vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Anonym
Project Blue Beam nalkas...
Nu börjar diskussionerna på allvar om hur vi ska hantera framtida utomjordlingar...

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1869018/

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Project Blue Beam nalkas...
Intressant att hämta uppgifter som stödjer ens egen sak från just de medier man påstår undanhåller oss sanningen om allt vi tydligen inte vet...

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Quote:

sven skrev:
Intressant att hämta uppgifter som stödjer ens egen sak från just de medier man påstår undanhåller oss sanningen om allt vi tydligen inte vet...

Media portionerar ut delar av sanningen... Det gäller att finna rätt pusselbitar.

Anonym
Ok, och du har den graden av upplysning av hur det egentligen ligger till som krävs för att kunna gallra sanningar från rökridåer i medierna?

Verkar som att vi mer har att göra med någon som plockar russinen ur kakan. Artikeln är väldigt generell och typisk expressen-lik, så snälla, vad är det som gör att du tror att Petter Karlsson vid expressen denna gång har fått i uppdrag att sprida ett frö av sanning?

Anonym
Quote:

sven skrev:
Ok, och du har den graden av upplysning av hur det egentligen ligger till som krävs för att kunna gallra sanningar från rökridåer i medierna?

Tydligen.
Men lite sunt förnuft är det inte svårt att se en artikel och förstå vad de egentligen säger.
Har du inte den förmågan besitter du knappast sunt förnuft.

Quote:

sven skrev:
Verkar som att vi mer har att göra med någon som plockar russinen ur kakan. Artikeln är väldigt generell och typisk expressen-lik, så snälla, vad är det som gör att du tror att Petter Karlsson vid expressen denna gång har fått i uppdrag att sprida ett frö av sanning?

Det är ju det det handlar om. Det handlar inte om att någon fått i uppdrag att skriva sanningar, utan mer om någonting som inte innehåller tillräckligt mycket avslöjande för att slippa igenom filtret, men ändå tillräckligt mycket substans för att vara intressant.

Låt mig fråga dig vad du gör här?
Kan du inte försvinna till flashback där de faktist vill ha diskussioner som leder bort uppmärksamheten ifrån kärnfrågan.

Jag är här för att dela med mig av information och att påvisa saker som är intressanta att läsa. Inte diskutera legitimiteten av det.
Finner du det inte intressant, så är det upp till dig. Men sluta med ditt struntprat.
Du har gjort nio poster på detta forum och samtliga har varit kritiska, så jag förstår inte vad du gör här. Borde du inte hitta ett forum som passar dig bättre? Här är du och förblir en gnällputte!

Anonym
Bara det faktum att någon som skriver kritiska inlägg i detta forum blir kritiserad och hänvisad till annan plats sätter ju fingret på ett stort problem. Att oliktänkande inte kan ha en plats på vaken är enligt mig oroväckande och väldigt kontraproduktivt.

Anledningen till att jag valt att skriva här är att jag har ett stort intresse för konspirationsteorier. Det har jag alltid haft. På senare tid har dock en ny era inletts där hela världen blivit en konspiration och mycket nonsens sprids, exempelvis på detta forum.

Sunt förnuft, nationellt och kritiskt tänkande är några av människans främsta och viktigaste egenskaper och en förutsättning för utveckling. Att påstå att det rör sig om sunt förnuft att gräva fram icke-existerande trams ur vanliga tidningsartiklar är helt fel.

Utbildning och upplysning genom ökat kunnande leder till att många av de idéer som föreslås kan avskrivas som osanna.

Självklart kan ingen avfärda att det finns liv på andra planeter i Universum. Det är tvärt om sannolikt att det gör det i någon form.

Anonym
Men Zven, mycket av vad du skriver borde du vända på.

Håller dock med dig om:"... nationellt tänkande är några av människans främsta och viktigaste egenskaper och en förutsättning för utveckling.

Science har kommit in när förnuft/insikt har gått ut.

Det finns ingen "utveckling"bara det att tiden går, och det är avveckling, inte trots Science, utan mycket på grund av den (religionen)

Utbildning är bara programmmering och hjärntvätt in i Science konstiga tänk. Det är bakvänt, i sin grund.

Man behöver inte prata om liv på andra planeter, allt som finns är liv och medvetet.

Anonym
Quote:

sven skrev:
Bara det faktum att någon som skriver kritiska inlägg i detta forum blir kritiserad och hänvisad till annan plats sätter ju fingret på ett stort problem. Att oliktänkande inte kan ha en plats på vaken är enligt mig oroväckande och väldigt kontraproduktivt.

Är man kritisk till allt vaken.se har att erbjuda anser inte jag man har här att göra. Varför bara kverulera liksom?
För mig ser det ut som om du skulle vara lyckligare på Flashback, där de flesta är kritiska såsom du själv.

Jag säger en gång till, eftersom du fattade tydligen inte när jag skrev det första gången, att såna som du lar uppmärksamheten ifrån kärnpunkten och det blir bara en nolldiskussion, istället för att föra diskussionen framåt.
Såna som du kallas gatekeepers, vare sig det är medvetet, eller bara gott gensvar på er programmering.

Quote:

sven skrev:
Anledningen till att jag valt att skriva här är att jag har ett stort intresse för konspirationsteorier. Det har jag alltid haft. På senare tid har dock en ny era inletts där hela världen blivit en konspiration och mycket nonsens sprids, exempelvis på detta forum.

Varför skriver du bara i trådar och klagar då?
Du verkar ha ett intresse av konspirationer från den andra sidan av oss som diskuterar på vaken.se, därför hävdar jag ännu en gång att du förmodligen trivs bättre på Flashback, där konspirationer oftast diskuteras från din ståndpunkt.

Quote:

sven skrev:
Sunt förnuft, nationellt och kritiskt tänkande är några av människans främsta och viktigaste egenskaper och en förutsättning för utveckling. Att påstå att det rör sig om sunt förnuft att gräva fram icke-existerande trams ur vanliga tidningsartiklar är helt fel.

Nu handlar ju hela denna artikel om precis samma saker som Project Blue Beam, så hur är det trams? Du kanske inte är så insatt i vad Project Blue Beam innebär...

Quote:

sven skrev:
Utbildning och upplysning genom ökat kunnande leder till att många av de idéer som föreslås kan avskrivas som osanna.

...och i alla tider har de som fört utvecklingen framåt motarbetats...

Quote:

sven skrev:
Självklart kan ingen avfärda att det finns liv på andra planeter i Universum. Det är tvärt om sannolikt att det gör det i någon form.

Dåså. Varför bitcha för bitchandets skull?

Anonym
Det enda jag är kritisk mot och reagerar på är synsättet att vi inte får veta något, att det som berättas bara är fragment av sanningar och att det alltid handlar om så mycket mer än vad det "egentligen" tycks handla om. Alla dolda budskap i filmer, musik och kaffesump.

Det är på många sätt intressant att diskutera liv på andra ställen i universum. Exempelvis hur sannolik det är att utomjordningar skulle göra regelbundan besök till jorden. I den frågan tycker jag att artikeln är talande där det lyfts fram att utomjordningar enligt observationer tycks se olika ut i olika delar av världen. Och att observationer inom ett visst område tenderar vara av samma typ och slag. Detta talar ju starkt för att sanningshalten kring de flesta observationerna är låg. Men att börja tala om sånt förlöjligar det hela och tar udden av en annars intressant fråga, viktig för hel mänskligheten.

Jag är heller inte kritisk mot allt som skrivs här. Men det som jag anser vara taget ur luften anser jag mig också ha rätt att kritisera. Det jag kritiserat hittills är framför allt de sok. "chemtrails" som diskuteras i en annan tråd. Där ar jag kritisk till fysiken bakom det fenomen man påstår beror på medvetet spridande av föroreningar. Som utbildad meteorolog och civilingenjör i teknisk fysik kan jag med ganska stor säkerhet lägga fram kritiska inlägg i den debatten när verklighetsförankringen vacklar.

Detta är också det stora problemet. Ofta är själva kärnan i ett ämne intressant att diskutera, men detta förtas helt av extrema slutsatser som dras mot bakgrund av youtube-videor där amerikanska trailerpark mammor vittnar om div fantastiska fysiska fenomen som skulle få vem som helst att ramla av stolen.

Många konspirationer är dock intressanta att tala om, som sagt. Exempelvis är förhållandena kring 9/11 intressanta ur många perspektiv. Här gör dock den oerhörda tillströmningen av vilsna själar, den ena med vildare fantasi än den andra, att själva frågan drunknar och förlöjligas i all oändlighet. Detta gör det på sikt omöjligt att bli tagen seriöst när man med fakta som bas vill diskutera div ämnen.

Därför angriper jag sådant jag ser saknar rot i verkligheten. Jag försöker dock hålla en icke-aggressiv ton och frågar efter argument och fakta att backa upp vissa påståenden. jag försöker hålla ett öppet sinne och är inte sen att erkänna att jag har fel om det skulle visa sig vara så.

Att tåla att bli ifrågasatt tycker jag också borde vara en självklarhet när man själv ifrågasätter allt och alla, kanske något du kan ta till dig av?

Anonym
Quote:

sven skrev:
Att tåla att bli ifrågasatt tycker jag också borde vara en självklarhet när man själv ifrågasätter allt och alla, kanske något du kan ta till dig av?

Det finns inte så mycket att ifrågasätta... Inte jag som skrivit artikeln. Allt jag påpekar är likheterna med Project Blue Beam... Eller förnekar du dessa likheter?

Som jag sagt tidigare är det dessa saker jag vill diskutera... inte media i sig. Vill du diskutera media kan du ju skapa en egen tråd om ämnet, men försök inte dra uppmärksamheten från det verkliga ämnet och sedan anklaga mig för att jag inte kan ta kritik...

Du sabbar ju allt vad tråden borde handla om. Förstår du?

Anonym
Ja, jag förstår vad du menar. Saken var bara att jag tyckte att detta var ett exempel på att sila mygg och svälja elefanter, och därav kom vi in på media och kritik.

Men vi kanske återupptar denna diskussion i en annan tråd vid ett senare tillfälle.

Anonym
Sven, efter att ha läst igenom hela tråden, är jag väldigt nyfiken på din ståndpunkt i 9/11-frågan, då det iaf för mig var som en väckarklocka eller startpunkt i hela det här konspiratoriska tänkandet.

Du verkar såga det mesta på både tvären, höjden och bredden, och för att utröna ifall du verkligen hör hemma här på vaken, eller om du borde förpassa dig till flashback som computerror föreslår, tycker jag att det är dags att vi granskar DINA konspiratoriska värderingar & tankar :)

Så...
I korta drag. Vad TROR DU?
-Vem iscensatte 9/11? Dvs vem eller vilka stog bakom själva genomförandet och tryckte på den allra viktigaste START-knappen?
-Och i vilket syfte?

Detaljer om hurvida det var plan eller inte, wtc 7 osv osv känns onödigt här.
Kort & gott, redogör bara för vilka DU TROR som låg bakom, och varför. Tack :)

See User information
Sandlådenivå, gör en tråd där Sven får spy galla och ge er kritik så ni lär av det och låt denna tråd fortsätta kring Blue Beam.

Sluta upp med barnsligheter som "du hör hemma där och du där", ni sitter själva och diskuterar hur "uteslutning ur grupp" och mobbing är ett resultat av vår låga nivå som humonoider.

Vad hände med yttrandefrihet?

Posted on: 2010/2/8 15:34

Anonym
Quote:

patrik1975 skrev:
Sven, efter att ha läst igenom hela tråden, är jag väldigt nyfiken på din ståndpunkt i 9/11-frågan, då det iaf för mig var som en väckarklocka eller startpunkt i hela det här konspiratoriska tänkandet.

Du verkar såga det mesta på både tvären, höjden och bredden, och för att utröna ifall du verkligen hör hemma här på vaken, eller om du borde förpassa dig till flashback som computerror föreslår, tycker jag att det är dags att vi granskar DINA konspiratoriska värderingar & tankar :)

Så...
I korta drag. Vad TROR DU?
-Vem iscensatte 9/11? Dvs vem eller vilka stog bakom själva genomförandet och tryckte på den allra viktigaste START-knappen?
-Och i vilket syfte?

Detaljer om hurvida det var plan eller inte, wtc 7 osv osv känns onödigt här.
Kort & gott, redogör bara för vilka DU TROR som låg bakom, och varför. Tack :)

Hejsan!
Ja det låter som en väldigt bra idé! Jag återkommer med det när jag får lite tid över, senare ikväll eller imorgon.

Tråden då Sven spyr galla och idkar ifrågasättande låter lockande... :)

See User information
Sven verkar allmänt anse att alla debattörer måste ha lika fina titlar som honom innan de ens ger sig in i en diskussion.
Likt en duktigt hjärntvättad "vet"enskapstroende vill han se totala, sammanhängande teorier skapade av alla dessa fragment man kommit fram till genom att se att i varje fall olika specifika delar verkar vara fabricerade lögner även om det givetvis är nästintill en stört omöjlighet att kunna genomskåda allt som vi lever i och kallar verklighet utan att bli kallad för ett psykosfall, det är en balansakt mellan hur mycket man i grunden vågar ifrågasätta och vad man med sunt förnuft kan se inte stämmer.

När konspirationerna presenteras genom att människor som inte har all fakta i ämnet gör spekulationer kring de saknade pusselbitarna blir sven arg och vresig över deras slutsatser pga någon inbilsk konventionell vetenskaplig grund vari han har sin verklighetsförankring och tycker att alla bör ha sin där med, fast då blir det ju inte mycket till diskussion utan enbart cynisk pajkastning.
Gör det bättre då, vilka är "de" i din världsbild till att börja med?
Eller du kanske inte har "de", du kanske anser att världshändelserna bara är olyckliga resultat i en slumpmässig handling?

Posted on: 2010/2/9 8:07
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

Anonym
Quote:

Xtas skrev:
Sven verkar allmänt anse att alla debattörer måste ha lika fina titlar som honom innan de ens ger sig in i en diskussion.
Likt en duktigt hjärntvättad "vet"enskapstroende vill han se totala, sammanhängande teorier skapade av alla dessa fragment man kommit fram till genom att se att i varje fall olika specifika delar verkar vara fabricerade lögner även om det givetvis är nästintill en stört omöjlighet att kunna genomskåda allt som vi lever i och kallar verklighet utan att bli kallad för ett psykosfall, det är en balansakt mellan hur mycket man i grunden vågar ifrågasätta och vad man med sunt förnuft kan se inte stämmer.

När konspirationerna presenteras genom att människor som inte har all fakta i ämnet gör spekulationer kring de saknade pusselbitarna blir sven arg och vresig över deras slutsatser pga någon inbilsk konventionell vetenskaplig grund vari han har sin verklighetsförankring och tycker att alla bör ha sin där med, fast då blir det ju inte mycket till diskussion utan enbart cynisk pajkastning.
Gör det bättre då, vilka är "de" i din världsbild till att börja med?
Eller du kanske inte har "de", du kanske anser att världshändelserna bara är olyckliga resultat i en slumpmässig handling?

Jag hoppas inte jag ger bilden av att jag skulle se ner på andra människor grundat på formaliteter eller försöker diskvalificera människor från en diskussion! Om det upplevs så ät det olyckligt och inte min mening. Jag vill också påstå att jag inte heller blir arg eller ägnar mig åt pajkastning mot speciella individer utan försöker hålla en respektabel ton och istället bemöta de argument och fakta som andra lägger fram.

Självklart tror inte heller jag att jag på detta forum skall kunna se eller kräva ett se "totala, sammanhängande teorier.." Det är inte heller något jag efterfrågat. Det jag i först och främst opponerar mig emot i många frågor är snarare bristen på eftertanke och verklighetsförankring i många av de smått fantastiskt fantasirika konspirationer som målas fram.

Jag är mycket intresserad av konspirationer som fenomen och har under ett stort antal år följt utvecklingen på området. Enligt min mening ligger ofta ett viss sanning/substans i själva kärnan i en konspiration. En fråga som blivit själva utgångspunkten för ifrågasättandet eller en händelse som sedan utlöser spekulationer.

Det som sedan ofta händer och som jag ställer mig mycket kritisk till är att konspirationen växer på ett närmast organiskt sätt och lager på lager av obegrundande nya "sanningar" läggs på den ursprungliga frågan/problemet. Det vi tillslut sitter med är en situation där vi har en konspiration som är så fantastiskt okritisk mot sina egna slutsatser och tycker sig se mönster och hot runt varje hörn att inget längre verkar osannolikt. Orelaterade fenomen eller händelser knyts till konspirationen och påstås "bevisa" det som kärnan handlar om. Ifrågasättandet av konspirationens möjliga omfattning eller de nya rön som presenteras tycks också minska ju snabbare spekulationskarusellen snurrar . Ofta skapas också en stark känsla om att den information vi nu tar del av är hemlig, detta vill ingen att vi ska veta osv osv. Något som ofta är kraftigt överdrivet. Ta exempelvis den debatt om fluor i dricksvatten jag varit inblandad i senaste dagarna. Här målas bilden om att detta fluor tillsätts under hemlghetsmakeri och att de som ifrågasätter fenomenet betecknas som oseriösa i den offentliga debatten. När du ser och läser den information, till 99% amerikansk, som används som källor får du en bestämd uppfattning om att detta med fluor i vatten är något som är extremt farlig men som myndigheterna inte vill att vi ska veta om.
- Men om du istället för att bara tro andras ord om att detta skulle röra sig om en hemsk konspiration istället själv (mycket enkelt) undersöker vad som sägs om fluor i dricksvatten från svenska myndigheters håll (även EU) inser du snabbt att denna bild är felaktig. Medborgare uppmanas mäta sin fluorhalt, gränsvärden har nyligen sänkts då negativa effekter tros finnas osv osv (se den debatten för mer info). Denna debatt är således helt offentlig och inte ett dugg hemlig eller konspiratorisk.

Ett annat fall är det med Chemtrails. Där har kvarliggande avgas-strimmor från flygplan på ett närmast magiskt sätt kopplats samman med spridning av giftiga ämnen från planen. Kunskap eller faktasökning på ämnet leder snabbt fram till att denna koppling framstår som oerhört osannolik. Det är mycket möjligt att konspirationen fått sin början i experiment med ökad nederbörd som ägt rum i Sovjet eller att andra flygvapen faktiskt har experimenterat med att släppa ut tex metaller för att störa radarbilder eller dyl. Men på detta har sedan en osund karusell av spekulationer utan ifrågasättande satts igång

Det som händer är att en intressant frågeställning drunknar i oseriöst drabbel som inte leder någonstans. Detta omöjliggör också att någon av dessa frågor kommer kunna tas seriöst utanför denna krets då ballongen helt enkelt blåst upp till absoluta bristningsgränsen. Andra människor som har faktisk kunskap inom vissa områden kan lätt avfärda mycket av detta "extramaterial" som lagts till på lösa grunder, och avfärdar då också per automatik hela frågan. Även om den kanske var intressant från början.

Det är detta jag är kritisk mot och vill genom min närvaro här belysa några av dessa naiva slutsatser som dras i flera inlägg på denna sida.

Jag skulle säga att jag är skeptisk till i runda slängar 99 % av det om skrivs här. Men finner det intressant och fascinerande att läsa och ifrågasätta, något jag kan tycka man bör tåla då man lägger fram en teori.

Men som sagt hoppas jag inte det upplevs som att jag hoppar på folk och ägnar mig åt pajkastning mot specielle individer. Jag själv får dock ta emot ganska många personliga påhopp, något jag också räknar med.

See User information
*vad ska de vakna nu säga*

Posted on: 2010/2/9 13:14

See User information
I rest my case, ville bara veta just vad du var kritisk till bland teorierna.

När det gäller fluor är det ingen hemlighet alls att det är farligt, jag har frågat min mor som pluggar till tandsköterska och hon erkänner att den moderna läkarvetenskapen är medveten om farorna med fluor, särskilt när det gäller skador på tallkottkörteln.
Men just frågan om ppm:en är väl det som är värt att debattera, är det värt att ha svag/stark emalj gentemot en frisk eller skadad hjärna?
Vilka mentala funktioner påverkas och vem vinner/förlorar på det?

Chemtrails vet jag inte vad jag ska säga om faktiskt, har sett molnen de pratar om med egna ögon. Men några symptom i stil med brännskador och fibrer under huden har jag aldrig sett eller ens kunnat förstå korrelationen till, ungefär lika mystiskt och svårförståeligt som elallergi.
Det blir som debatten om cancer och global uppvärmning, vi kan inte med 100% säkerhet säga vem som är boven/bovarna.
Mycket har också med medias vinkling att göra, man vill ha EN bov, EN syndabock, det blir enklare om man kan peka ut bara EN faktor för sensationen det skapar.

Posted on: 2010/2/9 13:29
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

Anonym
sven skrev:
Quote:
...Jag skulle säga att jag är skeptisk till i runda slängar 99 % av det om skrivs här. Men finner det intressant och fascinerande att läsa och ifrågasätta, något jag kan tycka man bör tåla då man lägger fram en teori.

Intressant det du skriver, och jag tror inte att du eller någon annan här är ensam om att slitas mellan att tro och inte tro på både det ena än det andra... Jag måste dock säga att siffran för egen del dock är aningen lägre än så :)
Faktum är att många saker sker i det fördolda i världen just nu, där många ögon riktas mot USA och dess regering (eller iaf delar av den), men även mot exempelvis engelska kungahuset, Bilderberg-gruppen och familjer som Rothchilds och Rockefeller m.fl.

Mycket av det som diskuteras här på vaken kan vara sammanträffanden, och givetvis är bristen på bevis i de allra flesta fall, något som inte direkt talar för statistiken. Men om man ska tro på teorierna, så är gubbarna i toppen (eller eliten) inga fårskallar (som vi uppenbarligen är bäääh bäääh) ;) ...så dom kan nog i så fall konstens alla regler för hur man döljer det otänkbara och framställer dessa teorier som rent nonsens.
Ett ypperligt exempel på det är hur mycket sanning om Illuminati som framkommer i nya filmen sherlock holmes, för att samtidigt förlöjliga och nonsens-förklara hela shitet. Precis så funkar det (om man ska ta till sig någon av de där 99%:en)

Så kanske är det i filmens värld vi finner sanningarna? Gömda bland Kalle Anka och Pinhead :D
...iaf har jag lärt mig att mainstream media framställer allt annat än sanning, och väljer hellre att skriva om idiotiska saker som exempelvis Tiger woods förehavanden på löpet i veckor, medans kvinnor och barn fortfarande (!) dödas på löpande band i mellanöstern.

DET är sjukt i kontrast till detta lilla vågskvalp kallat vaken.se
Oavsett om det är rappakalja i en del trådar så får det folk att våga TÄNKA. Och såvida det inte är 100% bullshit, så är varenda lilla micro-procent fakta viktig i din, min och allas framtid...

Vart ville jag komma? ...just det, jag ville ju höra ditt resonemang kring 9/11... kom igen nu, visa mig lite av den där 1%

Kram kram

Anonym
Quote:

patrik1975 skrev:

Intressant det du skriver, och jag tror inte att du eller någon annan här är ensam om att slitas mellan att tro och inte tro på både det ena än det andra... Jag måste dock säga att siffran för egen del dock är aningen lägre än så :)
Faktum är att många saker sker i det fördolda i världen just nu, där många ögon riktas mot USA och dess regering (eller iaf delar av den), men även mot exempelvis engelska kungahuset, Bilderberg-gruppen och familjer som Rothchilds och Rockefeller m.fl.

Mycket av det som diskuteras här på vaken kan vara sammanträffanden, och givetvis är bristen på bevis i de allra flesta fall, något som inte direkt talar för statistiken. Men om man ska tro på teorierna, så är gubbarna i toppen (eller eliten) inga fårskallar (som vi uppenbarligen är bäääh bäääh) ;) ...så dom kan nog i så fall konstens alla regler för hur man döljer det otänkbara och framställer dessa teorier som rent nonsens.
Ett ypperligt exempel på det är hur mycket sanning om Illuminati som framkommer i nya filmen sherlock holmes, för att samtidigt förlöjliga och nonsens-förklara hela shitet. Precis så funkar det (om man ska ta till sig någon av de där 99%:en)

Så kanske är det i filmens värld vi finner sanningarna? Gömda bland Kalle Anka och Pinhead :D
...iaf har jag lärt mig att mainstream media framställer allt annat än sanning, och väljer hellre att skriva om idiotiska saker som exempelvis Tiger woods förehavanden på löpet i veckor, medans kvinnor och barn fortfarande (!) dödas på löpande band i mellanöstern.

DET är sjukt i kontrast till detta lilla vågskvalp kallat vaken.se
Oavsett om det är rappakalja i en del trådar så får det folk att våga TÄNKA. Och såvida det inte är 100% bullshit, så är varenda lilla micro-procent fakta viktig i din, min och allas framtid...

Vart ville jag komma? ...just det, jag ville ju höra ditt resonemang kring 9/11... kom igen nu, visa mig lite av den där 1%

Kram kram

Ja, jag får återkomma med det!

Jag skulle dock inte påstå att jag slits mellan tro och inte tro. Den tro jag upplever är i princip noll. En mer exakt siffra för vad jag anser vara icke-rellevant här är kanske 99,99 % ;)

Snarare kan jag tycka att frågeställningar är viktiga och förtjänas att talas om, men reagerar som sagt på alla yviga slutsatser som dras huller om buller. Självklart är man fri att bilda sig sin egen uppfattning, men i de fall dessa slutsatser bygger på kunskap eller felaktigheter känner jag mig manad att reagera.

Lite kort bara så kan jag säga att mina åsikter om 9/11 sträcker sig ungefär så långt som att jag tycker det är tydligt att något inte är som det getts sken av att det är. En rad detaljer skulle må bra av att på sig en närmare titt åter igen för att vi ska kunna få en korrekt bild av händelseförloppet på den viktigaste dagen på årtionden. Jag ställer mig inte bakom många av de uppgifter som cirkulerar i div dokumentärer och på hemsidor om att "den gjorde de" och "det orsakade det" osv. Saklig frågor på stabila grunder skall dock alltid få ställas och svar borde kunna ges. Inte minst är detta viktigt ur ett historiskt perspektiv.

Jag är mer försiktigt i mina slutsatser kring kritiken och skulle inte vilja peka på några som jag tror ligger bakom. Det anser jag heller inte man bör göra utan istället i sak angripa problemen. Det är alla dessa beskyllningar och uppgifter om sammansvärjningar som gör att denna fråga troligen aldrig kommer tas på sånt allvar att en ny titt på fakta kan göras. Detta då den blivit så förknippad med "urspårade" åsikter och meningar att ingen som vill ha sin trovärdighet i behåll kan lyfta den. Detta är något jag anser att flera individer i rörelser likt denna gjort sig skyldiga till då de varit alldeles för snabba att på lösa eller inga grunder alls, utan att öppna för att de kan ha fel har lagt skulden på den ene än den andre.

Som jag tidigare sagt är det också allt detta extramaterial som läggs till som jag har som mest svårt för. Skall man tas på allvar måste man lära sig att inte gå längre än man verkligen har stöd för att göra. Ett tydligt exempel var ju den dokumentär om denna rörelse som sändes i TV4, där hela rörelsen helt tappade sin trovärdighet p.g.a sin förmåga att ge sig ut på så djupt vatten att alla med någon sorts kritiskt tänkande instinktivt drar öronen åt sig! Bilden som återspeglades tycker jag dock var helt korrekt och den kritik som riktades med vaken helt befogad. Samma sak gällde i SVT:s debatt där kanske han som var med hade något han ville lägga fram, allt detta extramaterial låg honom dock i fatet och han kom inte direkt att framstå som en trovärdig figur i den debatten.

Men vad vet jag, kanske är det inte lusten till förändring utan själva konspirerandet som lockar människor till grupper som denna.

Jag tar således avstånd från denna rörelse när det gäller i princip samtliga punkter men älskar som sagt konspirationer som fenomen varför jag tycker de debatter som uppstår är intressanta och stimulerande.

Vad gäller dessa hemliga sammansvärjningar av makthavare som bestämmer över våra liv tror jag sanningen är betydligt mer odramatisk än dikten. SJÄLVKLART finns det massor av grupper och organisationer där personer med intresse, makt eller inflytande över vissa frågor träffas för att diskutera problem och lösningar. Detta anser inte jag vara mer konstigt än att lärare har ett lärarmöte på en skola där de drar upp förutsättningar för verksamheten.

Denna typ av grupper finns genom hela samhället och i alla samhällsklasser. Ta tex finska bastuklubben i Sverige där politiker och makthavare i årtionden kunnat träffas och diskutera allt mellan himmel och jord. Varför skulle detta vara farligt? Antagligen är det så att det politiska systemet fungerar mer effektivt på detta sätt. Dock är det aldrig önskvärt med en för hög maktkoncentration eller att dessa individer arbetar mot några ondskefulla mål. Jag tror D.R är helt ärlig när han öppet säger att han inte tycker det är konstigt att han gärna skulle se mer av gemensamma system och politiska förutsättningar i världen, och kanske på sikt ett gemensamt ekonomiskt system. Detta är fullständigt naturligt för den fortsatta ekonomiska utvecklingen då lokala lagar och bestämmelser som är olika på olika länder idag ofta utgör stora problem och hinder och medför stora kostnader för oss alla.

Denna utveckling är väl inget nytt eller speciellt farligt. Jag kan se en lång rad positiva effekter med en värld som på så sätt skulle vara med öppen och lätttillgänglig för alla. Jag går gärna in på detta mer ingående i ett annat inlägg i en relaterad tråd..

Anonym
Polisen eskorterar två flygande tefat i Ryssland
http://www.youtube.com/watch?v=Gfl85sbpyV0

I filmen ser man även samma ljusfenomen som uppstod över nordnorge nyligen.

Jag tror ju iofs att hade det varit flygande tefat hade de täckts över. Poliseskorten beror på att det är bred last förmodligen. Dessa diskar skulle kunna vara borrhuvuden för något tunnelbygge. Jämför borrhuvudet för hallandsåsen
Resized Image

Edited by computerror on 2010/2/9 21:51:58

See User information
Det som kan få hela den värld du talar om att gå i kras är korruption. Ett underskattat ord mer vanligt än inte. Varje stormakt har gått förlorad pga. korruptionen och ständigt är den återkommande. Varför?

Människan har blivit girig, girigare än någonsin och fortsätter bli. Pga. sättet vi lever på.

Man kan ropa och stoja över globalisering om allt det som är bra med det, man kan gnälla över det dåliga.

Men det som är centralt är vad som styr de olika organen, hur många personer ska besitta makt? Hur fördelas den? Ska det vara möjligt för makthavare, politiker som företagare, att åka på möten och inte ifrågasättas? För att märka min poäng; efter hur många folkomröstningar har politikerna gjort som folket velat i SVERIGE sedan fenomenet uppstod?

Som expert, så som många av våra ledare är, så tycks de veta vad som är bäst. Men hur kan det vara möjligt att DOM ska rädda OSS när inte ens dom kan rädda sig SJÄLVA från sin girighet?

Posted on: 2010/2/9 21:16

See User information
re: computerror

Du vet att bilden på borren är nästan 4mb stor...

Posted on: 2010/2/9 21:34

Anonym
Quote:

greensparrow skrev:
re: computerror

Du vet att bilden på borren är nästan 4mb stor...

Det är en stor borr

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper