vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Fjäsk till micro
Måste säga att du faktiskt gjorde en bra "blurb" och tipsar andra att lyssna på den...
Får la se om det händer nåt innan 21 september nu då

Gå in på lyssna

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Fjäsk till micro

See User information
Synd att det blev galet med säljoptionshistorien. Det var verkligen inte nån miljard dollar som säljoptionerna var värda.

Det har som jag skrev i kommentaren till nyheten här skett en sammanblandning mellan en affär i säljoptioner som är långt out-of-the-money på ett europeiskt index, och affärer i köpoptioner djupt in-the-money på S&P 500. Och dessa köpoptioner kan knappast ha ställts ut naket då det skulle krävats enorma säkerhetskrav. En trolig förklaring till affärerna i köpotionerna som jag läste är att det inte är en spekulation i en stor nedgång, utan att vissa optioner ställts ut och andra köpts på så sätt att man får en marknadneutral postion, och syftet kan ha varit att låna pengar i optionsmarknaden i ett desperat sätt att få tag i likviditet.
http://www.tickerforum.org/cgi-ticker/akcs-www?post=4669

Det finns heller ingen "Dow Jones-börs". Dow Jones är ett företag som ger ut Wall street journal och publicerar aktieindex.

Brevhistorien var ju också lite lustig....

Posted on: 2007/9/4 18:06
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Det kan väl fortfarande ske en börskrass eller att dessa "fonder" går upp...

Lustig det är bara förnamnet på dig

See User information
Quote:

maggot skrev:
Det kan väl fortfarande ske en börskrass eller att dessa "fonder" går upp...

Lustig det är bara förnamnet på dig

Ja visst kan det ske, det kan aldrig uteslutas till 100 %, men var det en invändning mot vad jag skrev?
Fonder och säljooptioner är väldigt olika finansiella instrument. (Jag kan avslöja att jag jobbar i finansbranchen så jag har nog mer kunskaper än de flesta här i ämnet...)

Posted on: 2007/9/4 18:33

Anonym
Jag ska erkänna att jag är mycket dåligt påläst på det området men jag är inte ett dugg förvånad över att du jobbar med det....

Lugnet före stormen ?

Kanske några kärnkraftverk som ryker i USA? Landet hamnar i en ekonomiskt kris och går in i iran

"Allt vi behöver är en stor kris sen kommer folket välja den nya världsordningen"

Anonym
Det känns betryggade att ha experter på alla ämnen och är ungefär lika trovärdiga som TV Shop.

See User information
Quote:

zpz2 skrev:

Ja visst kan det ske, det kan aldrig uteslutas till 100 %, men var det en invändning mot vad jag skrev?
Fonder och säljooptioner är väldigt olika finansiella instrument. (Jag kan avslöja att jag jobbar i finansbranchen så jag har nog mer kunskaper än de flesta här i ämnet...)

Generalpajas Nr 2. har uttalat sig igen!

Det är märkligt att du och din klonade kompis, zink ALLTID försvarar satanisteliten i vad som än sker i politiken, ekonomin och/eller historien??

Ju högre utbildning desto större idiot, som en kompis till mig myntade en gång.

Du har förvarat lögnen i vad du än skrivit här tidigare på vaken, så varför ska vi känna oss betryggade av ditt påstående att du besitter finasiella kunskaper nu helt plötsligt?

Posted on: 2007/9/4 20:13

Anonym
Bennybjörnen skrev...Quote:

Det utrycket är så sant så..

See User information
tjosan vad moget.

Posted on: 2007/9/4 21:01
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

See User information
Quote:

bennybear skrev:
Quote:

zpz2 skrev:

Generalpajas Nr 2. har uttalat sig igen!

Det är märkligt att du och din klonade kompis, zink ALLTID försvarar satanisteliten i vad som än sker i politiken, ekonomin och/eller historien??

Du har förvarat lögnen i vad du än skrivit här tidigare på vaken, så varför ska vi känna oss betryggade av ditt påstående att du besitter finasiella kunskaper nu helt plötsligt?

Hur du får mitt inlägg till att vara ett "försvar av satanisteliten" är bortom mitt förstånd. Jag förklarade att micro och andra har missuppfattat omfattningen av säljoptionsköpet då detaljerna har rörts ihop med detaljer om andra optionsaffärer.

Har du nåt att invända mot vad jag sa så bemöt det sakligt istället för att spy ut irrelevant dynga.
Att jag "försvarar lögn" är inget som jag håller med om.
Nu uppfattar jag det snarare som att det är du som försvarar Micros lögner (som visserligen bara var en upprepning av prisonplanets lögn).

Här var den ursprungliga nyheten om säljoptionerna: http://www.financialnews-us.com/?page=ushome&contentid=2448565379

Det framgår att värdet på den underliggande tillgången vid säljoptionens lösenpris är €6.8 miljarder. Då artikeln skrevs var den underliggande tillgången (DJ Eurostoxx 50 index) värd ca €10 miljarder. Om vi då gör några räknexempel då så krävs det en nedgång på 32 % för att tillgångens pris skall vara lika med säljoptionens lösenpris. Dvs om det inte blir en nedgång med 32 % eller mer så förfaller optionen värdelös. Om vi säger att det blir en nedgång på 50 % (extreeeeemt mycket) så att underliggande index får ett värde på €5 miljarder, då blir säljoptionen på lösendagen värd (€6.8 - €5) miljarder = €1.8 miljarder.
Blir det en nedgång på 75 % blir värdet på optionen €6.8 - €2.5 = €4.3 miljarder. Blir börsen helt och hållet värdelös (i praktiken omöjligt) så får säljoptionerna ett värde av hela lösenpriset dvs €6.8 miljarder.
Att nu tro att dessa optioner skulle vara värda en miljard dollar när de köptes är barockt. En miljard dollar är ca €0.7 miljarder.
För att optionerna skall vara bli värda så mycket när de förfaller krävs att underliggande går ner i värde till €6.8 - €0.7 = €6.1 miljarder. Dvs en nedgång på 39 %.

Det säger sig självt att optionerna inte har ett värde som gör att det krävs en nedgång på 39 % på en månad för att nå break-even, samtidigt som en nedgång på 50 % ger ca 2.5 ggr pengarna och en 100%-ig nedgång ger ca 6 ggr pengarna.

Man kan göra en liten jämförelse med säljoptioner på OMXS30-index, och vi ser då att de med lägst lösenpris som är tillgängliga för oktober är på 1000, index står idag i
1226 så det motsvarar en nedgång på "bara" 18,9 %.
http://www.avanza.se/aza/aktieroption ... 0&type=PUT&operation=disp
Dessa optioner handlades senast i 6,25 dvs 0,6 % av lösenpriset.
Då är detta alltså optioner med längre löptid och lösenpris närmare aktuell kurs än de säljoptioner micro pratar om.
Att då påstå att de optionerna skulle ha ett värde av 0.7/6.8 = ca 10 % av lösenpriset är uppenbart helgalet.

Anser du nu att jag visat att jag har kunskap om finansiella instrument?

Posted on: 2007/9/4 21:02

Anonym
Quote:

som försvarar Micros lögner (som visserligen bara var en upprepning av prisonplanets lögn).

Försök inte din fjant, det är inte Prison Planet som är orginal källan, det är Financial Times.

http://www.financialnews-us.com/?page=ushome&contentid=2448565379

Dess rubrik är "
Mystery trader bets market will crash by a third
" och Financial Times anses vara världsledande på ekonomisk information. Fast snart ska du väl påstå att de inte är trovärdiga?

See User information
Quote:

Al-CIAda skrev:
Quote:

som försvarar Micros lögner (som visserligen bara var en upprepning av prisonplanets lögn).

Försök inte din fjant, det är inte Prison Planet som är orginal källan, det är Financial Times.

http://www.financialnews-us.com/?page=ushome&contentid=2448565379

Dess rubrik är "
Mystery trader bets market will crash by a third
" och Financial Times anses vara världsledande på ekonomisk information. Fast snart ska du väl påstå att de inte är trovärdiga?

Så berätta var i artikeln det står att det är $1 miljard som satsats i dessa optioner. Nej just det det står inte utan det är en lögn som prisonplanet ljugit ihop och micro svalde det okritiskt.

Sen är Financial News Online US en helt annan publikation än Financial Times, men det var väl inte en lika allvarlig lögn kanske.

Posted on: 2007/9/4 21:30

Anonym
Quote:
BennyBear:

Anknyter till att de äldre generationerna som byggde välfärden i Sverige oftast bara gick 6 eller 7 år i skolan! Sedan var det raka vägen ut i arbetslivet. Visst höll många käften för att få behålla sina jobb men ve den våldsverkare som behandlade människor utan respekt eller om det flyttade in nya grannar som uppförde sig illa.

Hur är det nuförtiden? Massorna klonas in i en slags mental dvala genom, grundskola, gymnasie och universitet! Vad kan de när de sedan kommer ut i verkligheten... inte ett skit! Men lydiga är de!

Sedan är det väl snarare regel än undantag att man vänder bort blicken när någon blir misshandlad och inte vågar protestera när en del nya grannar pissar på den svenska flaggan.

Så Benny, din kompis hade väl inte helt fel!

Anonym
Person X har köpt rätten att få sälja kontrakten till utställaren. Just nu är kontrakten om de löses in just nu, värdelösa. De har dock en löptid till den 21 september.

De blir först värda något vid inlösen (denna kan ske på options köparens vilja närsomhelst på eller innan den 21 septmeber) om och endast om indexet dyker med mer än en tredjedel innan den 21 september.

Hur vet man det, jo, varken marknadsdjupet eller volymen för dessa kontrakt är inga hemligheter eftersom börsen står som "marketmaker" och betalningsgarant.

65,000 kontrakt @ $750 vid SPX 700. Varje kontrakt kontrollerar 100 fiktiva 'index aktier' till en kostnad av $750 och detta ger $4,5 miljarder.

(100 x 65000 = 6500000 och sen kostar de underliggande aktierna 750 dollar styck)

Den som är intresserad av att gräva fram volymen av optionskontrakt vid vilka brytpunkter & löptid och till vilka priser kan faktiskt göra det på: http://www.cboe.com/

Det är säkert inga problem för en "finansexpert".

See User information
Quote:

Al-CIAda skrev:
Person X har köpt rätten att få sälja kontrakten till utställaren. Just nu är kontrakten om de löses in just nu, värdelösa. De har dock en löptid till den 21 september.

De blir först värda något vid inlösen (denna kan ske på options köparens vilja närsomhelst på eller innan den 21 septmeber) om och endast om indexet dyker med mer än en tredjedel innan den 21 september.

Hur vet man det, jo, varken marknadsdjupet eller volymen för dessa kontrakt är inga hemligheter eftersom börsen står som "marketmaker" och betalningsgarant.

65,000 kontrakt @ $750 vid SPX 700. Varje kontrakt kontrollerar 100 fiktiva 'index aktier' till en kostnad av $750 och detta ger $4,5 miljarder.

(100 x 65000 = 6500000 och sen kostar de underliggande aktierna 750 dollar styck)

Den som är intresserad av att gräva fram volymen av optionskontrakt vid vilka brytpunkter & löptid och till vilka priser kan faktiskt göra det på: http://www.cboe.com/

Det är säkert inga problem för en "finansexpert".

Nu pratar du om köpoptioner på S&P500 som är djupt in-the-money, inte säljoptioner på det europeiska indexet som är långt out-of-the-money. Det är det jag menar med att detaljer från olika affärer har blandats ihop.
Det var säljoptioner som var långt out-of-the-money som prison planet och micro hävdade köptes för en kostnad av $1 miljard.
Quote:
A mystery trader risks losing around $1 billion dollars after placing 245,000 put options on the Dow Jones Eurostoxx 50 index,

http://www.prisonplanet.com/articles/ ... 7/270807_market_crash.htm

Här är "$1 billion" en solklar lögn.

Gonatt, nya finansiella äventyr väntar imorgon... Kan ju även till förtret för alla domedagsprofeter påpeka att börsen gått upp en hel del sen dessa nyheter publicerades.

Posted on: 2007/9/4 22:17

Anonym
Han har köpt rätten att köpa "fiktiva index optioner" med underliggande aktie värde till ett visst pris. Han kan endast förlora vad han har betalat i premium för optionerna men han kan endast tjäna något om börsen går ned med mer än en tredjedel.

Put options. (Köp optioner) Även skillnaden mellan "europeiska" och "amerikanska" optioner förklaras.
http://en.wikipedia.org/wiki/Put_option

Call options. (Sälj optioner)
http://en.wikipedia.org/wiki/Call_option

Men å andra sida om börsen i USA skulle gå ned med mer än en tredjedel (efter någon spektakulär terrorattack, typ. ett kärnvapen) innan den 21 septemeber så skulle du bara säga att det var en tillfällighet (eller att det var 2 araber och/eller en Ku Klux Klan:are, beroende på officiell konspirationsteori)

Å andra sidan, alla som argumenterar med dig måste vara beredd på att läsa spalt kilometer av total non-sense.

See User information
Quote:

Al-CIAda skrev:
Han har köpt rätten att köpa "fiktiva index optioner" med underliggande aktie värde till ett visst pris. Han kan endast förlora vad han har betalat i premium för optionerna men han kan endast tjäna något om börsen går ned med mer än en tredjedel.

Put options. (Köp optioner) Även skillnaden mellan "europeiska" och "amerikanska" optioner förklaras.
http://en.wikipedia.org/wiki/Put_option

Call options. (Sälj optioner)
http://en.wikipedia.org/wiki/Call_option

Nej han har köpt optioner, inte rätten att köpa optioner. (det hade blivit en option på en option det)
(Sälj)Optionerna ger rätten att SÄLJA det underliggande indexet till ett förutbestämt pris. Det är alltså lönsamt att göra det om indexet sjunker under detta förutbestämda pris. (lösenpris, strike price)

Put option betyder säljoption och call option betyder köpoption så där var du helt galet ute.

Posted on: 2007/9/4 22:38

Anonym
Nu han jag inte editera inlägget färdigt men det är egentligen inte relevant. Vad som är relevant är:

Quote:
Men å andra sida om börsen i USA skulle gå ned med mer än en tredjedel (efter någon spektakulär terrorattack, typ. ett kärnvapen) innan den 21 septemeber så skulle du bara säga att det var en tillfällighet (eller att det var 2 araber och/eller en Ku Klux Klan:are, beroende på officiell konspirationsteori)

Å andra sidan, alla som argumenterar med dig måste vara beredd på att läsa spalt kilometer av total non-sense.

Anonym
Tillbaka till poängen med tråden. Dvs att blurben i stort var mkt bra och att detta är ett fräscht nytt steg att ta. Dvs att blurba på svenska. Vi behöver mer sådant. Jag är skitsugen på att köra tillsammans med någon också tex micro, men vet att jag kan lacka ur lite väl hårt ibland och låta känslor ta över. Får väl cencurera mig i CoolEdit innan kanske.

Säg att det finns någon mer här som har lust att blurba lite och har en nice radio-röst?

Mikael Wälivaara, kör hårt, så dunkar vi upp dem här.

See User information
Kul grepp......

Posted on: 2007/9/5 11:36
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
http://di.se/Index/Nyheter/2007/09/05/246704.htm'
Quote:
Optionsköp fick fart på bin Ladin-rykte
2007-09-05: Jonas Lindblad
När en anonym investerare i slutet av augusti storspekulerade i ett kraftigt ras på världens börser fick marknaden stora skälvan. Ryktet spreds om att det var Usama bin Ladin som var i farten.Det var ovanligt stora köp av optioner som fick marknaden att hicka till. Någon spekulerade i att de europeiska och amerikanska börserna skulle klappa ihop före den 21 september.

Eftersom tidsperioden spann över årsdagen för al-Qaidas attack mot World Trade Center 2001 fick alla världens konspirationsteoretiker lilla julafton. Snabbt fylldes nätets bloggar: "Det är bin Ladin som tänker utföra en ny attack och spekulerar i ett börsras!".

Någon ville sticka ut och påstod istället att det var Kina som fruktade miljardförluster i kreditförluster och därför ville sänka dollarn.

Men konspirationsteoretikerna fick en kalldusch när Dan Parper på fondkommissionären Peak 6 bekräftade för thestreet.com att det handlade om en så kallad "box-spread trade". Det är en försiktig strategi där du sätter upp en position med köp- och säljoptioner som tillsammans gör att du är oberoende av börsens utveckling.

När optionerna säljs är du en garanterad en liten vinst. En strategi som helt naturligt kom till användning när börserna fick frossa av kreditoron i USA.

Det har spekulerats i att terrorattentatet den 11 september 2001 också var en ekonomisk kupp. Dagarna före attacken omsattes ovanligt många säljoptioner på British Airways och American Airlines. Säljoptioner på American Airlines, det bolag vars flygplan användes i attacken, omsattes till 60 gånger den normala handelsvolymen dagen före attacken.

Dessa "box-spread trade"-affärer handlar om affärer i optioner djupt in-the-money på S&P 500 index, och har såvitt jag förstår inte mycket att göra med säljoptionsaffärerna i DJ Eurostoxx 50 med säljoptionerna som var långt out-of-the-money, som micro pratade om och som rapporterades om här: http://www.financialnews-us.com/?page=ushome&contentid=2448565379

Det var alltså optionerna i S&P 500-index som var värda flera miljarder dollar, inte säljoptionerna som behövde en väldigt stor nedgång för att ge vinst.

Posted on: 2007/9/5 17:06

See User information
Al-CIAda, vad har du för kommentar till att du kommit med så många felaktiga påståenden i denna tråd?
Du har vad jag kan se:
* Påstått att källan till att värdet på säljoptionerna var $1 miljard var Financial Times. (Artikeln var från Financial News Online US och påstod inte att optionerna skulle ha varit värda så mycket.)
* Blandat ihop säljoptioner på det europeiska indexet med köpoptioner på S&P 500 index.
* Påstått att man köpt rätten att köpa optioner när det är optionerna i sig som man köpt/sålt.
* Påstått att put options är köpoptioner och call options är säljoptioner.

Du kanske ska försöka bli bättre på att kolla fakta fortsättningsvis?

Posted on: 2007/9/5 17:11

Anonym
zpz: Om du är så kunnig inom den monetäramarknaden så hoppas jag att du har sett filmen Money Masters och America: Freedom to Fascism?

Har du användning av vaken.se i ditt jobb?

See User information
Quote:

void skrev:
zpz: Om du är så kunnig inom den monetäramarknaden så hoppas jag att du har sett filmen Money Masters och America: Freedom to Fascism?

Jag tror jag har sett delar av den första filmen, jag har iaf hört stora delar av innehållet återges.
Quote:

Har du användning av vaken.se i ditt jobb?

Det kan jag inte direkt påstå.

Posted on: 2007/9/5 18:33

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper