vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Ny dokumentär från skaparna av Money masters
#1


See User information
The Secret of Oz won best documentary of 2010 at the Beloit International Film Festival. It won the Silver Sierra Award for Excellence in Filmmaking at the Yosemite Film Festival. It won the Award of Merit at The Accolade Competition in La Jolla, California. It won the Silver Screen Award at the Nevada Film Festival. It's received an excellent review on Nathan's Economic Edge, one of the world's top economics blogs. It's British premier was at the prestigious Bromsgrove conference on Oct. 1. What's going on with the world's economy? Foreclosures are everywhere, unemployment is skyrocketing and this may only be the beginning. Could it be that solutions to the world's economic problems could have been embedded in the most beloved children's story of all time, "The Wonderful Wizard of Oz"? The yellow brick, the emerald city of Oz, even Dorothy's silver slippers (changed to ruby slippers for the movie version) were powerful symbols of author L. Frank Baum's belief that the people, not the big banks -- should control the quantity of a nation's money. The bottom line: No More National Debt. All our money is created out of debt. But nations don't have to borrow money from banks. Sovereign nations can create their own money -- debt free -- just as Abraham Lincoln did.
http://thepiratebay.org/torrent/5403472/The_Secret_of_Oz_(the_revised_Money_Masters)

Posted on: 2010/7/4 17:19
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny dokumentär från skaparna av Money masters
#2


See User information
Bra film, också intressant att höra lite historia om guldbaserad valuta. Men det känns som att skapa pengar gratis kommer att leda till värsta inflationen. Det blir bra mycket valfläsk då om det egentligen inte finns något stopp på hur mycket pengar politikerna kan skapa.

Posted on: 2010/7/5 12:25
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny dokumentär från skaparna av Money masters
#3


See User information
Fast det är ändå bättre att valda politiker skapar pengar istället för diverse bankfamiljer... som dessutom vill ha ränta på de pengar som skapas. Pengar som måste skapas med hjälp av andra lån för att kunna återbetalas med pengar som måste skapas med hjälp av andra lån för att kunna återbetalas med pengar som måste skapas med hjälp av andra lån för att kunna återbetalas... osv...

Om privata banker skapar pengar så lider hela jordens (alla länders) folk, förutom bankfamiljerna som blir en superelit. Om politiker väljer att expandera sina lokala valutor lider enbart den lokala befolkningen när politikerna gör kostsamma projekt, men inga andra. Man kan tro att det är så här det fungerar i dagsläget med de olika valutorna vi har i världen. Men tyvärr inte, vi lever i en global ekonomi med bankfamiljer som styr alla valutors Penningmängd genom att besluta vilka länder som får låna pengar och vilka som inte får låna.

Arbetslöshet kan inte existera ifall staten alltid har pengar till att bygga infrastruktur eller producera basprodukter. Så inget mer utanförskap för de som faktiskt vill jobba... (de arbetslösa vill faktiskt arbeta, mycket få människor vill vara fattiga)

Utopi: Det ska alltid finnas ett arbete man kan få tills man hittat ett bättre jobb. Och det ska vara en lön som ger möjlighet till ett värdigt liv, alltså ingen svältlön för dessa arbeten. (Alla arbetslösa borde användas till produktion av sådant som annars inte blir gjort, vad som helst, så att ingen går hemma och gör ingenting i väntan på jobb)

För övrigt en mycket lättförståelig film som rekommenderas. Men Money as debt är fortfarande bäst på att beskriva hur det fungerar rent praktiskt. Den här visade bara att guldfot (eller silverfot) inte är lösningen.

Posted on: 2010/7/6 19:03
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny dokumentär från skaparna av Money masters
#4


See User information
Det är ju bättre om pengar skapas räntefritt. Det jag menar bara är att det blir kanske för lätt att skapa pengar om det är gratis.

Jag har alltid jobbat och gjort business och det e för att jag gillar det. Men jag gillar inte att typ jobba på ett bygge. Vilket skulle förmodligen vara ett av der jobb staten kunde skapa åt mig. Jag tycker det behövs nya visioner. Där inte sysselsättning är det viktigaste. Vi har ju trots allt maskiner som gör jätte mycket av det jobb vi en gång behövde göra själva.

Posted on: 2010/7/6 20:42
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny dokumentär från skaparna av Money masters
#5


See User information
Ett sådant statsjobb skulle naturligtvis inte vara en drömarbetsplats för alla. Men fungera mycket bra som en nödlösning om man saknar annat jobb kortare perioder.

Inflationen skulle genast märkas av och politiker avsättas om de gjorde stora mängder stålar...

Quote:
Jag tycker det behövs nya visioner. Där inte sysselsättning är det viktigaste.


Håller med dig, förr i tiden trodde man att vi nuförtiden bara skulle jobba 4 timmar om dagen, maximalt. Att vi skulle använda vår lediga tid till våra passioner (konst, kommunikation, upptäckande, lek osv...)

Men vi glömde bort allt det där på vägen. I slutändan har inte vår teknikutveckling gett oss någon som helst fördel i form av mindre arbetsbörda, vi jobbar idag lika mycket, ibland mer...

Men vad jobbar vi mot/för? Vad vill vi uppnå/'bygga upp'? Varför?

Även den fattigaste svensken har idag möjlighet till samma levnadsstandard som de rikaste hade på 1500-talet. Utöver det har de flesta av oss prylar de inte ens kunde fantisera fram på den tiden, vi lever i ett paradis redan nu.

Vad har vi för fantasi idag? Var vill vi se oss om några år? Vad har vi för mål? Ska livet gå ut på att slåss om de jobb som skapas genom "brist"? (Jag använder ordet brist eftersom saker nästintill enbart produceras när någon betalar för att få det tillverkat.)

Vårt land har inte ens ett gemensamt mål eller syfte, vi är yra höns som inte har en susning om vad vi vill åstadkomma som grupp. Jag har aldrig sett ett dokument som beskriver varför vi samarbetar i den organisationen vi kallar Sverige. Vi har inget enat mål som vi strävar mot gemensamt och kan därför inte heller påstås hjälpas åt, överhuvudtaget.

På detta sätt har andra grupper i världen nått längre, de har ett gemensamt mål som de arbetar för att uppnå "tillsammans".

När har vi ett samhälle som vi är nöjda med? Är det när alla har lika bra levnadsstandard som kungafamiljen (i dagens samhälle). Dvs Är vi nöjda när alla kan resa runt jorden 50 gånger om året om de nu skulle vilja? Vad är målet?

Om målet är att alla ska ha det lika bra som överklassen på 1500-talet, ja då har vi redan uppnått det här i Sverige. Även socialbidragstagare är nära den nivån... De ynka socialbidragspengarna (ekonomiskt bistånd) räcker nästan för att göra de resor som förr i tiden kostade en förmögenhet i tid och pengar.

Men åter igen? När är vi nöjda?

Jag tror ju att denna filosofiska debatt skulle behövas spridas över hela världen. Vi skulle exempelvis behöva ställa oss frågan varför vi skaffar 8 barn när jordklotet slutligen överbefolkas om alla gör det. (om det är 10 miljarder eller 100 miljarder är oväsentligt, det kommer hända till slut med vårt nuvarande beteende)

Posted on: 2010/7/6 23:37
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny dokumentär från skaparna av Money masters
#6


See User information
intressanta kommentarer. Dock så håller jag inte med om att en fattig svensk idag har lika bra levnads standard som en mycket rik person på 1500 talet. Fast det beror ju på hur man mäter.

Det svåra med att dra ner arbettiden måste ju vara att man som arbetsgivare självklart in vill det. Man avskedar hellre en person.

Men jag tror att vårat att samhälle e så tungrott. Skatter, bidarag, avdrag, subventioner, las, osv,

Posted on: 2010/7/7 19:46
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny dokumentär från skaparna av Money masters
#7


See User information
Quote:
Jag tror ju att denna filosofiska debatt skulle behövas spridas över hela världen. Vi skulle exempelvis behöva ställa oss frågan varför vi skaffar 8 barn när jordklotet slutligen överbefolkas om alla gör det.

Svenskar skaffar sällan så många barn och Ryssen håller på att dö ut, vilket skapar stora problem i landet. Kolla in dokumentären "Death of a Nation"
http://www.youtube.com/watch?v=J1OyIJ ... next=1&videos=HcMHn6tF5gQ
Men överbefolkning är självklart ett problem i vissa länder.

Posted on: 2010/8/2 11:36
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
27 user(s) are online (27 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 27

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS