vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2) 3 »


Re: Vegetarianer har krympt hjärna och försämrad kognition
#25


See User information
Sedan när har hjärnans storlek spelat någon roll?

Kaskeloten [Physeter macrocephalus] har djurvärldens största hjärna - ca 9 kg.

Kaskeloten borde med logiken i denna tråd vara jordklotets smartaste djur... eller så får vi konstatera att storleken inte spelar nämnvärd roll för intelligens.


Och som artikeln säger, tarmsystemet släpper inte in b12 från tarmens naturliga b12 förråd. Då hjälper det naturligtvis inte att äta b12 tillskott, tarmen släpper inte igenom oavsett hur mycket man trycker i sig.

Så då vill det till att man löser det verkliga matsmältningsproblemet som gör att tarmen vägrar ta upp b12. Oftast är det någon mineralbrist eller liknande som gör tarmen defekt.



Det kan exempelvis vara candida i tarmfloran eller någon annan parasit som gör att tarmväggarna stänger sig. Då kan du få brist på många mineraler och vitaminer!

Om så är fallet kan du testa LCHF ett tag om du inte vill fasta (LCHF matar candidan minimalt utan att du känner dig hungrig), försök då komma nära NCHF, (no carb) för att svälta ut candidan. (Candida lever på socker, utan socker några veckor så kan din kropp bekämpa infektionen och återställa tarmfloran. En allvarlig infektion kan ta många dagar att bekämpa, så en vanlig fasta kanske inte räcker om candidan kommit ut i blodet. Då kan LCHF vara ett alternativ.)

Har vänner som fixat sin tarmflora med LCHF, dieten kan vara bra för vissa matsmältningsproblem. Därför fungerar det bara för vissa att dra ner på kolhydraterna. De som inte upplever förbättring av strikt LCHF några veckor bör ta reda på om de kan ha ett matsmältningsproblem som behöver behandlas på annat sätt.

I värsta fall kan en längre fasta i samråd med läkare krävas för att nollställa systemet. Dvs balansera tarmfloran som käkar upp dina mineraler istället för att låta mineralerna komma kroppen till nytta.

Generellt för friska kroppar:
Vitaminer, olika syror, på morgonen. Mineraler på kvällen. Då upprättas syra-bas cykeln som måste till för att matsmältningssystemet och cellerna i kroppen ska fungera.

Posted on: 2012/8/11 2:48
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vegetarianer har krympt hjärna och försämrad kognition
#26


See User information
Quote:

Zin skrev:
Så pasta, ris, potatis, godis och bröd verkar påverka många negativt.

Det är inte lätt för folk att veta vad man ska tro faktiskt. Mycket dubbla budskap. :)


Är det inte så att det är socker som energikälla man vill undvika och istället använda fett så det förbränns? Socker är idag alltför lättillgängligt och har smugits in i nästan allt. Det är vår primära snabba energikälla och vi mår därför inte bra.

Personligen tror jag inte det är bra att undvika något alls, utom socker (utan att för den skull ersätta med annan kemisk skit som dom proppar i allt nu för tiden) och genmanipulerad dynga som man om möjligt ska skippa helt. Då menar jag undvika socker, inte sluta helt.

Kanske är det en bra idé att äta kött och fisk en gång vardera i veckan och grönsaker/vegetariskt resten? Vi äter alldeles för mycket kött idag.

En sak som är lite off topic men kom på det nu. När jag var och handlade tidigare idag letade jag efter ekologiska morötter. Hittades utan problem, men jag funderade på varför man märker ekologiska varor. Borde det inte vara tvärt om? Att man märker sånt som INTE är ekologiskt? Det som inte är ekologiskt är ju trots allt det som BORDE skilja sig från det normala och således märkas? "Denna produkt är inte ekologisk och skadar ekobalansen", till exempel. =)

Posted on: 2012/8/11 2:58
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vegetarianer har krympt hjärna och försämrad kognition
#27


See User information
Ja man får väl ta ett steg tillbaka och fråga sig själv vem man ska lyssna på.. Jag kollade på Matrevolutionen och jag la märke till att han talade underifrån om sveriges högsta myndighet eller vad han sa, så det tyder på att han kommer placerade dom ganska högt i trovärdighet automatsikt.

