Vakencorner

"Neopaganism" i Sverige
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Hej, hur mår ni? Själv är allt bra, fortsätter vada och njuter av att inte låta mig luras längre.
Satt och kollade upp nya hedniska rörelser, av komplicerade skäl, och fann detta trossamfund: "Samfundet Forn Sed Sverige" tidigare "Sveriges Asatrosamfund". -Samfundet Forn Sed Sverige grundades 1994, under namnet Sveriges Asatrosamfund. (Vårt nya namn antogs på årstinget, http://www.samfundetfornsed.se/ The Swedish Asatru Assembly (Sveriges asatrosamfund) is a Neopagan organization, founded in 1994, practicing old Norse paganism and Norse mythology. The group describes itself as a "democratic, non-racist, non-profit organisation." The Asatru Assembly arranges several blót rites, to honour the Norse gods. Min fråga är om någon har en personlig erfarenhet av detta "nyhedniska" samfund, för mig var dess existens tidigare helt okänt. Vad jag syftar på är finansiering och historia, är det endast en svensk intresseförening för nationens historia eller en del i en större rörelse, det är ju ingen idé att sparka in öppna dörrar. http://en.wikipedia.org/wiki/Germanic_Neopaganism ^var ursprungsartikeln som tog mig hit Någon som vet något? Snälla skriv. Tack och god natt/Rocketbanana
Posted on: 2010/11/20 1:48
|
|||
"Mig skrämmer ni inte alls, ni eländets herremän...
Beröva oss hoppets stjärna, den skall nog bli vår igen" -Cornelis Vreeswijk |
||||
|
Re: "Neopaganism" i Sverige
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Som så många religioner genom tiderna bygger asatron på rollspel och utförande av offer är en bit. Men rörelsen har mer djup än så! Det började för min del med deltagande i "vikingalekar" och slutade med kåpa på vid Externsteine medan örnar kretsade över platsen. Men senare har jag försonats med Jesus och kan inträda i en vanlig kyrka utan att känna avsky även om "ränderna" väl aldrig går helt ur. För en tid sedan utförde jag en mindre sed på en ytterst helig plats helt ensam nämligen i Ålands Brudkammare vid Brobacka mellan Alingsås och Sollebrunn.
Posted on: 2010/11/20 8:46
|
|||
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Ps gå inte ner dit annat än genom hålet och kom ihåg att ha med en käpp i handen att stötta mot klippan och den skall helst vara funnen nära en kyrkoruin ds
Posted on: 2010/11/20 8:52
|
|||
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Gnostismen gick under jord.
Baka paltbröd på dom kristna barnens blod.
Posted on: 2010/11/20 10:19
|
|||
![]() |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Jul är en hednisk tradition som katolska kyrkan tog till sig rätt tidigt. Det verkar som om katolska kyrkan har stark koppling till hednisk och satanistisk tro. Många statyer vid katolska kyrkor föreställer hedniska gudar men kan vara maskerade som helgon eller figurer ur bibeln. Påven innehar officiellt en titel som härstammar från babyloniern, han övertog den från romarrikets kejsare.
Jul står väl för en nordisk gud som hette något i stil med Jule. Även midsommar är en hednisk tradition.
Posted on: 2010/11/20 16:58
Edited by jin83 on 2010/11/20 21:10:54
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Det vore intressant att undersöka är kopplingen mellan katolicism och islam. Vad jag hört från personer som granskat katolicismens ockulta rötter var Muhammed under en tid gift med en mäktig katolsk kvinna och det är inte ovanligt att man finner katolska kyrkor och moskéer bredvid varandra. Det finns även moskéer byggda i anslutningen till ockulta och hedniska tempelruiner.
Hur som helst, det är troligt att alla större religioner är infiltrerade av ockultism och hednisk tro på ett tidigt stadium.
Posted on: 2010/11/20 17:03
Edited by jin83 on 2010/11/20 21:10:05
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Intressant är att se hur seden att kyssa stenar som är inmurade i en helgedom blivit utbredd i samband med korstågstiden. En sådan sten finns nära hörnet både på ruinen efter Ytterbys gamla kyrka och den i Varnhem. Förebilden kan ha varit Kaba!
Posted on: 2010/11/20 20:24
|
|||
|
||||
|
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login