing Catholic and prize-winning journalist who lived in Bogota until shortly before her death from lung cancer in October, 1989 at the age of 49. She moved to Latin America in 1962, first working for the U.S. Information Agency and then as a bureau chief and correspondent for Copley News Service. In 1974 she began free-lancing; her work has appeared in Newsweek, The Nation, Harper's, Atlantic Monthly, Business Week, and the National Catholic Reporter. "In Banks We Trust" was a brilliant departure for Lernoux; either she was an ace reporter on any subject, or those who do specialize in banking and international finance have been too quiet for too long. She includes chapters on the Penn Square collapse, Citibank, Mafia money, Nugan Hand and the CIA, drug laundries, the World Finance Corporation and the CIA, and the Vatican Bank scandals. This was before the S & L mess and before BCCI was blown, but already it's an impressive list. From the introduction: "It is not surprising that the Mob prefers a bank patronized by the CIA, since both are involved in illegal activities, only the CIA calls its work covert action. Any bank that serves the CIA by funneling agency money into covert work must hide the trail through paper fronts, and such fronts are precisely what organized crime needs to wash its dirty money."
Posted on: 2007/6/26 18:45
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Planen för den nya världsordningen och det globala styret gick in i ett nytt skede, när man började skapa låtsaspengar. Nu handlar det om ett förfarande, enligt vilket bankerna lånar ut pengar som inte finns (krediter) och sedan kräver ränta på dem. Om jag gav dig något som inte fanns och sedan krävde dig på betalning för detta, skulle du nog ringa polisen.
Om jag gav dig något som inte fanns och sade att om du inte betalade mig för det, skulle jag dra dig inför domstol och se till att du blev av med allt du ägde, skulle du nog säga att vi levde i en fascistisk stat. Det jag just beskrivit är värdens penningsystem och den metod varmed både enskilda människor och regeringar håller på, om inte gå under i skulder , så blir både enskilda medborgare och regeringar i alla fall " tandlösa ". Och vad betyder denna skuld? Svar: makt! |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Jag tror skulden bara är ett verktyg... En myt...
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Mycket intressant tack för alla svar.
Undrar dock över en sak fortfarande , vad var den officiella förklaringen till varför vi var tvungna att låna pengar? Och finns det en "hemlig" anledning som nån här vet om? Köper sveriges stat sina pengar av riksbanken likt USA köper av federal reserve? är det därför vi är skuldsatta? Skulle uppskatta väldigt mycket om någon kunnig person här kunde besvara mina frågor. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Högkonjunktur:
Banken låter det bli skitenkelt att låna pengar. De första som nappar e företagen..som dom som äger företagen personligen inte behöver gå i borgen för de belopp dom lånar. Dom förlorar ingenting om det går åt skogen...Konkurs..starta nytt. Sen så börjar vanliga svenson låna pengar till sitt hus..för förut kunden dom inte låna några pengar, t.o.m personerna med skulder sen tidigare kan nu börja låna pengar hur enkelt som helst. Marknaden går skitbra..för alla företag snurrar på som aldrig förr...pga att bankerna låter alla låna så jävla mycket stålar. Svenson börjar köpa aktier t.o.m..som dom aldrig ens tänkt tanken förut... för det går ju så bra just nu.. Sen drar banken åt snöret..höjer räntan som satan...och lågkonjukturen är igång. Folk som belånat sig på hus får nu det skitjobbigt. Företag går i konkurs efter ett tag. Bubblor spricker. Och alla står som frågetecken .."hur gick det till egentligen" ...
Posted on: 2007/6/27 22:41
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Statsskuld uppstår när man har ett budgetunderskott, dvs när de offentliga utgifterna, kostnader för sjukvård, omsorg, undervisning, vägar och annan infrastruktur, bidrag, sjukpenning osv osv överstiger de offentliga intäkterna, till största delen skatter och avgifter. Den största delen av upplåningen sker inom landet genom att staten säljer statsobligationer och statsskuldväxlar. Läs mer om statsskulden här: https://www.riksgalden.se/templates/RG ... TwoColumnPage____586.aspx En statsskuld i rimlig omfattning är en sund och naturlig del av ett lands ekonomi, precis som att det är sunt och naturligt för företag att låna till investeringar, eller för en privatperson att ta lån när man köper en bostad. Det hade varit svårt för staten att finansiera investeringar på t.ex. infrastruktur utan upplåning.
Posted on: 2007/6/27 22:53
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Kan du förklara vad det där svamlet har med statsskuld att göra?
Posted on: 2007/6/27 22:54
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Kan du förklara varför du existerar?
Posted on: 2007/6/27 23:09
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Du tänker fel om du påstår att kreditgivning är att skapa något som inte finns. Kreditgivning är att ge någonting idag mot löfte få någonting senare. T.ex. om jag är sugen på pizza men är pank, och min kompis säger att han bjuder mig på pizza om jag tvättar åt honom imorgon då har han gett mig en kredit. Om min kompis inte litar på mig så kan han be mig skriva en skuldsedel åt honom, där jag t.ex. skriver "mot betalning med denna sedel tvättar jag en omgång tvätt". Har vi i och med detta avtal skapat något som inte finns? Nej, däremot om jag inte utför tjänsten som jag är skyldig att göra enligt sedeln kan jag i teorin ställas inför domstol. Detta är just vad pengar är, bevis på en skuld, som man använder för att utbyta varor och tjänster. Fördelen är att en penningsedeln tillskillnad från min tvättskuldsedel kan användas för att utbyta vilka varor och tjänster som helst, vilket gör det hela mer praktiskt. Betalar jag en frisör 100 kr blir han skyldig mig att utföra en klippning till värdet av 100 kr, går jag till matbutiken blir butiken skyldig att ge mig matvaror för 100 kr osv. Väldigt praktiskt med en typ av betalningsmedel för alla sorters skulder. Däremot är det ju så att pengar skapas av banksystemet. Kalle har 1000 kr som han inte behöver just nu. Han sätter in de på banken mot löfte om att få tillbaks 1050 kr om ett år. Banken blir skyldig Kalle 1000 kr. Banken behåller 100 kr i egen reserv, men 900 kronor lånar banken ut till Pelle som köper en cykel. Erik som sålde cykeln sätter i sin tur in dessa 900 kr på banken, banken behåller 90 kr av dessa i reserv, och lånar ut 810 kr till Adam som betalar Bertil för att tvätta hans bil, Bertil sätter in pengarna på banken, osv. Nu har Kalle 1000 kr på banken, Erik har 900 kr, Bertil 810 kr och så fortsätter det. Totalt blir det i banksystemet uppemot 10000 kr av den ursprungliga tusenlappen. Banken har alltså en skuld på 10000 kronor till olika personer och olika personer har 9000 kr i skulder till banken. 1000 kronor håller banken i egna reserver. Man säger att man penningmultiplikatorn är 10 i detta fall. Men dessa "skapade" pengar FINNS! Bankens skulder ÄR pengar. Pengar och skuld är samma sak! Allt är frid och fröjd, så länge banken kan betala tillbaks pengarna när kunderna vill ha tillbaks sina insatta medel. Och det är i regel inga problem.
Posted on: 2007/6/27 23:24
Edited by zpz2 on 2007/6/27 23:45:25
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Jag har antagligen fel nu , men det kanske var pga lågkonjukturen som vi fick budgetunderskott och var tvungna att låna pengar? |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Vad zkeptikern inte säger och hoppas på att folk inte ska tänka på är: 100 spänn ger 1000 spänn. Men banker lånar inte ut "gratis" utan de kräver ränta och säkerhet. Låt oss anta att räntan är 10%. 100 spänn ger 1000 spänn men 1100 i skulder, "fodringar" som banken har. Bums så överstiger de totala skulderna den totala penningmängden. Nu kommer fina banken att kräva in säkerheterna, de är så de gör om sina fiktionella pengar till riktiga tillgångar. Så håller banken på tills de äger alla tillgångar. Tillslut så blir bedrägeriet så uppenbart och svårt att förneka, inte för att tala om att folk kanske inte vill skiljas ifrån allt de äger och har, i genom ett bedrägeri. De skapar ett problem för banken, tur för dom att de äger alla politiker och domstolar så de kan smyga på en totalitär polisstat och sen ta alla tillgångar. Innan de har sin polisstat på plats så får de nöja sig med att avlöna politiker och zkeptiker. ![]() |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Om banken håller 100 kr i reserver för varje utlånad tusenlapp så betyder det att bankkunderna måste sätta in 1000 kr i banken för att banken ska kunna låna ut 900 kr. Precis som att banken tar ränta på utlånat kapital så betalar man ränta på kundernas insatta medel, annars hade inte speciellt många velat sätta in.
Det banken tjänar pengar på är skillnaden i ränta mellan inlåning och utlåning, vilket då är det pris man tar ut för tjänsten att förmedla kapital mellan de som vill sätta in och de som vill låna, samt för att man tar en kreditrisk på utlåningen. Quote:
Om penningmultiplikatorn är 10 så ger en monetär bas (sedlar och mynt) på 100 kr en penningmängd på 1000 kr. Skilj på begreppen penningmängd och monetär bas. Quote: 100 spänn ger 1000 spänn men 1100 i skulder, "fodringar" som banken har. 100 kr i monetär bas som sätts in i banken ger att bankkunderna är skyldiga banken 900 kr samtidigt som banken är skyldiga bankkunderna 1000 kr. Bankens skuld till bankkunderna räknas som en del av den totala penningmängden. (Obs jag har gjort en förenkling i resonemanget och antagit att allmänheten inte håller några kontanter. Tar man hänsyn till det så sjunker penningmultiplikatorn.) Quote: Bums så överstiger de totala skulderna den totala penningmängden. Den överstiger den monetära basen. Kundernas skulder till banker understiger bankens skuld till kunderna, vilken utgör penningmängd. Quote: Nu kommer fina banken att kräva in säkerheterna, de är så de gör om sina fiktionella pengar till riktiga tillgångar. Så håller banken på tills de äger alla tillgångar. Det gör man bara om låntagaren inte kan betala tillbaks och då gör banken en kreditförlust! Inte någon vinstaffär för banken inte, de måste fortfarande betala tillbaks pengarna som kunderna satt in. Quote: Tillslut så blir bedrägeriet så uppenbart och svårt att förneka, inte för att tala om att folk kanske inte vill skiljas ifrån allt de äger och har, i genom ett bedrägeri. De skapar ett problem för banken, tur för dom att de äger alla politiker och domstolar så de kan smyga på en totalitär polisstat och sen ta alla tillgångar. Det är inget bedrägeri. Lästips: http://en.wikipedia.org/wiki/Money_supply http://sv.wikipedia.org/wiki/Penningm%C3%A4ngd Quote: Penningmängden är den totala mängden pengar som finns inom en given ekonomi. Som ett analytiskt redskap går det att föreställa sig förändringar i penningmängden, dock uppstår ett problem när det gäller att ta reda på vad penningmängden är i den aktuella ekonomin. Problemet som uppstår där är att ekonomer har olika åsikter vad som representerar penningmängden. (Alan Greenspan, amerikanska centralbankens f.d. chef, gick t.o.m. så långt att han sade sig inte veta vad pengar var längre.) Således blir varje analys av förändringar i "penningmängden" annorlunda när definitionen av vad som ingår i penningmängden förändras. Vanliga mått på penningmängden är M1 och M3.
Posted on: 2007/6/28 18:51
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Ja detta spädde på statsskulden men en statsskuld har vi haft under mycket lång tid. Men det var en sekundär effekt av en ekonomisk kris och det stämmer inte att man höjer/höjde räntan för att köra ekonomin i botten och skapa kris i de offentliga finanserna. Läget var ett annat när vi hade fast växelkurs, då var man tvungen att använda räntan som instrument till att försvara växelkursen. (Principerna för penningpolitik är helt annorlunda om man har fast respektive rörlig kurs.) Idag, med rörlig växelkurs och oberoende centralbanken används räntan för att hålla ekonomin i balans och inflationen på en jämn nivå.
Posted on: 2007/6/28 19:11
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Nej, så funkar det inte zkeptiker, de håller en reserv på 100 spänn och när de "lånar" ut 1000 spänn så säger banken till riksbanken, vi har lånat ut 1000 spänn så ni behöver trycka upp 1000 spänn. Det kallas för monetär expansion.
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Banken får LÅNA pengar av riksbanken, och man får betala ränta. För banken blir det alltså samma sak som om man lånat av en kund som sätter in pengar, med skillnaden att man i allmänhet betalar högre ränta till riksbanken.
Posted on: 2007/6/28 20:13
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Staten får också låna pengar av riksbanken till diskonto räntan, svaret på frågan om stats skulden är att om staten inte lånade pengar så skulle det inte finnas några "sveriges riksbank sedlar" alls.
Bums så överstiger de totala skulderna den totala penningmängden. Du kan sitta och göra din mentala gympa bäst du vill, för mig är du ändå bara ett dåligt skämt. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
zpz, du är en totalt hjärntvättad nyttig frimuraridiot!
Ditt idiotiska förvarande av de sataniststyrda banksystemet är det INGEN som går på här på vaken. VARFÖR tror du att de stora bankhusen tjänar tusentals och åter tusentals med miljarder dollar årligen på det arbetande folket. Om det nu vore så som du svamlar om att Bankerna hade större skulder till spararna än vad spararna hade till bankerna så hade ju folket varit mångmiljardärer idag. Ditt svammel är helt OTROLIGT genomskinligt idiotiskt. Ta istället och läs lite riktig historia om hur banksystemet skapades: "the Creature from Jekyll Island" av Edward G Griffin, "Secrets of the Federal Reserve" av Eustace Mullins, eller se filmen "The Money Masters". VERFÖR tror du att presidenterna Lincoln, Andrew Jackson och JF Kennedy började att skapa räntefria pengar och varför tror du att både Lincoln och Kennedy blev mördade? VARFÖR tror du att det står i den Amerikanskla konstitutionen att staten har RÄTT att trycka och ge ut räntefria pengar, istället för att läna upp de på den privata marknaden och beskatta folket för att betala de enorma räntorna på dessa lån som skapas därav? VARFÖR tror du att inbetalningen av inkomstskatt i USA är frivillig? VARFÖR tror du att skuldsättningen av folket och staten ökat 1000-falt likaså penningmänden de senaste 30-40-åren? Och VARFÖR är det folket och staten som är skuldsatt och inte bankerna som du yrar om? VARFÖR går det idag cirka 50% av lönen till att betala bostadskostnaderna för en medelinkomsttagare till skillnad mot 50-60-talet då cirka 15-20% av lönen behövdes för att betala bostadkostnaderna. VARFÖR kunde min fars generation köpa hus och bil för sparade pengar (50-60-talet) till skillnad emot nu när de som köper bostad och bil ofta skuldsätter sig livet ut för dessa necessiteter? Det är dags att vakna upp till den hårda verkligheten!
Posted on: 2007/6/28 21:01
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Bara i krig under en period på max två år. Annars kan den endast göra guld och silvermynt till självkostnadspris i olika vikter som kongressen har fastställt. (dvs. du går med metallen guld eller silver till US mint och får det slaget i mynt) Båda varianterna är räntefria dock. I från Article I: " To coin money, regulate the value thereof, and of foreign coin, and fix the standard of weights and measures; To provide for the punishment of counterfeiting the securities and current coin of the United States; To raise and support armies, but no appropriation of money to that use shall be for a longer term than two years" Delstaterna får inte peddla papper och annat bullshit: Section 10. No state shall enter into any treaty, alliance, or confederation; grant letters of marque and reprisal; coin money; emit bills of credit; make anything but gold and silver coin a tender in payment of debts; pass any bill of attainder, ex post facto law, or law impairing the obligation of contracts, or grant any title of nobility. men när amerikanska kongressen brukar stifta lagar så gör de så för distriktet "Washington DC" under: "To exercise exclusive legislation in all cases whatsoever, over such District (not exceeding ten miles square) as may, by cession of particular states, and the acceptance of Congress, become the seat of the government of the United States, and to exercise like authority over all places purchased by the consent of the legislature of the state in which the same shall be, for the erection of forts, magazines, arsenals, dockyards, and other needful buildings;" I sitt distrikt så kan kongressen göra va fan de vill och de vill gärna lura i amerikaner att de bor i Washington DC och är residenter (utlänningar) i delstaterna där de har husen. Källa: US Constitution Men om man påpekar det så kanske de slänger en i FEMA-campen. |
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login