Jag vet inte vad jag ska tro när nån ignorerar människans solklara växtätarmodell av kroppstyp.. den här doktorn har nog inte träffat många svenskar som lever helt utan djurproeiner.

Jag såg på ett program om OS-produkter och deras reklamer och påståenden som brukar pumpas ut på tv under OS. Då intervjuade dom en OS-medaljör i cykling och dom fråga vad han äter för att klara av att ta guldmedalj i OS i en sån hård gren som cykling..

Då tog killen fram en burk sylt och bröd, och förklara att det är det enda han äter, sylten innehåller naturligt socker som är energi. Brödet var sånnt där nyttigt bröd med fröer i..

Jag lyssnar helst på honom hittils faktist och läkarna i Forks over Knives för dom klarar att göra folk frsika genom att ändra matvanorna och dom är inte påverkade av nån industri som säljer mjölk eller kött , dom har sin klinik där dom bryr sig om folks hälsa och lär dom att bota sjukdommar med mat..

Jag tycker bara det låter mest logiskt efter att ha forskat på människans kroppstyp..

MVH

Posted on: 2012/8/11 3:18
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vegetarianer har krympt hjärna och försämrad kognition
#28


See User information
Det som fick mig att få ett annat perspektiv på det här med kött i en växtäateras mage var faktist när jag forskade om kattmat.. Och tog del av informationen att torrfoder innehåller majsproteiner som djuren inte har nån användning för överhuvutaget, det används mest för att det blir billigare men jag kan även tro att veterinärer märkt att dom tjänar lite mer om man inte ger köttätande djur sin riktga kost, då kommer ju folk automatiskt med sina sjuka djur sen och då tjänar dom pengar... Visst det låter hemskt men det är trots allt väldit mycket folk som blir arbetslösa om folk och djur aldrig skulle bli sjuka..

Så kanske är det exakt det som är sanningen, att kötätande djur kan inte äta växtproteiner och göra det till nyttiga ämnen i kropppen, och växtätare kan inte göra djurproteiner till nyttiga ämnen i kroppen..

Men det är väl upp till vem man litar på, jag tycker det låter mest logiskt så jag lyssnar på det tills jag hör nått bättre..

MVH

Posted on: 2012/8/11 3:24
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vegetarianer har krympt hjärna och försämrad kognition
#29


See User information
Quote:
Sedan när har hjärnans storlek spelat någon roll?
Kaskeloten [Physeter macrocephalus] har djurvärldens största hjärna - ca 9 kg. Kaskeloten borde med logiken i denna tråd vara jordklotets smartaste djur... eller så får vi konstatera att storleken inte spelar nämnvärd roll för intelligens.


WHAT?!... pingubenji som gillar keynesianism, hård befolkningskontroll och restriktioner av nanosilver som räddar afrikanska barn från sjukdomar, är tillbaka med en riktig smäll!.

Gjorde du precis en jämförelse mellan människans hjärna och ett däggdjur. Tack för din upplysning i frågan som vanligt...

Man kan inte följa en fullständigt vegetarisk diet och ha god hälsa, då vegetarisk kost är fullständigt onaturligt och farligt för hälsan. Alla som säger något annat är kända extremister som citerar ovetenskapligt skräp. Hjärnan utvecklas inte normalt när vi inte får B12 och de fettsyrorna från djur som vi behöver och våra kroppar och skelett blir svagare av proteinerna i växtvärlden, veganer får t.ex i sig för lite kalcium och omega 3.

Utan bakterier och enzymer som kan bryta ner cellväggarna för att frigöra de små mängderna av näringsämnen inuti, så kan vi bara äta många av dessa grönsaker efter att de har kokats. Visst äter många för mycket kött idag, men man utsätter sig bara för risk om man äter mycket bearbetat kött som korv och bacon som innehåller höga halter natriumnitrit och salt. För mycket rött kött, att t.ex äta det varje dag, kan vara dåligt enligt visa studier också, men mörkt kött har ett näringsämne som heter taurin (något veganer har svårt att få i sig) vilket signifikant sänker risken för hjärt-kärlsjukdomar och kan skydda mot diabetes och högt blodtryck. En blandning av grönsaker, kött och kostillskott är det viktigaste, man får inte i sig alla god saker man behöver genom bara kött och grönsaker heller, vill man ha riktigt bra hälsa så får man ta det i form av pulver och piller brevid maten precis som alla atleter gör idag för att nå sin maximala potential, det är t.ex omöjligt att få i sig den mängden omega 3 som vi behöver för bäst hälsa genom fisk.

Även folk som normalt inte tar kosttillskott brukar älska kosttillskott som Green Vibrance efter att de har lagt till det i deras diet:
http://www.onnit.com/green-vibrance/



Posted on: 2012/8/11 14:11
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vegetarianer har krympt hjärna och försämrad kognition
#30


See User information
Jag har varit med om sånnt här förut, en kille som inser problemet men han vill inte ändra nånting så istället krigar han mot dom som pratar om lösningen så han slipper inse sanningen och kan fortsätta äta kött helt enkelt..

Det är väl upp till dig vad du vill äta och vem du vill lyssna på, men att försöka ändra på att människor har en växtätares kropp går inte att ändra på...



Köttätare har små tarmar medans växtätare har långa tarmar som är gjorda för att alla ämnen ska långsamt sugas ur grödorna vi äter i tarmen. Våra tarmar är flera gånger längre än våran kropp medans köttätares har inte längre tarm än sin kropp.

Köttätare använder sin hunger för att motivera sig själv att jaga, med oss växtätare går det inte att jaga om inte magen är fylld. Hungerkänslan gör oss svaga medans den gör köttätare motiverade att bita huvudet av en växtätare..

Jo jag läste till mig ny information bara för att den här tråden skapades, och jag fick några goda skratt också så keep it going I say..

Kram på er

Posted on: 2012/8/11 15:07
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vegetarianer har krympt hjärna och försämrad kognition
#31


See User information
anvendernamn: Dina inlägg är fullständigt meningslösa. Du bidrar inte med något och du förnekar vetenskap bara när du skämtar om t.ex B12. Om du vill förstöra dig själv och ha en svagare kropp och skelett så är det ingen som stoppar dig. Men berätta inte för andra hur din religion har vetenskapen på sin sida.

Posted on: 2012/8/11 15:18
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vegetarianer har krympt hjärna och försämrad kognition
#32


See User information
Så du menar att din artikel är mer vetenskap än att titta på vilken typ av kropp vi människor har och jämföra det med andra djurs?

Jag vet att du inte kan säkerhetskolla informationen i artikeln så varför ens säga att det är vetenskapligt om du omöjligen kan veta det..

Vetenskap är ingenting man väljer och vrakar i utan är det riktig vetenskapliga tester så ska du kunna göra om exakt samma test och få exakt samma resultat, så hur gjorde han för att testa sig fram till vetenskapen?

MVH

Posted on: 2012/8/11 15:53
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vegetarianer har krympt hjärna och försämrad kognition
#33


See User information
Förvånar mig inte om det är rasbiologer som mätt skallarna på skellet och du tror dom är på toppen av vetenskapen..

Posted on: 2012/8/11 16:38
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vegetarianer har krympt hjärna och försämrad kognition
#34


See User information
Då måste ju grönlänningarns ha megahjärnor som drar i sig så mycket kött !

Posted on: 2012/8/11 16:52
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vegetarianer har krympt hjärna och försämrad kognition
#35


See User information
Quote:

anvendernamn skrev:
Köttätare har små tarmar medans växtätare har långa tarmar som är gjorda för att alla ämnen ska långsamt sugas ur grödorna vi äter i tarmen. Våra tarmar är flera gånger längre än våran kropp medans köttätares har inte längre tarm än sin kropp.


Allätare då? Man behöver ju inte vara det ena eller det andra? Om man är allätare (vilket jag tror vi människor är) så borde ju tarmen anpassas till det som är "värst" att nedbryta, det vill säga växter?

Bara spekulation och frågeställning. Jag är inte vidare påläst.

Posted on: 2012/8/11 17:43
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vegetarianer har krympt hjärna och försämrad kognition
#36


See User information
"Jag vet att du inte kan säkerhetskolla informationen i artikeln så varför ens säga att det är vetenskapligt om du omöjligen kan veta det.."

Du är själv en vegan eller?, därför du uppför dig som du gör och förnekar allt som går emot vad du är lärd?.

Du har inte själv läst artikeln. Det är bevisat att brist av B12 leder till försämrad kognition och mindre hjärna. Forskare vid Department of Physiology, Anatomy and Genetics, University of Oxford och flera andra forskare har bevisat detta. Vad du skriver om människans kropp är debunkad propaganda av vegan extremister, det har inget med verkligheten att göra. Som har förklarats så är vi inte gjorda för att äta endast grönsaker, vi har inga bakterier och enzymer som kan bryta ner cellväggarna. Sedan blir kroppen svag av proteinerna som finns i grönsaker. Brist på kalcium som veganer ofta har är inte bra alls, samma med omega 3 och taurin.

Om du vill försvaga dig själv, så är det bara att hoppa över kött och viktiga kosttillskott, när du sedan känner dig låg av energi och extra stressad så börjar du väl bara att beta som en kossa på en gräsmatta, det är naturligt och bra det. Lycka till!.






Posted on: 2012/8/11 18:03
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vegetarianer har krympt hjärna och försämrad kognition
#37


See User information
Men jag är inte heller så påläst, jag tycker bara att det är för dålig stil att jag ska bli lärd i skolan att vi är allätare och det ska ta enda tills man är nästan 30 år gammal innan jag ens tänker tanken att våra tänder är tänder som växtätande djur har..

Dom kunde väl ha lärt mig det i skolan, min kompis har fått diabetes och en annan dog i blodförgiftning för han gillade hamburgare varje dag och var jättestor tills han dog.. Jag vet inte om det skulle hänt om inte skolan lärde ut att vi ärallätare, varför inte lära oss om skillnaden mellan växt och köttätare istället? :(

Samma som med dom företag som säljer OS-produkter, säger påståenden i deras reklamer att det är farligt att inte dricka tillräckligt när man springer maraton, och det resulterade i att folk drack deras produkt tills dom drunknade för att folk var rädda för att inte dricka tillräckligt..

Om det är företag som styr världen och dom förlorar pengar om vi aldrig blir sjuka och om vi aldrig köper vissa saker i affären, då är det självklart att dom hittar lite halvkass forskning som visar att deras produkt är lösningen på problemet vad nu än problemet är..

Bara därför jag undrar hur man mätt hjärnor på vegetarianer, och dessutom som nån skrev att hjärnstorlek har ingenting med inteligens att göra, delfiner har väl större hjärnor än människor men du ser aldrig en delfin som uppfinner mekaniska prylar eller bygger en fabrik..

Posted on: 2012/8/11 18:10
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vegetarianer har krympt hjärna och försämrad kognition
#38


See User information
"innan jag ens tänker tanken att våra tänder är tänder som växtätande djur har.."

Att vi inte skulle vara allätare är något som veganer har spridit i många år, men det finns inga vetenskapliga belägg för det. Människan har alltid ätit kött och jagat så långt bak i tiden du än går. Att bara titta på våra tänder och försöka dra slutsatser av det räcker inte riktigt, man måste natruligtvis undersöka vad som händer i kroppen när vi äter kött och grönsaker, människan är en unik varelse och att bara göra jämförelser mellan tänderna räcker inte. Det är väldigt konstigt att man skulle önska att våra tänder inte var gjorda för att tugga kött, det är nästan som att önska att människan dog ut eller behövde ha det ett helvete för att överleva.

Här är några quotes som kan vara till hjälp, den första är från en forskare som är vegan:
Quote:
Humans are classic examples of omnivores in all relevant anatomicalA traits. There is no basis in anatomy or physiology for the assumptionthat humans are pre-adapted to the vegetarian diet. For that reason,the best arguments in support of a meat-free diet remain ecological,ethical, and health concerns.
http://www.vrg.org/nutshell/omni.htm


Quote:
Homo sapiens were the evolutionary product of omnivorous primates, whose diets primarily consisted of leaves, nuts, and fruits with only occassional inclusions of meat; however, as Homo sapiens continued to specialize and evolve, the species had at its disposal a wider range of tools and strategies for securing meat, allowing animal protein to become a much larger staple of the early human diet than it had been for other primates to that point.
Citations: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2697806


Quote:
Humans are definitely meant to be omnivores. Historical evidence shows that early man ate meat. We have the biological system of an omnivore. Hydrochloric acid in our stomachs, NOT found in herbivores, enzymes in your pancreas designed to break down meat, NOT found in herbivores. No cellulase (the enzyme need to fully break down vegetation), cellulase is needed for an herbivorous animal, but we don't produce any. Our intestines are long (generally a sign of herbivorous animals) but our intestines are not nearly as long as a true herbivore. We possess canines, NOT found in herbivores. Do I need to go on?


I'm sorry, but humans are omnivores. http://www.youtube.com/watch?v=24HrmPAF6zs

"min kompis har fått diabetes och en annan dog i blodförgiftning för han gillade hamburgare varje dag och var jättestor tills han dog.. Jag vet inte om det skulle hänt om inte skolan lärde ut att vi ärallätare, varför inte lära oss om skillnaden mellan växt och köttätare istället?"

Tråkigt att höra. Aldrig bra att äta för mycket snabbmat, att få i sig rätt mineraler och vitaminer är viktigt. Om man inte motionerar och äter en massa snabbmat genom hela livet så kan det sluta illa, visa snabbmatsrestauranger borde kanske ha en skylt "om du äter här i en månad kan du dö" precis som cigaretter har en varning...

"hjärnstorlek har ingenting med inteligens att göra, delfiner har väl större hjärnor än människor men du ser aldrig en delfin som uppfinner mekaniska prylar eller bygger en fabrik.."

Du förklarade själv på slutet där vad skillanden mellan en människa och ett djur är. Vi är lite mer avancerade och man kan verkligen inte jämföra vår hjärna med ett däggdjurs. Att få en försämrad kognition och mindre hjärna som människa är verkligen inte bra.

Posted on: 2012/8/11 21:11

Edited by TreeOfLiberty on 2012/8/12 0:23:21
Edited by TreeOfLiberty on 2012/8/12 11:58:07
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vegetarianer har krympt hjärna och försämrad kognition
#39


See User information
Quote:

TreeOfLiberty skrev:

WHAT?!... pingubenji som gillar keynesianism, hård befolkningskontroll och restriktioner av nanosilver som räddar afrikanska barn från sjukdomar, är tillbaka med en riktig smäll!.

Gjorde du precis en jämförelse mellan människans hjärna och ett däggdjur. Tack för din upplysning i frågan som vanligt...


Vill börja med att upplysa dig om att vi människor är däggdjur.

post-keynesian och geolibertarian är mina makroekonomiska preferenser om jag tvingas välja. Utbildning om preventivmedel (familjeplanering) ska givetvis finnas för alla jordens människor. Kalla det "hård befolkningskontroll" om du vill döda alla förutsättningar för en konstruktiv dialog. Du är väldigt bra på att stämpla!

När jag pratade nanosilver på vof parallellt med er på vaken blev jag stämplad som att jag var positiv till nanosilver fast jag uttryckte mig med nästan identiska ord.
Det är mycket lärorikt att prata om ett och samma ämne i flera forum simultant för att få en så bred bild som möjligt av ämnet. Alla subkulturer har vettiga argument.

Men jag har gett upp och insett att vaken-folk och vof-folk bara projicerar, de försöker inte ens lyssna på vad man skriver (om man initialt ifrågasätter deras världsbild minsta lilla i syfte att lära sig deras tankesätt så placeras man i ett fack som är omöjligt att komma ur hur tydligt man än skriver vidare). Rävarna i de olika forumen skaffar sig en fördom och tappar sedan förmågan att läsa vidare när de bestämt sig för vad någon användare "tycker". Ganska trist med detta stämplande beteende. Då blir det bara näthat/pajkastning som utövas. Eller "extremism" om man ska använda din vokabulär.

Jag föreslår att du tar en paus från forumet och gör en inre resa. Meditera några dagar och töm ditt sinne på allt hat, fördomar och otrevlig ton mot andra på forumet. Har blivit ganska mycket senaste halvåret. Mår du bra? Öppna dina ögon och se att det finns mer i livet än att hata eller vara rädd för din omgivning. mvh

Posted on: 2012/8/12 3:10
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vegetarianer har krympt hjärna och försämrad kognition
#40


See User information
Lång applåd

Posted on: 2012/8/12 6:56
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vegetarianer har krympt hjärna och försämrad kognition
#41


See User information
Bara dom oälskade hatar och man kan inte bemöta hat med hat för det försärker bara hat och negativitet..

Visst jag tänkte det innan jag skrev det att kanske jag visar hat mot liberty när jag skriver så men det gör jag inte, men han kanske uppfattar det så hur som helst.. Ärlighet är aldrig hat.

Har man väl släppt in ljus så är det svårt att göra det mörkt igen, vad man än gör så kan inte lite mörker göra at ett upplyst rumm kolsvart, men ta lite ljus till ett mörkt rumm och det lyser upp hela rummet..

Och jag skulle vilja göra det här och säga till Liberty att han får äta hur mycket kött han vill för jag har nyss slutat ätit kött och jag förstår vad han känner..
Jag var uppväxt med mat från djurproteiner så det va väldigt svårt att förstå vad jag ska äta istället för djurproteiner, men såklart det fanns mängder med mat som jag aldrig öppnat ögonen för eftersom jag var ju en manlig man som äter kött, rapar och svär haha..

Det som fick mig att vända köttindustrin ryggen var faktist på grund av Reinfeldt , för jag såg ett klipp på honom när han var på ett slakteri, fråga mig inte vad han gör där men han kanske ska berätta för oss hur manlig han är genom att se ner på djur som att dom är en produkt utan värde mer än lite av våran påhittad valuta..

Och det som fick mig att regare starkt var att den där kossans kropp låg å sprattla medans huvudet låg å skrek på ett annat ställe och det känndes bara så fel att djuret inte fått nått av värde i sitt liv utan det är bara å proppa i dom fett så dom går från kalv till ko fort och släng in dom i en maskin som hugger huvudet av dom och sen in i en annan maskin som packeterar hela djuret..

Det är inget problem för mig att se på hur vegetariska rätter tilllagas från det att frukten och grödorna plockas, vi människor har händer för att plocka frukt och bär väldigt varsamt. Men jag har problem med att se djur bli behandlade fel och det är så en växtätare tänker, för växtätare är inga mördare utan dom är fredfulla, sen vill ju såklart köttindustrin bjuda in Sveriges mäktigaste man och visa hur manligt det är at behandla djur fel och rapa och svära för då är man ju en inteligent man med stor hjärna i jämförelse med en växtätare..

Men hur som helst jag äter samma mat som Os-guldmedaljören i cykling nu och det innehåller inte några oohälsosamma ämnen överhuvutaget och jag kan tillåmed vakna mätt vilket jag aldrig gjorde när jag åt kött dygnet runt. Detta har nog att göra med den långa tarmen vi har , maten ligger där och suger ut alla ämnen medans jag sover och när jag äter kött så vaknar jag jämt av att jag är fruktansvärt hungrig på morgonen.

Men hur som helst gör som du vill Liberty men jag tror även att vi människor kommer inte få nån frihet frän vi ställer oss upp för dom minsta i samhället och säger att dom ska ha rättigheter dom också, en kossa ska väl inte behöva äta majs för att det är billigare än gräs, en kickling ska väl inte behöva äta fettvätska för att bli fet så fort som möjligt, klart djuren ska ha rätten till ett så naturligt liv som möjligt innan människor äter upp dom..

Jag har tänkt lite så också att vem vet vad som händer om nån inteligent utomjordisk ras ser hur vi behandlar djur och människor, vem säger att dom inte kastar oss i en bur och ser oss som en produkt och anser att dom har rätten till det eftersom vi bevisat att vi accepterar att djru och människor blir behandlade som produkter..

Allt förändras väl när vi förstår att vi inte är ensamma i universum, då helt plötsligt finns det bara en männisokras och det är mänskligheten , alla färger och skillnader mellan människor skulle försvinna och vi skulle snabbt förstå att vi sitter i samma båt och det är dags att börja ösa ur vatten medans vissa säger att båten sjunker inte alls..

Har inte en aning om vart jag börja eller hur jag ska avsluta inlägget men klart vi redan sitter i samma båt, lika bra att vi inser det.. våra skillnader är väldigt små och obetydliga medans likheterna är massiva..

MVH


Posted on: 2012/8/12 6:59
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vegetarianer har krympt hjärna och försämrad kognition
#42


See User information
eller vem vill äta ett sjukt och depprimerat djur?

Posted on: 2012/8/12 7:03
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vegetarianer har krympt hjärna och försämrad kognition
#43


See User information
Den här debatten är precis lika meningslös som den mellan alkoholbrukare och nykterister.

Man får välja sida, inga argument biter på motståndaren...

Det är det som är frihet - att få välja sida!

Posted on: 2012/8/12 10:30
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vegetarianer har krympt hjärna och försämrad kognition
#44


See User information
Problemet med ämnet är att det är så många olika faktorer inblandat. De veganer som har tillgång till bra grönsaker får aldrig några brister, för deras matsmältningssystem mår bra.

http://halsamiljo.wordpress.com/2011/ ... /var-naringsfattiga-foda/

Posted on: 2012/8/12 10:46
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Vegetarianer har krympt hjärna och försämrad kognition
#45
+ till pingubenji för inlägg #39

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vegetarianer har krympt hjärna och försämrad kognition
#46


See User information
"Vill börja med att upplysa dig om att vi människor är däggdjur."

Att du vågar ifrågasätta intelligensen av tråden när det första du gör är att jämföra människans hjärna med ett djurs hjärna blir ganska kul. Att människan är ett djur tar man inte upp i denna diskussionen förutom om man har en extrem position och vill göra ovetenskapliga jämförelser som dig själv. En människa är en människa, vi är betydligt mer avancerade och vi förstår inte fullständigt hur våra egna hjärnor funkar än.

Sätter du attackerade vaken för att skada folks hälsa med silver medans du satt och skummade igenom texter du inte förstog och drog slutsatser som inte stöds av texterna du läste var bara skamligt. Sedan att du postar videos och länkar till böcker om keynesianism och förespråkar hur det hade varit bra att minska jordens befolkning med ett par miljarder människor visar igen din förvirring. Du ifrågasatte för en tid sedan om en video av ground zero efter 9/11 var äkta eller inte, en helt jävla vanlig video efter attacken där inget ser konstigt ut och som verkligen inte hade kunnat vara inspelat i en studio, det var för mycket dam och brända bilar som gjorde att du trodde den var fake, kanske du har ätit för mycket grönsaker och för lite B12?, det hade förklarat saken och varför du jämför människor med djur.

"De veganer som har tillgång till bra grönsaker får aldrig några brister"

Tack för att du läst mina tidigare inlägg som visar dig att detta inte stämmer. Man kan överleva på bara grönsaker, men kroppen blir svagare av det då det inte är naturligt för oss att äta bara grönsaker. Så enkelt är det. Lev som du vill, men berätta inte för någon annan att ditt val är lika bra.

Posted on: 2012/8/12 14:05
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vegetarianer har krympt hjärna och försämrad kognition
#47


See User information
att äta syltsmörgås då?

Som OS-medaljörn i cyckling, inga grönsaker alls, men 4 sorters bär och massa olika frön i brödä å kärnor..

Skulle han inte kunna tävla mot en köttätare?

Jag är ganska säker på att Brock Lessnar i UFC åt bara kött för han va ju extra manlig, sen blev han rejält sjuk på grund av det och höll på att avlida, men han klara sig hur som helst och jag tror inte han äter så mycket kött längre..

Posted on: 2012/8/12 16:45
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vegetarianer har krympt hjärna och försämrad kognition
#48


See User information
"Skulle han inte kunna tävla mot en köttätare?"

Det skulle han säkert kunna. Men om alla atleter i världen började att träna cykling från en tidig ålder så hade där säkert varit någon bättre än honom. En mer krävande sport där man använder hela kroppen som mma, där måste man äta kött om man ska hålla sig på top nivå. Brock lesnar blev gripen när han var yngre med steroider, tror inte hans kropp är uppbyggd på ett naturligt sätt, vilket kanske delvis kan förklara hans sjukdom.

Posted on: 2012/8/12 17:20
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




« 1 (2) 3 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
26 user(s) are online (26 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 26

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS