vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
"Ska du titta på medans världen går under eller ska du hjälpa till?"
På framsidan har det kommit en annons med den formuleringen. Är det bara jag som reagerar negativt på den?

"medans världen går under"

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: "Ska du titta på medans världen går under eller ska du hjälpa till?"

See User information
Vad vill du att det ska stå?

Posted on: 2009/4/26 12:42
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Vi är öppna för alla förslag. Det är bara komma med idéer på en bättre slogan. Tack.

See User information
Vi testar lite nya koncept. Det är mest tänkt som en väckarklocka för de drönare som tror att allt blir bra bara dom kolla på vaken ibland.

Nä, vakna upp och gör någonting. Om du arbetar så ge bort 5% av din inkomst till vaken, eller annan verksamhet.

Om alla skulle fortsätta att gå till jobbet och konsumera upp pengarna på samhällets skräp så kommer ju världen gå under på riktigt.

Nä, om man inte bidrar till lösningen så ser jag inte vad man har för syfte. Det är dags för alla att börja bidra till lösningen.

Posted on: 2009/4/27 9:53
Administratör och grundare av vaken.se

See User information
Sjunger inte REM något som "it's the end of the world as we know it, and I feel fine" ???

Jag reagerade också över negativiteten och det är helt rätt att fråga sig om det är den bästa slogan. Sen skall det sägas att vi säkerligen alla är tacksamma att det finns en admin-grupp som försöker göra ett gott jobb (och gör det för det mesta kan jag nog tro).

Världen går i en riktning att något stort kommer att ske som förändrar vårt sätt att leva. Världsbanken uttrycker sig sakligt kring att finanskrisen slagit hårdast mot de fattiga och att FN:s mål om att minska fattigdomen (men x procent) i världen får överges och ses nu som orimligt. Världen går visst under, precis hela tiden, precis varje dag - det beror på vem du frågar. Eller, går under för deras del. USA har bl.a. via kraftiga restriktioner mot Irak (under Saddam's tid) sett till att det dött barn i drivor pga. brist på vatten, mat och medicin. Världen gick under där, lite grann.

Världen går under när vi inte längre bekymrar oss om att fattiga dör. Bara vi har dataspel, spritfester och grillar korv. När vi inte längre förstår om vi har demokrati (vad fan är det?) eller inte, eller om grannen plötsligt blir anklagad för något, blir bortförd och jag knappt reagerar. Då har världen gått under lite mer.

Världen går under varje dag. Särskilt mycket när en medelålders knas, som inte vet vad han skall göra av pengarna, köper ett vrålåk utan tak (mercedez) och bidrar noll till ökat välstånd, empati och förståelse för andras liv.

De personer som lever dessa liv skulle inte kasta ett halvt öga på vaken.se eller någon kampanj på gatan. Dessa personer är NWO's civila soldater. Många är indoktrinerade med akademiskt sätt att tänka och har investerat en massa tid och energi (status) på att vara någon i NWO-cirkusen. Systemets starkaste försvarare är ofta dem som säger sig vara kritiskt granskande av makthavarna och hänger sig och vänster-höger politik.

Sen tycker jag avslutningvis att vaken.se behöver en sponsor av något slag. Kan exempelvis David Icke sponsra med att man rekommenderar att beställa hans böcker? Om man har ett urval av några författare som "lyckats" som kan sponsrar med någon slant, då har man ju kommit en bit.

Posted on: 2009/4/27 11:17

See User information
Sluta klaga och kom på något bättre själva, det är DET det handlar om. Gör något SJÄLVA. Vi i admingruppen försöker. Ingen är perfekt.

Världen går under när vi också bara sitter på forum och beklagar oss över en "skitbanner" som försöker få folk att donera en slant till oss som faktiskt försöker väcka folk.

Så kom igen, sluta klaga och kom med nåt konstruktivt istället. Tack!

Posted on: 2009/4/27 11:51

See User information
Klaga? Jag? Det måste ha skett ett missförstånd. Jag försöker bidra med synpunkter...

- David Icke som sponsor, det är väl konstruktivt? Kanske ett bokförlag kan vara sponsor. Också det ett positivt tips.

- världen går under varje dag och skapas också varje dag. Betydelsen av begreppet är individuellt.

- forumet är till för att diskutera sådant man tycker är värt att diskutera, även en banner. Är det en nyans som någon tycker 'smakar illa' så är det väl bra att det kommer in synpunkter på det. Det kan kallas positiv kritik. Admin-gruppen ger sig i kast med att engagera sig och då skall väl andra få engagera sig i det nu gör, right? Är det inte det ni önskar? Det betyder att folk följer ert arbete och det bör man glädjas åt.

- andra människor kan engagera sig utanför vaken.se och BESÖKER vaken.se för att öka sin världsbild och kontakter etc. Det är positivt att många besöker vaken.se men det betyder inte att besökarna inte gör något bara för att man inte gör det i vaken.se:s ögon.

Hoppas detta landar bättre...

Posted on: 2009/4/27 12:40

See User information
Jag längtar efter att fler skall välja att bidra så att vi kan öka vår verksamhet. Hur det skall gå till vet jag inte.

Vi behöver pengar för att kunna finnas till. När vi finns till så kan fler möta oss och vi kan bygga relationer och nätvärk irl.

Har vi tex 2000 kronor i månaden i tillförlitliga bidrag kan vi hya en lokal som alla kan komma till och umgås och jobba i.

Med 20,000 besökare borde det inte vara orimligt med 2000 kr i bidrag. Det är ju bara 10 öre per person.

Tyvärr verkar inte många vilja bidra, de flesta ger inte ens pengar för att få DVD filmer hemskickade. Folk verkar vara helt världsfrånvända i dagens samhälle och tror att vaken får sospengar eller någonting.

Jag vet inte om många på vaken är luspanka, kan tänka mig att många är det, jag har tex nästan ingen lön alls.

Men om du arbetar och tjänar 15,000 eller så i månaden. Då tycker jag att 500 kr i bidrag är det minsta jag kan tänka mig vara rimligt att betala. 1500 är lagom och 2000 för de som verkligen tar vår framtid på allvar.

Vakna. Bidra. Pengarna går rakt till att sprida kunskapen och göra världen bättre.

Posted on: 2009/4/27 13:31

See User information
Menade inte dig specifikt Therold - ville höra FÖRSLAG på hur man kan formulera sig bättre för att få folk att vilja donera utan att det ska verka för negativt - det var DET jag ville höra.

Konstruktiv kritik är alltid MYCKET välkommet!

David Icke som sponsor? Varför inte? Du kan väl maila Anarchos och fråga å Vakens vägnar? Den uppgiften ligger och väntar på dig om du vill.

Ang. pengar så ja, jag donerar sen förra månaden pengar. Har donerat förut. Plus tid vid manifestationer, Skype-möten/brainstorming, skriva ut DVD-omslag, göra banners/grafik m.m.

Alla kan göra nånting. Tänk efter och meddela oss sen på info@vaken.se vad du kan göra och hur du vill hjälpa till. Finns även denna sida man kan regga sig på:
http://vaken.se/php/vaknasidorna.php

Ciao!

Posted on: 2009/4/27 15:43

Anonym
"Skall du titta på medans er framtid försvinner i rasande takt eller motverka det?"

"Skall du titta på medans världen kollapsas medvetet eller skall du hjälpa till?"

See User information
Jag tar med mig frågan. Skall fundera.

"Städade" företag drar sig för att förknippas med sajter som uppmanar till fritänkade. Få företag står på fritänkande ben och är så pass stora att de kan donera. Det gäller att hitta ett samarbete som gynnar båda parterna.

*sätter på tänkarhatten*

Posted on: 2009/4/28 8:03

See User information
Bidrag är... ja, inte så lätt kanske. Men jag skall skriva ett e-mail till Pilsäter.

* * * * *

Motion till riksdagen
2008/09:Kr352
av Karin Pilsäter (fp)
Lika behandling av religiösa och icke-religiösa samfund

---------------------------------------------------------

Förslag till riksdagsbeslut
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om likabehandling av religiösa och icke-religiösa samfund för livsåskådning.

Motivering
Enligt lag (1999:932) om stöd till trossamfund utgår statsbidrag till vissa av regeringen godkända trossamfund. Exempel på samfund som erhåller bidrag är Romersk-katolska kyrkan, Islamiska samarbetsrådet och Sveriges Buddhistiska Samarbetsråd.

Dock anses inte icke-religiösa samfund för livsåskådning berättigade till bidrag, trots att lagtexten inte anger att religion, gudstro, behöver ingå i samfundets åskådning. Numera har Sveriges Buddhistiska Samarbetsråd statsbidrag, trots att deras livsåskådning inte inkluderar någon gud.

Svenska kyrkan är skild från staten. Det förefaller rimligt att Sverige, på 2000-talet, har en statsmakt som inte bara förhåller sig neutral mellan olika religioner och religösa samfund utan även är neutral mellan religiösa och icke-religiösa livsåskådningssamfund. Detta bör gälla såväl statsbidrag som annan lagstiftning.

Förbundet Humanisterna står för en värderingsutvecklande livsåskådningsgrund för en icke-teistisk livssyn. Man fyller för sina medlemmar såväl som för samhället runt i hög grad samma syfte och uppgift som teistiska livsåskådningssamfund gör.

Idag används ofta begreppet trossamfund om vissa livsåskådningsorganisationer, ett begrepp som avser en samling av människor med liknande trosuppfattning. För tydlighets skull bör påpekas att denna definition i kunskapsteoretisk mening givetvis även omfattar den humanistiska livsåskådningen, vars livssyn bygger på en rad (vetenskapligt obevisbara) trosuppfattningar såsom till exempel vikten av jämställdhet, icke-rasism, icke-diskriminering och alla individers okränkbara mänskliga rättigheter.

Det vore ett högst rimligt krav på varje organisation att omfatta dessa grundläggande värderingar för att alls vara bidragsberättigade, något som knappast alla nuvarande bidragsmottagare idag gör. Mot den bakgrunden vore det mer än rimligt att icke-religiösa livsåskådningssamfund likställs med religiösa vid fördelning av statsbidrag.

Stockholm den 6 oktober 2008

Karin Pilsäter (fp)

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&dokid=GW02Kr352

Posted on: 2009/4/28 8:07

See User information
Quote:

"Skall du titta på medans världen kollapsas medvetet eller skall du hjälpa till?"

-Jag hjälper gärna till att kollapsa världen!

Tungt att lyckas med fel i en så kort mening och dessutom formulera frågan så luddigt på två ställen.

Visst är det bra med eldsjälar som får saker gjort, jag önskar dock att skrivkunniga individer (med talang) sköter tangentbordet. Inge illa menat kompis, det heter MEDAN och inget annat. Hur ska vi kriga mot eliten när vi själva spelar i lekligan?

Jag hjälper gärna till att korrekturläsa texter och har oftast förslag på annorlunda formuleringar, dock hoppas jag innerligt att jag inte är bland de främsta skribenterna här då jag faktiskt har IG i svenska. Kom igen nu, bättre kan vi?!

/Mvh stavningsfascisten.

Posted on: 2009/4/28 22:06

See User information
Bra poäng sWiFt, men bitande humor! Påminner mig om en universitetslärare till mig som tog fram röda pennan när han skulle granska en uppsats i en mer fristående miljökunskapskurs - det visade sig att han tog fram rollern och slaktade rubbet med hänvisning till syftningsfel. Jag lärde mig MASSOR av honom!

Visst, en del skriver talspråk (ibland gör ju jag det också) så som 'medans'. Man får också inse att alla är olika och att vissa t.o.m. har dyslexi - det får man respektera. Sen agerar folk under stress, man kanske blev avbruten 217 gånger med 55 blöjbyten. Man får bara ödmjuk för detta.

Syftningsfel är vanligt. Man blir ofta blind för sin egen skrift. Man brukar säga att man läser mellan raderna - skribenten skriver ibland mellan raderna (ungefär som luftgitarr), då blir det som det blir...

Posted on: 2009/4/29 8:05

See User information
Precis vad jag i mitt stilla sinne tänkte, sWiFt.

Men den ursprungliga formuleringen är dock och förvisso rätt djup.

"Ska du titta på medans världen går under eller ska du hjälpa till?"

Den meningen äger många bottnar trots sin skenbart glasklara naivism.

Vilka vapen är oss tillgängliga i kampen?

Posted on: 2009/4/30 8:44

See User information
Skulle också vilja diskutera om vad som är relevant att göra//utföra/manifestera och inte, i dessa tider.

Jag uppfattar det som att det skapades en "style" på motattack under tiden då konspirationsinformationen blev öppen och spridd, typ 2003 och framåt. Samma mönster råder ännu, och mig veterligt så hjälper det inte att skälla på någon annan, endast försöka göra bättre själv.

Skäll gärna på min Svenska också, man lär så länge man lever!

Frid!

Vapen, hmm, är det inte bättre med verktyg?

Posted on: 2009/4/30 20:08
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

See User information
Nu ska vi betala vakens webbkostnader igen. Det ska fixas fram 3625.00 kr för ett års webbhotell. Det tror jag inte att vi har.

Det har kommit in några hundralappar de senaste dagarna men våra försök att få in pengar är inte så lyckade.

Vad ska vi göra?

Posted on: 2009/5/1 6:48

See User information
300 kr på väg in på PG-kontot från mig.

Posted on: 2009/5/1 6:52

See User information
Hålla föredrag om eco tec byar, som jag kallar det. Det är väldigt svårt att skapa en bild av vad vi pysslar genom text. Finns så mycket att berätta, och det dyker upp så många frågor under tiden.

Frid

Posted on: 2009/5/1 10:53
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

See User information
Borde det inte stå DVD-filmer istället för "DVD filmer" på vakens första sida?

Posted on: 2009/5/4 9:15

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper