vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Svensk kollanileverikontrollsamhälle Dokumentär

See User information
Politiker är svåra att få tag på, särskilt om man har en kamera i näven.

Fast nu är det annorlunda. Det är valår, så man slipper jaga dom. Dom kommer helt enkelt ut på stan och tigger om det.

Sitting ducks, med andra ord.

Jag ska nu inrikta mig på dokumentär (egentligen jobbar jag med spelfilm), detta året, och försöka producera tre filmer.

Eftersom det är dyrt att åka runt hela Sverige och filma, kanske det finns andra som skulle vara sugna?

Jag vet ju vad det är som behöver filmas, och arbetar efter ett flexibelt manus. Jag använder mig också av en låtsasprojektbeskrivning, där det står att syftet är att "visa hur media jobbar, och hur media kränker politiker". Det stämmer ju egentligen inte. Frågeställningen är egentligen varför svenska regeringen stödjer Isaf-styrkan (Nato styrkan i Afghanistan med svenska soldater i), och sedan visa att kriget mot Afghanistan bygger (rättfärdigas) på en lögn (en liten del av de tre filmerna).

Sedan ska vi också ta upp att dessa soldater dör, och visa vilka de _verkligen_ jobbar för etc etc osv osv...

Jag är filmproducent sedan 7 år tillbaka (minst) och har bl a jobbat med SVT etc.

Filmen kommer att vara lågbudget, eftersom jag vägrar att låta andra (producenter) lägga vantarna på den när den är färdig. Men det betyder inte att den kommer att vara dålig.

Alla som jobbar med filmen måste vara beredda på
- Anonymitet (ej bestämt)
- Själv bestämma vad som krävs av dom
- Att efterarbetet till större delen kommer att ske av mig
- Att ingen royalty eller copyright tillämpas oavsett gällande sk "lagar" (dvs ingen lön), bortsett från att det är oönskvärt att folk i efterhand redigerar filmen så att budskapet blir förvrängt.

Om du är intresserad eller undrar något, posta gärna i denna tråden.
Jag ser gärna att du har kunskap eller är intresserad av ämnet. Kontaker inom media eller politiska kontakter är oerhört eftertraktat.

mvh
/Idioten

Posted on: 2006/2/1 17:52
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Svensk kollanileverikontrollsamhälle Dokumentär

See User information
Hej idiot.

Varför alla dessa krav. Jag tyckte att det lät som en bra idee, men nu är jag lite skrämd.

Jag har 2 DV kameror och vill göra film, det ska vara politiskt/spelfilm/kortfilm.

Skulle vara kul att göra någonting tillsammans, men då menar jag tillsammans.

Posted on: 2006/2/1 18:30
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

micro skrev:
Hej idiot.

Varför alla dessa krav. Jag tyckte att det lät som en bra idee, men nu är jag lite skrämd.

Jag har 2 DV kameror och vill göra film, det ska vara politiskt/spelfilm/kortfilm.

Skulle vara kul att göra någonting tillsammans, men då menar jag tillsammans.

Anonymitet - Därför att branchen är farlig och jag har små barn. Jag skulle offra mina barn för att sanningen skulle komma ut, och skulle ha det jobbigt att sedan leva med det beslutet.

Själv bestämma - därför att det blir bäst om var och en får bestämma själv.

Efterarbete - Därför att "för många kockar" ...etc, och vill gärna klippa. Det betyder inte att folk inte får vara delaktiga.

Ingen royalty - Pga att det skulle vara oetiskt att ta betalt för att hjälpa folk (jag ska heller inte ha betalt). Om filmen drar in pengar ska det betala utgifter, sedan får resten skänkas till nån förbannad stiftelse. Eller kanske investeras i nya filmer?

Tror inte att det blir någon större vinst =)

-----------------------------------

Sedan betyder inte det att vi inte kan göra film ihop ändå (det gör jag jättegärna). Jag kan ju delta i projekt som du initierar etc. Men detta projekt har jag initierat utefter vissa bestämda visioner.

Jag tycker iallafall att du ska läsa projektbeskrivningen (det finns två, du ska få den "riktiga") innan du blir skrämd. Och om det är något du tycker är fel, vill jag hellre se att du argumenterar emot och försöker förändra ("kraven") än att du säger "jaha, då får du göra det själv".

Jag skickar projektbeskrivningen när det är färdigt. Det kommer nog dröja mellan ett par timmar till ett par dagar. Innan veckan är slut lovar jag att du har det i din inbox.

Posted on: 2006/2/1 18:49

See User information
jag hjälper jättegärna till på vilket sätt som helst.
har en dv-kamera men den är riktigt dålig, tyvärr.

Posted on: 2006/2/1 19:42

See User information
Det låter bättre nu. Jag bara tänkte att du skulle sitta där på pengarna och ta all ära. :)

Jag är på. Det är bara till att filma.

Sen hjälps vi åt och gör manus till nästa film.

Posted on: 2006/2/1 19:51

Anonym
Ställer upp, behöver dock inte hålla mig hemlig... Tips, diskutera innehållet och klippning med flera, som sett massvis med material, och följt reaktionerna... Själv är bäste dräng funkar i många fall, dock inte när det kommer till idéer....

Satsa som sagt pengarna i ett nytt projekt, att skänka dom till en organisation verkar lite galet med tanke på hur dåligt pengar behandlas...

har haft o göra med politiker många gånger på ön (Gotland) o har också mycket att berätta om så behöves... Viktigt är att ta med psykologi, hur vi tänker och behandlar info... Det är det som är problemet, och hur vi kopplar ihop 1 o 1... med mera...

Hare...

Grejt idé...

Anonym
Re: Svensk kollanileverikontrollsamhälle Dokumentär... Say what?
Ursäkta om frågan känns konstig men exakt vad, är "kollanileverikontrollsamhälle"?

Kollani=?

Leveri=?

Kontroll=Behärskning eller herravälde

Samhälle=sammanslutning eller en (stor) grupp människor (el. djur etc) med gemensamma lagar och sedvänjor; nation, land (i bestämd form "staten, det allmänna")

men kollani och leveri?

Förklara detta om det går!

J

See User information
Behövs det musik?

Posted on: 2006/2/7 13:30

See User information
Jag önskar dig och er all lycka med denna film. Det behövs verkligen en film med denna inriktning. Prata gärna med herr Bodström om kontrollsamhället. Skulle vara intressant att höra hans åsikter. Det man hör på tv är bara en massa undanflykter från hans sida.

Posted on: 2006/2/7 22:57

See User information
Hejsan Alla Berörda,

Håller fortfarande på med förberedelserna.
Det blir större än vad jag trodde, verkar det som.

Jag ska försöka kontakta alla som svarat på tråden inom två veckor (om jag kan få tag på er kontaktinformation).

Om jag inte lyckas med det så kan jag berätta att jag ska publicera kontaktinformation om projektet i denna tråden, också om ca två veckor.

Quote:

jaxtone skrev:

Ursäkta om frågan känns konstig men exakt vad, är "kollanileverikontrollsamhälle"?

Kolla... ni lever i (ett) kontrollsamhälle

kontrollsamhälle = (ett ord) ett samhälle där något kontrollerar medborgarnas tankar (i sin djupaste mening).

Kan även definieras som = ett samhälle där staten har koll på individens alla åtaganden

Posted on: 2006/2/21 12:09

Anonym
Aha! Nu förstår jag bättre... men utan ordet "ett" blev det lite fattigt förklarat.

Lycka till!

J

See User information

Inlägget borttaget på grund av att det jag skrev nu är irrelevant.

Posted on: 2006/3/14 14:01

-Sorry!

See User information
Pga personliga hinder har jag inte kommit igång riktigt.
Det har gått för långt för att avbryta projektet, och jag ska
därför sätta igång att filma redan nästa vecka, trots att jag
inte kontaktat er som svarat i tråden.

Jag undrar därmed ännu en gång, eftersom det har gått ett
par månader, om det är någon som har lust bidra till projektet, trots att det kommer att bli mindre ambitiöst än vad det var tänkt.

?

mvh
/Idioten

Posted on: 2006/5/30 23:09

Re: -Sorry!

See User information
Well, jag har också en DV kamera här i stockholm, men om jag kan hjälpa till eller inte vet jag ej. Men kan som sagt försöka om det är något område jag är kvalificerad i.

Posted on: 2006/5/31 10:10

Re: -Sorry!

See User information
Jo, jag är oxå på om det behövs, vet inte vad som behövs, jag har dock möjligheter att låna viss filmutrustning då jag bor nära film i väst och känner några där. så säg bara till om det är nått jag kan göra. låter kul det här!!!

Posted on: 2006/5/31 17:31
Stå på dig innan någon annan gör det

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper