vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



TV licens för alla datorer!
#1


See User information
Sveriges Radio:
http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?ProgramId=2795&grupp=4527

"Snart krävs TV-licens för alla datorer
Medienyheter 2009-02-09

Snart kommer det krävas tv-licens även för datorer. Sveriges Television ligger nämligen i startgroparna för att sända direkt på Internet. Det får konsekvenser: plötsligt krävs tv-licens av alla som har internetuppkopplad dator. Radiotjänst skulle få in en miljard mer per år med nuvarande lagstiftning, visar tidningen Computer Sweden. Samtidigt finns förslag om ändringar som skulle göra att företag inte behöver betala licens för mer än en dator, oavsett hur många de har. Men ännu är inget klubbat."

********************

Computer Sweden 2009-02-06:
http://computersweden.idg.se/2.2683/1 ... agen-ska-betala-tv-licens

"Den svenska tv-licensmodellen står inför en dramatisk förändring som en direkt konsekvens av webb-tv-satsningar – en förändring som kan stå it-intensiva företag dyrt. Samma dag som den första kanalen börjar sändas via webben förvandlas miljoner vanliga datorer till tv-mottagare i lagens mening och beläggs därmed med tv-licens.

Något politiskt beslut behövs inte – nuvarande lagstiftning räcker.

SVTs planer är redan långt gångna. Förhandlingar med det schweiziska företaget Zattoo, som redan webbsänder bland annat BBC och CNN, har förts och SVT väntar nu på klartecken från Zattoo. SVT har sin inställning klar: kanalerna ska ut på webben så snart som möjligt.

– Vi är beredda att hantera det på samma sätt som vidaresändning i kabel-tv-nätet, säger Jan-Olof Gurinder, distributionschef på SVT.

För hushåll som redan har en tv och betalar sin avgift innebär det ingen skillnad, men på företagssidan rör det sig om stora pengar. I dag finns fem miljoner pc på svenska företag, enligt analysföretaget IT Reseach.

Det innebär omkring 500 000 nya licenser och en miljard kronor per år i intäkter för Radiotjänst i Kiruna, eftersom företag måste betala en licens per tio mottagare.

För ett företag med 300 datorer skulle det kosta 60 000 kronor per år – oavsett hur stort intresset för den webbsända kanalen är bland de anställda.

– Visst kan jag se det orimliga i att apparatur som inte är avsedd att användas för tv-tittande blir licenspliktig, säger Anna Pettersson, vd på Radiotjänst.

Den enda chansen att slippa betala är att ta striden med Radiotjänst och övertyga kontrollanterna om att just de egna datorerna inte kan användas för tv-tittande. Det kan kräva mjukvaruspärrar i datorerna eller att tjänsten blockeras på hela nätverket.

– Vi måste ha en dialog med företagen, säger Anna Pettersson.

SVTs distributionschef uppger att frågan om licenspliktiga datorer inte har spelat någon stor roll i förhandlingarna med Zattoo.

– Det är snarare ett konstaterande att det händer när en pc börjar användas på det sättet. Det skulle uppkomma även om ett annat tv-bolag börjar köra en tv-tjänst som gör apparaten till en tv-mottagare."


*****

Orka...

Posted on: 2009/2/26 16:29
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: TV licens för alla datorer!
#2


See User information
Vad är definitionen på en dator ???? Om jag bara skulle ha en server utan skärm och en mobiltelefon som går att surfa med PÅ servern... räknas den kombinationen ?

Posted on: 2009/2/26 18:56
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: TV licens för alla datorer!
#3
Jag instiftade nyss en idiotlicens i mitt kungarike.
Jag ska börja med att skicka en räkning till Radiotjänst.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: TV licens för alla datorer!
#4


See User information
Well well, the worm turns.

they can just as well prove that I have WATCHED their shows or not now can they?
Fucking people over slowly but surely, hey, Svenne, what cha gonna do about it?

Lagom är bäst... ; )

Lagom Bevakningar,

Lagom utpressning.. ; )

Posted on: 2009/2/27 20:03
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: TV licens för alla datorer!
#5


See User information
Jag ser inte på deras skit, vill inte se deras skit, kommer aldrig se på skiten. Betala för att bli hjärntvättad och fördummad? NEJ TACK!

Posted on: 2009/2/28 1:35
"The force combines us, penetrates us and keeps the hole galaxy together" - Obi-Wan Kenobi
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: TV licens för alla datorer!
#6


See User information
Det betyder dubbel kostnad för internet. >_<

Jag undrar vad som händer om man säjer att man bara kör 100% fri mjukvara på datorn, och att man kan börja betala när dom streamar i ogg.

Om dom kan enforca det här så kommer nog folk börja wifi shara sin uppkoppling med grannarna. TV licensen e så sjuk asså. Kan dom inte bara ta lite av dom skatte pengar dom robbar oss på o lägga på deras propaganda aparat.

Jag kollar nästan enbart på TV i utbildningsyfte. Jag vill se deras lögner, deras propaganda och deras spin. Vad är det nya heta ordet som kommer användas om och om och om igen. Det som ala ska prata om överallt. osv osv. Det klarar corporate media av bra utan statligigt stöd. Eller beskatt verksamheten så mycket och ge dom ett presstöd så dom blir beroende av staten... oops det var redan gjort tror jag...

Nä men ni som bor i sverige, vägra betala det där. Det e bara förneka. Säj att du har internet uppkoppling för att synca klockan på din mobil eller att du bara använder lynx den konsol baserade browsern till linux och läser dina email i terminalen, på en monochrome skärm. Sen e det bara slå igen dörren. Ringer han på igen så hotar du med att ringa polisen om han inte slutar trakasera dig.

Posted on: 2009/3/2 6:19
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: TV licens för alla datorer!
#7


See User information
Tur att man inte har nån dator, teve, mobil eller vad annat som de kan tänkas vilja ha betalt för, precis som innan. Radiotjänst är välkomna att bevia annat. Bredband och mobilabbonemang betalar jag bara för att jag inte vet var annars jag ska göra av alla mina pengar.

Men allvarligt, hur sjuk kan man vara att tro att man kan kräva betalt för något som man inte utnyttjar? Det lär knappast bli populärt.

Posted on: 2009/3/9 1:08
"Now I have become death, the destroyer of worlds"
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: TV licens för alla datorer!
#8


See User information
ETT LITET MYNDIGHETSSAMTAL SOM SPÅRADE UR:

Dom ringde från radiotjänst idag och undrade vart tv-licensen skulle skickas.
Vaddå? undrade jag. Jag är skriven på en c/o adress där jag bara hämtar posten. Jag är per definition bostadslös med andra ord.
(att jag sen tiilfälligt bor i inofficiell "andra hand" på en annan adress där tv-licensen betalas av lägenhetsinnehavaren, var inget hon ville lyssna på.).
Hennes argument var att jag, om jag var skriven någonstans måste kunna tala om vem som betalade licens, annars skulle jag påtvingas en. Mycket konstigt tyckte jag. Lite som att betala fordonsskatt om jag åker med i nåns bil, om ägaren inte gjort det.
Hon fiskade till och med efter c/o adressatens namn, som jag redan förstod att hon hade, och jag bokstaverade upp det. Då hade hon FRÄCKHETEN att fråga om där fanns TV.
-Vad menar du? Ska jag ange om någon, där jag är skriven bara för att kunna hämta posten, har TV eller inte?( Jag gick formligen i taket.)
-Ja, enligt svensk lag bla bla bla
-Men det är ju helt sjukt, hör du inte vad du säger, du ber mig att ANGE någon för att rädda mig själv.
-Ja, du har inget val. Då sätter jag upp en licens och skickar till angiven adress.
MEN FATTAR DU INTE MÄNNISKA? Jag har ingen TV, jag tittar helst inte på TV, jag avskyr tv och fördärvlig teknik som bara fördummar. Fattat nu?
- Jaha, har du dator då?
- Nu får du ta och ge dig. Ringa på folks privata mobiltelefon på arbetstid dessutom, och komma med en massa hot och myndighetsutövande. Ge upp. Jag äger ingen dator heller.

- Jaha då skickar jag information och "lite papper" till angiven adress. Tack för mig.



Nu får vi se om det som kommer på posten är en tv licens eller bot för att jag vägrar. Eller kanske Agent Smith med kumpaner kommer och hälsar på


Posted on: 2009/9/8 14:51
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: TV licens för alla datorer!
#9
Glöm inte ta Regnummret när dom kommer och namn, posta dem här sen så får dom smaka på pappas piska.

; )


Lev i Frid.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: TV licens för alla datorer!
#10


See User information
Hm, borde inte alla i hela världen betala tv-licens till radiotjänst då? Eftersom svtplay väl är tillgängligt i hela världen? =D

Posted on: 2009/9/8 20:47
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: TV licens för alla datorer!
#11


See User information
Det är bara att säga att du inte äger någon TV eller TV-kort. Var det jag sa när de ringde mig, inga problem, aldrig blivit störd av dem igen.

Posted on: 2009/9/8 21:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: TV licens för alla datorer!
#12
Det var ju tal att de skulle licensbepliktiga mobiltelefoner som man kan se på TV med också

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: TV licens för alla datorer!
#13


See User information
Man kan ju se på TV på ONOFF och liknande affärer... Man kan se TV överallt trots att man inte vill det. Hur fan tänker'om?!

Posted on: 2009/9/8 21:16
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: TV licens för alla datorer!
#14
Det handlar ju om att ÄGA en TV-mottagare. Faktist så betalar TV-handlare också licens, men inte för alla apparater så klart

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: TV licens för alla datorer!
#15


See User information
Vilka jävla utpressare, jag slutade betala tv licens för 3 år sen och dom ringer ta mig fan varje dag.

Posted on: 2009/9/16 23:14
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: TV licens för alla datorer!
#16


See User information
Så, alla som äger dator i hela världen eller?

Tänk på detta, sen måste de kunna BEVISA att jag har tittat på skiten.

SKIT är den, som visas på tv.

Vi kan likaväl skriva brev till de "myndigheter" och klartlägga hur vi inte tittar på deras SKIT och varför.

Sen lite tips och råd om VAD de skulle sända som skulle vara VÄRT något betalning.

Fy vad pengar de kommer att känner från Kina och övriga europa, oj USA tom....

Alla som har tillgång till SVT.se....

Posted on: 2009/9/17 2:31
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: TV licens för alla datorer!
#17
Här är det jag pratade om tidigare... TV-licens för mobiler:
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1738796/

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
66 user(s) are online (66 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 66

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS