vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
vaken.se och mänskliga rättigheter
FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna
Artikel 19

Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser.

Hur går detta ihop med tråd raderande, ip banningar och regler som ni själva skriver, jag citerar.
"OBS! Enskilda debattörer i forumet representerar INTE vad vaken.se står för."

Hoppas på ett examinerat empatiskt svar.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: vaken.se och mänskliga rättigheter

See User information
Mycket sånna här inlägg nu sen vaken uppmärksammades i media. Jag tycker det är positivt, det visar att rörelsen är inflytelserik nog (läs farlig nog) att vara värd att angripa.

Posted on: 2009/11/11 19:42
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Tjena krigarn Jag brukar hänvisa till artikel 19 men kan ha förståelse för att det i den Svenska lagstiftningen finns kapitel beträffande ärekränkning och missförnimmelse och störande av allmän ordning, vid sidan av detta finns oskrivna regler om hur vi ska föra oss gent emot varandra i det vardagssociala livet, oskrivna regler mellan oss som kan leda till en smäll på käften om man flagrant trampar över.

Artikel 19 har inte med det sistnämnda att göra i någon vidare utsträckning och det vardagssociala livet skulle bli ohållbart om man åberopar artikel 19 i avseende att tillåta sig skända vem man ville verbalt, även om man har den önskan ibland.

Så har du något tips som gör denna frågeställning enkel så är jag av idel öra.

Posted on: 2009/11/11 19:53
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
Jo, så här är det... Vaken är inte din personliga kanal ut i världen. Vaken har inget ansvar för att ensamt föra ut precis allt som användarna vill skriva.

FNs deklaration om mänskliga rättigheter artikel 17:

1. Envar har rätt att äga egendom såväl ensam som i förening med andra.

Alltså, du kan inte tvinga Micro att göra vad du tycker med hans egendom, vaken.se.

Din yttrandefrihet är fullgott skyddad i Sverige. Regga en hemsida, en blogg eller en youtubekanal om du känner att du inte får/kan uttrycka dig fritt.

Det ovanstående gäller givetvis ett par andra som brukar dra upp det här snömoset med jämna mellanrum...

Posted on: 2009/11/11 19:57
www.innandetsker.blogspot.com

Just because you´re paranoid does not mean they´re not after you...

See User information
Tänkte först svara dig, men Despertando summerade min åsikt rätt bra. Du får helt enkelt skaffa dig ett eget forum där din åsikt fritt kan vädras. Problemet löst.

Posted on: 2009/11/11 20:09
Bring on the apocalypse...

Anonym
NU var ju inte något av era svar färdig examinerat empatiska direkt.

Efter som denna fråga var direkt till den ende "sanna" empatiska mästaren här inne, som på svt's debatt sade sig stå för dom mänskliga rättigheterna.

Sedan dök ännu en motsägelse upp medans jag skrev det här, hur kan "kunskap är frihet" vara slogan här inne, när forumet som innehåller kunskapen ständigt manipuleras genom radering och diverse "administrering".

Måste bara besvara lite av det man skriver om egendom.

Jag är väl medveten om att micro är grundaren och ägaren av denna sida och det är därför jag undrar hur man klarar av att ständigt säga en sak men i slut ändan lyckas med det motsatta.

See User information
FNs deklaration om mänskliga rättigheter....

Artikel 11

Envar, som blivit anklagad för straffbar gärning, har rätt att betraktas som oskyldig, till dess hans skuld blivit lagligen fastställd vid offentlig rättegång, under vilken han åtnjutit alla för sitt försvar nödiga garantier.

Innebär det här att jag inte får anse Christer Petterson skyldig till Palmemordet för att hovrätten frikände honom?

Artikel 12

Ingen må utsättas för...angrepp på heder och anseende.

Innebär det hör att jag inte får säga att Mona Sahlin är en lögnaktig kossa i mitt eget hem?

Artikel 20

Envar har rätt till frihet i fråga om fredliga möten och sammanslutningar.

Innebär det här att Sverigedemokraterna får demonstrera i mitt vardagsrum?

Artikel 19

Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser.

Innebär det här att Micro måste acceptera allt som någon väljer att posta på vaken.se? Nej, faktum är att det är DU som lägger hinder i vägen för Micro genom att kräva att få sprida ett budskap via hans hemsida. DU är den som vill hindra Micros "frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar" genom att anse dig ha någon form av bestämmanderätt.

Det står dig fullständigt fritt att sprida vad du vill, den friheten är garanterad av våran grundlag, men du kan inte kräva att alla ska vara villiga att hjälpa dig. Man har trots allt rätt att "rätt att äga egendom...ensam" och "ingen må godtyckligt berövas sin egendom", något du försöker när du vill bestämma över något som inte tillhör dig.

Posted on: 2009/11/11 23:46
www.innandetsker.blogspot.com

Just because you´re paranoid does not mean they´re not after you...

See User information
Quote:
Jo, så här är det... Vaken är inte din personliga kanal ut i världen. Vaken har inget ansvar för att ensamt föra ut precis allt som användarna vill skriva.

FNs deklaration om mänskliga rättigheter artikel 17:

1. Envar har rätt att äga egendom såväl ensam som i förening med andra.

Alltså, du kan inte tvinga Micro att göra vad du tycker med hans egendom, vaken.se.

Din yttrandefrihet är fullgott skyddad i Sverige. Regga en hemsida, en blogg eller en youtubekanal om du känner att du inte får/kan uttrycka dig fritt.

Det ovanstående gäller givetvis ett par andra som brukar dra upp det här snömoset med jämna mellanrum...

Despertando summerade det hela kart och tydligt. Dock är det skrämmande att en enskild organisation med militärmakt tar på sig att skydda yttrandefriheten. När yttrandefriheten i grund och botten är en självklarhet för alla. Det är dock upp till varje människa att använda friheten med respekt mot andra människor.

Om folk lutar sig mot fn för att få sin yttrandefrihet skyddad så kommer fn att ha makten över ordets betydelse. Yttrandefrihet idag kan "med andra ord" betyda något helt annat i framtiden.

Posted on: 2009/11/12 13:15

Anonym
Quote:

Despertando skrev:
Innebär det här att jag inte får anse Christer Petterson skyldig till Palmemordet för att hovrätten frikände honom?
Apropå Palmemordet: http://www.tackfilm.se/?id=1258854294718RA30

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper