vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Matrix buddism Hinduism Taoism Kristendom

See User information
Jag är en Matrix nörd, som fan, och här är lite info jag samlat på mig om filmerna:

Oraklet: Svart, kvinna, skapar kaos, intuitiv, Yin.
Arkitekten: Vit, man, skapar ordning, logisk, Yang.

Texten till låten Neodämmerung som spelas under den sista mentala striden mellan Neo (the one) och Smith (the many) i Revolutions är från Upanishaderna, den filosofiska delen av Veda skrifterna.

Brhadaranyaka Upanisad 1.3.28

asato ma sad gamaya
tamaso ma jyotir gamaya
mrtyor mamrtam gamaya

From delusion lead me to truth (Matrix) Neo befrias från Matrisens illusion.
From darkness lead me to light (Matrix Reloaded) Neo går från osäkerhetens mörker till kunskapens ljus.
From death lead me to immortality (Matrix Revolutions) Neo ger sitt liv för Zion(kroppen) Matrix(medvetandet) och Maskinerna(anden) och släcker sitt ego, avslutar återfödelse processen, och når Nirvana.

Isa Upanisad 11

vidyam cavidyam ca yas
tad vedobhayam saha
avidyaya mrtyum tirtva
vidyayamrtam asnute

He who knows both knowledge and action, with action overcomes death and with knowledge reaches immortality.

Mundaka Upanisad 2.2.5

yasmin dyauh prthivi cantariksam otam manah saha pranais ca sarvaih tam evaikam janatha atmanam anya vacah vimuncatha amrtasya esah setuh

In him are woven the sky and the earth and all the regions of the air, and in him rest the mind and all the powers of life. Know him as "The One" and leave aside all other words. He is the bridge of immortality.

Katha Upanisad 6.7

indriyebhyah param mano
manasah sattvam uttamam
sattvad adhi mahan atma
mahato vyaktam uttamam

Beyond the senses is the mind, and beyond the mind is reason, its essence. Beyond reason is the Spirit in man, and beyond this is the Spirit of the Universe, the evolver of all.

Katha Upanisad 6.10

yada pancavatisthante
jnanani manasa saha
buddhis ca na vicestate
tam ahuh paramam gatim

When the five senses and the mind are still, and reason itself rests in silence, then begins the Path supreme.

Ya ya ya ya yada yadaya
Ya ya ya ya yada yada yada yada
Yada yada yada yada yada

Mundaka Upanisad 2.2.8

bhidyate hrdayagranthis
chidyante sarvasamsayah
ksiyante casya karmani
tasmin drste paravare

And when he is seen in his immanence and transcendence, then the ties that have bound the heart are unloosened, the doubts of the mind vanish, and the law of Karma works no more.

Neo får förklarat för sig av Oraklet i Matrix Reloaded att alla program kommer från samma källa, The Source/machine mainframe, och att alla program måste återvända dit när deras syfte är avklarat. Det är Hindu filosofi, vi kommer alla från Brahman, och dit ska vi återvända när vårat syfte är avklarat.

Morpheus: I grekisk mytologi son till drömguden hypnos, namnet Morpheus betyder "den som formar", och Morpheus speciella egenskap var att anta människoform i drömmar.

Merovingians fru heter Persephone. I grekisk mytologi så var Persphone dotter till Zeus och Demeter, men kidnappades av Hades och fördes till underjorden där hon tvingades bli hans fru. Hon tilläts besöka de levandes värld en viss tid på året, men var sen tvungen att återvända. Jag tror att det är därför vi ser henne klädd annorlunda I Matrix Revolutions, då är hon tillbaka i Merovingians club hell.

En Boddhisatva är en person som är på väg att ingå i Nirvana, men väljer att inte göra det, utan stannar för att hjälpa andra istället. Rebellerna kan ses som Bodhisatvas, som gång på gång kopplar in sig Matrisen för att hjälpa andra se sanningen.

I början av Revolutions träffar Neo en program familj. Ramakandra, Kamala, Sati. Påminner om den indiska trion av gudar Brahma, Vishnu och Shiva. I Hindu mytologi så var Ramachandra den sjunde inkarnationen av Vishnu. Den sjätte inkarnationen var Parashurama (Neo är den sjätte versionen av The One.) De två möts och det blir ett sorts "passing of the torch" ögonblick. När Neo kommer ut från Mobil Ave (Mobil=Limbo) så är han förändrad, Link känner inte igen hans kod, hans medvetande har förändrats. Rama berättade för Neo att han älskar sin dotter väldigt mycket vilket låter konstigt, för kärlek ska ju vara en mänsklig känsla. Rama säger att kärlek och Karma bara är ord, det som betyder något är kopplingen orden antyder.

I Matrix revolutions lämnar Neo skeppet The Hammer, och går ombord på The Logos. Logos betyder på grekiska "ord". Så man kan se det som att Neo lämnar vapnet, The Hammer, och för budskap om kärlek och karma till maskinstaden, för det är ju bara ord som Rama sa.

Posted on: 2006/2/17 18:19
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Matrix buddism Hinduism Taoism Kristendom

See User information
Thomas A Anderson: Thomas, referens till Tomas tvivlaren. Andros är grekiska, betyder Man, alltså Andros son, son of man. A kan stå för alpha, medan den sista bokstaven i Neo kan stå för Omega, the alpha and the omega, the beginning and the end.

Trinity är ett klurigt namn, kan vara en referens till fadern, sonen och den helige anden. Morpheus=Fadern, Neo=Sonen och Trinity=Den helige anden, hon väcker Neo till liv i slutet av M1.

I skeppet Nebuchadnezzar (som förövrigt var en babylonsk kung som förde folk från Zion till babylon men I filmerna är det tvärtom, skeppet Nebuchadnezzar tar folk från babylon/Matrix till Zion) finns det ett plakat där det står MARK:3:11. I den passagen i bibeln står det: "Och när de onda andarna såg honom, föll de ner på sina knän och utbrast, du är guds son!" I Revolutions får vi reda på att maskinerna representerar ande/spirit, och dom faller ner framför Neo i slutet av M1.

Neo bor i rum 101 i början av M1. Kan ses som att Neo kommer börja ett nytt liv, ungefär som när någon börjar en ny kurs, physiscs 101. Kan även läsas som, One, oh, One. I Matrix Reloaded träffar Neo, Morpheus och Trinity The Merovingian på våning 101 i hans restaurang LeVrai (the real) , och eftersom det blir något av en filosofi diskussion mellan Morpheus och Merovingian om orsakssamband vs fri vilja, kan det ses som en introduktions kurs i filosofi, philosophy 101. Under biljakten befinner dom sig på freeway 101.

Seraph: Seraphims är änglar av eld. De har två plikter. Att skydda himlen från de som inte är tillåtna att vistas där, och att ge smörjelse till profeter, och därmed ge dem deras makt.

Seraph skyddar Oraklet från de som inte är tillåtna att vistas i hennes närhet. Han testar att Neo är the One genom deras lilla kamp, vilket kan ses som att Seraph ger neo smörjelse/uppgraderar hans fighting skills inför det stundande mötet med Smith. Neo kämpar för att få tillgång till mera kunskap om the Matrix.

Att människorna i kapslarna återanvänds efter dom dör, påminner väldigt mycket om Buddhismens/Hinduismens återfödelse process.

Bilen som Trinity och Morpheus kör under biljakten har nummer DA203. Bibeln igen: "Jag har haft en dröm som bekymmrar mig, och jag vill veta vad den betyder".
Antagligen en referens till Neos dröm om Trinity.

Kung Nebuchadnezzar hade en återkommande dröm om jordens undegång, och han ville ha drömmen tydd, men varje gång han vaknade så var minnena om drömmen borta. När Nebuchadnezzar sprängs i Reloaded säger Morpheus: I have dreamed a dream, but now that dream is gone from me.

The spoon boy, en till väldigt tydlig koppling till Buddhismen.

Spoon boy: Don't try and bend the spoon, that's impossible, instead only try to realize the truth.

Neo: What truth?

Spoon boy: There is no spoon. Then you will see that it is not the spoon that bends, it is only yourself.

Två munkar stod och grälade om en flagga som fladdrade i vinden. Den ene munken sa: Det är flaggan som rör sig. Den andre munken sa: Nej, det är vinden som rör sig. En tredje munk som hört vad de sagt sa: Varken flaggan eller vinden rör sig, det är medvetandet som rör sig.

I början av Reloaded så kör Smith en Audi med nummer IS5416. Återigen bibeln: "Behold I have created the "Smith" that bloweth the coals in the fire, and that bringeth forth an instrument for his work, and I have created the waster to destroy".

Jag vet inte om det här stämmer, men, när jesus släpades till korset av romarna, så var hans ögon täckta, och romarna hånade honom och sa att han skulle försöka använda sin "andra/inre syn" för att se sina motståndare.

Efter att Bane har förblindat Neo på the Logos, så säger han åt honom:

"I wish you could see yourself Mr Anderson. The blind messiah. You're a symbol for all of your kind, Mr Anderson. Helpless, pathetic, just waiting to be put out of your misery"

Neo: "I can see you"

Neo använder nu sin inre syn för att se Bane/Smith.

Boss maskinen som Neo möter i Revolutions heter "Deus Ex Machina" vilket är latin och betyder "gud ur maskinen"

"Begreppet "Deus ex machina" (latin, på Svenska "gud ur maskinen") härstammar från antik romersk och grekisk teater där man i vissa pjäser lät en gud, med hjälp av någon slags sinnrik maskin, dyka upp på scenen och rädda en till synes hopplös situation.
Idag används begreppet på alla händelser i en berättelse som på ett osannolikt sätt räddar en till synes omöjlig situation"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Deus_ex_machina

Men, eftersom Wachowski bröderna tydligen gillar att vända på saker och ting, så kan man se det så här: Neo antar rollen som Deus Ex Machina här, eftersom maskin guden kommer inte ovanifrån och ner (de hissades ner på scenen) utan nerifrån och upp. Neo däremot, är den som sänker sig och räddar maskinerna, Matrix och människorna ur den till synes hopplösa situationen med Smith.

Posted on: 2006/2/17 18:20
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
http://www.matrixfans.net/symbolism/meanings.php

Samtal mellan Larry Wachowski och Ken Wilber.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ken_Wilber

http://www.kenwilber.com/

"THE MANY MEANINGS OF THE MATRIX"
featuring Larry Wachowski and Ken Wilber

Ken: You yourself have not talked about your interpretation of The Matrix trilogy or what you were attempting to say, because you didn't want it to become dogma, in other words you wanted people to be free to interpret the movies the way they wanted to, and they have the freedom to do that, and as soon as the movie-maker gets up and says "This is the meaning of The Matrix, and this is the source", this really limits people, I think it's a very wise thing to do...

Larry: Yeah, I mean, you make a work of art, and you want it to be provocative, you want people to dialog about it, [Ken: Right.] you don't want them to rely on somebody to tell them what it is, or... it's like, the whole nature of the movie is exactly that... inspect it and pursue it yourself...

Ken: Right.

Larry: Yeah, it seems hypocritical for us to go out and tell everybody what it's supposed to be about, or what you're supposed to think about it, and even if I was to do it, or Andy was to do it, and in the gentlest of terms and try to contextualize it as what it means to us...

Larry: I mean, the Matrix is an exploration of consciousness, those little tiny bits and pieces at the beginning of each of the films sort of, tries to help you map it out a little bit...

Ken: Right. That to me is what makes it, like I say, such rich literature, that there's just multiple levels of meaning and I think that the critics have missed it on that basis, when they don't stand back and see a bigger picture they are free to criticise it in any way they want for the same reason as anybody is free to interpret in anyway...

Larry: Yeah, I'm hoping that there will be some level of, that the problem will be somewhat self-evident, that, you know, in a way that you describe things as having an interior and an exterior, the way that the Matrix kinda is in a lot of ways about that, and the exterior tends to remain very obvious, very surface based, observation based. And I'm kind of hoping that these two dialogs that'll be juxtaposed will be kind of about an exterior and an interior, and the critics will be essentially interested in surfaces, and philosophers will be interested in interiors.

Larry: Yeah. So it's interesting that you talk like he does, like Schopenhauer does, you can talk so well about the quadrants [besides: "Die Welt als Wille und Vorstellung" has also four parts and there's some correlation with Wilber's terminology] and yet, when you talk about the thing that holds them all together it becomes difficult to talk about.

Ken: Yeah. Well, and that's the thing that holds them all together is, it's not something, you know, it's not another quadrant in addition to those, it's not something outside of it. I sometimes say that it's the page on which the diagram is written, or something like that, but that's just another...

Larry: I think it's the origin point of them, the thing that pulls, the thing that allows you to say that they're all, these four quadrants relate to each other, and are not just separate things...

Ken: I agree.

Larry: ...holding up by themselves. The thing that holds them is that zero point...

Ken: Exactly, and that zero point...

Larry: That was the... in the beginning of the third movie when there's like... we're like: "How do we start the third movie?" ...which is gonna talk about the things that are so hard to talk about [Ken: Right.] it's like: Ok, you go to black and then you have to have a moment of Big Bang and that's the origin of everything, the origin of thought, the origin of consciousness, whatever it is, in that moment it's like 'from that nothing to everything' is everything... [Ken laughs]

Ken: And that's the same origin point...

Larry: Yeah.

Posted on: 2006/2/17 18:20

See User information
Intressant. Matrixfilmerna är bland det mest genialiska som visats på film.

Posted on: 2006/2/18 10:22
Religion separerar - Andlighet förenar

See User information
Intressant. Matrixfilmerna är bland det mest genialiska som visats på film.

Det händer inte alltför ofta att jag träffar på folk som tycker det.

Posted on: 2006/2/18 20:09

See User information
Mycket intressant forskning om det hela seraphim! .. bra bra!.

Jo Jag tycker också om dom filmerna, hmm nu när jag tänker efter är det nog det ända filmer jag köpt som orginal DVD:s

om man vill romantisera sej själv för en stund så heter man ju Andersson haha

Posted on: 2006/2/19 23:55
"We don't receive wisdom, we must discover it for ourselves after a journey that no one can take for us or spare us."-Marcel Proust

Youngevity Associate
http://ygy-90-for-life.webnode.se/
http://naturligtvis.my90forlife.com/ http://tinyurl.com/Y...

See User information
Seraphim,

Du måste ha hört talas om Sophia Stewart?

Vad är din input angående hennes inblanding.

mvh
/Idioten

P.S.
Också Matrix fan.

Posted on: 2006/2/20 8:27

See User information
Du måste ha hört talas om Sophia Stewart? Vad är din input angående hennes inblanding

Att hon är lite av en knäppis. Jag menar The Matrix är en samling av så många olika influenser, varför är det bara hon som tjafsar? Kolla William Gibson, han om någon borde ju kunna stämma dom, om ni har läst Neuromancer så vet ni vad jag menar. Jag tror mest hon hittade något i The Matrix som var likt något i hennes verk the third eye och ville tjäna lite på det. Hon hade ju inget att komma med därför las fallet ner, men då skyllde hon på sina advokater lol. Matrix trilogin är den mest genialiska någonsin, utan tvekan, och som Cornel West sa, ungefär: There are about 400 levels in this movie, some walk away with 2, some walk away with 12, and some walk away with 400.

Jag håller på knåpar ihop ett 9/11 forum nu, 9/11 RELOADED lol, men det kommer ta ett litet tag, jag får det inte att se ut som jag vill haha, har aldrig gjort sånt förr.

Posted on: 2006/2/20 12:36

See User information
Jag tycker att Matrix story är otroligt intressant och tydligen djupare än jag trodde. Första filmen är väldigt bra (troligen den film jag sett flest gånger). Animatrix har också några bra delar tänker speciellt på The Second Renaissance.

Jag gillar den filosofiska tanken som tas upp, är det bättre att leva i en behaglig osanning än en obehaglig osanning? Tänker på Cypher i första filmen, när han sitter hos agenterna på resturangen.

Om du gillar filmer som tåls att analyseras och utforskas kan jag rekommendera David Lynch (Mulholland Drive) eller ryssen Andrej Tarkovkijs filmer Stalker, Solaris och Spegeln.

Går ju t.om. se SR p1 på nätet. http://whatisthematrix.warnerbros.com ... matrix_site_episode1.html

Posted on: 2006/2/20 16:12

See User information
Quote:

seraphim skrev:
Jag menar The Matrix är en samling av så många olika influenser, varför är det bara hon som tjafsar?

Det är det inte. Jag tjafsar också. 1997 skrev jag och en vän ett filmmanus i vilket det fanns agenter (tänk men in black) som tillämpande Wing Tsun Kung Fu. Jag och min vän bråkade om huruvida de skulle ha solglasögon på sig inomhus eller ej.

Vi började spela in -98, gissa om vi blev arga och sura. särskilt med alla som dissade filmen eftersom den var en billig "matrix-kopia".

Men det är så, med "uppfinningar". De har en tendens att på ett "oförklarligt" sätt komma till flera personer samtidigt. Kolla på Bell och telefonpatenten t ex.

Tycker du ska vara försiktig med att dissa Stewart, även om hon är tokig har hon en del poänger som inte går att bestrida.

Posted on: 2006/2/21 11:39

See User information
som tillämpande Wing Tsun Kung Fu.

Woohoo det tränar jag, fast det stavas Ving Tchun!

Tycker du ska vara försiktig med att dissa Stewart, även om hon är tokig har hon en del poänger som inte går att bestrida.

Jag tänker dissa henne, tokmycket. Hon påstod att den första versionen av Matrix var typ en halvtimme längre, filmen hade från början ett star wars intro som förklarade att människorna var fånga i ett dataprogram och blah blah, varför i helvete skulle de avslöja det i början? Det skulle ju förstöra hela överraskningen!

Och varför har ingen kommit fram med en kopia av denna version av filmen?

Nej jag tror att hon såg att det fanns vissa likheter mellan hennes verk och Matrix, och sen ville tjäna lite pengar. Hon förstår sig inte på Reloaded och Revolutions, och påstår att de bara gjordes för att ta bort uppmärksamheten från att M1 var stulen, och att det är därför 2 och 3 är så annorlunda från M1, därför att nu måste regissörerna tänka själva.

Newsflash, det har de gjort hela tiden. Allt de är intresserade av stoppade de in i trilogin. Jag tycker hon snackar skit, bara kacklar om gud hit och dit, och andra miffon påstår att gud pratar genom henne, nä fy, knäppisar.

W's, tack för 3 ösbra filmer!

By the way, så här tyckte William Gibson om The Matrix:

THE MATRIX: FAIR COP

I was, as you can probably imagine, prepared not to like THE MATRIX. A friend finally dragged me to see it in Santa Monica, when I was taping NO MAPS FOR THESE TERRITORIES.

I liked it a lot. I even went back to see it a second time in theatrical release, which is unusual for me.

I thought it was more like Dick’s work than mine, though more coherent, saner, than I generally take Dick to have been. A Dickian universe with fewer moving parts (for Dick, I suspect, all of the parts were, always, moving parts).

A Dickian universe with a solid bottom (or for the one film at least, as there’s no way of knowing yet where the franchise is headed). It’s thematically gnostic, something NEUROMANCER isn’t.

Whatever of my work may be there, it seems to me to have gotten there by exactly the kind of creative cultural osmosis I’ve always depended on myself. If there’s NEUROMANCER in THE MATRIX, there’s THE STARS MY DESTINATION and DHALGREN in NEUROMANCER, and much else besides, down to and including actual bits of embarrassingly undigested gristle.

And while I was drawing directly from those originals, and many others, the makers of THE MATRIX were drawing through a pre-existing “cyberpunk” esthetic, which constituted as much of a found object, for them, as “science fiction” did for me. From where they were, they had the added luxury of choosing bits from, say, Billy Idol’s “Neuromancer” as well.

When I began to write NEUROMANCER, there was no “cyberpunk”. THE MATRIX is arguably the ultimate “cyberpunk” artifact. Or will be, if the sequels don’t blow. I hope they don’t, and somehow have a hunch they won’t, but I’m glad I’m not the one who has to worry about it.

The other thing I’m glad of is that a film of NEUROMANCER, whatever else I might want it to be, definitely doesn’t, now, have to be THE MATRIX, or even anything very much like it.

http://www.williamgibsonbooks.com/archive/2003_01_28_archive.asp

Posted on: 2006/2/21 13:21

See User information
Quote:

seraphim skrev:

Wohoo det tränar jag, fast det stavas Ving Tchun!

Jag med, och fast då stavas det Wing Tsun. Det kanske inte är samma? =P

Posted on: 2006/2/22 9:14

See User information

Jag tror det är samma.

Posted on: 2006/2/22 17:45

See User information
Quote:

seraphim skrev:

Jag tror det är samma.

lol, j/k

Kolla stavningen på denna:

http://www.wing-tsun.se/

Posted on: 2006/2/23 16:57

See User information
Jag håller på och flyttar och idag när jag höll på och packade en låda med grejer hittade jag ett Matrix manuskript, en lite annorlunda version av det som till slut blev The Matrix. Delen där Neo ger Choi de där disketterna i filmen var lite annorlunda:

"A chill runs down his spine and when someone knocks on his door he almost jumps out of his chair. He looks at the door, then back at the computer but the message is gone. He shakes his head , not completely sure what happened. Again, someone knocks.

Cautiously, Neo approaches the door.

VOICE (O.S) Hey, Tommy Boy! You in there? Recognizing the voice, he relaxes and opens it. Anthony, who lives down the hall, is standing outside with a group of friends.

Neo: What do you want, Anthony?

Anthony: I need your help man. Desperate. They got me, man. The shackles of fascism.

He holds up the red notice that accompanies the Denver boot.

Neo: You got the money this time?

He holds up two hundred dollars and Neo opens the door. Anthony's girlfriend Dujour stops in front of Neo.

Dujour: You can really get that thing off, right now?

Anthony: I told you, honey, he may look like just another geek but this here is all we got left standing between Big Brother and the New World Order.

Jag ska försöka hitta länken till manuskriptet, det är ganska kul att läsa.

Edit: http://www.harcon.co.nz/matrix/matrixscript.htm

Posted on: 2006/2/23 20:06

See User information
Kanske inte hör hemma i detta forum, men det är fan vackert med digital kung fu haha!

http://www.youtube.com/watch?v=udbEgS ... arch=the%20matrix%20fight

Posted on: 2006/5/27 22:57

"Absolute certainty is a privilege of uneducated minds and fanatics" - CJ Keyser

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper