vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)


Re: Seriöst vs. oseriöst
#25


See User information
Quote:

pappershatt skrev:
http://www.911blogger.com/files/video ... able_collapse_preview.wmv


Så här får man ut budskapet! Längtar till premiären.


Tack för länkan!

Jag giller deras styl med...

Posted on: 2006/3/7 17:57
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Seriöst vs. oseriöst
#26


See User information
Quote:

micro skrev:
Vad är målet med denna rörelse?

I mina ögon är den lite ogenomtänkt:

Att få folk att bli kritiskt tänkande.
Att ge folk ett verktyg att förstå sin omgivning.
Att få människor att se att dom är i kontroll över sina liv och att deras agerande är det vitigaste.

Att få folk att bli medvetna om 9/11 är inte tillräkligt om man inte samtidigt kan uppfylla dessa punkter.

Att sätta bush mm i finkan och se det som en isolerad händelse, "några ruttna äpplen" räcker inte. Om man inte ser faran lura hemma i sverige, i EU och i FN, så har man inte fattat någonting.

Det är snarare kontraproduktivt i mina ögon.

Men det är klart, om man kan uppfylla dessa punkter utan att nämna några teorier så är det ju bra. Men hur?


Oj, lite "off-topic" here but nonetheless.

Its hard to define WHAT this movement is. By "Movement" I guess you mean the 9-11 truth movement or?
Critical thinking and understanding are very central, essentially, we need to change our personal behaviour day-to-day and become enlightened responsible people.

I believe this is possible by working locally, at home, work, school, in OUR communities. Share ideas and build bridges of communication, ideas of cooperation.

Become active and creative as opposed to passive and parassitic.

The goal I believe is getting the word out there, communication and namely (in the case of the 9-11 Truth movement) informing people of the overwhelming cover-up, lies and true responsibility behind all this.

Namely passified consumeristic citizenry that need to wake up.

Had MORE people been aware and cared enough to DO something, this never would have happened.

9-11 was all the evidence we need that we can no longer trust out-dated, top-down governeance, and that the whole stinking system is rotten.

The goal is enlightenment, and house-cleaning.

Posted on: 2006/3/7 21:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Seriöst vs. oseriöst
#27


See User information
Först, var snälla när ni pratar, inga pajkastningar. Och då menar jag inte någon speciell utan alla!

Jag tycker om gämförelsen med höger och vänster hjärnhalva.

Jag har inget emot att man är tydlig och går på 911 med bässta fakta.

Jag vill dock även få folk att ända sig själva och förstå att problemet är ett systemfel där vi alla är inblandade.

Jag förespråkar inte att man skall göra detta genom att nödvändigtvis prata om illuminari eller reptiler, bara att man försöker på sitt sätt att skapa denna insikt hos sig och andra.

Jag tycker inte att det finns någon större motsättning mellan dessa trå sätt att se det och jag hoppas att alla kan ha förståelse för varandras sätt att de det.

Om man bara vill använda den logiska hjärnhalvan så kan man ju göra reklam för aktivist.se som jag gjort för att fylla detta utrymme.

Vaken.se är dock till för alla sätt att tänka.



Posted on: 2006/3/7 21:02
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Seriöst vs. oseriöst
#28


See User information
Jag vill bara poängtera att en viss del av den verksamhet som ofta förekommer inom dessa och liknande kretsar med olika teorier som vädras är kontraproduktiv och i viss mån skadlig.

Om man är ung och naiv är det lätt att förlora sig i tron att allt som sägs är sant.

Många konspirationsteorier innehåller både fakta ogrundade teser och ren spekulation. Inte sällan också ren disinformation.

Personer som arbetar med disinfo på CIA m.fl vet att den bästa lögnen är den som kommer från en som tidigare visat sig tala sanning.

Det är också en vanligt grepp inom juridiken att försöka bevisa en ovidkommande detalj och sedan stödja hela sin i övrigt ogrundade teori på detta enstaka fakta.

Jag har ett dussin dokument om hur sk. public diplomacy blivit alt viktigare på internet just p.g.a. sådana här diskussionsforum.

Professionela mediarådgivare utger sig för att vara bloggare, journalister och konspirationsteoretiker i syfte att leda uppmärksamheten från det som är skadligt för dem. Nämnligen detaljerna och fakta.

Deras strategi är just att väva in dessa skadliga fakta i en väv av oändliga andra konspirationer som gör dem mindre trovärdiga och framställer dem som vidarebefordrar den som mindre trovärdiga.

Därför är det viktigt att också vi koncentrerar oss på detaljerna och fakta inte dom allomfattande teorierna som påstår sig förklara hur hela mänskligheten i alla tider förts bakom ljuset.

För även om det är sant är det inte en enskild världskonspiration utan hundratals olika spridda över århundraden och med utgångpunkt från olika historiska perpektiv.

Posted on: 2006/3/8 12:07
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Seriöst vs. oseriöst
#29


See User information
vad vet cicero om illuminati och frimureri knappast ingenting

Posted on: 2006/3/8 19:06
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Seriöst vs. oseriöst
#30


See User information
Precis min mening! Det spekuleras mycket men få vet något överhuvudtaget annat än gamla myter om Adam Weishaupt m.fl.

Man måste förstå att på den tiden fanns det mängder av hemliga sällskap där en klick människor som anser sig upplysta (Illuminated) fraterniserar. Gnosticismen var vida spridd och ansågs fint att delta i. Rika människor, digniteter, och filosofer kunde köpa sig en tillhörighet i dessa sällskap. Ungefär som här.

Jag vill inte förstöra dina illussioner eller påstå att du har fel men det finns så mycket som alldrig beaktas när man hamnar i konspirationsträsket.

Det finns en hel del historisk beskrivning om människorna bakom denna och andra hemliga sällskap. Sen finns det mängder av sägner om konspirationer som skall häröra från dessa sällskap såsom Franska Revolitionen, osv.

Men ingen direkt påtaglig korrelation. Inga bevis, bara spekulationer som lever vidare år efter år från en generation till nästa.

Bortsett från detta skulle jag nog vilja påstå att jag vet precis lika mycket om Illuminati och Freemasons som någon annan på denna lista. Jag började intressera mig för det när jag var ca. 15-16 år, ~1980.

Ung och naiv lät jag mig sugas in i en fantasivärld av olika trådar som ledde endera till Crowley endera till Rosencreutz, påståenden om magi, världskonspirationer, blodsband, konspirationer om religioner och världsherravälde, Spear of Destiny, Thulegruppen, ockultism, Alister Crowley, Elders Of Zion, osv, osv, osv...

The Mind Has no Firewall!

Men något intressant hände (åtminstonne för mig) 2001 med 9/11. Då jag på allvar kom i kontakt med en grupp konspirationsteoretiker som koncentrerarde sig på att samla fakta. Det blev som en aha upplevelse. Fan det finns bevis för påståendena yippy!!! Where can I sign!

Så jag har blivit lite mer pragmatisk med åren. Blivit mer målinriktad. Kostar på mig och avfärda teorier som jag vet inte leder varesig framåt eller bakåt.

Istället vill jag utbyta fakta, tidningsartiklar, foto, videofilmer, dokument, sajtrippar mm som gör att vi kan puzzla ihop det här.
Hjälpa varandra att tolka detta och sätta det i kontext.

Men det är bara min uppfattning som jag här vädrar. Inte någon propå för hur ni skall föra era resonemang.

Om du är intresserad av hemliga sällskap som konspirerar idag föreslår jag att du söker på P2 eller Propaganda Due på Wikipedia eller Operation Gladio som har kopplingar till detta.

Posted on: 2006/3/8 19:27
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Seriöst vs. oseriöst
#31


See User information
Även om jag tycker att mycket av det David Icke säger är väldigt intressant och även fast han kör över den offciella 9/11 historien (kolla secrets of the Matrix) så är det ett faktum att folk inte tar honom på allvar på grund av ödlegrejen.

Ska man försöka få folk att intressera sig för hela 9/11 prylen så är det inte så bra att nämna David Icke och en massa hemliga sällskap, även fast det är intressant, utan det är som sagt bättre att hålla sig till fakta.

Och bara för att David Icke säger att George Bush är en multidimensionell shapeshiftande ödla så behöver det ju inte vara så lol, men visst, det är ju inte omöjligt.

Posted on: 2006/3/8 19:42


"Absolute certainty is a privilege of uneducated minds and fanatics" - CJ Keyser
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Seriöst vs. oseriöst
#32


See User information
En liten tankeställare bara!

Tror ni att medlemmar i en Frimurar loge konspirerar för att dom är medlemmar i logen eller för att dom är affärsmän och ledare?

Tror ni att Bush startar krig i Iraq för att han är medlem i Skull and Bones eller för att dom måste komma åt olja för att skydda Dollarn från att krasha?

Om det vore så att Illuminati låg bakom Franska Revolutionen (!?), tror ni att dom gjorde det av kvasireligiösa skäl eller av geostrategiska och krassa politiska intressen? D.v.s. att dom ville störta regeringen för att tillsätta en ny som var mer vänligt inställd till deras intresse?

Jag tror förvisso att hemliga sällskap korrumperar men agendan sätt inte av någon satanisk övertygelse utan av reella politiska och ekonomiska motiv.

Det är t.ex en vanlig myt att Hitler drevs av Judehat och ockulta motiv. Det pratas väldigt lite om att han finansierades av bankmän som Warburg eller Industrialister som Krupp och Thyssen som var intresserade av 1. råvaror till sin Industri 2. ett krig som ökade efterfrågan på Kol, Olja och Stål.

Samma gäller nu med Bush som finansieras av Olje och Gas industri samt krigsindustrin som tjänar miljarder Dollar om dan på att hantera kriget.

Så för mig är Carlyle Group, Halliburton, PNAC, CFR, FN, IMF, Boeing, Raython m.fl intressantare att granska än Skull and Bones.

Vi är nog inte så långt ifrån varandra men fokuserar på olika saker.

Posted on: 2006/3/8 20:00
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Seriöst vs. oseriöst
#33

Cicero

Jag tror du har rätt i det stora hela. Vi måste ta det i tur och ordning särskilt när man skall framföra saker till människor som Aldrig har hört talas om Bilderberggruppen, Skulls and Bones, Frimurarna o s v.
Jag har den uppfattningen att Dom flesta inte har hört talas om dessa grupper m fl .

Ett mål som verkar gemensamt , att avslöja 911, en händelse vi kan ta på.

Sen håller jag inte med dig i allt och att en del är myter och inte har någon sanningshalt , jag menar t e x lluminati, men jag kanske har misstolkat dig. Många har grävt i djupt under hela 1900-talet och innan och det är den informationen som idag finns tillgänglig och kommit upp till ytan via Internet.

Men som sagt , först avslöja det som kan tas på , sen kan man ge en djupare bild till folk , därmed inte sagt att man skall hålla undan saker.

Jag visar symbolerna på våra sedlar för folk som har hört talas om t e x Frimureriet.

” Ödleteorierna ” kan man låta folk upptäcka själva när och om dom skulle läsa David Icke eller någon annan som nämner detta . Detta kommer ju inte från honom från början.

Programmeringen när det gäller uttrycket ” Konspirationsteoretiker” kommer ju från dom som försöker smutskasta Dom sanningsökare som dom igentligen är.

Denna Programmering släpper tydligen inte ens på Vaken.se utan uttrycket används fortfarande här. Vi är Sanningssökare som undersöker teorier och plockar fram Fakta.

Vi är nog inte så långt ifrån varandra men fokuserar på olika saker och vi har kommit olika långt i vårt sökande.








 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Seriöst vs. oseriöst
#34


See User information
Mycket fin diskussion. Helt ovetenskapligt vill jag dock säga att det finns ett tydligt samband mellan kunskapsnivå och valet av strategi för hur 9/11-nöten ska knäckas i denna tråd. Det verkar på samma sätt även finnas ett tydligt samband mellan graden av engagemang och hur 9/11-frågan ska tacklas.


För er som inte delar min ståndpunkt...varsegod

http://media.portland.indymedia.org/images/2004/08/295884.jpg




Posted on: 2006/3/8 23:06
Med vänlig hälsning

Pappershatten
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Seriöst vs. oseriöst
#35


See User information
Allt beror ju på vilket syfte man har. Jag har i syfte att få folk att se att det finns 2 världar. En officiell och en dold.

Om man tittar på frimurare mm, så är det lätt att se att en viktig del av historien var influerad av dom. Detta kan få folk att få upp ögonen för andra saker.

Att bevvisa att illuminati låg bakom franska revolutionen skulle jag inte försöka med.

911 är klart det viktigaste i min mening, men det kan skyllas på bush och ses som en isolerad händelse. (ska regga 911.se om det går, där skall bara 911 diskuteras.)

Dessutom vill jag att folk ska lära sig att bli mer öppna. En person som inte kan spekulera utan att slå på försvar är troligen ganska rädd.

Posted on: 2006/3/9 9:51
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Seriöst vs. oseriöst
#36


See User information
Quote:

void skrev:
Japp. Den verkar bra med specificerat mål och syfte.
Men i dags läget finns det redan många väldigt bra och vetenskapligt underbyggda dokumentärer som har solid bevisning och inte bara har med själva kollaps delen av tornen att göra utan många andra detaljer som är väldigt viktiga.

Att det skulle räcka med att göra en dokumentär om enbart kollapsen av tornen för att få "ut budskapet" tror jag själv inte är tillräckligt med tanke på den information som redan finns och så lite har hänt. De stora massorna har haft väldigt svårt att hitta och ta till sig det enorma material som redan finns att hämta samt den totala igonering i mainstream media som vi alla känner till.

Filmer som funnits ett bra tag redan, håller kvalitet och välgrundade argument:

Confronting the Evidence
Painful Deceptions

även In plane site kan nog kanske föras till den skaran.

Själv värderar jag http://physics911.net/ som den bästa källan & tyngsta grunden för "bra" arbete inom 9/11 dramat hittils.


Här finns bra tips på bra 9/11 och Bush dokumentärer http://www.documentaries.se/forum/viewtopic.php?t=61

Posted on: 2006/3/9 13:04
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Seriöst vs. oseriöst
#37


See User information
Quote:

cicero skrev:
Jag vill bara poängtera att en viss del av den verksamhet som ofta förekommer inom dessa och liknande kretsar med olika teorier som vädras är kontraproduktiv och i viss mån skadlig.

Om man är ung och naiv är det lätt att förlora sig i tron att allt som sägs är sant.

Många konspirationsteorier innehåller både fakta ogrundade teser och ren spekulation. Inte sällan också ren disinformation.

Personer som arbetar med disinfo på CIA m.fl vet att den bästa lögnen är den som kommer från en som tidigare visat sig tala sanning.

Det är också en vanligt grepp inom juridiken att försöka bevisa en ovidkommande detalj och sedan stödja hela sin i övrigt ogrundade teori på detta enstaka fakta.

Jag har ett dussin dokument om hur sk. public diplomacy blivit alt viktigare på internet just p.g.a. sådana här diskussionsforum.

Professionela mediarådgivare utger sig för att vara bloggare, journalister och konspirationsteoretiker i syfte att leda uppmärksamheten från det som är skadligt för dem. Nämnligen detaljerna och fakta.

Deras strategi är just att väva in dessa skadliga fakta i en väv av oändliga andra konspirationer som gör dem mindre trovärdiga och framställer dem som vidarebefordrar den som mindre trovärdiga.

Därför är det viktigt att också vi koncentrerar oss på detaljerna och fakta inte dom allomfattande teorierna som påstår sig förklara hur hela mänskligheten i alla tider förts bakom ljuset.

För även om det är sant är det inte en enskild världskonspiration utan hundratals olika spridda över århundraden och med utgångpunkt från olika historiska perpektiv.


Väldigt bra skrivit...
det du har skriver i denna tråden är väldigt bra..

Posted on: 2006/3/9 13:09
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Seriöst vs. oseriöst
#38
Att lära sig ny information och att göra det med intresse är knappast något som är farligt.

Farligt blir det när man inte längre studerar informationen för eget intresse och vilja.

Men jag förstår din oro.
Själv så ser jag det inte på samma sätt dock.

Jag anser att ju fler källor av information, ju fler olika sorters information det finns, desto mer har man att balansera sig på och hitta sin egen förståelse för vad livet och samhället är.

Att förlita sig på en och samma källa är som att sluta leva sitt eget liv.

Ordet konspirationsteori har pratats om i massmedia och i hollywood som något negativt och flummigt.. för det är inte vanlig information som folket blir pumpade med varje dag.

Jag tror snarare att den vanliga människan som 3-6ggr om dagen tittar på nyheterna, är rädd för information som kommer från anonyma eller okända källor.
För dom tror sig inte ha makt över sitt eget huvud, så dom ser det som mer säkert att bara lyssna till en och samma källa.

Jag tycker det är lite komiskt att vara rädd för information som kommer från okänt håll.

Den enda du kan lita på mer än något annat är du själv.
Så studera och lär dig nya saker och se om det kan stämma.


Va inte rädd för att ha fel.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Seriöst vs. oseriöst
#39


See User information
"You never truly know someone until you fight them" - Underbart sagt - men vad betyder detta?

Inte, att man bokstavligt skall "kriga" väl?
Jag tror detta har att göra med att man skall och måste på något sätt konfronteras - med allt som kommer i ens väg - liksom på så sätt kunna göra sina bedömningar - Eh?
Hur skall man annars kunnabedöma saker - om man inte känner till förhållandena - all informtion är av godo - oavsett den är falsk eller sann - det gäller bara att kunna bedöma den...

samt: plus: (Grymling)

Posted on: 2006/3/15 11:02
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Seriöst vs. oseriöst
#40


See User information
Man skulle kunna vända logiken och säga att man inte känner sin egen övertygelse förrän man blivit konfronterad.

När du konfronteras med sakargument eller annan kritisk argumentation tvingas du revidera och omformulera dina argument. Inte säller återvänder du till din tro men med vässade argument. Alternativt med nya infallsvinklar.

Samma sak gäller din uppfattning av andra människor kring dig. Som du känner dig själv känner du andra. Man tilldelar ofta andra människor egenskaper som formats av ens egna kulturarv och inskränkningar. När du hamnar i konflikt över din eller andras övertygelse och tvingas argumentera belyses dess svagheter.

Exempel på detta är vår bild av konflikten i Mellanöstern som ofta vägs utifrån vår uppfattning av vår egen trygga tillvaro. Vi kan inte förstå vad som får en människa att begå en handlig som självmordsbombare eftersom vi inte utsatts för ett massivt förtryck i flera generationer som tvingat oss att bevittna våra barn, mödrar, fädrer och grannars förudmjukelse och död.

Vi (kanske inte VI men gemeneman i väst) har lättare att associera till Israel som offer för terrorism eftersom dom lever ett tillsynes västerländskt liv.

Hitler sa efter första världskriget (i vilket han deltog som kurier vid fronten) att krig för fram det smutsigaste och ädlaste i människan. Han har (för en gång skull) rätt i det att först när du utsätt för motgång och tvingas ta ställning kommer du i kontakt med dom mest fundametala känslorna i dig såsom rädsla, hunger, kärlek och medmänsklighet.

Vad som hände med honom därefter vet vi...

"It takes five seconds to realize you purpose here on the planet... Five seconds to realize whether you are going to be a part of the problem or whether your are going to be a part of the solution.
Intro till MC5 Kick out the Jams

It's the light that reveals the dirt...

Posted on: 2006/3/15 20:45
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Seriöst vs. oseriöst
#41


See User information
Bra - "formulerat" - Cicero... Man kan inte annat än faktiskt hålla med dig - Så är det ju...
F-N, det är nu svårt att leva - på sätt och vis... Hö, hö...

Men det är bara att "kämpa" vidare, liksom...

Är det möjligt att du också dyker upp på "föredraget" i Göteborg, i Mars månad?

Vore kul att träffas då - och liksom "lukta" på varandra - hö, hö...
I betydelsen att "lära känna" varandra, alltså...

samt: plus: (Grymling)

Posted on: 2006/3/16 0:22
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




« 1 (2)




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
22 user(s) are online (22 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 22

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS