Vakencorner
|
Desperation sprider sig i samhället
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
http://svt.se/2.22620/1.1978020/hoten_okar_mot_f-kassan
Människor blir mer och mer frustrerade ju svårare de har det. Människor i nöd får inte hjälp. Nu klagar "mobbarna" att de har mer desperata människor att handskas med. Sjukt, nu införs väl snart livvakter och högre lön för "mobbarna", så de kan trakassera än mer. Är det bara jag som tycker att samhället är på väg i fel riktning? Jag vill inte betala skatt för att någon ska sitta och jävlas med en person i nöd.
Posted on: 2010/4/27 5:17
|
|||
|
||||
|
Re: Desperation sprider sig i samhället
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Bidrag är mord. Antingen hjälper man den ene och stjälper den andre. Eller också så hamnar bidragspengarna i fickan på någon som skor sig på den hjälptes oförmåga att göra fria val. Typ tandläkare som lagar tänder på socialens bekostnad, bostadsbolag som tar ockerhyror för de hjälptas bostäder, listan kunde göras mycket lång.
Dem som försörjer sig av egen kraft känner sig som en idiot när han/hon knatar iväg till jobbet på morron och hör snarkningarna bakom de andra dörrarna. Alla vantrivs. Ändå vore det så enkelt att vända på steken och skapa en atmosfär av valfrihet. Medborgarlön. Slopa all kontroll, alla ansökningar och alla bidrag inklusive studiebidrag och bostadstillägg. Det var en som räknade på det en gång för tre eller fyra år sedan och när alla kostnader för hantering av förtrycket togs bort blev det mellan 14 och 16.000 till alla varje månad. Inklusive dom som jobbar som då äntligen finge betalt för att arbeta! Jag väntar med spänning på en våg av idiotförklaringar. Men jag är van...
Posted on: 2010/4/27 7:03
|
|||
|
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Asgeir.
Kan du berätta mer om medborgarlön? Jag har hört folk snacka om det otaliga ggr men aldrig nånting om hur det ska fungera.
Posted on: 2010/4/27 8:04
|
|||
|
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Vad hette han som räknade på det? Alternativt, har någon den rapporten han skrev ihop?
Posted on: 2010/4/27 8:57
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Idén är att det skall löna sig att arbeta eftersom även den som jobbar ju får pengar. Som det är idag börjar ju bidragstagaren månaden med peng på fickan medan den arbetande först skall slita ihop pengar till bidragstagarna (i vitt perspektiv). Sen kanske han får lite kvar. Detta får många att titta snett på varandra och det är väl det som är meningen.
Bidragstagaren å andra sidan blir utsatt för en annan sida av det repressiva systemet med ideliga kontroller och ifrågasättanden av sitt existensgrundlag. Och så har man behändigt skapat ett system där alla misstror alla! Lösningen är ju att räkna ut hur mycket bidrag som utbetalas och göra om det till en sorts gemensam dagpenning och så helt enkelt betala ut pengarna. Hela apparaten för behandling och utredning och administration kan då sparas in med en ofattbar vinst. En vinst både för skattebetalarna och arbetsmarknaden, som nu får tillgång till utbildad administrativ personal med en massa samhällsvetarkunskaper och kontorsvana. Den arbetslöse kan nu i lugn och ro leta efter en lämplig sysselsättning. Den som vill skriva en bok kan göra det, den som vill uppföra ett operastycke kan göra det och den som vill jobba och tjäna lite pengar utöver grundbeloppet som är lika för alla kan göra det. Det skulle medföra en ofattbar uppblomstring av både arbetsmarknad och kulturliv inklusive möjligheten att studera och utbilda sig. Flera partier har varit inne på tanken. Centerpartiet drev i många år en idé om en gemensam dagpenning men tänkte aldrig tanken helt ut. Men det finns fortfarande krafter inom centern med sådana här tankar. Miljöpartiet hade frågan på partiprogrammet men har släppt den. Anledningen är förmodligen den "nyliberala" vågen i samhället som skriar av fasa inför termer som "jämlikhet" och "solidaritet". Men nyliberalismen har inte lyckats skapa annat än mygel med privatiseringar och bolagiseringar och kommer att dö en kvalfull död ganska snart, sanna mina ord! Det finns finns flera hemsidor om medborgarlön och flera föreningar som inte släppt frågan. Jag är inte medlem men står språngberedd den dagen det visar sig att det finns fler som fattat det fina i "kråksången"!
Posted on: 2010/4/27 9:04
|
|||
|
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Det var runt 1990 som jag satte mig in i frågan för första gången och sen läste jag en del de första åren på 2000-talet och bestämde mig för att ha detta i bakhuvudet om jag någonsin skulle få nåt att säga till om. Det har jag inte fått men jag tycker att det är min plikt att föra fanan vidare, så att säga. Det finns nog massor på internet. Själv plockar jag av gammal vana allt ur min egen dator som jag har innanför skallbenet... ibland glömmer jag smådetaljer men leta på det finns där i era datorer!
Posted on: 2010/4/27 9:13
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Ökning av självmord på jobbet
ETC. 2010-04-27 JOBB Frankrike har drabbats av flera vågor av självmord på arbetsplatser. Det sker inom alla sektorer och facken kämpar för att stress på jobbet ska sluta ses som ett individuellt problem. ”Jag tar livet av mig på grund av mitt jobb på France Télécom. Det är den enda anledningen.” Michel Deparis otvetydiga brev till eftervärlden pekar ut företaget som ansvarig för självmordet. Den 53-årige experten på mobila nätverk är bara en av 46 anställda på det stora franska telekombolaget som de senaste två och ett halvt åren misstänks ha tagit livet av sig till följd av sin arbetssituation. Även om fallen på France Télécom och på biltillverkaren Renault varit de mest omtalade, är arbetsrelaterade självmord ett fenomen som drabbat alla sektorer på arbetsmarknaden, både offentlig och privat. Bland de drabbade yrkesgrupperna finns till exempel börsmäklare, anställda på energijätten EDF, på Citroën, fängelsevakter och arbetsförmedlare. Stigande trend Sedan 2007 har medierna rapporterat allt oftare om personer som tagit sina liv till följd av sin arbetssituation. Det finns ingen övergripande statistik över antalet arbetsrelaterade självmord i Frankrike. En anledning är att frågan om stress på jobbet länge inte har sett som ett problem. Kopplingen mellan självmord och arbete är inte alltid enkel att fastslå, men frågan om hur självmorden ska tolkas har blivit allt viktigare i takt med att fallen ökat. – Arbetsgivarna fortsätter att åberopa ”individen och dess känslighet”, menar Jean-François Naton som är ansvarig för hälsofrågor på CGT, den största fackliga centralorganisationen i Frankrike. Facken å sin sida arbetar för att översätta det som framstår som individproblem till övergripande arbetsmiljöproblem. För de anhöriga till offren följs tragedierna av en kamp om att få självmorden att bli erkända som arbetsplatsolyckor, men detta har ännu bara inträffat i några få fall. I mars erkändes det tredje självmordsfallet på Renault som arbetsplatsolycka. Produktionssättet är orsaken Även om fallet France Télécom lyfts fram som rena mardrömsexemplet menar flera av facken att det bara är en tillspetsad spegling av en mer generell trend. Man ser en oroväckande utveckling i hela samhället när det gäller ökade produktivitetskrav och de anställdas brist på inflytande över sina arbetsförhållanden och man är överens om att den beror på ett underliggande systemproblem. Naton menar att det faktum att självmorden begås på arbetsplatsen är en tydlig utpekning av arbetsförhållandena. – Vi har att göra med en samhällskris. Det är sättet att producera som skapar problem. För 15 år sedan visste man inte av självmord på arbetsplatsen. Det vi ser är en intensifiering av arbetet med ständigt nya mål som inte går att uppnå. Eric Beynel, ansvarig i frågan på facket Solidaires: – Det är ett resultat av att mer och mer av produktionen organiseras enligt en finanskapitalistisk logik där det främsta målet är att garantera aktieägarna 15 procent av vinsten. Den anställde behandlas alltmer som en maskin, som någon som man ska försöka pressa ur så mycket som möjligt varje arbetad minut. Självmorden är bara det mest extrema uttrycket för lidandet på arbetsplatsen. Det första tecknet är ökade sjukskrivningar. Naton menar att även offentliganställda vars arbete går ut på att ta hand om människor, har drabbats. – Människor lider när de tvingas bedra sig själv då de inte tillåts tillämpa de värden som deras yrke baseras på. Marknadslogiken har tagit över till och med inom sjukvården och yrkesetiken ifrågasätts. Vårdpersonal till exempel får inte nog med tid att uträtta sitt arbete som de borde. ”Vi gör allt vi kan för att ge vård och hitta en mening i vårt arbete, men det enda man ber oss om är att generera fina siffror”, säger de. Naton förklarar att de som faller offer för systemet är de som arbetar hårdast för att göra ett bra jobb. – Det är jätteviktigt att understryka att de personer som bryter ihop oftast är de som lägger ner hela sin själ i sitt arbete, de som inte accepterar att göra ett halvdant jobb. Allmänheten reagerar Även om många av de uppmärksammade självmordsfallen sammanfallit med den ekonomiska krisen vägrar både Beynel och Naton acceptera att problemet reduceras till de senaste årens kris och tanken att utvecklingen enbart speglar en rädsla för att förlora jobbet. – Krisen har förvärrat situationen, men självmorden och stressen är resultatet av ett fenomen som funnits länge. Den första självmordsvågen kom före krisen. Och situationen på France Télécom har sitt ursprung i ledningsmetoder som infördes för 15 år sedan, menar Naton. Medan självmorden ökat har medierapporteringen intensifierats. Allmänheten har rörts mycket av frågan vilket i sin tur har tvingat en halvt engagerad regering och motvilliga arbetsgivare att visa att de tänker ta sig an frågan om stress på jobbet. Även om facken är långt ifrån nöjda med svaren har arbetsministern bjudit in några av dem till samtal. Förra fredagen inleddes en förundersökning mot France Télécom baserad på en arbetsinspektionsrapport. Den redogör för organisationsmetoder som ”utgör allvarliga hot mot de arbetandes hälsa”. Bland annat pekas förre vd:n Didier Lombard ut som ansvarig. Florencia Rovira Torres florencia.roviratorres@etc.se FAKTA:Självmord i Frankrike 2008 konstaterades att ett självmord om dagen är arbetsrelaterat i Frankrike. Oktober 2006. En dataingenjör på Renault, 39 år, hoppar ut från femte våningen på arbetsplatsen. Mars 2009. 56-årige Philippe W, IT-ansvarig på en porslinsfabrik i Vienne, dränker sig i en damm i efter att ha försökt ta livet av sig på fabriksområdet. Han lämnar ett avskedsbrev i facklokalen som berättar om mobbning och skriver ”Jag vill att mitt självmord erkänns som arbetsolycka”. September 2009. Stéphanie M, ansvarig för skuldindrivningar på France Télécom, hoppar ut genom ett kontorsfönster på fjärde våningen efter ett möte med sina chefer. April 2010. En kock på Disneyland begår självmord i sitt hem efter en tids sjukskrivning. Lämnar ett inristat meddelande på väggen: ”Jag vill inte återvända till Musse, jag älskar dig, förlåt mina barn”. http://www.etc.se/29491/oekning-av-sjaelvmord-pa-jobbet/
Posted on: 2010/4/27 11:13
|
|||
|
Sanningen skall göra oss fria!
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Hörde det där för nått halvår sen..
Wave of staff suicides at France Telecom Angelique Chrisafis in Paris guardian.co.uk, Wednesday 9 September 2009 21.50 BST France Telecom is struggling to deal with a wave of staff suicides which has seen more than 20 workers take their lives in the past 18 months – some leaving notes blaming job stress and misery at work. Today a technician in Troyes, south-east of Paris, stabbed himself in front of other staff during a management meeting. He had been told his job was to be cut. The man, in his 50s, was being treated in hospital for a stomach wound last night and was said to be stable. Läs hela här: http://www.guardian.co.uk/world/2009/ ... ecom-staff-suicides-phone |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Sen har vi ju 'bondesjälvmorden' i Indien:
Numbers Farmers in India became the centre of considerable concern in the 1990s when the journalist P Sainath highlighted the large number of suicides among them. Official reports initially denied the farmer suicides but as more and more information came to light the government began to accept that farmers in India were under considerable stress. On figures there was much debate since the issue was so emotive. The government tried to underplay the cases of farmer deaths, intellectual supporters of the farmers preferred to inflate them. More than 17,500 farmers a year killed themselves between 2002 and 2006. Causes In the initial years when farmers distress came to attract public attention it was said that indebtedness through use of Bt Cotton were the main cause for farmers suicide. Here it is important to notice that in the context of Indian history the moneylender is considered to be a particularly evil person and the farmer an unwitting subject of his machinations. Moreover, in recent times there has been a considerable ideologically driven movement against the use of Bt crops. As a result the initial causes indebtedness and Bt Cotton were easily accepted to be the causes of farm suicides. More detailed research by various investigators like Raj Patel, Nagraj, Meeta and Rajivlochan, identified a variety of causes that essentially boiled down to this: India was transforming rapidly into a primarily urban, industrial society with industry as its main source of income; the government and society had begun to be unconcerned about the condition of the countryside; moreover, a downturn in the urban economy was pushing a large number of distressed non-farmers to try their hand at cultivation; the farmer was also caught in a Scissors crisis; in the absence of any responsible counselling either from the government or society there were many farmers who did not know how to survive in the changing economy. Such stresses pushed many into a corner where suicide became an option for them. At least one study from the Punjab also pointed at the dramatic misuse of agricultural chemicals in farmer households in the absence of any guidance on how to correctly use these deadly chemicals and linked it to the rise in farm suicides wherever farm chemicals were in widespread use. http://en.wikipedia.org/wiki/Farmers'_suicides_in_India Det är värt och studera de här händelserna i mer detalj då jag tror wikipedia inte täcker ämnet fullt ut. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Sen har vi ju 'bondesjälvmorden' i Indien Det är Monsanto som är orsaken till självmorden med deras Roundup och GMO.
Posted on: 2010/4/27 16:39
|
|||
|
Bara dom som är indoktrinerade tror på sagor.
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Muhammed, just ja, så var det. Det är väl lite en kombination då av både wikipedia och den faktorn dvs ohederlig internationell handel som exploaterar och degraderar lokala systemet. I Tyskland förbjöd man lite Monsanto produkter i Augusti förra året för att dessa gjorde jorden obrukbar.
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Medborgarlön vore det enda sanna alternativet så länge det monetära systemet står upp! Har själv fluktat och läst om medborgarlön och det skulle utan problem fungera om bara viljan till att sätta in det fanns hos de som påstår sig leda och göra det bästa för folket :P
Var det inte på tapeten i Grekland för ett tag sedan och införa medborgarlön, jag har faktiskt för mig jag läste det nånstans men så skrotades förslaget för det var tydligen inte populärt hos dem som tänkt sig låna ut stora summor pengar till Grekland.
Posted on: 2010/5/10 7:09
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login