Vakencorner
|
Re: Varför sanningsrörelsen faller isär
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag håller med, anledningen till detta tror jag är att folk verkar tvugna att skaffa sig "idoler", "förebilder" eller "gudar" innom sanningsrörelsen, folk är väldans snabba på att säga "jag tror på alex jones, vem tror du på" osv.
Detta är ett stort misstag enligt mig, jag tycker man ska läsa så mycket som möjligt fårn olika källor och bilda sig en engen uppfattning. Jag tror på mig... Folk glömmer bort att dom konspirations superstarsen inte är några superhjältar, dom är personer precis som du och jag, med åsikter och ideer, vissa kan va rätt, andra kan va fel.
Posted on: 2007/10/10 15:25
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Zink, mycket stämmer i den du säger.
Vill bara lägga till att "sanningensrörelsen" är egentligen "människor" som kanske faller för de vanliga problemmen. Jag har lyssnat och lärt mig mycket från Jones filmer och Prisonplanet (är medlem där) fast, Alex Jones måste kunna vara en "lyssande" bigger better deal än den han kritisera, annars hur trovärdigt är HAN? Han har delat mycket mellan "de och oss" han har anklagat många för korruption osv och kanske han själv är en del av problemmet, vad vet jag, allt det här kanske var redan planerat på ett sätt. De människor jag har haft kontakt med i business på 90 talets som var förre detta intelligence operatives, kunna lätt beskriva nästan oändliga planer, som de kallade "contingency plans" om 1 inte funkar gå vi till plan 2, och alltid, ALLTID hade 7 levels of contingency. Hela sanningens rörelsen kan bara vara plan 2 for the Takedown and splitting of America and Democracy. Alex Jones och andra (jag själv) pratar om konspirationer. Jag vet inte om det splittras, redan 2001 märkte jag olicka "delar" om man säger så. Mänstream 911 Truth och en publik som acceptera detta kommer att har stora consequenser, som ALLA säkerhetstjänster har redan kalkulerat och är bereda för.
Posted on: 2007/10/10 16:33
|
|||
|
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious. Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..." |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag tror att sanningsrörelsens viktigaste bidrag just är att ta fram det faktum att det inte är så lätt att veta vad som är sant eller falskt.
Vissa ersätter dock sin gammla sanning med en ny, minst lika strikt syn, vilket just skapar det problem som zink beskriver. Jag tror dock att detta endast är ett litet problem i slutändan och att det troligen mycket beror på flera 'Agent provocateur' i rörelsen. Är man trogen till sanningen och går in för det på riktigt så ser man snart att världen är för komplex för att det skall gå att beskriva saker som sanna eller falska. Så slutresultatet tror jag är en mycket relativistisk världsåskådning där vi inte litar på aktoriter utan följer våran egen intuition och har tolerans för andra relativa världsåskådningar.
Posted on: 2007/10/10 16:36
|
|||
|
Administratör och grundare av vaken.se
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Jag håller med micro.
Men jag tycker att det är värt att påpeka att micro här är en auktoritet (om man definierar auktoritet som en person som man tar till sig information och åsikter från). För mig är du en god auktoritet, micro. Och jag tycker mycket om det du gör för världen. Dock tycker jag att det känns bra att inte säga emot mig själv. Jag tycker också om att påpeka när jag tycker att andra säger emot sig själva. Ssom du gör micro i detta fallet åtminstone utifrån mitt perspektiv.) Att säga att det inte finns en sanning utan flera sanningar och att det är fint att följa sin intuition - är också ett sätt att definera vad som är sanning. Micro har ett bra sätt att definiera sanning (enligt min mening), men fortfarande: vi kommer egentligen inte undan problemet - som jag tror är ett grundläggande mänskligt behov: att komma fram till en version av sanning som man tror på och handlar efter.
Posted on: 2007/10/10 16:50
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Ok, jag skall erkänna att inte helt håller med micro om vad som är sanning.. (Ångrade mig när jag tänkte efter lite mer!)
Jag tror visserligen att alla har sina trosföreställningar och sina världsbilder, och att det är fint om alla människor följer sina egna världbilder och försöker utveckla sin intuition. Dock tror jag också att alla varelsers föreställningar och trosuppfattningar har relationer till varandra och att det är meningsfullt att tala om vad som är "mest sant" och vad som är "mest falskt" osv. För mig handlar sanningsrörelsen också om att skapa mer sanning och avslöja fler lögner. Det betyder inte att jag tror på en helt enkel "SANNING". Det är inte helt enkelt att förklara vad sanning är tycker jag. Men det handlar mycket om ärlighet tror jag. Och om att faktiskt beskriva saker som sker på ett sätt som inte är så färgat av felaktiga tolkningar av hur saker hänger ihop. (Det som buddisterna kallar "false perceptions". Krångligt men intressant att tänka på tycker jag! =) Jag vill också säga att jag inte är oroad för att "sanningsrörelsen" faller ihop. Det finns inget egenvärde i att "hålla ihop" en rörelse. Det är en fin process som sker. Diskussioner flödar. Grupper bildas och splittras. Det är väl så det skall vara?
Posted on: 2007/10/10 17:04
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Bra points!
Posted on: 2007/10/10 17:22
|
|||
|
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious. Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..." |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Sanningsrörelsen faller inte isär !!
Den växer för varje dag och består av en massa olika grupperingar som inte är fullt eniga. Det bästa är om denna rörelse inte organiserar sig utan att varje person gör sitt jobb och sprider INFO. Ibland träffas man i mindre grupperingar. Skulle vi bilda Organisation så skulle VI vara infiltrerade från dag 1. Jag kör mitt eget race och har vaken + andra sajter som Info-kanal. Vi är fortfarande i Informations-stadiet , och det kanske vi aldrig kommer ur med tanke på dom 1000-åriga traditioner som Dagens Elit har bakom sig. Zinke-dinkar är inget att bry sig om. KAOS kommer det att bli hur Vi än bär oss åt , men jag tänker inte sitta som ett dumt " Får " när det är över. För övrigt så finns det många " Nyttiga Idioter " som jobbar för en god sak men inte fattat att dom är Manipulerade och styrda. För övrigt är vi varelser av Kött och Blod och då kan det aldrig bli en helt Rättvis Värld. Ja det är min syn på saken och man lär sig något varje dag som nästa dag kan visa sig vara Falskt. Särskilt om man tittar på " Deras" bästa Vapen , DUMBURKEN. |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Jag anser att det just är sanningsbegreppet som orsakar problem. Finns det verkligen en sanning som alla kan komma överens om?
Många som ställs inför den frågan brukar svara att det som är sant för mig inte behöver vara sant för dig. Dessutom är det i många fall inte frågan om sanning även om man talar om det. T.ex. att sanningen ska komma fram eller likande innebär ofta som slutresultat att det som kommit fram är sannolikt eller inte. Om man anser att den egna åsikten är sanningen så måste den motsatta åsikten vara lögn och då blir värderingarna svart/vita. Alla mellanlägen i åsikter och ståndpunkter försvinner. Om man anser att den egna åsikten är sannolik så måste den andra åsikten vara mindre sannolik eller osannolik och man behåller då nyanser i åsikterna. Att tro att sanningen ska komma fram för t.ex. 911, NWO är en illusion. Det som mest kan komma fram är mer eller mindre sannolika förklaringar. Sanningsrörelsen har också problem med bevis. Bevis är inte lika med sanningen. Långt därifrån. I de frågar som sanningsrörelsen tar upp så är de inte matematiska sanningar och bevis som gäller utan de sanningar och bevis som finns inom rättsväsendet då sökande av sanning är likt de utredningar som hör till rättegångar och där är bevis starka eller svaga och starka bevisa kan försvagas av motbevis. Har man starka bevis så kan en sak bli styrkt. Att något blivit styrkt innebär inte att det fullständigt säkert har hänt i verkligheten utan att sannolikheten för att det har hänt är mycket hög. De bevis som sanningsrörelsen tar upp måste vi kritiker kunna granska för att se hur hållbara det är. Att kritik så ofta hanteras som en ond kraft istället för en vanlig kritik innebär att sanningsrörelsen aldrig metalt släpper in någon granskning av sina bevis. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Zink , problemet är att dom flesta medborgare och ni skeptiker hela tiden har trott på den officiella sanningen, som nu faller sönder för varje dag som går!!
Vart är vi på väg om vi inte stoppar detta? Dom onda krafterna har utfört detta i flera hundra år genom hemlighetsmakeri, krig, mord, terror, politik, propaganda.. Hoppas du inte tror att dom gjort detta för vårt eget bästa? Etablissemanget har faen inte tyckt att sanningen har varit så viktig att hålla sig till, eller hur??
Posted on: 2007/10/10 21:15
|
|||
|
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."
/Benjamin Franklin |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Zink, jag skulle nog säga att bevis är nyckelordet som skapar kontrovers när rörelsens argument diskuteras. Det finns helt klart flera nivåer av engagemang i rörelsen och det kommer att finnas en del överambitösa personer som talar om "fakta som bevisar ett insiderjobb" etc.
Det som gärna glöms bort när ny information ramlar in från alla håll - såväl fakta som desinformation - är den kärnfråga som från början har utgjort rörelsen. Det kan delas upp i två delar: först all den fakta som ständigt tas fram om tiden före, under och även efter 11 september 2001. Faktan kombineras ofta med folks egna reaktioner och tvivel på vad som sagts officiellt. Då börjar allt fler se att saker och ting helt enkelt inte går ihop. Allt detta för oss sedan vidare till nästa del: kravet på en ny, denna gång oberoende utredning av händelserna. Det tog inte lång tid för intelligent folk att såga den officiella kommissionsrapporten. Kommissionärerna själva har gradvis medgett sina begränsade resurser och tid. Ännu fler frågor har skapats bara genom deras intressekonflikter och en starkt begränsad budget jämfört med andra utredningar. För att inte tala om den korta tid de fick på sig..varför denna brådska ? Inte för de anhörigas skull ialla fall. De var ju med och krävde en utredning från första början. Det jag vill ha sagt är att denna kärnfråga som nämnts ovan väger tyngre än att s.k truthers presenterar vad dom ser som bevis - som i sin tur ska granskas av någon kritiker. Jag tror precis som andra att rörelsen långt ifrån faller isär. Den omformas, utvecklas, mognar och blir större. Desinformation, extrema teorier och en tro att man finner sanningen i rörelsen är tyvärr en bieffekt av detta. Ett gott råd är att gå försiktigt fram och utmana sin alternativa bild flera gånger om för bästa resultat. En slogan som nog många har glömt bort: "Ställ frågor - kräv svar"
Posted on: 2007/10/10 22:04
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Zink!
Din generalpajas. Du håller som vanligt på med ditt absurda dubbeltänk. Du är ingen "kritiker". Du är satanistelitens lilla knähund. Din uberreligion vetenskapen är ju orsaken till den misär och armod denna planeten hamnat i det senaste århundradet. "There is No public opinion. There´s only Published opinion." - Winston Churchill. "Det är inte de som lägger röstsedlarna i valurnorna som har makten, det är de som räknar rösterna som har den." - Josef Stalin. "Om du frågar tio läkare om råd så kommer du få lika många svar." - Som min outbildade Mor som arbetat 50 år inom vården brukar säga om läkarvetenskapens accuratess. Så mycket för den "vetenskapen".
Posted on: 2007/10/11 6:49
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Vad är sanning enligt micro?
1. Det är omöjligt att veta om det finns en objektiv sanning då vi är subjektiva. 2. Jag tror att det finns en objektiv (Eller överhängande delad) sanning. 3. Det är omöjligt att veta om min tro överensstämmer med den objektiva sanningen. 4. Att använda intuitionen för att agera tror jag är det bästa sättet att agera i enlighet med den objektiva sanningen. "Utan att spekulera kan jag säga att det finns en upplevelse just nu."
Posted on: 2007/10/11 10:10
|
|||
|
Administratör och grundare av vaken.se
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Jag tar upp om bevis. Om det finns bevis för en insideraffär ska man kunna visa på varje deltagares del in denna insideraffär. När jag försökte få fram detta kom de som deltog i debatten fram till att Bush inte kunde vara med så han var för virrig för att kunna ha deltagit utan att ha avslöjat för mycket. Då gick jag till Dick Cheney för att vad de fanns för bevis att han deltagit i insideraffären men då ville en användare att vi skulle strunta i detaljerna och i ställer se på helheten i stället. Detta har jag upplevt även i andra debatter att jag försöker få fram detaljer om bevisen men dessa hittas inte utan man kan bara se saker i sin helhet. Om saker hänt i verkligheten finns förhoppningsvis detaljer om dessa händelser bevarade som kan visa på att händelsen verkligen har hänt. Därför är detaljerna i bevisningen A och O. Kan man inte i detalj bevisa saker och ting så är bevisningen svag. Man ska om de funnits en insideraffär kunna visa på varje deltagares roll i denna insideraffär annars är insideraffären baserad på rykten och tänkta teorier och inte på bevis. Om man inte har bevis mot någon av 10 personer men hävdar att dessa 10 personer har rånat banken för de finns inga andra som kan ha gjort det så finns det inga bevisa att dessa 10 personer verkligen har rånat banken. Om man påstått att de finns en insideraffär men har inga bevis mot dess deltagare så har man inga bevis på en insideraffär. |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Det är mycket svårt att visa att det finns en objektiv sanning. Problemet med den objektiva sanningen har blivit mer och mer uppenbar särskilt när man nu letar efter utomjordiskt liv. Om vi träffar på ET så ska den objektiva sanningen var sanning även för ET. Istället har man ansett att den värld vi människor lever i är tolkad av just människan med sina förutsättningar. Även de resultat som vetenskapen förser oss med är tolkade av människan. Vi kan ha fått fram en helt korrekt bild av vår omgivning men vi kan aldrig vara 100 % säkra på det. Därför är man mer inne på subjektiva sanningar och man bara kan tala om sannolikheter och faktum istället för sanningar och fakta. |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Micro: Skulle vilja att du tog dig ut ur egot en sekund. Ta ett steg tillbaka och andas lugnt... ta tusen steg till och du ser fler människor... ta en million steg och du kommer att inse en sak. Det finns lika många sanningar som det finns människor! Vilken som är sann är ju svårare att klura ut men det gamla indianska symboliska uttrycket om hur man lär känna en annan människa på bästa sätt står sig än idag. Vill du lära känna en annan människa, pröva att vandra i hans mockasiner under ett månvarv. |
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login