vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Allt är lungt - Makteliten har inte en suck

See User information
Världen är mer komplicerad än vad vi kan förstå. Det största problemet är att vi människor inte kan enas, och bråkar med varandra.

En viktig sak är att vi måste släppa våra fördomar och sluta döma varandra. Vi ska aldrig döma någon om vi inte själva vill bli dömda. Behandla andra så som du vill bli behandlad!

Resized Image

Makteliten tror att de kan ge oss RFID-chip, de tror att de kan krascha vår marknad. Men vad som inte alltid framgår är att makteliten själva är splittrade och anledningen att de fortfarande styr är för att få vågra hoppa av - p.g.a. hotbilden mot avhoppare. De som jag pratat med som är medelsvenssons och som inte tror på detta vi diskuterar på detta forum, säger att de vägrar sätta ett chip i armen. Detta betyder att om det blir aktuellt med ett chip så kommer de inse hur rätt jag haft. Och som en sa "Jag skjuter den som ska chippa mig.".

Folket kommer inte acceptera mer slaveri och i USA med deras kriser så vaknar folket. Ron Paul har startat en enorm revolution och det kan han bli hyllad för när makteliten börjar falla. Rockefeller sidan (amerikanska) har redan problem då deras företag är de som drabbas hårdast av kriserna. Tänk också att i princip alla stora företag gör som Enron - därför undersöktes det inte mer då tidningar hade avslöjat sina egna misstag rörande ekonomin.

Vi lever i en ekonmisk bubbla - som inte spricker så det blir kaos - utan som kommer omformas till ett bättre och mer rättvist ekonomiskt system tills vi vaknar spirituellt som planet.

Illuminati får pengar ifrån porrbranschen, filmbranschen och musikbranschen (bland annat) och allt detta är hotat av Internet och vi - den yngre generationen - kommer sätta stopp för dem! Vi måste organisera oss mer och bli mer postiva och förstående samt kärleksfulla (betyder inte att vi ska vara flummiga). Jag vet inte vilken bild du har av mig, men jag är en helt jävla vanlig kille med ett vanligt jobb för att jag är 50% fast i samhället p.g.a. ekonomin. Men de andra 50% lägger jag på att lära mig förstå världen.

Det vi måste veta är att livet är positivt och negativt. Detta är en fundamental aspekt och vi kan sortera alla tankar samt känslor under detta. Är det en positiv tanke du har nu, eller en negativ? Vad som är viktigt är att se det positiva i det negativa och fokusera på lösningar och att sprida sanning som inte skrämmer folk.

All form av rädsla, ilska och vrede gynnar makteliten då de tar din energi. Även om du inte tror på spiritualitet så tror de på det, och det är därifrån de manipulerar genom att få oss att tro på en 5 sinnlig värld (vad vi kan se, lukta, känna, höra och smaka) och inget mer.

Jag älskar de som vi krigar emot. Jag skulle krama Reinfeldt om jag mötte honom, och jag har levt ett liv som varit en medelsvensson som inte vågat göra en fluga förnär. Som det sägs, de som är fattigast är oftast de som är ärligast. Och jag har sedan barn inte kunnat ljuga, vilket har gjort så jag levt ett ärligt liv emot mig själv och min omgivning. Det tuffaste jag varit med om är att vakna upp och se världen ur "deras" (makteliten) synsätt.

Däremot så är jag inte så naiv att jag inte säger ifrån. Jag sätter gränser och låter ingen köra över mig.

Jag har läst otroligt mycket och fått många intutioner som sedan genom fakta och andra källor bekräftats vara sanna. Som jag ser det så har vi som mänsklighet ett stort övertag och vi kommer segra detta krig rörande vår kropp, sinne och själ.

När man vaknar upp och blir befriad ifrån den materiella världen och dess frestelser så inser man att det inte finns något annat än en positiv och underbar framtid. Det gäller bara att förstå att det finns något positivt i allt negativt.

Mycket kärlek och frid!

- seilon

Posted on: 2008/7/21 7:09
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Allt är lungt - Makteliten har inte en suck
Quote:

seilon skrev:
Makteliten tror att de kan ge oss RFID-chip, de tror att de kan krascha vår marknad. Men vad som inte alltid framgår är att makteliten själva är splittrade och anledningen att de fortfarande styr är för att få vågra hoppa av - p.g.a. hotbilden mot avhoppare. De som jag pratat med som är medelsvenssons och som inte tror på detta vi diskuterar på detta forum, säger att de vägrar sätta ett chip i armen. Detta betyder att om det blir aktuellt med ett chip så kommer de inse hur rätt jag haft. Och som en sa "Jag skjuter den som ska chippa mig.".
- seilon

Problemet med rfid-diskussionen är den bibliskt grundade vanföreställningen att chippet, "märket", måste sitta på den fysiska högerhanden eller på pannan. I detta nu chippas mer o mer föremål som idhandlingar o butiksvaror. Om man ser Uppenbarelsebokens språk med symboliska ögon skulle pannan (ansiktet) lika gärna vara pass, id, körkort och höger hand allt vi behöver för att handla i den moderna världen dvs bil, bankkort, telefon osv. Visst skulle vi kunna vara utan allt detta men blir då icke-personer o i princip lika handlingsförlamade som om våran faktiska panna o högerhand tagits ifrån oss.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Men då kan väl du visa hur man ser rakt igenom det hela, eller hur, kanske inte så enkelt eftersom då skulle vi inte sitta mitt i skiten eller hur?

See User information
Jag antar att det är så enkelt att vi under sekler varit ignoranta och gett de över oss i hierarkin makten över våra liv. Den dagen vi tar tillbaka makten över våra liv och slutar hjälpa makteliten till mer makt och mer pengar tror jag är riktigt nära. Tanken är att vi ska leva i harmoni med alla andra människor och vår planet vilket skulle skapa samhällen där alla människor har exakt samma värde. Ingen dualism, ingen polarisering osv...

Att angripa skapar bara mer dualism och mer polarisering vilket ger kraft till de som drar i trådarna. Alltså är min tanke att man måste börja med sig själv och sluta medverka till detta skådespel och göra sig fri ifrån det.

Posted on: 2008/7/22 13:51

See User information
Quote:
Problemet med rfid-diskussionen är den bibliskt grundade vanföreställningen att chippet, "märket", måste sitta på den fysiska högerhanden eller på pannan. I detta nu chippas mer o mer föremål som idhandlingar o butiksvaror. Om man ser Uppenbarelsebokens språk med symboliska ögon skulle pannan (ansiktet) lika gärna vara pass, id, körkort och höger hand allt vi behöver för att handla i den moderna världen dvs bil, bankkort, telefon osv. Visst skulle vi kunna vara utan allt detta men blir då icke-personer o i princip lika handlingsförlamade som om våran faktiska panna o högerhand tagits ifrån oss.

Jag förstår inte din poäng? Menar du att chip är bra?? Eller? Jag är lite trött så mitt fel kanske..

Quote:
Men då kan väl du visa hur man ser rakt igenom det hela, eller hur, kanske inte så enkelt eftersom då skulle vi inte sitta mitt i skiten eller hur?

www.DivineCosmos.com <- David Wilcock har mycket information som är vetenskapligt baserad som hjälpt många att vakna ordentligt och se det positiva som kommer och som sker!

Quote:
Jag antar att det är så enkelt att vi under sekler varit ignoranta och gett de över oss i hierarkin makten över våra liv. Den dagen vi tar tillbaka makten över våra liv och slutar hjälpa makteliten till mer makt och mer pengar tror jag är riktigt nära. Tanken är att vi ska leva i harmoni med alla andra människor och vår planet vilket skulle skapa samhällen där alla människor har exakt samma värde. Ingen dualism, ingen polarisering osv...

Jag håller med dig!! :)

Quote:
Att angripa skapar bara mer dualism och mer polarisering vilket ger kraft till de som drar i trådarna. Alltså är min tanke att man måste börja med sig själv och sluta medverka till detta skådespel och göra sig fri ifrån det.

Det är först när man löst sina egna interna problem som man kan vända sig utåt och hjälpa andra. Om du inte är klar med dig så har du inte rätt grund att rädda andra ifrån samhällets bojjor. Dock kan man aldrig påtvinga någon en sorts information, det man kan göra är att lära sig se livet ur andras perspektiv och hjälpa dem därifrån.

peace!
- seilon

Posted on: 2008/7/22 17:51

Anonym
Du är bara trött. Läs igen o du ser nog att jag inte är ett chip-fan. Försöker bara hålla en saklig ton...

See User information
Helt klart kan chippet vara en del av "vilddjurets märke" (Uppenbarelseboken kap 13)men antagligen inte hela bilden. Säkerligen är chippet en del av en mycket större kontrollmekanism som inbegriper livets alla aspekter, även andliga. Att "märket" skulle sitta på pannan eller handen är en direkt koppling till "Lammet sigill" som alla heliga har. Dvs Jesus är lammet och de som följer honom har hans sigill enligt texten. Det sigillet är helt klart bildligt. Därför är det vettigt att anta att vilddjurets märke också är symboliskt. Kanske har det inget alls att göra med elektroniska chip i vår tid utan mer med eviga ställningstagande och slaveri under onskan att göra. Chippet är dock en riktigt usel idé vilket som och vi har all anledning att motverka det.

Ursäkta Seilon, jag förstår att det inte var syftet med din tråd men Despierto öppnade dörren...

/Mordecai

Posted on: 2008/7/22 19:20
"The age of communication means that everyone speaks at the same time" - Justin Sullivan, New Model Army

Anonym
Chippet har inget med vilddjurets eller bestens märke att göra.

Anonym
Quote:

sebben skrev:
Chippet har inget med vilddjurets eller bestens märke att göra.

Kan du utveckla det? Svaret var i det torftigaste laget tycker jag...

Anonym
Det får bara bli kort nu, det vore skillnad om jag kunde logga in som mig själv...

men det står i Uppenbarelseboken saker om att den som har märket - (att vara "besudlad"/tro på det,) straffas å det grymmaste... torteras med eld och lågor... men man straffas inte om man "drabbats" av något oförskyllt, som att tvingas chippa sig... utan det har med helt andra saker att göra.
Bestens märke, eller hans namns "tal", siffra, värde, essens etc.

Jag tror att det där kommer från Asien, och har tagits in i bibeln, såsom mycket annat - så vilddjuret och talet och det där... där får sanningen sökas i tex Kina, deras speciella språk...

hint... vad styr världen, inte bara dagens Kina - what rules... vad är det för en evil kraft/demon som tex eliten puttar ut, som är NWO, som styr även i Väst - som på ytan kan kallas kommunism mm...

Karl Marx proclaimed that “in 1848 a specter is haunting Europe - the Specter of Communism.”

Edited by sebben on 2008/7/22 23:25:33

See User information
På tal om Mark of the beast. Så har jag hört att 666 i pannan betyder att man stängt av tredje ögat. Och jag skulle metaforiskt kunna koppla "the mark of the beast" till att man inte har kontakt med sitt högre jag genom det tredje ögat.

Det var först när jag öppnade det som jag blev fri ifrån den materiella världen och såg livet på nytt sätt.

Despierto, jag är med :)

Posted on: 2008/7/23 7:38

Anonym
Quote:

seilon skrev:
På tal om Mark of the beast. Så har jag hört att 666 i pannan betyder att man stängt av tredje ögat. Och jag skulle metaforiskt kunna koppla "the mark of the beast" till att man inte har kontakt med sitt högre jag genom det tredje ögat.

Det var först när jag öppnade det som jag blev fri ifrån den materiella världen och såg livet på nytt sätt.

Despierto, jag är med :)

Man kan höra det mesta...

"Det var först när jag öppnade det som jag blev fri ifrån den materiella världen..."

Bäste Seilon, det var ett Dubbelfel där.
Det här är rent fuskspel.

See User information
Quote:

sebben skrev:
Det får bara bli kort nu, det vore skillnad om jag kunde logga in som mig själv...

men det står i Uppenbarelseboken saker om att den som har märket - (att vara "besudlad"/tro på det,) straffas å det grymmaste... torteras med eld och lågor... men man straffas inte om man "drabbats" av något oförskyllt, som att tvingas chippa sig... utan det har med helt andra saker att göra.

Jag tror att det där kommer från Asien, och har tagits in i bibeln, såsom mycket annat - så vilddjuret och talet och det där... där får sanningen sökas i tex Kina, deras speciella språk...

hint... vad styr världen, inte bara dagens Kina - what rules... vad är det för en evil kraft/demon som tex eliten puttar ut, som är NWO, som styr även i Väst - som på ytan kan kallas kommunism mm...

Karl Marx proclaimed that “in 1848 a specter is haunting Europe - the Specter of Communism.”
Hur vet du vad som händer efter att man fått chippet inplanterat.Att man straffas kan ju betyda en väldigt massa olika saker. Det finns ju alarmerande rapporter om att tekniken för att fjärrstyra människors beteende och fria vilja genom chip inplantat redan är framtagen. För mej låter ju det som straff nog!

Posted on: 2008/7/23 9:36

Anonym
Quote:

shilton skrev:
Quote:

sebben skrev:

Hur vet du vad som händer efter att man fått chippet inplanterat.Att man straffas kan ju betyda en väldigt massa olika saker. Det finns ju alarmerande rapporter om att tekniken för att fjärrstyra människors beteende och fria vilja genom chip inplantat redan är framtagen. För mej låter ju det som straff nog!

Att det låter som straff är en sak... men det har inget med chip att göra. Gör bättre hemläxa.

Anonym
Som om jag Novax skulle varit på vaken i flera år och inte redan talat om hur allt ligger till... va?

Läs
http://www.pureinsight.org/pi/index.php?news=5009

+

http://www.pureinsight.org/pi/index.php?news=2731

+

Se de båda trådarna här, och dess länkar:

http://vaken.se/modules/newbb/search. ... desc&since=0&submit=S%F6k

Edit:
För ögonblicket är tydligen pureinsight inte uppe.

See User information
Jag tycker mej se vissa likheter med bibelns profetior ändå angående chips. ”Och alla, små och stora, rika och fattiga, fria och slavar, tvingas att ta emot ett märke på högra handen eller på pannan, så att ingen kan köpa eller sälja utom den som har märket, vilddjurets namn eller dess namns tal.” Upp. 13:16-17.

Vi närmar oss detta antikristliga system med hast. Att acceptera detta innebär att man går evigt förlorad enligt Upp. 14. Det är hög tid att börja varna för detta!
Allt enl Upp. 13:16-17.

Posted on: 2008/7/23 10:40

Anonym
Quote:

shilton skrev:
Jag tycker mej se vissa likheter med bibelns profetior ändå angående chips. ”Och alla, små och stora, rika och fattiga, fria och slavar, tvingas att ta emot ett märke på högra handen eller på pannan, så att ingen kan köpa eller sälja utom den som har märket, vilddjurets namn eller dess namns tal.” Upp. 13:16-17.

Vi närmar oss detta antikristliga system med hast. Att acceptera detta innebär att man går evigt förlorad enligt Upp. 14. Det är hög tid att börja varna för detta!
Allt enl Upp. 13:16-17.

Men det säger du nu, fast pureinsight inte är uppe än, och du då inte läst artiklarna...

Det har inget med fysiska chip att göra. Chip i pannan...

Anonym
Nu är pureinsight uppe igen ser jag.

Anonym
Chippet har ingenting med att styra folks viljor att göra, eller någonting bibliskt som vilddjurets märke. Chippet är en ren kontrollmekanism att hålla ordning på folket/slavarna. Mycket möjligt är dock att det stör kroppens balans och kan framkalla tumörer och negativa humör. Att hämta godo från bibeln är bara dumt, då alla religioner är designade att söva. Heliga skrifter är elitens tidiga försök att söva folket. Tänk själva och lär er filtrera information helt enkelt. När personnumren kom var det snack om att de sista siffrorna som inte var år,månad,datum var vilddjurets märke och debatten uppstod igen på 1960-talet när den fjärde kontrollsiffran infördes. Kritiken mot chippet är befogat, men att yra när man kritiserar är aldrig bra.

Anonym
Det stod i en av artiklarna (http://www.pureinsight.org/pi/index.php?news=2731) på pureinsight:

That is exactly what happened in the tsunami South Asia. Just minutes before the tsunami hit the area, the sky was clear and the ocean was as peaceful as ever. When the first giant tide pulled away, people were in awe, admiring the huge wave or even chasing after the receding tide. Then the next wave hit. It was so huge and sudden that no one had time to think or respond.
There has been a warning,...

Jag har en gång postat foton på vad som fotades i skyn när tsunamin nådde Sri Lanka, det är borta efter hacken - jah hittar nu ett litet mindre foto:
http://goldpoppy.blogspot.com/2007/04 ... re-post-about-drakes.html

Har man sett på inledningen på videoversionerna av "nio kommentarer om kommunistpartiet" http://ninecommentaries.com, så har man sett den flygande röda draken - det är partiets "ansikte på en annan nivå".

Det blev tyst i tråden - well, det är väl uppenbarat nu.

Om ett år får jag reposta igen... det är ju de vaknas forum.

Gäsp.

See User information
Quote:

sebben skrev:
Det stod i en av artiklarna (http://www.pureinsight.org/pi/index.php?news=2731) på pureinsight:

That is exactly what happened in the tsunami South Asia. Just minutes before the tsunami hit the area, the sky was clear and the ocean was as peaceful as ever. When the first giant tide pulled away, people were in awe, admiring the huge wave or even chasing after the receding tide. Then the next wave hit. It was so huge and sudden that no one had time to think or respond.

Jag har en gång postat foton på vad som fotades i skyn när tsunamin nådde Sri Lanka, det är borta efter hacken - jah hittar nu ett litet mindre foto:

Har man sett på inledningen på videoversionerna av "nio kommentarer om kommunistpartiet" http://ninecommentaries.com, så har man sett den flygande röda draken - det är partiets "ansikte på en annan nivå".

Gäsp.
Imponerande bild på tsunamidraken. Men kan du utveckla för mej. Vad är innebörden?

Posted on: 2008/7/23 22:11

Anonym
Quote:

shilton skrev:
Quote:

sebben skrev:

Gäsp.
Imponerande bild på tsunamidraken. Men kan du utveckla för mej. Vad är innebörden?

Jo det är i sammanhanget krig inlägg då i tråden - att förstå vad det därmed vilddjurets/besten märke är, att det har inget med chip att göra - se/läs på länkarna jag postat... vilddjurets märke är de som anammat den röda draken, som CCP kan ses som i en annnan dimension, det är en röd drake. Märket i pannan ärden röda stjärnan de har på kepsar och annat - någon har en gång postat ett fot på vaken på soldater som står och läser högt ur Maos lilla röda, fotot visade rödsstjärnan bra. Vet inte vilken tråd det var.

Jag ser att det fotot är i kommentar åtta här http://ninecommentaries.com/

Resized Image

okey - take this pill no. 666.
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=64359#forumpost64359

Drakar:
http://en.epochtimes.com/news/5-9-12/32216.html

Över Tibet:
Resized Image
http://www.theepochtimes.com/news/5-8-7/31030.html

Hur drakar där borta hänger ihop med vad drake är egentligen, som väsen/själ eller vad man ska säga... kan man undra - med den röda draken får man inte vara märkt av - den är något som i princip rules the game här nu... - det är det med kommunism osv - det som får människor att vända himlen/Gud/gudar/sin sanna natur ryggen - då kan man inte gå in i det nya kosmos, antagligen, som vi står inför - eller det pågår därute - det är vad det där med 2012 handlar om... - så det är inte kosntigt att det står med i bibeln heller - detta är mycket avgörande saker...

See User information
Quote:

sebben skrev:
Quote:

shilton skrev:
Quote:

sebben skrev:

Gäsp.

Jo det är i sammanhanget krig inlägg då i tråden - att förstå vad det därmed vilddjurets/besten märke är, att det har inget med chip att göra - se/läs på länkarna jag postat... vilddjurets märke är de som anammat den röda draken, som CCP kan ses som i en annnan dimension, det är en röd drake. Märket i pannan ärden röda stjärnan de har på kepsar och annat - någon har en gång postat ett fot på vaken på soldater som står och läser högt ur Maos lilla röda, fotot visade rödsstjärnan bra. Vet inte vilken tråd det var.

Jag ser att det fotot är i kommentar åtta här http://ninecommentaries.com/

Resized Image

okey - take this pill no. 666.
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=64359#forumpost64359

Drakar:
http://en.epochtimes.com/news/5-9-12/32216.html

Över Tibet:
Resized Image
http://www.theepochtimes.com/news/5-8-7/31030.html

Hur drakar där borta hänger ihop med vad drake är egentligen, som väsen/själ eller vad man ska säga... kan man undra - med den röda draken får man inte vara märkt av - den är något som i princip rules the game här nu... - det är det med kommunism osv - det som får människor att vända himlen/Gud/gudar/sin sanna natur ryggen - då kan man inte gå in i det nya kosmos, antagligen, som vi står inför - eller det pågår därute - det är vad det där med 2012 handlar om... - så det är inte kosntigt att det står med i bibeln heller - detta är mycket avgörande saker...
Tack

Posted on: 2008/7/23 23:23

Anonym
"And when he had dipped the sop he gave it to Judas Iscariot, and after the sop Satan entered into him." Then said Jesus to him into whom the evil or devil had been transported, "That thou doest, do quickly." Osiris was the same, beseeching burial. Here it is demonstrable that the non-historical Herod is a form of the Apophis Serpent, called the enemy of the Sun. In Syriac, Herod is a red dragon. Herod, in Hebrew, signifies a terror. Heru (Eg.) is to terrify, and Herrut (Eg.) is the Snake, the typical reptile. The blood of the divine victim that is poured forth by the Apophis Serpent at the sixth

17

hour, on "the night of smiting the profane," is literally shed by Herod, as the Herrut or Typhonian Serpent.

The speaker, in the Ritual asks: "Who art thou then, Lord of the Silent Body? I have come to see him who is in the serpent, eye to eye, and face to face." "Lord of the Silent Body" is a title of the Osiris. "Who art thou then, Lord of the Silent Body?" is asked and left unanswered. This character is also assigned to the Christ. The High Priest said unto him, "Answerest thou nothing?" "But Jesus held his peace." Herod questioned him in many words, but he answered him nothing. He acts the prescribed character of "Lord of the Silent Body."

...

The Serpent itself in the Hebrew Genesis is neither an original nor a true type. Two opposite characters have been fused and confused in it for the sake of a false moral. Serpent and Dragon were primarily identical as emblems of evil in physical phenomena; each was the representative of Darkness, and as such the Deluder of Men. Afterwards the Serpent was made a type of Time, of Renewal, and, therefore, of Life; the Dragon-Crocodile a zoötype of intelligence. Both Crocodile and Serpent were combined in Sevekh-Ra. Both were combined in the Polar Dragon; and in the Book of Revelation the Dragon remains that old Serpent, considered to be the Deluder of Mankind. Both were combined in the Chnubis Serpent-Dragon of the Gnostics, which was a survival of Kneph as the Agatho-Demon or Good Serpent of Egypt. The Akkadian type as Ea, is the Good Serpent, the Serpent of Life, the God of Wisdom. Now it was the Serpent of Wisdom that first offered the fruit of the Tree of Knowledge for the Enlightenment of Mankind; whether this be Egyptian, Akkadian, or Gnostic, it is the Good Serpent. And as Guardian of the Tree set in Heaven it was the Good Serpent, or intelligent Dragon, as keeper of the treasures of Astral knowledge. It was the later Theology, Persian and Hebrew, that gave the character of the Evil One to the Serpent of Wisdom, and perverted the original meaning, both of the temptation and the Tempter who protected the Tree; which has been supplemented by the theology of the Vitriol-throwers who have scarified and blasted the face of nature on earth, and defiled and degraded the starry Intelligencers in heaven.

...

The Creation of the Woman from the Man in the second chapter of Genesis is likewise found in the Magical Texts, where it is said of the Seven Spirits--"They bring forth the Woman from the Loins of the Man" (Sayce, Hib. Lect. 395).

This also has an Egyptian mark upon it. Such a creation is alluded to in the Book of the Dead, where the speaker says, "I know the mystery of the Woman who was made from the Man." Professor Sayce also asserts that there is "no trace in the Book of Genesis" of the great struggle between the God of Light and the Dragon of Darkness, who in one form are Merodach and Tiamat. The conflict is there, however, but from the original Egyptian

113

source. It is represented as the enmity between the Woman and the Serpent, and also between her Seed and the Serpent. The Roman Church renders the passage (Gen. iii. 15) addressed to the Serpent--"She shall bruise thy head and thou shalt bruise her heel." Both versions are Egyptian. Horus is the Son and Seed of Isis. Sometimes he is pourtrayed as bruiser of the Apap Serpent's head; at others it is she who conquers. Both are combined in the Imagery which the Egyptians set in the Planisphere, where Isis in the shape of Virgo bears the Seed in her hands, and bruises the Serpent's head beneath her feet. This Seed in one form was sown in Egypt immediately after the Inundation, and in this way (as I have shown) the Zodiacal representation reflects the Seasons of Egypt all round the year.

Gerald Massey's Lectures

Originally published in a private edition c. 1900

FOREWORD

Gerald Massey, a man of many talents, distinguished himself as a social reformer, a poet and an Egyptologist. His fame rested mainly on the six monumental volumes in which he dealt at length on the mythology and religion of Ancient Egypt, and on his poetry. Although he was a capable lecturer, the lectures were not widely circulated, and were privately printed in an obscure volume. It is timely that this valuable collection is once again presented to Massey's increasing public.

Relatively little is known of Massey's career. His humble birth at Gamble Wharf, Hertfordshire, England in 1829 held scant promise for the future. His parents were illiterate--his father was a poorly paid canal boatman. His own early education was meager. Only occasionally was the young Massey able to attend the neighboring school, for which he paid one penny a week. From the age of eight he labored twelve hours a day. At first he found employment in a silk mill. When it was destroyed by fire, he worked as a straw-plaiter. Doubtless there were many such jobs until at fifteen he went to London as an errand boy. Later he was fortunate enough to become a haberdasher's clerk.

It is evident that Massey improved his life at every opportunity. Not only did his positions become more responsible, but in his spare time he read literature, and was inspired to write poetry. He even composed a popular song, which was so well-received that it was exhibited in a London shop window. In passing the Editor of "The Athenaeum", London's most distinguished periodical, noticed and bought a copy. The song, "The People's Advent," caught the Editor's fancy to the extent that the composer's name--Gerald Massey--remained in his memory.

A year later, his book of poetry readied for publication, Massey brought it with hope and humility to the Editor of "The Athenaeum." The Editor, recognizing the author's name as the composer of "The People's Advent," was predisposed to like the poems before reading them. He wrote a brilliant, laudatory review of the poetry. The book-sellers of London, impressed by the review ordered the book with no hesitation. In one day the first edition was sold out.

i

Gerald Massey became increasingly interested in Egyptology. He studied the extensive Egyptian records housed in the British Museum. He eventually taught himself to decipher the hieroglyphics. Finally after many years of study he wrote a series of scholarly works on the Religion and Mythology of Ancient Egypt. In 1881 he published in two volumes "A Book of the Beginnings," in 1883 "The Natural Genesis" followed, and finally in 1907 he published in two volumes "Ancient Egypt: The Light of the World,".

Through those long years of devoted study at the British Museum, Massey enjoyed the friendship and wise counsel of Dr. Samuel Birch, an outstanding Egyptologist. He attracted a following of dedicated students, who later were privileged to assist in his research. Two of his most prominent co-workers were George St. Clair who authored "Creation Records Discovered in Egypt," and Dr. Albert Churchward, who wrote "The Origin and Evolution of the Human Race."

When Massey lectured in America and Canada, he found himself surrounded with able students. Miss E. Valentia Straiton, author of "The Celestial Ship of the North," and Dr. Alvin Boyd Kuhn, who wrote extensively on comparative religion. Dr. Kuhn acknowledged that in Gerald Massey had been a great inspiration to him. In fact in his posthumous work, "A Rebirth for Christianity," Dr. Kuhn called attention to the great worth of Massey's research on Christian origins, as follows:

"With brilliant scholarship and insight he pierced Egypt's enigmatic scriptology, and documented the provenance of both Old and New Testament literature from remote Egyptian sources. He forced us to ask how the four Gospels of the Christian canon could be the biography of any Messianic personality living in the first Christian century, when he traced their texts back to Egyptian documents that must have been venerable even in 3500 B.C.

"We are faced with the inescapable realization that if Jesus actually lived in the flesh in the first century A.D., and if he had been able to read the documents of old Egypt, he would have been amazed to find his own biography already substantially written some four or five thousand years previously. Tertullian, Justin Martyr and

ii

other writers have noted that the leaders of the Christian movement confessed that many of their doctrines, rites, creeds and symbols were identical with Egyptian antetypes. The late outstanding American Egyptologist, James H. Breasted, found evidence of such similarities between the Old Testament book, Proverbs, and addresses to the Pharaoh of Egypt dating as far back as 3500 B.C. All this confirms Massey's conclusions." (pp. 39-40)

Gerald Massey so impressed the novelist, George Eliot, that she made him the hero of one of her famous romances. Thus Massey became immortalized in literature as "Felix Holt the Radical."

Among Massey's American friends and admirers was a prominent New York Journalist and publisher, D. M. Bernett. In the second edition of his "The World's Sages, Thinkers and Reformers" on page 967, Bernett says,

"Gerald Massey is a warm-hearted, genial man, and as a companion and friend he has few superiors. His interests and incentives are decidedly in the direction of Science and Rationalism. He has many years been freed from the binding and blinding theological creeds and obligations. He regards priestcraft as one of the great evils which mankind for thousands of years have been compelled to endure and support; and regards it as one of the most important works that men of the present time can engage in to demolish the idols of the past dark ages; to liberate the mind from the dwarfing and blighting effect of pagan and Christian mythology and to dispense with the officious and expensive services of a designing, useless, aristocratic and wily priesthood. He most desires to see the human race advance in knowledge and truth and mental freedom, which science and philosophy imparts to the diligent investigator. He believes ignorance to be the Devil, Science the Savior of the world."

For those who finish the reading of these lectures and desire a further acquaintance with the works of Gerald Massey, there are his greater works beginning with "Ancient Egypt, the Light of the World."

iii

iv

INTRODUCTION

Gerald Massey, though a poet, Shakespearian scholar, and renowned Egyptologist, is best remembered by his unswerving convictions. His research led him to the conclusion that in Africa alone could be found the origins of myths, mysteries, symbols, languages and religions. Egypt was the mouthpiece.

He did not hesitate to undertake to prove that all Christendom were the dupes of delusions. His zeal caused him to challenge the scientists, the theologians, the philologists, the anthropologists and sociologists. However, he did not rest his case there. He was too much the honest scholar for that. Therefore, he presented to his peers the abundant evidence resulting from his immense amount of research, which had been sifted through the most reliable authorities.

In these present lectures Gerald Massey renewed his contention that the gnosis of Christianity was primarily derived from Egypt on various lines of descent--Hebrew, Persian, Greek, Alexandrian, Essenian and Nazarene. These converged in Rome where the history was manufactured from identifiable matter recorded in the ancient Book of Wisdom.

It was during this period that he delivered the lecture on GNOSTIC AND HISTORIC CHRISTIANITY. He clearly depicts the origin of Christianity and makes it unequivocal that it was not derived from Buddhism. Jesus spoke repeatedly about the Father. Massey said, "The Buddha is the veiled God unveiled, the unmanifested made manifest, but not by the line of descent from Father to Son. Buddha was begotten by his own becoming before the time of divine paternity."

Long before man uttered a verbal prayer, he expressed himself by actions or gesture-language. Massey discussed this at length in MAN IN SEARCH OF HIS SOUL DURING FIFTY THOUSAND YEARS AND HOW HE FOUND IT. Present-day psychologists recognize gesture-language as an indication of man's true unexpressed attitudes, for unconsciously he assumes gestures revealing his thinking. The old cliché, "Actions speak louder than words," has come full circle and vindicated Massey.

v

Massey had but one desire. He wanted to gain all the knowledge the past could afford him, and then to supplement it with all that is known in the present. He maintained it was impossible to understand the present without a profound knowledge of the past. Unless man comprehended the laws of evolution and past development, and of present survival, it was impossible to form an opinion that would be of value to anyone. With patience and determination he carried this out in all his writings.

He had little patience with those who talked of the great occult secrets. He was convinced the so-called ancient mysteries were manufactured by pseudo-Esoterists and Occultists. The only interest Massey took in such matters was to determine how they had originated, to verify their supposed phenomena, and to ferret out their meaning. He insisted the need for mystery vanished with the coming of the printing press and public experimental research. It became a passion with him to publish the facts as he saw them, and then to distribute the knowledge widely. In THE SEVEN SOULS OF MAN, he said, "The modern manufacture of ancient mysteries is a great imposition, and sure to be found out. The mysteries called Christian . . . I look upon them as the greatest imposition of all."

His own meditation on facts of both abnormal or extraordinary nature which continued and were verified over the years, proved to him that Mind existed and operated invisibly. He did not trouble about "the other world" at all, for it was in this world that people needed assistance. Life to him was not worth living if something were not done to further its work. "It is only in helping others that we can truly help ourselves," said Mr. Massey in the lecture, THE DEVIL OF DARKNESS IN THE LIGHT OF EVOLUTION.

To Gerald Massey it was an unforgiveable pretense for the clergy to continue to preach that man was a fallen creature. He continually pointed out that man could not be saved through prayful intercession. Every advance made by science for humanity had been carried out through research and perseverance--not by praying to a jealous God. Massey proclaimed, "It is a sad farce for you to pray for God to work a miracle . . . when you are doing all you can to prevent it."

vi

Speaking of creation, he saw it as beginning with the first means of measuring and recording a cycle of time. In Genesis, the first day was measured by the morning and the evening. To the present day time continues to be measured by this identical method.

Through years of observation Massey recorded the outcome of such statements as, "Blessed are the meek, for they shall inherit the earth." He concluded that the meek did not inherit the earth and were not about to. Teachers had been woefully mistaken and unobserving. The death of Jesus could not save man from himself. Massey was adamant in pointing out that man was what he was as the result of what he had done. There was no dodging the law of cause and effect.

One of Massey's greatest contributions is his lecture on THE COMING RELIGION. It is poignant with his sincerity. He put his own belief into every word. To him each person must do his own thinking and have absolute freedom of expression. He stressed that the new religion must have "sincerity of life, in place of pretended belief; a religion of science, in place of superstition." This religion will proclaim man's Ascent rather than his Fall. It will be a religion of fact in the present, not of mere faith for the future. The temple will be what it was intended to be--the human form rather than an edifice of brick and stone. It will be a religion of accomplishment, rather than of worship; and in place of the many creeds, it will be a religion of life. Above all it will be a joyous religion. To realize such a religion a man must be honest and courageous as was Gerald Massey himself.

His final plea in THE COMING RELIGION was to urge man to bear in mind that the origin of evil in the moral domain was derived from ignorance. It was Hermes who said, "The wickedness of a soul is its ignorance." To this Gerald Massey fittingly added that after gaining the consciousness to recognize the right, then it is man's permissiveness that allows evil actions to take place.

Sibyl Ferguson

vii

viii

THE HISTORICAL JESUS AND M Y T H I C A L C H R I S T.

Kan läsas här:

http://members.tripod.com/~pc93/gmlectrs.htm

Edited by sebben on 2008/7/24 9:45:41

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper