Vakencorner
|
Anonym
|
Re: Lever vi i en 3D värld? Knappast...
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Utan att ha sett klippet, så är vårt universum uppbyggt av fler dimensioner än 3. Einstein hävdar 4. Rummets 3 och tiden.
Jag vill hävda det också finns en makro och mikro dimension. Minst. Jag tycker också att vardera av våra sinnen representerar en dimension. Färger och ljud. Även drömmar. ALLT som påverkar oss är en dimension. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
11 dimensioner varav 3 är dom närmaste till att bilda materian och representerar orsak och verkans 3 förmågor/krafter i samspel.
11 dimensioner varav 3 men igentligen oändliga dimensioner därav bara en dimension. Man kan istället säga lite som bruce lee. Ju mer ankarlöst perspektivet är desstå mer information i etern. Eller som någon forskare hade skrivigt i någon bok jag läste i för längesedan. Ju mer jag studerar universum desstå mer liknar den en dröm. Eller något annat som tyder på information overload för det vanliga seendet är att för att kunna veta allt måste man ha alla kordinater till varenda partikel vilket kräver ett större minne än universum självt. Fler dimensioner. Men deras samspel följer lagar. Orsak och verkan gör det strukturerat så man kan följa det baklänges. Det är ganska lätt och räkna ut hur allt är sammansatt det är så enkelt att det blir svårt. Problemet är bara att kunskapen inte bidrar till att göra världen bättre direkt. Det är som atombomben. Kunde dom göra ett vapen som kunde förgöra jorden bara man avfyrade den skulle dom testat. Det är destruktiva människan det. Därför bättre att hålla den kunskapen borta från dem och låta allt ha sin tid. Dom tänker i skolade vanor därför ser dom inte helheten vilket i sin tur är verkligen tur. Allt är ett uttryck för något annat.
Posted on: 2011/10/21 17:55
|
|||
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Ni måste se den här först för att förstå:
http://www.youtube.com/watch?v=XjsgoXvnStY Den här gjordes först.
Posted on: 2011/10/21 18:55
Edited by pingubenji on 2011/10/21 19:16:43
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag personligen ser det lite mer som så att världen vi lever i nu är en dimension, sen så finns det flera dimensioner som finns i vår och utanför vår. Typ som att det ligger på olika frekvenser. Andar och spöken i en dimension och själar i en annan. Sen hur många det finns har jag inte någon teori om.
Tiden är för mig ingen egen dimension, det finns i vissa dimensioner. Tex vår dimension. Men där själarna vistas där är allt absolut och tiden som vi ser den existerar inte. Det känns lite som att man blandar ihop det hela. Men det kanske bara är jag. Såhär en fredagsnatt vid datorn. :)
Posted on: 2011/10/21 21:48
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Posted on: 2011/10/22 9:17
|
|||
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Funderingar som jag inte hittat svar på.
Kanske nått man får svar på när man gått i skolan, vilken jag inte gjort ;) Men men here we go. Vi lever i en 3D värld. Räknar vi in ljus/tid så kan vi röra oss. Vi kan säga en 4D värld då. Om jag står på månen och tänder en stark lampa mot jorden så tar det 1 sekund innan någon på vår planet ser ljuset, förändringen. Ja det kanske går snabbare eller tar längre tid men vi leker med tanken på en sekund. Om jag tänder en lampa, riktar den mot jorden och någon här flyr ifrån mig i ljusets hastighet så ser han ju aldrig ljuset. Och ljuset kan ju inte reflektera tillbaka till mig på månen så personen borde då inte vara visuellt synbar för mig. Problemet med min tanke är ju att ljuset finns överallt, solen är ju inte den enda ljuskällan. Så solen står inte för tiden. Det är ett lagg på en sekund, en fördröjning. Det kan jag köpa, men om vi gör ett experiment som följer: Jag står på månen, har en väldigt lång pinne som sträcker sig från månens yta till jorden. Med ett spelrum på låt säga 30 cm. Jag tar tag i pinnen och trycker den mot jordens yta, snabbare än en sekund. Vad händer då? Förändringen av att jag flyttar pinnen har en fördröjning på en sekund. Träffar jag jordens yta efter 30cm eller tar det en sekund? Hjälp mig bena ut den här tankebanan för jag har svårt att släppa den.
Posted on: 2012/1/25 13:34
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Du träffar jordens yta snabbare än 1 sekund, du har ju bara flyttat pinnen 30 cm.
Ljuset måste ju färdas hela vägen från månen, men det har ju pinnen redan gjort, eftersom den når till jorden redan.
Posted on: 2012/1/25 14:12
|
|||
|
Kreti och pleti är en i vardagligt bruk föraktlig beteckning för allehanda löst folk, den breda allmänheten, vem som helst, eller som det står i Nordisk Familjebok: ”personer utan börd, bildning eller samhällsställning.”
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Men det måste uppfattas väldigt konstigt om jag står på jorden, tittar med en kikare mot månen och pinnen träffar jordens yta bredvid mig. men perssonen som håller i pinnen har inte flyttat den ännu.
Posted on: 2012/1/25 16:04
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Vi uppfattar världen som en 3D värld, vilket är kontentan. Skulle vara tråkigt att gå in till en 2D granne, förvisso en smart när man kan lägga 130 pers i sängen ovanpå varandra, spar en massa plats. Men det blir inga barn gjorda då!
Posted on: 2012/1/25 17:07
|
|||
|
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Pinnen har flyttats de millisekunder efter att den har rörts, man kan dock inte se armen röra sig för att flytta den. Samma som man ser nån ropa på avstånd, men hör inget ljud, först efter fördröjning, kommer ljudet.
Posted on: 2012/1/25 18:02
|
|||
|
Kreti och pleti är en i vardagligt bruk föraktlig beteckning för allehanda löst folk, den breda allmänheten, vem som helst, eller som det står i Nordisk Familjebok: ”personer utan börd, bildning eller samhällsställning.”
|
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login