vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2) 3 »

Re: Restaurangen vid civilisationens slut

See User information
Quote:

faithbringer skrev:
Näää, jag har faktiskt lite svårt att förstå vad du menar ibland.

Jag kan inte fröstå vad har Bilderberggruppen med trovärdigheten av Michael Ruppert att göra. Vad vill du säga? Vad har det med Peak Oil och den geologiska argumentaitonen att göra? Skillnaden mellan M. Ruppert som jag respekterar mycket, sett massor med föreläsnngar och läst Crossing the Rubicon är att han är en person som samlar och lägger fram fakta. Han sitter inte och gissar och hittar på. Det är skillnad mellan tro och vetande. Det M.Ruppert lägger fram som fakta är ganska obekvämt för Bilderberggruppen, så jag vet inte alls hur du kommer till dessa konstiga och ologiska slutsatser. Han pratar inte så mycket om Bilderbergsgruppen och frimurarna för det finns alldeles för lite fakta (bevis) om deras verksamhet som man kan lägga fram och då är det inte trovärdigt att han sitter och gissar som Alex Jones. Jag ifrågasättar inte att dom finns, men du måste väl ha nog med ekonomiska kunskaper för att fatta att ingen av dessa hemliga organisationer/klubbar har intresse av Peak Oil. TVÄRT OM!

Sen att ta fram exemplar med enskilda rafinaderier är ganska löjligt. En rafinaderi kan stänga av hundra olika orsak. Jag fattar verkligen inte vart vill du komma och vad vill du säga. Försök att vara lite konkret och kortfattat. Du ger mig ingen ny information, om du vill överaska mig på något sätt, så du vet. Men som sagt, jag är lite skeptisk mot gissningar.

Och till sist, vad av allt du skrev vill du att jag skall kommentera om?

MVH

Jag ville du skulle kommentera om de två saker som det handlar om... peak oil och oljans ursprung - för din "kommentar" var om jag hade skrivit på engelska eller klippt och klistrat...

Vad är det för slutsatser du inte håller med om?

Posted on: 2007/11/9 10:19
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Till DrKlot:

Jag läste allt på länkarna du hänvisar till. Jaaa, vi verkar prata om samma sak. Jag måste dra mina ord tillbaka. Det är inte brist på information som är problemet hos dig, men brist på logiskt tänkande. Snälla, ta inte illa upp detta. Du vet väl mer än vad många borde veta, och du är inte heller dum vad det gäller ekonomi, men hur har du kommit till slutsatsen att Peak Oil är en konspiration är det ett mysterium för mig. Du själv skriver ner en massa fakta som jag fullständigt håller med och som alla pekar på en edna slutsats - att peak oil är ingenting man kan ifrågasätta. Den man kan spekulera om är den exakta tidpunkten den har intfärffat, fast det finns nog med statistik som pekar på att det är december 2006.

Jag ser många intressanta frågor och funderingar du har och det finns en mycket logiskt koppling mellan maktens och industrins intresse och planer, som måste anpassas till Peak Oil eftersom den är oundvikligt, men deras planer handlar om hur skall de behålla isn makt efter och trots peak oil. Det är inte så att Frimurarna har hittat på Peak Oil eller liknande svammel och konspirationer. Bara att kopplingen är inte så lätt att förklara. Jag gillar inte att förenkla och spara på alla omständigheter kring en viss händelse för då kommer man till felaktiga slutsatser. Inom kort kommer en artikel på vaken.se med information och länkar till relaterade källor, om det inte kommer som artikel, komemr jag att publicera det som diskussionsämne på forumet. Jag ser fram emot dina komentarer då.

MVH

Posted on: 2007/11/10 18:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

faithbringer skrev:
Till DrKlot:

Jag läste allt på länkarna du hänvisar till. Jaaa, vi verkar prata om samma sak. Jag måste dra mina ord tillbaka. Det är inte brist på information som är problemet hos dig, men brist på logiskt tänkande. Snälla, ta inte illa upp detta. Du vet väl mer än vad många borde veta, och du är inte heller dum vad det gäller ekonomi, men hur har du kommit till slutsatsen att Peak Oil är en konspiration är det ett mysterium för mig. Du själv skriver ner en massa fakta som jag fullständigt håller med och som alla pekar på en edna slutsats - att peak oil är ingenting man kan ifrågasätta. Den man kan spekulera om är den exakta tidpunkten den har intfärffat, fast det finns nog med statistik som pekar på att det är december 2006.

Jag ser många intressanta frågor och funderingar du har och det finns en mycket logiskt koppling mellan maktens och industrins intresse och planer, som måste anpassas till Peak Oil eftersom den är oundvikligt, men deras planer handlar om hur skall de behålla isn makt efter och trots peak oil. Det är inte så att Frimurarna har hittat på Peak Oil eller liknande svammel och konspirationer. Bara att kopplingen är inte så lätt att förklara. Jag gillar inte att förenkla och spara på alla omständigheter kring en viss händelse för då kommer man till felaktiga slutsatser. Inom kort kommer en artikel på vaken.se med information och länkar till relaterade källor, om det inte kommer som artikel, komemr jag att publicera det som diskussionsämne på forumet. Jag ser fram emot dina komentarer då.

MVH

Ok, kort nu bara...

Den "artikeln" kanske är bra om den fackgranskas innan publicering, för detta forums trovärdighets skull... maila den... hehe jag skojar.

Posted on: 2007/11/10 18:04

See User information
Ett exempel...

The Piceance basin has the highest oil concentration in the Green River Formation – holding more than 1.2 TRILLION barrels of oil.

This is the region the government-selected companies will use to test their shale drilling methods.

...

ett till...

USA skulla kunna vara...

The New Middle East

It can be difficult to imagine such massive amounts of oil. Below, I've included a page of the Energy Department's classified report. It puts into perspective how much recoverable oil we have — and the kind of money that will be made...

There's so much oil in this region the Energy Dept. thinks we could become the world's leading oil producer.

This reserve is so big it's projected to last for 500 years, according to some estimates.

You could even add together all the oil in the Middle East—and our reserves would still come out on top — 3-TIMES LARGER.

That's a lot of oil.

...

"The United States Could become
‘The New Middle East'"

- U.S. Energy Department Survey

If you want to get in on the American oil shale boom, here's what you need to know...

Of the 2 trillion barrels of proven oil in the Green River Formation — between 800 billion and 1.2 trillion barrels are recoverable.

That's the amount of oil we can actually get out and use.

Extracting this much domestic oil is very attractive to the government, especially in today's politically unstable global environment.

It's estimated that tapping U.S. oil shale would decrease domestic oil prices by as much as five percent a year.

That may not sound like much, but consider that a 5% drop in oil prices would save Americans $15 - $20 BILLION a year at the gas pumps.

That's why on August 8, 2005, President Bush signed into law The Energy Policy Act of 2005.

This historic legislation officially opens up the Green River Formation to a handful of drilling companies.

Already, the government has awarded three companies 160 acres of land apiece, to test their oil shale drilling methods for commercial production.

According to the Bureau of Land Management (the department responsible for allocating the land):

"The initial term of the leases is 10 years with the option of extending the leases up to five years with proof of diligent pursuit of commercial production levels. The leases also contain a preferential right to convert the acreage plus adjacent acreage up to 4,960 acres to a 20-year commercial lease once commercial production levels have been achieved and all requirements have been met."

In other words, any company showing they can get the oil out cheaply and safely, could get a 20-year commercial lease on the 2 trillion barrel oil field.

From the three companies chosen, I think only one company's drilling technology will meet the government's strict shale development standards – and go on to develop oil shale on a commercial level.

This company would be responsible for launching America's first commercial oil shale operation and production "...Leading the way to more than two trillion barrels of oil shale deposits in the Green River Formation," writes the U.S. Federal News Service.

I'll not only tell you who I think this company will be... I've found several more ways you can make money from this situation.

How much can you expect to make?

You might be stunned when you see the numbers...

[...]

Posted on: 2007/11/10 19:37

See User information
Vid lägerelden i en inte alltför avlägsen framtid

En gång, för inte så länge sedan, levde ett folk. De levde utanför skogen i något som kallades för städer, stora hyddor, flera träd höga, som stängde ute luften och naturens ljud. Marken runt om hyddorna var gjord av hård sten eller en tjock stelnad svart vätska som folket skapat genom att gräva i bergen och borra i marken. På en del ställen växte det några träd mitt i all stenen, samlingen med träd kallades för parker, för många av folket var det den enda skog de kände till.
Ingen odlade något i städerna, förutom i små lådor som de hade inuti sina hyddor, ingen mat växte nära människorna. Den fanns att hämta i stora hyddor som var utspridda långt ifrån människorna, folket var vanligtvis tvungna att åka i stora självgående vagnar, ibland i timmar för att ta sig till dem. Maten var oftast inslagen och kom långt bort ifrån, ibland faktiskt från andra världsdelar.
Människorna i städerna utförde vad som då kallades för arbete, de räknade ut hur de bäst skulle samla på sig så mycket som möjligt av det naturen hade att ge. De gjorde detta arbete så bra att de faktiskt lyckades att samla på sig allt vad som fanns att finna av många djurarter och växter, de är nu helt borta. En del av dem kan vi se och läsa om i ”de gamla folkens böcker”.

Det är svårt att förstå idag hur det var då, människan kunde resa runt halva jordklotet på bara några timmar i något som kallades för ”flygplan”. De flög högt upp i luften som fåglarna med hundratals människor i sin buk. Tänk er hundratals, det är fler än hela vår stam, inte nog med det, tusentals flygplan flög ständigt omkring i luften över hela världen med sammanlagt hundratusentals människor inuti dem. Efter flygplanen bildades det giftiga moln, molnen var en del av orsaken till att det är som det är idag. En annan orsak var den hästlösavagnen, också den spred ett giftmoln efter sig när den åkte på den stelnade vätskan.
Ni kanske undrar om folket visste att molnen var giftiga? Jo, nog visste de det alltid, men det spelade ingen roll, de byggde allt fler vagnar och flygplan. Till slut var vagnarna fler än vad det finns människor idag.

Jo det är sant!

En dag gick det dock inte att åka i vagnarna längre, problemet var att vagnarna alltid var hungriga, de ville ha något som då kallades för olja. Folket pumpade upp oljan från moderns inre, de borrade djupa hål i henne och pumpade upp så mycket de kunde ända till det tog slut. Som så mycket annat tog oljan slut och vagnarna blev stående och flygplanen blev kvar på marken.
Men, kanske ni säger, visste de inte att oljan kunde ta slut? Jo, nog visste de det, men de trodde att de skulle finna något annat sätt att utnyttja modern, därför brydde de sig aldrig om att allt försvann, alla djuren, växterna och moderns kropp. Ett tag gjorde de om sin egen mat till bränsle för vagnarna, men det fungerade inte särskilt länge, maten var alldeles för dyrbar. De trodde att modern kunde behandlas hur som helst hur länge som helst.
Fast jag tror att de egentligen visste, jag tror att de visste och att en del faktiskt försökte att ändra på allt. Man kan hitta historier om det i en del av ”de gamla folkens böcker”. Jag tror att om människorna hade fått bestämma så hade de ändrat sig.

Tyvärr fick de inte det, det fanns något som kallades för företag, man kan likna det vid en stam, och en del av de där företagen var gigantiska. Företagens enda syfte, i motsats till en stam, var att utnyttja modern så mycket det kunde och så effektivt det kunde. Företagen ”ägdes” av några få människor, att äga betyder att man ensam bestämmer över ett ting eller ett område. De här människorna var så oerhört rädda för att dela med sig, de trodde att de skulle förlora ”makten” över andra människor om de gjorde det. ”Makt” är ungefär samma sak som äga. Maktmänniskorna behövde allt och var aldrig nöjda, jag vet faktiskt inte varför. Kanske för att de var rädda för döden och trodde att om de bara kunde kontrollera livet så kunde kontrollera döden?
Under några hundra år lyckades folket helt uttömma vad naturen förmådde att ge och plötsligt var nästan allt slut. Folket började då slåss sinsemellan, många dog i de stora eldarna skapade av folkets krigare. De som fanns kvar svalt och dog av sjukdomar, städerna föll samman då maten slutade att komma till dem. De få som överlevde sökte sig ut i skogen och fann skydd under trädens grenar.
Vi är få nu, de var så oerhört många, men om vi vill finnas kvar så får vi aldrig bli lika många igen. Vi kan aldrig bli fler än att maten räcker och naturen skonas.

9-2

Posted on: 2007/12/7 15:12

Anonym
Eliten har det väldigt soft eftersom de vet att de flesta älskar att bli blåsta. Tänk om folk skulle bli förbannade och vilja se igenom deras lögner, de skulle bli kaos (för dom) och det är därför de injicerar bebisar och andra med kvicksilver vacciner så de blir lite lätt hjärnskadade och därefter får de käka kemiska produkter ur plastbackar så de blir riktigt feminina och gillar att springa runt och flina, sen tro på vad fan som helst. En värld av zzzopor.

See User information
Quote:

9-2 skrev:
Vid lägerelden i en inte alltför avlägsen framtid

En gång, för inte så länge sedan, levde ett folk. De levde utanför skogen i något som kallades för städer, stora hyddor, flera träd höga, som stängde ute luften och naturens ljud. Marken runt om hyddorna var gjord av hård sten eller en tjock stelnad svart vätska som folket skapat genom att gräva i bergen och borra i marken. På en del ställen växte det några träd mitt i all stenen, samlingen med träd kallades för parker, för många av folket var det den enda skog de kände till.
Ingen odlade något i städerna, förutom i små lådor som de hade inuti sina hyddor, ingen mat växte nära människorna. Den fanns att hämta i stora hyddor som var utspridda långt ifrån människorna, folket var vanligtvis tvungna att åka i stora självgående vagnar, ibland i timmar för att ta sig till dem. Maten var oftast inslagen och kom långt bort ifrån, ibland faktiskt från andra världsdelar.
Människorna i städerna utförde vad som då kallades för arbete, de räknade ut hur de bäst skulle samla på sig så mycket som möjligt av det naturen hade att ge. De gjorde detta arbete så bra att de faktiskt lyckades att samla på sig allt vad som fanns att finna av många djurarter och växter, de är nu helt borta. En del av dem kan vi se och läsa om i ”de gamla folkens böcker”.

Det är svårt att förstå idag hur det var då, människan kunde resa runt halva jordklotet på bara några timmar i något som kallades för ”flygplan”. De flög högt upp i luften som fåglarna med hundratals människor i sin buk. Tänk er hundratals, det är fler än hela vår stam, inte nog med det, tusentals flygplan flög ständigt omkring i luften över hela världen med sammanlagt hundratusentals människor inuti dem. Efter flygplanen bildades det giftiga moln, molnen var en del av orsaken till att det är som det är idag. En annan orsak var den hästlösavagnen, också den spred ett giftmoln efter sig när den åkte på den stelnade vätskan.
Ni kanske undrar om folket visste att molnen var giftiga? Jo, nog visste de det alltid, men det spelade ingen roll, de byggde allt fler vagnar och flygplan. Till slut var vagnarna fler än vad det finns människor idag.

Jo det är sant!

En dag gick det dock inte att åka i vagnarna längre, problemet var att vagnarna alltid var hungriga, de ville ha något som då kallades för olja. Folket pumpade upp oljan från moderns inre, de borrade djupa hål i henne och pumpade upp så mycket de kunde ända till det tog slut. Som så mycket annat tog oljan slut och vagnarna blev stående och flygplanen blev kvar på marken.
Men, kanske ni säger, visste de inte att oljan kunde ta slut? Jo, nog visste de det, men de trodde att de skulle finna något annat sätt att utnyttja modern, därför brydde de sig aldrig om att allt försvann, alla djuren, växterna och moderns kropp. Ett tag gjorde de om sin egen mat till bränsle för vagnarna, men det fungerade inte särskilt länge, maten var alldeles för dyrbar. De trodde att modern kunde behandlas hur som helst hur länge som helst.
Fast jag tror att de egentligen visste, jag tror att de visste och att en del faktiskt försökte att ändra på allt. Man kan hitta historier om det i en del av ”de gamla folkens böcker”. Jag tror att om människorna hade fått bestämma så hade de ändrat sig.

Tyvärr fick de inte det, det fanns något som kallades för företag, man kan likna det vid en stam, och en del av de där företagen var gigantiska. Företagens enda syfte, i motsats till en stam, var att utnyttja modern så mycket det kunde och så effektivt det kunde. Företagen ”ägdes” av några få människor, att äga betyder att man ensam bestämmer över ett ting eller ett område. De här människorna var så oerhört rädda för att dela med sig, de trodde att de skulle förlora ”makten” över andra människor om de gjorde det. ”Makt” är ungefär samma sak som äga. Maktmänniskorna behövde allt och var aldrig nöjda, jag vet faktiskt inte varför. Kanske för att de var rädda för döden och trodde att om de bara kunde kontrollera livet så kunde kontrollera döden?
Under några hundra år lyckades folket helt uttömma vad naturen förmådde att ge och plötsligt var nästan allt slut. Folket började då slåss sinsemellan, många dog i de stora eldarna skapade av folkets krigare. De som fanns kvar svalt och dog av sjukdomar, städerna föll samman då maten slutade att komma till dem. De få som överlevde sökte sig ut i skogen och fann skydd under trädens grenar.
Vi är få nu, de var så oerhört många, men om vi vill finnas kvar så får vi aldrig bli lika många igen. Vi kan aldrig bli fler än att maten räcker och naturen skonas.

9-2

Senare dök det upp en stam som trodde på att mäniskans moder var jorden. De hade glömt varifrån de kom, att de inte var av denna världen, utan att meningen med deras liv här var att återvända till sin sanna och ursprunlig natur. De tittade bara nedåt. Klotet blev deras gud, och de börjada dyrka det, kalla det för något heligt, deras moder.

Stammens liv blev inte långvarigt. Den gick under i ett töcken av svampar och något de hittade på som rökcylindrar.
Från att deras ceremonier hade varit ganska rena, blev det allt mer befängda riter. Blomstergåvor till makterna, blev senare offer, och offer av människor på slutet. De förstod inte att deras alltmer besvärliga levnadsförhållanden var på gund av att de var allt mer ur kurs, non human, utan trodde att modergudinnan var vred, och hotad... så de löpte amok - och förvann som alla tidigare historiska stammar.

Posted on: 2007/12/7 15:27
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

See User information
Olja

Toppåren för upptäckter av ”ny” olja var 1963 och 1964.
Idag använder vi 4-5 fat olja för varje som hittas.
60 av världens 98 oljeproducerande länder har passerat ”Peak Oil” bland annat U.S.A. (1970),Storbritannien (1999), Norge (2005) och nyligen Mexico (2006).
Den överlägset största exportören är Saudi Arabien, (c.a. 9 milj. fat per dag).

Vår ekonomi är helt beroende av oljan, det blir svårt att ställa om till miljövänlig och hållbar utveckling om vi inte har någon ekonomi. Som exempel kan nämnas att maten i våra affärer räcker i ungefär tre dagar om försörjningsledet stryps. ”Just in time” samhället är mycket sårbart.
Olja blev ett allmänt drivmedel i och med bilens introduktion i början av 1900-talet.

1956 förutspådde M. King Hubbert att oljeproduktionen skulle ”toppa” i U.S.A. runt 1970/71. Han blev utskrattad, under 50-och 60-talen hittades enorma mängder olja i världen. Han fick dock rätt, oljeproduktionen toppade med en oljekris som resultat.
Hubbert förutspådde också när världens oljeproduktion skulle toppa och angav året 1999/2000. Han missade med 5 till 7 år.
Världens oljeproduktion toppade någon gång mellan 2005 och 2007.

U.S.A. var ett av de första länderna som nådde ”Peak Oil” (1970), administrationen deklarerade då högljutt att landet skulle vara självförsörjande vad det gäller energi före 1985. Idag importerar U.S.A. mest olja i hela världen.
Ghawar är världens största oljefält och ligger i Saudi Arabien, många geologer anser att det har eller kommer att inom kort ”toppa”.
Nordsjöns oljeproduktion har fallit med 40% sedan toppåret 1999.
Mexico har förlorat 13% av sin produktion.

All infrastruktur, alla transporter bygger på antagandet om ett oändligt förråd av billig energi. Tillverkningen av mat och konsumtionsvaror är beroende av ett ständigt flöde av olja. Tillväxten, vår ekonomi och globaliseringen bygger på den. Utan den förändras alla förutsättningar för vår ekonomi.
1940 använde en amerikansk jordbrukare 1 kalori fossilbränsle för varje producerad kalori föda, idag är förhållandet tio till ett.

Att oljan har nått sin topp innebär väl att minst hälften är kvar, eller hur?
Ja, problemet är dock att produktionen sjunker med 3%-13% per år.
Det är alltså inte möjligt att fortsätta att förbruka 83-85 miljoner fat per dag i ytterligare hundra år.
Dessutom så behöver många av de oljeproducerande nationerna sin olja själva på grund av ökad förbrukning.
Osäkerheten vad det gäller fallande produktion beror på att oljeresurser, i många av de oljeexporterande länderna är förråden en statshemlighet. Om oljan skulle minska med, säg 7% årligen så produceras det ingen olja om tio år. Tänk exponentiellt.
U.S.A. 20 730 000 fat/dag, producerar själv 7 610 000
Kina 6 534 000 fat/dag, producerar själv 3 631 000
Sverige 342 500 fat/dag, producerar själv 0

…if I can´t find the answer to this, at least in concept, with the people I talk to, with the people I could talk to. With the Nobelprize you could get in to most doors and you can have a conversation. If I can´t find it, maybe there is no answer. I´ve been on a quest for terawatts…

I believe that we will all agree, I hope after this talk, that if you would have to pick one problem facing humanity today. More important than any other single problem, it is energy.

I don´t think we have the basic enabling science and discoveries that will allow us to get rich again. To find for this century what oil was in the last century.

Prof. Rick Smalley (Nobelpriset i kemi 1996)

Sept. 23, 2003 Columbia University

För att ersätta 5% av Europas bensin och diesel behov krävs 20% av åker arealen.

Om allt jordbruksavfall, (cellulosa, biobränsle), i Kanada omvandlades till bränsle så skulle det täcka mindre än 10% av Kanadas bensinförbrukning.

Om vi skulle ersätta en 3 procentig årlig oljenedgång med ethanol producerad från sockerrör så skulle vi behöva ta 200.000 km² i anspråk för de odlingarna varje år. Vilket är lika med Kuba, Sri Lanka och Ekvatorial Guinea.

Säden som krävs för att producera en tank ethanol för en SUV räcker för att föda en person i ett år.

David Strahan

Författare och rådgivare till Brittiska parlamentet

Om oljesanden i Kanada;

1. Framställningen är främst en gruvoperation, (dagbrott).
2. Oljan skiljs från sanden med hjälp av ånga, (förbrukar mycket energi).
3. Chefen för fältet kan utlova 3 milj. fat olja per dag, inte mer. Då det går åt mellan 6-8 fat vatten per fat olja, (477 milj. liter olja och 1113 milj. liter vatten), och regionen inte kan ge mer vatten.

Om oljeskiffer; oljeindustrin har ett talesätt, ”oljeskiffer är framtidens oljefält och kommer alltid att vara det.

Det går generellt åt mer energi att producera olja ur oljeskiffer än vad man får ut.

9-2

Posted on: 2007/12/7 15:27

Anonym
Men sluta klipp och klistra in en massa bullshit, det finns mer olja i Alaska än vad det gör i hela mellanöstern. En simpel bilresa igenom Oklahoma på mindre vägar så ser man plombade borrtorns huvuden överallt, skulle man pilla loss plomben och öppna kranen så skulle skiten bokstavligen spruta ut ur backen.

See User information
Quote:

HURENSOHN skrev:
Men sluta klipp och klistra in en massa bullshit, det finns mer olja i Alaska än vad det gör i hela mellanöstern. En simpel bilresa igenom Oklahoma på mindre vägar så ser man plombade borrtorns huvuden överallt, skulle man pilla loss plomben och öppna kranen så skulle skiten bokstavligen spruta ut ur backen.

Yes.

Posted on: 2007/12/7 15:36

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Tillväxt, (Gud)

Hälften av världens befolkning lever i städer, generellt överstiger städers befolkningstäthet deras förmåga att försörja sina invånare. Bärförmågan för ett område avgör dess befolkningsstorlek. Vi tror att vi kan lösa våra problem genom att tillföra mer teknik, när det faktiskt är teknikens fel att vi hamnade här. Vi kan inte bryta mot livets lagar, hur gärna vi än vill.

Två ekonomer satt inlåsta i en mörk källare varpå den ena sade: ”Jag är hungrig” Den andre uppmuntrade honom då med tillförsikt: ”Oroa dig inte, är bara behovet tillräckligt stort så kommer marknaden att förse oss”.

Vi kommer från naturen därför lyder vi också under hennes lagar. Det vi tillverkar och konsumerar har sitt ursprung i henne, vi kan inte utnyttja henne mer än vad hon förmår att ge. Så lyder lagen.

Effekten av att importera resurser.

1. Din livsstil kan aldrig bli hållbar.
2. Ditt liv måste baseras på våld.

1. Om du är beroende av import för din överlevnad så räcker inte det område man lever av till för att försörja dig.
2. Du kan inte förlita dig på handel som en lösning på dina försörjningsproblem och därför måste du använda våld för att tillförskansa dig de resurser du är i behov av.

(Derrick Jensen)

Den livsstil som grundar sig på icke förnyelsebara resurser kommer att försvinna. Den livsstil som grundar sig i överexploatering av förnybara resurser kommer att försvinna.

Civilisationen är inte och kommer aldrig att bli hållbar. Att utnyttja resurser är inte hållbart just därför att vi ser dem som resurser. När en skogshuggare ser träd så ser han sedlar, en resurs, när du ser en skog så ser du många träd, när du ser ett träd så ser du ett träd. Du skapar en relation till det. På samma sätt som du skapar en relation till djur, en flock med djur är inte lätt att bli personlig med, men ett djur är det lätt att skapa en relation till. I och med relationen upphör också djuret att vara en resurs.
Detta betyder inte att djuret inte får ätas av dig, det betyder dock att du i utbyte mot djurets kött tar ansvar för den övriga flockens fortlevnad. Du tar ansvar för att flocken aldrig blir så svag att den dör ut.

Den huvudsakliga, om inte det enda, måttstocken utifrån vilken våra efterlevande kommer att döma oss är tillståndet på jorden.

De behov som naturen har är viktigare än de behov som ekonomin har.

9-2

Posted on: 2007/12/7 15:37

Anonym
Om det är som du påstår vilket jag inte håller med om, löser sig inte det problemet av sig självt då? Eller ska du "upplysa" oss om "lösningen" också? (I hopkokat i samma lab naturligvis)

http://www.churchofeuthanasia.org/catalog/stpky.html

See User information
Quote:

9-2 skrev:
Tillväxt, (Gud)

Hälften av världens befolkning lever i städer, generellt överstiger städers befolkningstäthet deras förmåga att försörja sina invånare. Bärförmågan för ett område avgör dess befolkningsstorlek. Vi tror att vi kan lösa våra problem genom att tillföra mer teknik, när det faktiskt är teknikens fel att vi hamnade här. Vi kan inte bryta mot livets lagar, hur gärna vi än vill.

Två ekonomer satt inlåsta i en mörk källare varpå den ena sade: ”Jag är hungrig” Den andre uppmuntrade honom då med tillförsikt: ”Oroa dig inte, är bara behovet tillräckligt stort så kommer marknaden att förse oss”.

Vi kommer från naturen därför lyder vi också under hennes lagar. Det vi tillverkar och konsumerar har sitt ursprung i henne, vi kan inte utnyttja henne mer än vad hon förmår att ge. Så lyder lagen.

Effekten av att importera resurser.

1. Din livsstil kan aldrig bli hållbar.
2. Ditt liv måste baseras på våld.

1. Om du är beroende av import för din överlevnad så räcker inte det område man lever av till för att försörja dig.
2. Du kan inte förlita dig på handel som en lösning på dina försörjningsproblem och därför måste du använda våld för att tillförskansa dig de resurser du är i behov av.

(Derrick Jensen)

Den livsstil som grundar sig på icke förnyelsebara resurser kommer att försvinna. Den livsstil som grundar sig i överexploatering av förnybara resurser kommer att försvinna.

Civilisationen är inte och kommer aldrig att bli hållbar. Att utnyttja resurser är inte hållbart just därför att vi ser dem som resurser. När en skogshuggare ser träd så ser han sedlar, en resurs, när du ser en skog så ser du många träd, när du ser ett träd så ser du ett träd. Du skapar en relation till det. På samma sätt som du skapar en relation till djur, en flock med djur är inte lätt att bli personlig med, men ett djur är det lätt att skapa en relation till. I och med relationen upphör också djuret att vara en resurs.
Detta betyder inte att djuret inte får ätas av dig, det betyder dock att du i utbyte mot djurets kött tar ansvar för den övriga flockens fortlevnad. Du tar ansvar för att flocken aldrig blir så svag att den dör ut.

Den huvudsakliga, om inte det enda, måttstocken utifrån vilken våra efterlevande kommer att döma oss är tillståndet på jorden.

De behov som naturen har är viktigare än de behov som ekonomin har.

9-2

Sansa dig lite... du ser allt från ett materialistiskt perspektiv - det blir perautomatik därför tokigt.

Vem är den där "du" du hela tiden pratar om? Det är inte svenskt skrivsätt.

Derrick Jensen har inte dagt: "Om du är beroende av import..."

Han pratar inte om eller till dig, eller hur.

"Vi kommer från naturen..." - nej hörredu, försök inte här...

Posted on: 2007/12/7 15:53

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Självklart

Självklart löser sig problemet av sig själv, (se dieoff). Hela problemet är faktiskt elementärt; ett visst område har en viss bärkapacitet, jorden har en viss bärkapacitet. Se till befolkningssiffrorna, (ursäkta jag har en fyra åring som skriker i mitt öra för tillfället)...

Posted on: 2007/12/7 15:56

See User information
Quote:

9-2 skrev:
Självklart

Självklart löser sig problemet av sig själv, (se dieoff). Hela problemet är faktiskt elementärt; ett visst område har en viss bärkapacitet, jorden har en viss bärkapacitet. Se till befolkningssiffrorna, (ursäkta jag har en fyra åring som skriker i mitt öra för tillfället)...

Håller med, att vi har en fyraåring som skriker här...

Norrland har en enorm blåbärskapacitet.

Problem är inte vad du tror, utan det du ser som problem är symptom.

Posted on: 2007/12/7 16:00

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Nå, var var jag?

Hur som helst, ( jag vill be om ursäkt för mina särskrivningar, ett problem som inte tycks försvinna, likt alla andra), det jag vill ha sagt är att vi är "basicly f**kt. Resurser är inte oändliga, allt snack om att de skulle vara det får mig att tänka på Jehovas vittnen. Planeten slutade per definision att vara hållbar för cirka 10.000 år sedan. Rent praktiskt hamnar vi i mitten på artonhundratalet, (d.v.s. i och med den industriellarevolutionen).

Det finns en mängd felaktiga antagenden, här är några av dem.

Det finns aldrig tillräckligt, (man skall inte nöja sig).
Tillväxt är bra.
Hårt arbete är bra.
Mera är bättre.
Den fysiska världen är allt som finns.
Vi kan lösa alla problem.
Saker gör oss lyckliga.
Lägg jorden under dig och härska över den.
Vi är överens om att vi äger planeten.
Planeten är en resurs för människor.
Människan har rättigheter gentemot planeten. (I stället för skyldigheter)
Vi kan inte stoppas.
Civilisationen, (den nuvarande), är den bästa kulturen någonsin.
Alla alternativ till denna kultur är sämre.
Vårt sätt att leva är det rätta.
Alla borde leva så här.
Det är denna kultur som definierar mänsklighet.
Andra kulturer har helt enkelt inte avancerat till vår nivå.
Vi kan inte ge upp detta.
Vi är överlägsna alla andra varelser och vi är inte beroende av dem.

Av alla effekter av den globala uppvärmningen så utgör den på plankton en av de värsta. Plankton tillverkar 50% av vårt syre, dessutom utgör de näringsbasen för krill som i sin tur föder stora fiskbestånd, vilka i sin tur föder människan. Då vi värmer upp haven genom den globala temperaturökningen förändrar vi livsbetingelserna för plankton och de hotar att försvinna från stora delar av haven.
Ingen vet säkert effekterna av uppvärmningen, säkert är dock att livsbetingelserna förändras för alla, djur som människa.

Följande är relativt säkert, vi behöver reducera våra koldioxid utsläpp med 80-90% till 2030-50, gör vi inte det så är det mycket troligt att följande scenarier utvecklas.

Galopperande temperatur höjning, det vill säga, planeten släpper ifrån sig tidigare bunden koldioxid. För att undvika detta så får temperaturökningen inte överstiga 2 grader i förhållande till preindustriella nivåer. Vi har redan orsakat en tredjedel av detta och ytterligare en tredjedel kommer att öka på grund av det som vi redan släppt ut.

Havsnivåerna kommer att öka, i sämsta fall smälter Västantarktis och stora delar av Grönlands inlandsis och då handlar det om upp till 14 meter.

Torka och bränder.

Skadedjur dyker upp på platser som tidigare varit förskonade.

Översvämningar på grund av extremt väder.

Svält på grund av förstörda jordar.

Hållbar utveckling har en motsats, ohållbar utveckling. All ohållbar utveckling kommer för eller senare att sluta vara ohållbar, det ligger i dess natur. Frågan är om vi kan göra den hållbar nu eller om vi tänker vänta till det är för sent. All form av fossilbränsleförbrukning är i längden ohållbar, liksom förbrukningen av uran.

Det finns en begränsad mängd vattendrag att bygga ut, när alla är utnyttjade så är gränsen nådd. Tillverkningen av betong och delar till vindkraftverk och dammar är skadligt för miljön och i längden ohållbart.

Vi måste lära oss att leva på mindre, mycket mindre. Planeten har genomlevt flera olika stadier av utveckling, det stadiet vi befinner oss i nu har varat i lite drygt 12000 år. Det har tillåtit människan att odla och bruka jordens resurser. Förbrukar vi det som upprätthåller vår civilisation så går inte planeten under, men vi gör det.

9-2

Posted on: 2007/12/7 16:12

See User information
För övrigt, Ruppert rocks and I´m sorry to say has left the building.

9-2

Posted on: 2007/12/7 16:30

See User information
Quote:

9-2 skrev:
Nå, var var jag?

Hur som helst, ( jag vill be om ursäkt för mina särskrivningar, ett problem som inte tycks försvinna, likt alla andra), det jag vill ha sagt är att vi är "basicly f**kt. Resurser är inte oändliga, allt snack om att de skulle vara det får mig att tänka på Jehovas vittnen. Planeten slutade per definision att vara hållbar för cirka 10.000 år sedan. Rent praktiskt hamnar vi i mitten på artonhundratalet, (d.v.s. i och med den industriellarevolutionen).

Det finns en mängd felaktiga antagenden, här är några av dem.

Tillväxt är bra.
Hårt arbete är bra.
Mera är bättre.
Saker gör oss lyckliga.
Vi kan inte stoppas.
Alla borde leva så här.

Av alla effekter av den globala uppvärmningen så utgör den på plankton en av de värsta. Plankton tillverkar 50% av vårt syre, dessutom utgör de näringsbasen för krill som i sin tur föder stora fiskbestånd, vilka i sin tur föder människan. Då vi värmer upp haven genom den globala temperaturökningen förändrar vi livsbetingelserna för plankton och de hotar att försvinna från stora delar av haven.
Ingen vet säkert effekterna av uppvärmningen, säkert är dock att livsbetingelserna förändras för alla, djur som människa.

Följande är relativt säkert, vi behöver reducera våra koldioxid utsläpp med 80-90% till 2030-50, gör vi inte det så är det mycket troligt att följande scenarier utvecklas.

Galopperande temperatur höjning, det vill säga, planeten släpper ifrån sig tidigare bunden koldioxid. För att undvika detta så får temperaturökningen inte överstiga 2 grader i förhållande till preindustriella nivåer. Vi har redan orsakat en tredjedel av detta och ytterligare en tredjedel kommer att öka på grund av det som vi redan släppt ut.

Havsnivåerna kommer att öka, i sämsta fall smälter Västantarktis och stora delar av Grönlands inlandsis och då handlar det om upp till 14 meter.

Torka och bränder.

Skadedjur dyker upp på platser som tidigare varit förskonade.

Översvämningar på grund av extremt väder.

Svält på grund av förstörda jordar.

Hållbar utveckling har en motsats, ohållbar utveckling. All ohållbar utveckling kommer för eller senare att sluta vara ohållbar, det ligger i dess natur. Frågan är om vi kan göra den hållbar nu eller om vi tänker vänta till det är för sent. All form av fossilbränsleförbrukning är i längden ohållbar, liksom förbrukningen av uran.

Det finns en begränsad mängd vattendrag att bygga ut, när alla är utnyttjade så är gränsen nådd. Tillverkningen av betong och delar till vindkraftverk och dammar är skadligt för miljön och i längden ohållbart.

Vi måste lära oss att leva på mindre, mycket mindre. Planeten har genomlevt flera olika stadier av utveckling, det stadiet vi befinner oss i nu har varat i lite drygt 12000 år. Det har tillåtit människan att odla och bruka jordens resurser. Förbrukar vi det som upprätthåller vår civilisation så går inte planeten under, men vi gör det.

9-2

Vart vill du komma? Handlar det om att "lära sig leva på mindre"?

NEJ.

Det handlar om att förstå grundpusselbitar, varför vi är här, meningen med vårt liv här osv. Inte om hur man brukar resurser här. Det hon gör "fel" därute" är för att hon är vilse i sig själv, osann- blev människan sann så skulle det inte bli befolkningsexplosion här, ingen cancercell som löper amok. Det du säger är hur cancercellen ska kunna fungera - alltså hur en sjukdom ska kunna bestå genom att inordna sig...

Posted on: 2007/12/7 16:30

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym
Komihåg att det där är bara en del av hjärntvätten.

Quote:

Tillväxt är bra.
Hårt arbete är bra.
Mera är bättre.
Saker gör oss lyckliga.
Vi kan inte stoppas.
Alla borde leva så här.

Anonym
Quote:

Global warming pga Co2 är också bullshit. Grönland var grönt för 1000 år sen, man hade vinodlingar i Skottland på 1400 talet.

Körde dom också omkring i stooora bilar också eller?

Har du köpt allt bullshit ifrån Rothshild?

See User information
Quote:

9-2 skrev:

- Papegojorna häckar tydligen ovanligt tidigt i år.

Posted on: 2007/12/7 20:05

See User information
Bäste Novax och Hurensohn

Som jag förstår saken så oroas ni båda av den skadliga effekten vårt utbildningssystem har haft på min person. Ni hänvisar i stället till Alex Jones och hans läror för upplysning. Jag skulle vilja kommentera detta något. Till att börja med håller jag fullständigt med om att utbildningssystemet korrumperar förmågan till självständigt tänkande, inte så konstigt då det är politiska organisationer som sätter agendan då det gäller utbildning. Ett av de senare exemplen är kristdemokraternas motion om obligatorisk religionsundervisning även i gymnasiet, ursprungligen var motionen ställd som obligatorisk kristendomsundervisning. Vi har nu obligatorisk religionsundervisning i gymnasiet men inte exempelvis obligatorisk källkritiskundervisning. I övrigt skall den svenska skolan genomsyras av de kristna värderingar på vilka vårt samhälle bygger. (Horseshit, som amerikanerna säger)

Skolsystemet är och förblir i makthavarnas händer, liksom det andra utbildningssystemet, media. Visst, självklart, de finns där allihop, Ford, Rockefellar, Rothschild, Murdoch och de Europieska kungahusen. They own us man. Jag kommer inte ihåg siffrorna, kanske ni gör det? Men visst handlar det om att en ynka procent äger lite drygt hälften av jordens tillgångar och utav den procenten så äger cirka förti familjer merparten av tillgångarna? Det är bra att det finns en gapstare som Alex Jones så att vi andra slipper att undersöka förhållandena, det räcker med att prenumurera på hans newsletters.
Missförstå mig inte, jag tycker verkligen att det är bra, ingen ironi här. Själv skulle jag nämligen aldrig ha råd att luffa runt i världen och närvara vid det ena Bilderberger mötet efter det andra, dessutom tror jag inte att jag skulle kunna frammana modet att stå och gasta i en megafon utanför deras möteslokaler. Så feg är jag.

Det finns andra som Alex Jones, Greg Palast är ett exempel och Mike Ruppert ett tredje. Skillnaden mellan Ruppert och Jones är dock att där Jones kommer med svepande luddiga förklaringar, (inte nödvändigtvis falska), så kommer Ruppert med välgrundade och väldokumenterade belägg för sina påståenden. (Läs Crossing the Rubicon, den är visserligen tjock och på engelska men väl värd sin tid.)
Greg Palast gjorde ett jättejobb då han avslöjade valfusket i Florida, (även om vi alla förstod att Bush fick sin post odemokratiskt, demokratin upphörde för länge sedan i U.S.A., om den någonsin funnits.).

Vad jag vill ha sagt är följande, naturligtvis har man rätt att tro vad man vill, utifrån vilken kunskapskälla man vill. En stor mängd män i Sverige tror till exmpel på tipsextra, internetpoker, vråla på läktaren och fylla på helgen. Det gör det dock inte till en vettig livsstil för alla. Andra tror att man kan shoppa loss i all evighet och att när man dör så kommer man till det stora köpcentrat i himmelen. Ytterligare andra tror att människan bara är en spegling, en frekvens, av ett annat varande och att det vi gör i denna dimension bara är en del av ett större lärande. Alla har rätt till sitt synsätt.
Själv är jag övertygad om att jag har ett ansvar här och nu, jag har ett ansvar genemot mina barn och i förlängningen deras barn och barnbarn. När min partners farfar låg för döden, (vid 94 års ålder), så var hans största ångest att han inte kunde finnas där för oss längre, att han inte kunde hjälpa oss. Han är borta, men han finns för oss varje dag. När jag blir arg på min yngsta, (han som är fyra), och är färdig att skälla på honom, så står gammelfarfar bakom min rygg och viskar i mitt öra.

”Krama honom i stället, tänk kärlek så blir det bra.”

Det fungerar naturligtvis inte alltid då all kommunikation av värde är tvåsidig, men det hjälper mig att inse hur en vuxen bör vara och hur ett barn får vara. Det är av kärlek till mina barn som jag ägnar tid åt att skriva detta.
Jag har tillfrågats om syftet, om jag har en briljant lösning att komma med? Jag måste erkänna att det har jag inte. Jag önskar att jag hade det, men att påstå något sådant vore att förleda och att inte ta ansvar. Syftet är i stället att väcka människor inför problem som vi som kollektiv kommer att drabbas av inom kort.
Om dessa problem leder till att vi lever i arbetsläger som de rikas slavar, vet jag inte, om det leder till att vi lever i en värld som påminner om den i Mad Max filmerna vet jag inte heller. Jag kan naturligtvis inte vara säker.
Vad jag däremot vet är att den dagen då jag ligger för döden så vill jag vara säker på att jag gjort allt för att göra världen bättre för dem som kommer efter mig. Därför kan jag inte ta risken att lita på allt vad Alex Jones säger. För mig är han ytterligare en person som lever av den så kallade ”doomer industrin”, jag säger inte att det är fel att han gör så, jag bara konstaterar att han gör det.

Följande är jag dock fullständigt säker på; världen utan fossilabränslen och konstgjorda gödningsmedel kan bara föda mellan 1.2 - 2.5 miljarder människor. Vi kommer under vår livstid att uppleva en tilltagande brist då det gäller livsmedel och energi. Världen så som vi känner den i dag är på väg att försvinna.

Det är min förhoppning att så många som möjligt i vårt avlånga land hittar en plats, en bit mark där de kan leva över generationer på vad jorden kan ge dem. Det är min förhoppning att så många som möjligt lär sig att leva så ursprungligt som möjligt, det vill säga, odlar sin egen mat och tillverkar det man behöver, det har gjorts för och går att göra igen. Om vi obstinat vägrar att inse att den väg vi färdas på leder mot ett stup så kommer vi att gå under. Inte mänskligheten, vi, vi här i väst som tror att sparvarna flyger in i munnen bara vi öppnar den tillräckligt stort.

Jag är övertygad om att urbefolkningen i Amazonas och på Nya Guinea kommer att klara krisen alldeles utmärkt. Det skulle inte förvånna mig om de platser som vi i dag räknar som katastrof områden i världen, (Somalia, Ethiopien), faktiskt kommer hysa en befolkning med framtidsutsikter.
Varför? Därför att de är vana vid att leva på svältgränsen, därför att katastrof är en del av vardagen. I den rika delen av världen är vi vana vid att skrika på hjälp så fort vi hamnar i en knipa, vi förväntar oss att någon myndighet skall reda upp röran. Varje vinter råkar vi ut för strömavbrott i stora delar av landet och varje vinter upprörs människor över att de inte får någon ström till sina spisar och teveapparater. Föreställ dig att det tillståndet är permanent, föreställ dig sedan att det inte finns någon mat att köpa på stormarknaden. Ett helt otänkbart tillstånd? Utan drivmedel och ström så är vi där på tre dagar.

Det spelar ingen roll hur mycket pengar du har eller hur flott lägenhet du bor i eller vilken bil du stoltserar med. I en permanent krissituation så finns det bara en sak som betyder någonting; din förmåga och kunskap.
Om man kan läsa hotbilder i tid så kan man också bemöta hotet, de som stannade kvar och kämpade i Warzawas getto hade större överlevnadsprocent än de som lät sig forslas bort av godsvagnarna.
De som lärt sig bruka jorden och kan leva ”utanför” systemet kommer ha högre överlevnadsprocent än de som inte har gjort det. Man kan inte förlita sig på att en högre makt kommer och frälser oss, vare sig den är religiös eller materiell. Särskilt den materiella makten skiter faktiskt fullständigt i hur det går för dem som inget har.

Ansvar, sju generationer bakåt, sju generationer framåt.

9-2

Posted on: 2007/12/10 8:50

See User information
Quote:

9-2 skrev:
Bäste Novax och Hurensohn

Som jag förstår saken så oroas ni båda av den skadliga effekten vårt utbildningssystem har haft på min person. Ni hänvisar i stället till Alex Jones och hans läror för upplysning. Jag skulle vilja kommentera detta något. Till att börja med håller jag fullständigt med om att utbildningssystemet korrumperar förmågan till självständigt tänkande, inte så konstigt då det är politiska organisationer som sätter agendan då det gäller utbildning. Ett av de senare exemplen är kristdemokraternas motion om obligatorisk religionsundervisning även i gymnasiet, ursprungligen var motionen ställd som obligatorisk kristendomsundervisning. Vi har nu obligatorisk religionsundervisning i gymnasiet men inte exempelvis obligatorisk källkritiskundervisning. I övrigt skall den svenska skolan genomsyras av de kristna värderingar på vilka vårt samhälle bygger. (Horseshit, som amerikanerna säger)

Skolsystemet är och förblir i makthavarnas händer, liksom det andra utbildningssystemet, media. Visst, självklart, de finns där allihop, Ford, Rockefellar, Rothschild, Murdoch och de Europieska kungahusen. They own us man. Jag kommer inte ihåg siffrorna, kanske ni gör det? Men visst handlar det om att en ynka procent äger lite drygt hälften av jordens tillgångar och utav den procenten så äger cirka förti familjer merparten av tillgångarna? Det är bra att det finns en gapstare som Alex Jones så att vi andra slipper att undersöka förhållandena, det räcker med att prenumurera på hans newsletters.
Missförstå mig inte, jag tycker verkligen att det är bra, ingen ironi här. Själv skulle jag nämligen aldrig ha råd att luffa runt i världen och närvara vid det ena Bilderberger mötet efter det andra, dessutom tror jag inte att jag skulle kunna frammana modet att stå och gasta i en megafon utanför deras möteslokaler. Så feg är jag.

Det finns andra som Alex Jones, Greg Palast är ett exempel och Mike Ruppert ett tredje. Skillnaden mellan Ruppert och Jones är dock att där Jones kommer med svepande luddiga förklaringar, (inte nödvändigtvis falska), så kommer Ruppert med välgrundade och väldokumenterade belägg för sina påståenden. (Läs Crossing the Rubicon, den är visserligen tjock och på engelska men väl värd sin tid.)
Greg Palast gjorde ett jättejobb då han avslöjade valfusket i Florida, (även om vi alla förstod att Bush fick sin post odemokratiskt, demokratin upphörde för länge sedan i U.S.A., om den någonsin funnits.).

Vad jag vill ha sagt är följande, naturligtvis har man rätt att tro vad man vill, utifrån vilken kunskapskälla man vill. En stor mängd män i Sverige tror till exmpel på tipsextra, internetpoker, vråla på läktaren och fylla på helgen. Det gör det dock inte till en vettig livsstil för alla. Andra tror att man kan shoppa loss i all evighet och att när man dör så kommer man till det stora köpcentrat i himmelen. Ytterligare andra tror att människan bara är en spegling, en frekvens, av ett annat varande och att det vi gör i denna dimension bara är en del av ett större lärande. Alla har rätt till sitt synsätt.
Själv är jag övertygad om att jag har ett ansvar här och nu, jag har ett ansvar genemot mina barn och i förlängningen deras barn och barnbarn. När min partners farfar låg för döden, (vid 94 års ålder), så var hans största ångest att han inte kunde finnas där för oss längre, att han inte kunde hjälpa oss. Han är borta, men han finns för oss varje dag. När jag blir arg på min yngsta, (han som är fyra), och är färdig att skälla på honom, så står gammelfarfar bakom min rygg och viskar i mitt öra.

”Krama honom i stället, tänk kärlek så blir det bra.”

Det fungerar naturligtvis inte alltid då all kommunikation av värde är tvåsidig, men det hjälper mig att inse hur en vuxen bör vara och hur ett barn får vara. Det är av kärlek till mina barn som jag ägnar tid åt att skriva detta.
Jag har tillfrågats om syftet, om jag har en briljant lösning att komma med? Jag måste erkänna att det har jag inte. Jag önskar att jag hade det, men att påstå något sådant vore att förleda och att inte ta ansvar. Syftet är i stället att väcka människor inför problem som vi som kollektiv kommer att drabbas av inom kort.
Om dessa problem leder till att vi lever i arbetsläger som de rikas slavar, vet jag inte, om det leder till att vi lever i en värld som påminner om den i Mad Max filmerna vet jag inte heller. Jag kan naturligtvis inte vara säker.
Vad jag däremot vet är att den dagen då jag ligger för döden så vill jag vara säker på att jag gjort allt för att göra världen bättre för dem som kommer efter mig. Därför kan jag inte ta risken att lita på allt vad Alex Jones säger. För mig är han ytterligare en person som lever av den så kallade ”doomer industrin”, jag säger inte att det är fel att han gör så, jag bara konstaterar att han gör det.

Följande är jag dock fullständigt säker på; världen utan fossilabränslen och konstgjorda gödningsmedel kan bara föda mellan 1.2 - 2.5 miljarder människor. Vi kommer under vår livstid att uppleva en tilltagande brist då det gäller livsmedel och energi. Världen så som vi känner den i dag är på väg att försvinna.

Det är min förhoppning att så många som möjligt i vårt avlånga land hittar en plats, en bit mark där de kan leva över generationer på vad jorden kan ge dem. Det är min förhoppning att så många som möjligt lär sig att leva så ursprungligt som möjligt, det vill säga, odlar sin egen mat och tillverkar det man behöver, det har gjorts för och går att göra igen. Om vi obstinat vägrar att inse att den väg vi färdas på leder mot ett stup så kommer vi att gå under. Inte mänskligheten, vi, vi här i väst som tror att sparvarna flyger in i munnen bara vi öppnar den tillräckligt stort.

Jag är övertygad om att urbefolkningen i Amazonas och på Nya Guinea kommer att klara krisen alldeles utmärkt. Det skulle inte förvånna mig om de platser som vi i dag räknar som katastrof områden i världen, (Somalia, Ethiopien), faktiskt kommer hysa en befolkning med framtidsutsikter.
Varför? Därför att de är vana vid att leva på svältgränsen, därför att katastrof är en del av vardagen. I den rika delen av världen är vi vana vid att skrika på hjälp så fort vi hamnar i en knipa, vi förväntar oss att någon myndighet skall reda upp röran. Varje vinter råkar vi ut för strömavbrott i stora delar av landet och varje vinter upprörs människor över att de inte får någon ström till sina spisar och teveapparater. Föreställ dig att det tillståndet är permanent, föreställ dig sedan att det inte finns någon mat att köpa på stormarknaden. Ett helt otänkbart tillstånd? Utan drivmedel och ström så är vi där på tre dagar.

Det spelar ingen roll hur mycket pengar du har eller hur flott lägenhet du bor i eller vilken bil du stoltserar med. I en permanent krissituation så finns det bara en sak som betyder någonting; din förmåga och kunskap.
Om man kan läsa hotbilder i tid så kan man också bemöta hotet, de som stannade kvar och kämpade i Warzawas getto hade större överlevnadsprocent än de som lät sig forslas bort av godsvagnarna.
De som lärt sig bruka jorden och kan leva ”utanför” systemet kommer ha högre överlevnadsprocent än de som inte har gjort det. Man kan inte förlita sig på att en högre makt kommer och frälser oss, vare sig den är religiös eller materiell. Särskilt den materiella makten skiter faktiskt fullständigt i hur det går för dem som inget har.

9-2

Jag hänvisar verkligen inte till Alex Jones läror, vart fick du det ifrån? Skulle de ta bort en del av tex genuslarv och annan programmering ur skolpillren och ersätta den med kristedomsundervisning så skulle det vara till stor nytta för människor och samhälle. Jag vet inte hur gammal du är - men själv har jag haft det i skolan, och gått i söndagsskola. Det där ger unga människor lite distans till skitsaker de annars matas med. På den tiden var det inte så uschligt vad barnen matades med via - inga datorer, och ganska mysiga barnprogram, + Hylands Hörna och televinken och det där. Jämför det med dagens "mat", rap och all demonisk goja. Att bara få det och inget som rör respekt för livet, äldre, något högre/gud - då är det morsning och god bye.

Du talar om "hotbilder" men vet kanske inte att vad som vi står inför är vår egen skugga. Du kan inte jämföra den tid vi går in imed gamla krig eller så. Det är en speciell tid nu, och hur det kommer att bli därute är inget som du kan "kämpa" mot. Du tror det är "kris" därute - men du måste tänka andligt, förstå vissa grundpusselbitar - annars kan du vara aktivist och go ahead - men det är ingen lösning, bara bortkastad tid och bensin på elden.

Kul för indianerna i Amazonas nu när skövlingen tar ett nytt kliv för att plantera energigrödor på grund av hoaxet med C02.

Posted on: 2007/12/10 11:33

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym
Quote:

Skillnaden mellan Ruppert och Jones är dock att där Jones kommer med svepande luddiga förklaringar, (inte nödvändigtvis falska)

Han kommenterar mest vad som sägs i lamestream media och officiella dokument. Alla hans påståenden kan lätt kollas med 5 minuter av google. Om det skulle vara "luddigt" så finns det inget som inte är just "luddigt".

Quote:

Låter ganska bibliskt, refererar du till högsta ledningens straff han gav till Kain?

« 1 (2) 3 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper