vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

3 svar på allt.

See User information
Det finns lurendrejare överallt. Innom "alternativ healing" är det väldigt mycket så.

Låt säga, du kommer dit med en sjukdom. Dom säger att dom ska bota dig.

Nu finns det 3 möjligheter.

1. Du blir frisk
2. Inget händer alls
3. Det blir värre.

Och svaren på dessa är följande:

1: Där ser du, det funkade.
2: Vi lyckades bromsa din sjukdom
3: Du behöver mer av vår vård.

Detta kanske låter korkat, men det är faktiskt så det funkar.

Men det går längre, den "gyllende 3 regel lagen som inte ger något annat svar än det som den som säger den vill höra" finner vi även innom kristendomen.

Enligt den kristna tron svarar gud dina böner med "ja, vänta, nej"

Okej.. Så om du ber om något, vad som hällst, så kommer då guds svar altid bli rätt.

"Snälla ge mig 10 000 kr"

1. du får 10 000 kr på låt säg en lott. wow gud gav mig det.
2. Du får 20 år senare 10 000 kr i ett arv. Wow gud gav mig det.
3: Du får inte 10 000 kr. Wow, gud ville inte att jag skulle ha det.

Med detta i åtanke, ställ er då frågan, är den kristna tron verkligen "god" är den verkligen tänkt för den lågiskt tänkande, rationella, och framgångsrika personen, eller är Kristendom skapad av eliten för att förtrycka och hålla tillbaka os.

Medans du sitter där hemma och väntar på ett svar som aldrig kan bli fel(eller rätt för den delen) istället för att vara ute och göra kreativa saker, få ideer, arbeta, hjälpa till att göra en bättre värld.

Värsta form av tanke-imobilisation.

Posted on: 2007/10/6 2:08
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: 3 svar på allt.

See User information
Det är troligen bara ca. 10% som ar sant i Bibeln. Det är den slutsats som jag dragit efter att ha läst den flera gånger. Det mesta som är sant verkar finnas i ordspråksboken och predikaren i gamla testamentet. Bibeln består mest av falsarier är jag övertygad om.

/ Cenéria

Posted on: 2007/10/6 5:34
Sinnen är som fallskärmar, de fungerar bara när de är öppna.
www.ehdin.com www.klokast.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Med detta i åtanke, ställ er då frågan, är den kristna tron verkligen "god" är den verkligen tänkt för den lågiskt tänkande, rationella, och framgångsrika personen, eller är Kristendom skapad av eliten för att förtrycka och hålla tillbaka os.

Instutionen som kallas kristendom är skapad av den dåvarande eliten för att kunna fortsätta utöva sin makt över folket. Men jag tror att Jesus var en andlig lärare som kom till jorden för att undervisa, men kristendomens grundare ändrade hans grundtankar för att inte ge folket någon makt. Och det var just i folkets makt Jesus största budskap låg.
Så jag följer inte kristendomen utan tillåter mig tänka utanför ramarna och se det uppenbara i hans budskap. Att alla har Gud inom sig och därför behövs inga mellanhänder (prästerskapet) för att nå Gud.

Och det ligger nog lite sanning i det ceneria skriver också. Men det mesta är nog inte lögner, vad jag har uppfattat iallafall, utan misstolkningar. Och sen ser jag gamla testamentet som en samling berättelser som kanske inte grundas på fullständig verklighet, utan som just berättelser som har underliggande budskap. Och dessa budskap är oftast väldigt vettiga. Tyvärr är de nog som sagt feltolkade eller tagna alldeles för bokstavligt.

Posted on: 2007/10/6 13:29
Martin Johansson
Kärleksvisioner

Anonym
Quote:
emil322:
Det finns lurendrejare överallt. Innom "alternativ healing" är det väldigt mycket så.

Låt säga, du kommer dit med en sjukdom. Dom säger att dom ska bota dig.

Nu finns det 3 möjligheter.

1. Du blir frisk
2. Inget händer alls
3. Det blir värre.

Och svaren på dessa är följande:

1: Där ser du, det funkade.
2: Vi lyckades bromsa din sjukdom
3: Du behöver mer av vår vård.

Applicera detta på svensk sjukvård... exakt samma gissningslekar.

Quote:
emil322:
Okej.. Så om du ber om något, vad som hällst, så kommer då guds svar altid bli rätt.

"Snälla ge mig 10 000 kr"

1. du får 10 000 kr på låt säg en lott. wow gud gav mig det.
2. Du får 20 år senare 10 000 kr i ett arv. Wow gud gav mig det.
3: Du får inte 10 000 kr. Wow, gud ville inte att jag skulle ha det.

Medans du sitter där hemma och väntar på ett svar som aldrig kan bli fel(eller rätt för den delen) istället för att vara ute och göra kreativa saker, få ideer, arbeta, hjälpa till att göra en bättre värld.

Värsta form av tanke-imobilisation.

Applicera detta på Svenska Spel eller avtalsrörelsen... exakt samma gissningslekar.

Anonym
Jo visst finns det lurendrejare och sharlataner överallt, inte minst bland admins på vaken.se.

Det finns tre svar på detta problem; "bajsklimp", "bajsklump" och "bajskorv" (hemlig, void och micro). Vilken är störst? Jo det är utan tvekan micro (bajskorven), emedans bajsklumpen (void) är lite mindre än bajskorven, men ändå större än den lilla bajsklimpen.

Allt är relativt...

Einstein

See User information
Quote:

HejaUSA skrev:
Jo visst finns det lurendrejare och sharlataner överallt, inte minst bland admins på vaken.se.

Det tre svar på detta problem; "bajsklimp", "bajsklump" och "bajskorv" (hemlig, void och micro). Vilken är störst? Jo det är utan tvekan micro (bajskorven), emedans bajsklumpen (void) är lite mindre än bajskorven, men ändå större än den lilla bajsklimpen.

Är det inte "utbrytarkungen" från andra sidan älven som försöker ta sig ut igen??

Posted on: 2007/10/6 16:02

Anonym
He he he, jo det är jag som figurerar och frodas igen...

See User information
Myten, legenden och mannen med tusen ansikten...

Vem vet när och om han dyker upp igen?

Posted on: 2007/10/6 16:06

Anonym
Ja sist missade jag er alla på det gamla ölhaket. Dålig planering eller dålig andedräkt inte fan vet jag men det hade varit kul att ses IRL nån gång framöver.

Anonym
Jo visst får vi ses på ölhaket någon gång här framöver tycker jag...

Ha det...

Anonym
jopp

See User information
-E diedieda deida dieda....

Posted on: 2007/10/14 5:22
Resized Image

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper