vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Standup recension: özz nujen

See User information
Gokväll alla klarsynta och vakna!

Ikväll, fredag den 27:e, har jag varit på Norra Brunn i Stockholm och sett Al Pitcher, nån Göteborgare och Özz Nujen uppträda för första gången live.

Jag minns att jag satt kl 19:58 och tidigare ikväll och uppdaterade min profil på Face Book där jag ser att Özz Nujen, snubben som jag sett på Youtube nämna FRA-, storebror, och all skit vi som svenskar bara accepterar och accepterar från staten säga att han ska uppträda om ungefär en timme på Norra Brunn ikväll.

Så det blir ilfart till tuben, byta tåg från blåa och slutligen jogga fram till entrén som har världens sjysstaste personal.

Verkar som alla som jobbar på NB har ett riktigt bra sinne för humor, btw, men hursomhelst, först uppträder Al Pitcher, brittisk komediskt jävla geni som inte leverar en enda punchline utan en applåd från mig ( vad kan jag säga? Jag älskar komedi!) följt av en paus på 10-15 minuter och slutligen Özz som har all press på sig efter brittens totala krossande.

Det märks väldigt tydligt skillnaden på svensk /anglo-amerikansk komedi när Özz kommer upp och kör, det blir lite mer logik, eller som visse kallar det anledning att skratta och applådera, till skillnad från brittens lite mer arroganta, men ändå jävligt vinnande stil.

Özz kör vidare. Han ställer en fråga ut till publiken; Visst är det bra att vi har soldater i Afghanistan?
Kanske två "aa" från publiken.

Han frågar igen och liksom provocerar publiken till att tycka; "Ska vi ha trupper i Afghanistan?"

Knäpptyst. Två personer mummlar "nej", och Özz levererar poängen; Dom flesta vågar inte säga nånting här i sverige, vi låter politiker komma undan med FRA-lagen när vi som små blev uppfostrade att det vidrigaste man kunde göra var att byta öppna nån annans post, eller tjuvlyssna på telefonsamtal.
hela 1900-talet har vi behövt slåss för våra friheter men nu när staten läser ens e-post eller avlyssnar ens samtal säger vi bara "jaha, ja, så det kan gå" =P

Jag personligen vid det tillfället kände dels skam för att jag själv varit medbrottsling till osäkerhet/rädsla och valt hålla tyst men också en stor del stolthet över Özz för att han inte bara sätter ord på men demonstrerar för oss i hela publiken hurpass handikappade vi blivit, trots att vi här säkert 100-150 pers och knappt två vågar så att säga "uttrycka sig" (dom sa det mer än mig, så ska inte racka på dom för mkt) så det blev i alla fall en gigantisk mind-blow effekt, med tanke på att vi är hur starka som helst, en grupp människor, och kan uppnå vad vi vill, men när det som nu kom till kritan inte ens kunde TALA!..

Så för att summera; Özz Nujen är enligt Mig, en jävligt vaken och underskattad komiker och människa som sprider frihetens budskap och jag rekomenderar Er alla att stödja, om ni nu väljer att stödja någon svensk komiker öht.

(Bästa sättet att stödja dom är att gå på deras shower, Win-Win situation! Yeey!)

Så det var allt för ikväll, ha det så bra, peace out!

Posted on: 2010/8/28 0:26
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Standup recension: özz nujen

See User information

Posted on: 2010/8/28 7:13
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper