vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Kabbala?

See User information
Någon som kan ge bra info om Kabbala?

Har sökt runt lite på nätet men känner att jag inte riktigt förstår vad det är.
Kom också över Michael laitmans blog och tycker han verkar väldigt farlig eller iaf skum på en negativt sätt. www.laitman.se

Vad anser ni om kabbalah?

Edit:Vet att många här tycker att det är dåligt och att det ofta förknippas met svartmagi och frimureri. Men sen så finns det väl en delad åsikt, att det beror på hur man använder det(?)

Men på andra forum så är det många som anser att det är något fint och bra.

Så var finner jag bra information som ger en bra bild av vad det egentligen är och betyder?

Posted on: 2009/12/27 18:45

Edited by Zack on 2009/12/27 19:17:04
El pueblo armado jamás será aplastado!!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Kabbala?

See User information
Än så länge har jag läst runt på Laitman's blogg. Får kanske ta o beställa "Kabbalah, Science and the Meaning of Life" som HuMaHuMHuM nämner här http://vaken.se/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=2808&forum=9

Den här var också gansa intressant Den Globa Frimureriet

Droppa gärna fler länkar. Man kanse kan samla allt som handlar om kabbalah i den här tråden.
Finns det kanske någon bra dokumentar om ämnet?

Posted on: 2009/12/27 20:37
El pueblo armado jamás será aplastado!!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym

See User information
Här är en riktigt bra introduktionsvideoserie till kabbala, svensk undertext o allt

http://www.youtube.com/view_play_list?p=A91EB7B236FC7B98

Det är en väldigt djup visdom som jag har ägnat en hel del tid åt att undersöka, ett antal gånger har jag stött på saker som tagit emot , men man märker att de som har skruvat ihop det här har haft koll!
Kabbalan går verkligen till botten med saker ..

I dagarna har det förresten börjat en lärarledd grundkurs i kabbala som jag har anmält mig till, den verkar oerhört bra!

http://www.kabbalah.info/course/lc/

Posted on: 2010/1/7 20:57

See User information
Jag vill bara påpeka att detta är något jag har hört och inget annat. Jag kan inte bevisa det på något sätt men jag delar med mig av det:

Enligt vad jag har hört så är det svartmagi på hög nivå som bland annat en liten grupp eller kult av judar har använt. De lärde sig det under Babylons tid och det sägs att de fortfarande kan använda sig av den.

Det är inte "gömma mynt"-trick eller liknande, utan det är mycket kraftigare saker.

Posted on: 2010/1/7 21:58

See User information
Min mormor var mycket erfaren och försökte lära min mor en del men det är rätt invecklat. Antingen skall man ha en särskild kortlek och har man inte det kallar man dom vanliga korten vid andra namn än vanligt. Det vanliga är att man spår med en "kabale" men man kan också sända förbannelser. Jag avråder från att syssla med detta eftersom jag har en otäck insikt. Man kan skada nära och kära. Tack för ordet!

Posted on: 2010/1/7 22:09
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Asgeir jag tror man skall vara tydlig med om man vill ha ett verktyg för djupare insikt eller verktyg att manipulera med. Det senare att vilja leka med okända krafter är ju lika oansvarigt som att ta dyra sms-lån. Straffar sig alltid i slutändan.

Btw,
ett litet låttips med tanke på ämnet, Therion "gothic kabbalah" (=som i den götiska kabblahan, dvs med fornnordiska rötter. Tomas Karlsson har skrivit en bok i ämnet):

http://www.youtube.com/watch?v=ua-OD9xtsuE

Posted on: 2010/1/7 22:23

See User information
Jag använder mig av (judisk) Kabbalah som en mall i livet. (utan att göra det till nån slags livsviktighet) Det är liksom Medicinhjul m.m. en bra karta på stadier och prövningar i livet.

Man kan använda precis allt som existerar till att skapa mörka energier bara man vill. Det är inte sakerna i sig - utan vår vilja och intention det handlar om. Så länge man använder verktyg till växande och förståelse av sig själv så går man inte fel.

Förstås kan ett föremål laddas med så pass mycket elände att det har en vibration på samma frekvens som den som ingjutit sin vilja i det. Men ett ting har bara makt så länge det tillåts ha det.

Posted on: 2010/1/7 22:56

Anonym
Hmmm... Är inte Kabbala ondska?

See User information
Quote:

computerror skrev:
Hmmm... Är inte Kabbala ondska?

Nej, inte som jag ser det. Tvärtom är det ett fint redskap för att förstå livets och i synnerhet själens utveckling.
Kabbalah betyder "att emottaga" och syftar till att ta emot och lära sig förstå den högre naturen av sitt varande, Gud eller vad man vill kalla det. Det är som en snitslad bana i förståelse av den mänskliga naturen och de känslor och reaktioner i förhållande till händelser, man måste behärska för att växa och mogna.

Posted on: 2010/1/7 23:29

Anonym
Hmmm... Madonna sysslar med det, så nåt fishy måste det vara

See User information
Ja.. jag ser din tanke - fast den formen av kändiskabbalah ger jag inte mycket för. Det är bara flashigt och egotrippat effektsökeri.
(Hon ÄR fishy!)

Posted on: 2010/1/8 0:16

Anonym
ALLA NewAge kulterna bygger på kabbalist läror. Jag har tidigare varnat forumet om det förbjudna trädet men vissa älskar verkligen att vara rebelliska.

Kabalahs "tree of life" eller "tree of knowledge" Sephiroth :

http://www.irishoriginsofcivilization ... scimages/tree-serpent.jpg

Harut & Marut

http://schooloftantra.net/articles/An ... AstronautsSitchinCard.jpg

Koranen 2:102
- They followed what the evil ones gave out (falsely) against the power of Solomon: the blasphemers Were, not Solomon, but the evil ones, teaching men Magic, and such things as came down at babylon to the angels Harut and Marut. But neither of these (angels) taught anyone (Such things) without saying: "We are only for trial; so do not blaspheme." They learned from them the means to sow discord between man and wife. But they could not thus harm anyone except by God's permission. And they learned what harmed them, not what profited them. And they knew that the buyers of (magic) would have no share in the happiness of the Hereafter. And vile was the price for which they did sell their souls, if they but knew!

Koranen 7:19-27 "O Adam, live with your wife in Paradise, and eat therefrom generously, as you please, but do not approach this tree, lest you become of the trangressors."

Then Satan whispered to them that he might manifest unto them that which was hidden from them of their shame, and he said: Your Lord forbade you from this tree only lest you should become angels or become of the immortals.

And he swore unto them (saying): Lo! I am a sincere adviser unto you.

So by deceit he brought about their fall: when they tasted of the tree, their shame became manifest to them, and they began to sew together the leaves of the garden over their bodies. And their Lord called unto them: "Did I not forbid you that tree, and tell you that Satan was an avowed enemy unto you?"

They said: "Our Lord! We have wronged our own souls: If you forgive us not and bestow not upon us Thy Mercy, we shall certainly be lost."

(God) said: "Get down with enmity between yourselves. On earth will be your dwelling-place and your means of livelihood, - for a time." He said: "Therein you shall live, and therein you shall die, and from it you shall be brought out (for judgement)."

O Children of Adam! Let not Satan seduce you as he caused your (first) parents to go forth from the Garden and tore off from them their robe (of innocence) that he might manifest their shame to them. Lo! he sees you, he and his tribe, from whence you see him not. Lo! We have made the devils protecting friends for those who believe not.

Koranen 10:57 O mankind! there have come to you a direction from your Lord and a healing for the (diseases) in your hearts, - and for those who believe, a guidance and a Mercy.

See User information
En av mina bästa vänner har en bokhandel som har massor av litteratur och prylar kring detta. Han hade för några år sedan en liten läderpåse innehållande små stenar med runor på som han flitigt använde. När han träffade min nya fru frågade han om hon ville bli spådd vilket hon ville. Han höll fram påsen och hon tog upp en liten sten med en runa på. Haha skrattade han: "Det betyder arbete!". Sen dess har hon nästan jobbat ihjäl sig och har massor av pengar på banken. Jag vet inte om det är så lämpligt att göra reklam här så jag avvaktar "tecken" från högre ort "micro?" så kanske jag kan avslöja var ""trollbokhandeln" ligger.

Posted on: 2010/1/8 9:04
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Quote:

Truthprevail skrev:
ALLA NewAge kulterna bygger på kabbalist läror. Jag har tidigare varnat forumet om det förbjudna trädet men vissa älskar verkligen att vara rebelliska.

Extern tro är utövande av ritualer - intern tro är sökande efter förståelse. Vad är det du varnar för? Att lära känna sig själv istället för att sitta fast i dogmatisk tro?

Har du inte funderat över den fantastiska symboliken som finns i skapelseberättelsen?

Posted on: 2010/1/8 12:32

See User information
Intressanta ämnen inom Kabbalah:
Smidandet av Golems för att utföra sysslor åt utövaren.
http://kabbalah.fayelevine.com/golem/pk006.php

Kontakt med änglar/demoner via sexuell extas likt vissa grenar av Hermetiken och Tantrismen.

Dessa är intressanta ämnen för mig eftersom Kabbalans magiska och praktiska aspekter attraherar min uppmärksamhet mer än det rent andliga, men jag vet inte vad du söker som frågar.

Jag skriver änglar/demoner eftersom det är gängse förstått i Kabbalistiska kretsar såväl som Astrologiska att "intelligenserna" har två sidor beroende på vår egna syn på världen som grundläggande god eller ond.

Kabbalan har kopplingar till kort skrev någon; Tarot.
Aleister Crowley skrev utförligt om kopplingen mellan de gamla gudarna och arketyperna, Tarots Stora och Lilla Arkana samt de Kabbalistiska 22 vägarna mellan de 10 Sefiroth.
Mer om det;

www.thelemapedia.org

Konspirationsteoretiker som letar kodade meddelanden, symboler i tillvaron och tecken på bakomliggande mönster och sammanhang är intresserade av Kabbala, ingen förvåning där...

Posted on: 2010/1/8 12:55

Edited by Xtas on 2010/1/8 13:11:25
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Kabbalah eller Numerologi...vilket är bäääeeest?

EL-Bab betyder =förvirring ett babbeltorn...

Ett Maktrix..ett till i raden.

Posted on: 2010/1/8 21:48

Edited by sale on 2010/1/8 22:09:01

Anonym
Miri

"Extern tro är utövande av ritualer" Instämmer. Dina kabbalist dogmer och luciferianska ritualer som även utövas av frimurarna tillhör den ovanciterade klassen.

"intern tro är sökande efter förståelse." Instämmer igen, och det är precis vad koranen lär ut, eller vill du kanske motbevisa mig?

Är du en frimurare eller är du en kvinna under 40 år?

See User information
Truthprevail, i dina inlägg verkar du vädra åsikten att i princip inga religiösa samfund tror på Gud/Allah, korrekt?

Med tanke på att alla religiösa samfund har några former av gemensamma ritualer, sakrament, gudstjänster, lovsånger, etc så är de kanske luciferianer?
Ska varje människa stänga dörren om sig innan de adresserar Gud?

Posted on: 2010/1/16 10:37
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Kabbala ær en urtidsvisdom, som vi finner ochså i andra religioner, det mystiske. Idag ser vi mye av det i nem age.

Tarotkort hærstammar iallafall från tidig medelålder, och ær et symbolspråk, som skulle gjøra det lættare før folk med olik trosbakgrund att førstå varandra. Symbollæra i seg sjælv ær mycket interessant, och Carl Gustav Jung har lagt en fin grund før oss hær.

Osho ær en stor och viktig profet om detta i vår tid, en mycket spesiell person, som øversatte buddistisk visdom til væstlig førståelig språk. Han har några vældigt vackra tarotkort, som ær trygga att anvænda, och som jag starkt kan anbefala. hans historier ær mycket vakra og tankevæckande.

Runstenar ær en del av detta systemet, och tilsvarar den stora arkana i tarotkort. Numerologi har ochså med detta att gjøra.

Posted on: 2010/1/16 11:03

Anonym
Tjena Xtas, hur står det till med dig?

Vet inte hur du kunde missförstå mig men kanske kan följande svara på din fråga?

Quran 22:40"..And had there not been GOD´s repelling some people by others, certainly there would have been pulled down cloisters and churches and synagogues and mosques in which GOD´s name is much remembered; and surely GOD will help him who helps His cause; most surely GOD is full of Strength, Exalted in Might, (able to enforce His Will).

Quran 85:14 And He is the Oft-forgiving, the All-loving

Quran 16:97 Whoever works righteousness, man or woman, and has Faith, verily, to him will We give a life that is good and pure and We will bestow on such their reward according to the best of their actions.

Jag trodde att dom "vakna" var medvetna om att frimurarnas religion var kabbalah men jag gjorde uppenbarligen en dålig bedömning.

20:114 Supremely exalted is GOD, The King, The Truth.
And do not make haste with the Quran before its revelation is made complete to you and say: "O my Lord ! increase me in knowledge."

Frid.

See User information
Frimurarna har sjælvklart tagit øver detta. Efter at bibloteket i Alexandria blev førstørt gikk mycket visdom tapt, men några tekster blev bevarade, och kloster drev mycket med avskrivning och hadde dærfør en del av teksterna i sina arkiv. Som kunne hållas hemmeliga innom ordenen.

Men symbollæra och annat ær inte førbehollit frimurarna, det ær något vi alla kan sætta oss inn i.

Posted on: 2010/1/16 11:48

See User information
Jo det är bra med mig

Frimurarna har/är ingen religion, kabbala studeras inom vissa loger och även av andra ordnar såsom Rosenkorsarna i deras olika former. Men eftersom kabbala inte är en religion utan en metodologi förstår jag inte din kommentar alls faktiskt.

Som jag skrev i en annan tråd tar vissa Frimurarordnar även in ateister. Helt enkelt är ordnar bara ett mischmasch av en massa olika trossystem och läror som studenterna sen får välja och vraka mellan, men de väljer en disciplin och håller sig till den.
De har inga som helst krav på hur du ser på kosmogoni och andevärlden eller andevärldarnas struktur, de är blott och bart inriktade på att lära ut praktiska metoder för att ge studenten en personlig upplevelse av vad de nu tror att de upplever.
Gnosis är deras egentliga grund även om de ibland brukar sig av Skrifterna för att uppnå detta.

Religioner å andra sidan är mycket precisa i att lära ut till sina utövare exakt vad de ska tro om himlen, helvetet och allt däremellan, alla religioner förutom buddhismen vill inge den troende en bild av att allt som finns att veta står nedskrivet och kan inte utmanas eller ändras, den som gör det följer inte längre deras lära.
Därför kallar kabbalan religiösa för "det heliga stilla."

Frimurarna och deras gelikar lär ut metoderna för hur man grundar religioner, den moderna "schamanismen". Detta innebär att lära ut ritualism i grund och botten eftersom det är sakrament som förenar troende i ett samfund, att utföra gemensamma sysslor.
De som formgivit dessa ritualer var dåtidens "frimurare" kan man säga.
Därför respekterar de också alla religioner.
Men jag kan väl inte ändra på ditt synsätt om du är religiös Truthprevail?

"O my Lord ! increase me in knowledge."

Där har vi mystikernas och kabbalisternas vilja i ett nötskal som visar oss hur kabbalisten är beredd att ge upp sitt gamla synsätt för att bereda väg för Herrens ständiga förnyelse.
Religiösa, som jag uppfattar ordets mening, vill inte riktigt förändras i sig själva.
De tror på en absolut Gud (sant) men tror att de själva måste vara absoluta och oföränderliga i sin förståelse av Gud vilket för mig är falskt.

Men nu när jag tänker efter säger Corpus Hermeticum en viktig sak om detta med förändring, googlade men kan inte hitta vad jag letade fastän jag minns tydligt att den säger det att det oföränderliga är evigt medan det föränderliga korrumperas.
Detta eftersom allt skapas perfekt men sen degenererar, men så är det ju också möjligt att återvända i min mening och vad den processen ska kallas är lite olika beroende på vem man talar med. Evolution, kultivation, vägledning, etc.
Jag vill tro att dessa är sanna och leder tillbaka till Gud/Fadern/Godhead men det finns givetvis en risk för att det finns falska vägar som inte leder annat än till återvändsgränder så man bör alltid ha ett öga öppet och vara vaksam.
Slutgiltigt har man inget annat att lita på än sitt eget gudagivna förstånd när man sållar bland dessa alternativ.

Varken bland mystiker eller religiösa kommer alla hitta hem eller gå vilse, även vissa påstådda ateister kommer hitta tillbaka.
Vi kan inte se vad Herren ser.

Posted on: 2010/1/16 18:36

Edited by Xtas on 2010/1/16 18:53:18
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

Anonym
Xtas och Norskan

Jag håller med om att det finns något gott att hämta från Kabbalah (och alla andra "heliga" skrifter för den delen) men det finns också många dogmer som får en att leva i en illusion. All mystik tenderar att sluta i en stor illusion. Man börjar helt enkelt tro på det man vill tro på. Vill vi veta den gemensamma sanningen eller vill vi leva i våra egna bubblor? Dessutom så har vi inte tillgång till dom riktiga kabbalist lärorna, det som finns tillgängligt för oss är bara en introduktion. Riktiga kabbalister håller på med trolldom, svart magi och manipulation.

Koranen 13:17 He (God) sends down water from the skies, and the channels flow, each according to its measure: But the torrent bears away to foam that mounts up to the surface. Even so, from that (ore) which they heat in the fire, to make ornaments or utensils therewith, there is a scum likewise. Thus does God (by parables) show forth Truth and Vanity. For the scum disappears like forth cast out; while that which is for the good of mankind remains on the earth. Thus does God set forth parables.

Koranen 39:18 Those who listen to what is being said and follow the best of it are the ones whom GOD has guided; these are the ones who possess intelligence.

Frid

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper