vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Zeitgeist: Addendum is The Venus Project is Jacque Fresco is Technocracy Incorporated
#1


See User information
Jacque Fresco, the old guy in the Addendumb (he he sorry) film var medlem i Tachnocracy Incorporated. Surely where his ideas were grown.
He does differ on a few issues like he is not in favour of the concept of energy accounting, for example, and he does not consider himself a "technocrat" as such.


Technocracy Incorporated (Founded by Howard Scott):

"It will accomplish nothing useful to waste time blaming those responsible for interfering with the widespread dissemination of this knowledge to the public.

Call it an act of social treason, if you must, and then proceed with the act of learning and teaching the factual information provided by Technocracy Inc.

After this is done; after the social and economic problems of an antiquated economic and political system have been replaced with an intelligent social mechanism capable of functioning in a high energy, computer controlled technological society;

history will then record what has happened while we enjoy a thousand years of peace and plenty made possible by this vast technological mechanism that has forced us into making the mental changes necessary to reach that goal. "

http://www.technocracy.org/Archives/A%20Mental%20Revolution-r.htm


Mera: (Först, räddslan)

The instabilities now developing in the financial structure plus the twin crises of Peak Oil and Global Warming (lies) threaten just such interruptions. Such an interruption cannot be allowed to happen.


But now, in 2008, it appears that such an event is probable. With Peak Oil, (peak energy) and the Global Warming crisis now developing, it is becoming ever more apparent that our present form of economy and our present form of governance are structurally incapable of taking effective action. (Yes we need the GLOBAL one world solution, this time for the greens and hippies, groovy man)


A new administration, a ‘ Plan B’, is called for by an ever increasing and vocal group of writers, scientists, legislators, and ordinary citizens.

Technocracy, we submit, is that ‘Plan B,' enabling a continuance of the technology, with its operating staff, that will ensure our survival. Here then is the ‘raison d’etre’ for Technocracy, the ‘Core Concept’ that defines it.

[Main Entry: Websters dictionary
tech·noc·ra·cy Listen to the pronunciation of technocracy
Pronunciation:
\tek-ˈnä-krə-sē\
Function:
noun
Inflected Form(s):
plural tech·noc·ra·cies
Date:
1919

: government by technicians ; specifically : management of society by technical experts
]


Last but not leas they have this NICE little gem:


No more Poverty;

No more Fuel Shortages;

No more Pollution;

No more 40 Hour Work Weeks;

No more Politicians;

No more Price System;



All of the above, plus many more positive changes in our Society can happen in North America (NAU) under a true Technocracy

As the population, c02 clock ticks away on their site-
http://technocracyinc.org/?p=/documents/pamphlets/intro


It will be a scientific dictatorship


Symbolen, hej havent I seen that before? A little esoteric huh?:

Resized Image

Posted on: 2009/1/12 23:59
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeist: Addendum is The Venus Project is Jacque Fresco is Technocracy Incorporated
#2


See User information
And Technocracy is not open. It is run by scientists, engineers.
Just another elite.

Jag ber om att de som vill diskutera denna ämne referera till informationen jag lägga upp här (Venuys Project, Jacque Fresco och Technocracy, och INTE sekondära argument.

Posted on: 2009/1/13 1:45

Edited by The Lorax on 2009/1/13 12:34:09
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeist: Addendum is The Venus Project is Jacque Fresco is Technocracy Incorporated
#3


See User information
Det finns fler som inte gillar filmens budskap. Jag postade följande under recensioner
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=114743#forumpost114743

Posted on: 2009/2/17 23:58
"The age of communication means that everyone speaks at the same time" - Justin Sullivan, New Model Army
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeist: Addendum is The Venus Project is Jacque Fresco is Technocracy Incorporated
#4


See User information
Quote:

The Lorax skrev:
Jacque Fresco, the old guy in the Addendumb (he he sorry) film var medlem i Tachnocracy Incorporated. Surely where his ideas were grown.
He does differ on a few issues like he is not in favour of the concept of energy accounting, for example, and he does not consider himself a "technocrat" as such.


Från wikipedia om Jaque Fresco:
Technocracy movement — Jacque Fresco was a member of Technocracy Incorporated for a number of years. There are major differences between Jacque's ideas and that of Technocracy Incorporated, though. Jacque is not in favour of the concept of energy accounting, for example, and he does not consider himself a "technocrat".

Hängde du några sekunder på Wikipedia i ytterligare ett desperat försök att sätta en stämpel på fenomenet ? Detta är gammal gröt och saknar all relevans i diskussionen. Ta till dig det som känns rätt och släng resten för att sedan gå vidare i livet.

Posted on: 2009/2/18 16:29
"All ideologies are idiotic, whether religious or political, for it is conceptual thinking, the conceptual word, which has so unfortunately divided man." - Jiddu Krishnamurti
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeist: Addendum is The Venus Project is Jacque Fresco is Technocracy Incorporated
#5


See User information
Quote:
Hängde du några sekunder på Wikipedia i ytterligare ett desperat försök att sätta en stämpel på fenomenet ? Detta är gammal gröt och saknar all relevans i diskussionen. Ta till dig det som känns rätt och släng resten för att sedan gå vidare i livet.


Att Jacque Fresco varit medlem i Technocracy Incorporated har stor relevans till ämnet.

Posted on: 2009/6/13 12:43
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeist: Addendum is The Venus Project is Jacque Fresco is Technocracy Incorporated
#6


See User information
Jag tycker The Venus Project är en intressant samhällsmodel. Men om förändringarna måste påtvingas in i samhället så är dom inte värt något. Jag tror att det går att göra mycket för att göra människor friare och rent matrielt så är tekniken lösningen.

Posted on: 2009/8/9 20:46
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeist: Addendum is The Venus Project is Jacque Fresco is Technocracy Incorporated
#7


See User information
Quote:

FreedomX skrev:
Jag tycker The Venus Project är en intressant samhällsmodel. Men om förändringarna måste påtvingas in i samhället så är dom inte värt något. Jag tror att det går att göra mycket för att göra människor friare och rent matrielt så är tekniken lösningen.


"lösningen" - på vad?

Teknik är snarare en del av symptomet.

Posted on: 2009/8/9 21:54
Att vara KOMAIST är att vilja veta mer - vetskap/kunskap ger ofrihet
Micro: Personligen saknar jag inte novax...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeist: Addendum is The Venus Project is Jacque Fresco is Technocracy Incorporated
#8


See User information
Så länge "forskarna" inte tar ut megalöner så kan de nog skapa ett rättvisare samhälle än vi har nu... kan bara bli bättre...

Posted on: 2009/8/10 0:27
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeist: Addendum is The Venus Project is Jacque Fresco is Technocracy Incorporated
#9


See User information
Quote:

pingubenji skrev:
Så länge "forskarna" inte tar ut megalöner så kan de nog skapa ett rättvisare samhälle än vi har nu... kan bara bli bättre...


Det är rättvist nu.

Rättvisa kan inte "skapas".

Vänd på det.

Posted on: 2009/8/10 0:54
Att vara KOMAIST är att vilja veta mer - vetskap/kunskap ger ofrihet
Micro: Personligen saknar jag inte novax...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeist: Addendum is The Venus Project is Jacque Fresco is Technocracy Incorporated
#10


See User information
Quote:

FreedomX skrev:
Jag tycker The Venus Project är en intressant samhällsmodel. Men om förändringarna måste påtvingas in i samhället så är dom inte värt något. Jag tror att det går att göra mycket för att göra människor friare och rent matrielt så är tekniken lösningen.


Detta var fint att se:

http://vaken.se/modules/smartsection/item.php?itemid=524

Där är det förståelse - aktivism och elitens alienagenda...där kommer det med non human teknik in - det är ingen framkomlig väg, utan istället det som leder oss in i fördärvet än mer, det är därför tekniken har exploderat.

Han förstår och är Med, istället för att nyttja teknik för skenbara kortsiktiga vinster.

Posted on: 2009/8/10 1:54
Att vara KOMAIST är att vilja veta mer - vetskap/kunskap ger ofrihet
Micro: Personligen saknar jag inte novax...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeist: Addendum is The Venus Project is Jacque Fresco is Technocracy Incorporated
#11


See User information
Quote:
Detta var fint att se: http://vaken.se/modules/smartsection/item.php?itemid=524 Där är det förståelse - aktivism och elitens alienagenda...där kommer det med non human teknik in - det är ingen framkomlig väg, utan istället det som leder oss in i fördärvet än mer, det är därför tekniken har exploderat. Han förstår och är Med, istället för att nyttja teknik för skenbara kortsiktiga vinster.

Teknik är så mycket mer en datorer och prylar. Många ser naturen som primitiv och motsatsen till teknik vilket jag anser är helt fel. Tänk bara på all information som måste finnas i ett litet frö för att kunna växa till något stor och vakert. Tekniken får dock inte växa ifrån den stora massan för mycket.

Posted on: 2009/8/10 15:19
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeist: Addendum is The Venus Project is Jacque Fresco is Technocracy Incorporated
#12


See User information
Teknik har alltid funnits, det är bara nu vi börjar se den, vi har börjat förstå hur omvärlden fungerar och lärt oss göra likadant (ibland i större skala bara)

om förståelse för uråldrig teknik är non human, så vet jag inte hur forumbesökaren 'flader' tänker

Dessutom litar jag mer på datorsystem än andra människor, delvis eftersom jag är systemutvecklare och förstår tillräckligt mycket för att kunna göra mig av med all rädsla kring det,

människor däremot, de agerar efter sina rädslor och egoism, och det skapar både orättvisa och lidande i överflöd

Det är lite trist att människan ska styras av sina rädslor mer än vad människan styrs av all glädje, (undviker gärna ordet kärlek, "kärlek" har för många olika betydelser)

Och till alla som tror att datorer kommer styra världen som en diktator säger jag bara:

Ni har fallit för propagandan från dagens diktatorer. (som vill behålla sin makt) För det första kan ett datorsystem aldrig bli mer än ett stödsystem. Det blir inte en enhet med supermakt hur mycket man än programmerar, människor kommer alltid ha sista ordet. (Bland annat filmen The Matrix har spridit så mycket konstiga uppfattningar om datorsystem att man blir mörkrädd)

Däremot så skulle ett datorsystem påvisa hur mycket idiotiska beslut vi tar, men det vill vi kanske inte kännas vid


Om ni har uppfattningen att datorsystem kan utsättas för datorintrång och därför inte är säkert att ha som stödsystem för hela jordens resursfördelning, så kan ni också lugna er, det går att göra bra system

Ett bra system loggar alla händelser i ett "write once" medium, detta kan garantera fullt uppföljningsstöd utifall misstanke om felaktighet uppstår, detta är vad som idag borde användas i alla bokföringssystem (vet dock inte om det är så än så länge)

Och forskarna som sköter systemet blir inga diktatorer de heller, de blir snarare en slav till systemet med enda uppgift att mata in bra mätdata från värdens alla hörn så att systemet kan allokera resurser i rätt mängd utefter en helhetsbild,

ingen människa klarar av att ta del av mätdata och information från hela världen när de fattar sina beslut, men det klarar ett datorsystem, så datorsystem blir rättvisare i benämningen att de tar hänsyn/ställning till fler åsikter

Och om någon anser att det inte blivit rättvist fördelat så blir uppgiften snarare att påvisa fel i indata/mätdata till systemet, mycket bättre än att diskutera vad som är rätt fördelning ur ett subjektivt och egoistiskt perspektiv, man får helt enkelt finna sig i att resurserna är begränsade

Men som jag skrivit förut så kan ett system av den här typen bara fördela naturresurser, det klarar inte att lösa konflikter

så vi kommer fortfarande behöva politiken

Posted on: 2009/8/11 11:57
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Zeitgeist: Addendum is The Venus Project is Jacque Fresco is Technocracy Incorporated
#13
pingubenji skrev:
Teknik har alltid funnits, det är bara nu vi börjar se den, vi har börjat förstå hur omvärlden fungerar och lärt oss göra likadant (ibland i större skala bara)

om förståelse för uråldrig teknik är non human, så vet jag inte hur forumbesökaren 'flader' tänker

Dessutom litar jag mer på datorsystem än andra människor, delvis eftersom jag är systemutvecklare och förstår tillräckligt mycket för att kunna göra mig av med all rädsla kring det,

Tråkigt om det verkligen är så att du litar mer på datorsystem än exempelvis dina föräldrar. För mycket rädsla kanske och för lite...?

människor däremot, de agerar efter sina rädslor och egoism, och det skapar både orättvisa och lidande i överflöd

Det är lite trist att människan ska styras av sina rädslor mer än vad människan styrs av all glädje, (undviker gärna ordet kärlek, "kärlek" har för många olika betydelser)

Och till alla som tror att datorer kommer styra världen som en diktator säger jag bara:

Om det är en diktator som styr världen med hjälp av datorer då? Är inte bara tanken på att det kan ske en manipulation av datorsystem en tillräckligt skrämmande tanke? Att inse vilka risker som finns med saker och ting är inte detsamma som att falla för propaganda.

Ni har fallit för propagandan från dagens diktatorer. (som vill behålla sin makt) För det första kan ett datorsystem aldrig bli mer än ett stödsystem. Det blir inte en enhet med supermakt hur mycket man än programmerar, människor kommer alltid ha sista ordet. (Bland annat filmen The Matrix har spridit så mycket konstiga uppfattningar om datorsystem att man blir mörkrädd)

Däremot så skulle ett datorsystem påvisa hur mycket idiotiska beslut vi tar, men det vill vi kanske inte kännas vid


Om ni har uppfattningen att datorsystem kan utsättas för datorintrång och därför inte är säkert att ha som stödsystem för hela jordens resursfördelning, så kan ni också lugna er, det går att göra bra system

Ett bra system loggar alla händelser i ett "write once" medium, detta kan garantera fullt uppföljningsstöd utifall misstanke om felaktighet uppstår, detta är vad som idag borde användas i alla bokföringssystem (vet dock inte om det är så än så länge)

Och forskarna som sköter systemet blir inga diktatorer de heller, de blir snarare en slav till systemet med enda uppgift att mata in bra mätdata från värdens alla hörn så att systemet kan allokera resurser i rätt mängd utefter en helhetsbild,

ingen människa klarar av att ta del av mätdata och information från hela världen när de fattar sina beslut, men det klarar ett datorsystem, så datorsystem blir rättvisare i benämningen att de tar hänsyn/ställning till fler åsikter

Och om någon anser att det inte blivit rättvist fördelat så blir uppgiften snarare att påvisa fel i indata/mätdata till systemet, mycket bättre än att diskutera vad som är rätt fördelning ur ett subjektivt och egoistiskt perspektiv, man får helt enkelt finna sig i att resurserna är begränsade

Men som jag skrivit förut så kan ett system av den här typen bara fördela naturresurser, det klarar inte att lösa konflikter

så vi kommer fortfarande behöva politiken

Jepp. Politik genomsyrar samhället/världen vare sig vi vill eller ej.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeist: Addendum is The Venus Project is Jacque Fresco is Technocracy Incorporated
#14


See User information
Jag vet faktiskt inte vad mina föräldrar gör om de hamnar i nöd, vem vet, vi har alla förmågan att bli bestar och brottslingar när vi är i nöd, men det kan inte ett datorsystem som bara är till för att distribuera överskottsresurser

Det går inte att manipulera ett system som körs helt öppet och som loggar alla sina beslut med tillhörande data till ett write once medium
Då kan man alltid se det som besluten baserades på, det upptäcks genast fusk/fel

Så den tanken är inget skrämmande

Det värsta som kan göras är att man manipulerar indata till systemet, men görs det så märker systemet det om systemet hela tiden får redundant information från många källor


Okej då, det är något annat att få för sig risker pga bristande kunskap och sedan sprida ett falskt påstående tills det blir konsensus i gruppen

Posted on: 2009/8/12 11:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeist: Addendum is The Venus Project is Jacque Fresco is Technocracy Incorporated
#15


See User information
Om du vill förstå mig bättre när jag säger "Det kan bara bli bättre" så behöver du se Religulous 2008, (första 5 minuterna och sista 5 minuterna räcker egentligen, mittensnacket på en och en halv timme är bara massa förnedring av individers tro som kan vara bra för att öka förståelsen kring hans personliga åsikter och resonemanget i slutet, arrogans varnas det för i denna film, från alla inklusive stand up komikern)

Vi har hundratals religioner som alla slåss med varandra om anhängare och jordens resurser


Skulle gärna se att den religion som är snällast mot jordklotet överlevde, finns många religioner som är självuppfyllande vad gäller jordens undergång, och att ha en självmordsbenägen supermakt är inte vad jag kallar bra för jordklotet, varför skulle man bry sig om att man förorenar jorden om det ändå ska komma ett armageddon? Detta är USA i ett nötskal (Detta tycker jag var en av de mest insiktsfulla slutsatserna från Religulous)

Just nu tror jag att religionen "Vetenskap" är snällast mot jordens djurliv, inklusive oss alltså

Vi har inte råd att låta religiösa fanatiker styra världens händelser, vi kan inte låta religion bli det som raserar demokratins rationella grundpelare

Posted on: 2009/8/16 23:51
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeist: Addendum is The Venus Project is Jacque Fresco is Technocracy Incorporated
#16


See User information
Ingen nyhet om vilket håll The Venus Project lutar åt, det här var en utav anledningarna till att jag slutade följa new age filurer. Fred!

Posted on: 2009/10/14 22:47
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
32 user(s) are online (32 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 32

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS